Ehkäisy synnytyksen jälkeen

No mä olen vähän alistumassa siihen, että nää on normaaleja tuntemuksia.. Kroppa palautuu. Ja jos kroppaa särki kun se venyi niin miksei voi särkeä sillon kun se kutistuukin. Tokihan omaa kehoa on kuunneltava, jos tuntuu, ettei kaikki ole kunnossa! Mä vaan olen taipuvainen luulosairauksiin ja ylikuuntelen kehoani joten pienen pieni tuntemus voi mun päässä moninkertaistua tai saatan jopa "kuvitella" itseni kipeäksi (psykosomaattinen taitaa olla oikea termi) eli kivut ja tuntemukset ovat todellisia mutta niiden syy on pää eikä niinkään tauti. Mutta siis jos edelleen epäilyttää eikä kunnallinen lääkäri ota tosissaan, suosittelen yksityistä gyneä ihan varmuuden vuoksi. Kunnalliset lääkärit osaa vähättelyn jalon taidon ja kohtutulehduksessa kun on ihan varteenotettavat riskit.
 
Mulla on kans ollu siitä lähtien kun synnytin niin jos minkälaisia vatsakipuja ja tuntemuksia, eikä tuo kierukan laitto ainakaan auttanut asiaa! :/ Mut ei se nyt niin pahasti satu että pitäisi lääkettä ottaa joka päivä. Kyllähän synnytyksestä palautuminen kokonaan vie varmasti vuoden! Eiköhän ne ihan normeja tunteita ole. Mä kysyin terkalta et onko normia tuntea et mahassa joku liikkuisi vielä? Niin kuulema suolisto liikkuu ja sitä liikettä on voinut luulla myös vauvan liikkeiksi raskaana ollessa!! :O
 
Mulla on nyt parina päivänä kanssa tullu jotain ihmeellisiä kipukohtauksia tonne alavatsaan. Tuntuu menkkakivuilta x10. Luulin jo, että kuukautiset siellä vaan ilmottelee tulostaan, kun äidillä oli kuulemma tosi runsaat menkat synnytysten jälkeen, mut ei oo näkyny. Ei niin että niitä kaipaisin. Silti outoo, ettei omaa kroppaansa enää ymmärrä ollenkaan samaan malliin kun ennen raskautta.

Pitäis varmaan kohta ruveta niitä pillereitä puputtamaan. Oon vaan onnistunu hautaamaan ne tonne lääkekaappiin, ja jotenkin kynnys alkaa mutustaa niitä on nyt suuri kun kroppa tuntuu jo valmiiks vieraalta.
 
Varmasti raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen vie oman aikansa, mutta kun ei enää tunne omaa kroppaa ollenkaan niin ei tiedä mikä on mitäkin. :/ Mulla kesti menkkakivut sen kuukauden ennen kun ensimmäisen kerran alkoi synnytyksestä ja ne oli todella runsaat. Ja taas tuntuu omituista menkkajomoa eikä seuraavien kyllä vielä pitäisi alkaa..

Mäkin oon ihmetellyt outoa liikettä mahassa, mutta nytpä selvisi sitten sekin. :) Miehelle oon höpöttänyt asiasta ja se on jo ollut sitä mieltä, että mulla viiraa päässä ja pahasti. :D

Pillerit täälläkin odottaa kaapissa seuraavien menkkojen alkua, mutta tuntuu jotenkin ahdistavalta taas ruveta syömään niitä. Elämä oli jotenkin niin huoletonta ilman, kun ei tarvinut aina muistaa syödä niitä kellon tarkasti ja sai oman hormoonitoiminnan takaisin. Tuntui kun olisi ollut eri ihminen. :) Mutta elämä on. :D
 
[Eepuli], mulla kans teki menkat tuloaan kuukauden ja oli tosi runsaat. Nyt sitten on vaan tätä tiputtelua ties kuinka pitkään kun laittoivat sen kierukan. Toivottavasti kierukka jättäis ne menkat sitten lopullisesti pois kun olo tasoittuu.
 
Takaisin
Top