Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Zanzibar, Mä olen käyttänyt ehkäisyrengasta useampana vuotena ja ainakin itse olin kyllä tyytyväinen, ei ylimääräisiä hormonihyppyjä eikä asiaa tarvitse muistaa joka päivä. Kannattaa kokeilla. Itselleni ei ainakaan pillerit sopineet alkuunkaan mielialan vaihteluiden takia. Ja eihän mikään hormonaalinen ehkäisy ole sata varma.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on mies 27 ja minä jo 33 ja olen kyllä aina ainoana lapsena ajatellut että jos joskus lapsia tulee niin siellä pitää olla sisarus, kun itsellä ei semmosia ollut... Molemmille tämä lapsi on esikoinen ja olen asiasta puhunut että haluaisin vielä toisen ennen kuin olen 35
vuotias. Jos vaan sen mahdollisuuden vielä saan.. Riippuen tietysti jääkö ensimmäisestä kuinka pahat traumat! Joten täällä varmaan se aika kumilla mennään mikä mennään. Toisaalta olisi kiva saada itselleen joku työpaikka ennen seuraavan tekoa, mutta miten aika riittää kaikkeen? Kun ikää jo tän verran.. Lapset vaiko työ? Ei oikein houkuta ajatus siitäkään että on vielä 2-3 vuotta kotona ja sit lähtee koulunpenkille tai jotain et saa joskus vakityöpaikan itselleen jostain. Ja kun ei ole oikein koulutustakaan niin.. aika menee liian nopeasti. Olisimpa ollut nuorempana fiksumpi ja käynyt kouluja..

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli perhevalmennuksessa puhetta ehkäisystä.
Täysimetys toimii ehkäisynä monilla, ei kaikilla, mutta vaatii vähintään 8 imetyskertaa per vuorokausi.

Lisäksi oli puhetta erilaisista pillereistä ja kierukoista yms.
Pillereistä käy vain minipillerit jos imettää ja kierukan saa vasta aikaisintaan jälkitarkastuksessa (taisi olla että pillerit kans vasta sitten). Kierukkaa ei meillä suositella, jos seuraava lapsi on suunnitteilla lähiaikoina, alle vuodeksi ei ainakaan.

Meillä on jo raskausaikana lemmiskely vähentynyt niin paljon, että epäilen tarvitaanko mitään ehkäisyä ihan heti vauvan syntymänkään jälkeen. Toinen lapsi ois ihana, mutta heti putkeen vai myöhemmin, sen näkee vasta sitten, kun arki alkaa sujua ensimmäisen kanssa. Ja tämä ensimmäinenkin tärppäsi melkein kahden vuoden kuluttua pillereiden lopettamisesta, joten en usko että toinenkaan tulee ihan helposti.
 
Älä ALotta luota tohon. Meillä kans eka tärppäs vasta yli 1 ½ vuotta pillereiden lopetuksen jälkeen mut tää toka lähtikin aluilleen jo toisesta kierrosta. Oltiin just aateltu et ollan nyt ilman ehkäsyä kun viimekskin kesti kauan ja sit kävi näin. Siis haluttin kyllä toinen lapsi, mut aateltiin et olis kiva jos olis vähän enemmän ikäeroo :rolleyes:
 
Nitti en ajatellut luottaa vain siihen, pohdin vain vaihtoehtoja.
Enemmän kyllä pelkään sitä onnistunko tulemaan enää toista kertaa raskaaksi, kuin että tulis heti perään toinen.

Mun kroppa tuottaa vääriä määriä hormoneja (ainakin liikaa jotain testosteronijohdannaista) ja ymmärsin, että raskautumisen edellytykset on heikommat.
 
Täällähän tosi moni miettii jo seuraavaa tulokasta ! :D Mulla on vielä aika päinvastaiset fiilikset. En siis todellakaan halua raskaaksi heti vuoden tai edes kahden sisään. Voipi olla niinkin, että jääpi ainoaksi (miehellä on jo kaksi tytärtä), joten onhan tällä jo pari siskoa olemassa, vaikkakin ikäeroa löytyykin lähes 10 vuotta. Meillä tämä raskaus ei ollut suunniteltu ja söin pillereitä (tosin miten sattui). Näin ollen pillerit on mulle kyllä viiminen vaihtoehto, en niitä muista syödä kuitenkaan säntillisesti. Oonkin miettinyt hormoonikierukkaa, jonka voi ilmeisesti saada jo jälkitarkastuksen yhteydessä? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Se olisi pidempi aikainen ratkaisu, joka ajatuksena ainakin voisi toimia hyvin meidän tapauksessa. Jos jotain peittoa heilutellaan ennen tarkastusta niin kumijumpalla mennään. Imetyshommiin en luota ollenkaan, kun lähipiirissä kävi juuri niin että luottivat tuuriinsa ja nyt sitten tuloksena kaksi ihan pientä tyyppiä hyvinkin pienellä ikäerolla. Juuri kun eka oli puristettu ulos niin 3 kuukauden sisään oli jälleen raskaana. No kukin tavallaan. Toisaalta, jos lapsia meinaa hommata enemmänkin, pienestä ikäerosta voi olla hyötyäkin :wink
 
Emildes, ihan kuin mun suusta tuo sun juttu! :) Täälläkin tosiaan tultiin raskaaksi pillereistä huolimatta joten niihin on luotto mennyt kokonaan. Enkä usko, että seuraavaa tulee ainakaan pariin vuoteen jos ollenkaan. Ja miehellä kun on ennestään jo kaksi lasta (ja ikäeroa tulee sisaruksilla olemaan miltei 10vuotta).. Kierukkaa mietin minäkin, mutta käyn kyllä kaikki vaihtoehdot läpi ennen kuin mitään päätetään. Varmaan joudumme ainakin näin aluksi kumen kanssa pärjäämään, mistä en itse kauheasti tykkää, mutta eipä tässä taida olla kovin vaihtoehtojakaan.. :rolleyes:
 
Mulla kans on ollut endometrioosia, tähystysleikkauksessa poistettu. Aloitin heti leikkauksen jälkeen minipillerit, jotka toimi mulla mainiosti endoon, koska jättivät menkat kokonaan pois! Lisäksi kun miehen kanssa aateltiin että nyt sais vauva tulla ja lopetin pillerit, niin ei ehtinyt menkat ees tulla, kaks viikkoa ja olin raskaana! Olin kyllä tosi yllättynyt, mutta onnellinen :)
 
Mulla ei ole paljoakaan vaihtoehtoja, koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Joten ajattelin kokeilla kuparikierrukkaa, jollen tule toisiin ajatuksiin ennen jälkitarkastusta.. vois samalla sen sitten laittaa. Saahan sen pois, jos ei sovi. Imetykseen en kyllä luottaisi ehkäisykeinona, mutta jos toinen saa heti perään tulla, niin mikäs siinä :)
 
Mä tykkäsin kans ehkäisyrenkaasta kun se on niin vähähormoninen ettei koskaan tullut mitään hormonaalisia itkukohtauksia tai muuta, plus sitä ei tarvi muistaa joka päivä, pillerien kanssa kävi aina unohduksia... Nyt oon ajatellut kierukkaa, koska ollaan molemmat miehen kanssa sitä mieltä että yksi lapsi riittää. Alku mennään tietysti kondomeilla, se mitä nyt tulee heti alkuun edes harrasteltua, veikkaan kyllä että vähiin jää ainakin pari ensimmäistä kuukautta.
 
Jokos muilla on tehty päätöksiä asian suhteen? Ite oon miettiny asiaa ja alan nyt kallistua kuitenkin tuohon kapselin suuntaan. En tiedä haluanko enää lapsia, en ainakaan pariin vuoteen. Voi olla, että muutaman vuoden päästä on eri ääni kellossa, mutta tällä hetkellä ainakin tuntuu tämän yhden olevan mulle sopiva määrä :) Pillereitä en enää halua kun niistä huolimatta tulin raskaaksi. Ja vaikka siskollekin kävi samoin kapselista huolimatta, niin ei kai se salama iske kahdesti samaan puuhun.. :rolleyes:
 
Ainakin vielä oon (ja mieskin on) sitä mieltä, että jossain vaiheessa toinen lapsi voisi olla tervetullut, joten pillerit, kapseli tms. helposti lopetettava on mun vaihtoehto. Tosin pitää vielä selvittää onko niistä miten paljon haittaa seuraavaa raskautta ajatellen, kun ei tämä ensimmäinenkään niin helposti tullut.
 
mä alan ehkä kallistua kuparikierukan kannalle, neuvolan täti oli sitä mieltä että voi sen laittaa lyhyemmäksikin ajaksi. itsellä siis ajatuksena, että vuoden päästä, jos ei mitään katastrofia käy tämän ensimmäisen kanssa, vois sitten ottaa sen kierukan pois. en halua hormonaalista ehkäisyä koska se todennäköisesti hidastaa kuitenkin sitä raskautumista lopettamisen jälkeen. toisaalta en haluaisi ottaa sitä riskiä että raskautuisi pikaisesti, haluan ens kesän olla ei-raskaana :D
 
Mä luulen että otan hormonikierukan, vaikka se kupari olisikin ilmainen... Mutta kun terkkari sanoi että kuparikierukalla usein vuoto lisääntyy ja hormonikierukalla voi jopa jäädä pois, niin kuulostaa houkuttelevalta. Vaikkei mulla oo mitään runsaita kuukautiset kyllä olleet koskaan, mutta ei tarvi ollakaan...
 
Kesäbebe minulla ollut samanlaisia ajatuksia. Minulla oli hormonikierukka, ja se aiheutti myös vuotoa ja kipuilua aluksi. Varmaankin samanlaista odotettavissa kuparin kanssa. Hormoniehäisyä en halua, koska minusta tuntuu että olen ihan toinen ihminen, väsymys, lihominen jne. Nyt pitää vain vuoden verran odotella, että jos toista pientä lähdetään tekemään. Kupari sitten jos kondomin kanssa ei jaksa. Synnärillä sektion tehnyt lääkäri vannotti ettei vuoteen vauvoja.

Kondomi ei nyt tunnu niin kaukaiselle, päästiin sillä aloittamaan seksi kahden viikon jälkeen synnytyksestä. Hyvin sujui, tosin hyvin varovaisesti alkuunsa. Ja oli sitä tehnyt mieli.
 
Telluk, onkohan tuo vuosi aina sektion jälkeen? Ei sillä, että tässä oltaisiin heti uutta yrittämässä, mutta mielenkiinnosta, koska mulle ei kukaan puhunut uusista raskauksista muuta, kuin että sitten voisi olla mahdollista alatiesynnytyskin, kunhan vauva oikeinpäin ja paino pysyy kurissa.
 
Mulla oli aikaasemmin tuo kapseli ja tykkäsin siitä. Se oli mulla sen täydet kolme vuotta. Menkat jäi multa kokonaan pois. Tosin kaikille se ei sovi, tiedän yhden, jolta se poistettiin kuukauden jälkeen, kun oli jatkuvaa vuotoa. Luin muuten joskus jostakin et jos on ylipainoinen niin kapselissa ei piisais tehot vaan niitä pitääs laittaa kaks tai jotain. En sit tiedä pitääkö tuo oikiasti paikkaansa ja kuinka pasljon ylipainoinen pitää olla ettei yks piisais.
 
Alotta, tuo juttu vuoden odottelusta sektion jälkeen liittyy kai siihen riskiin kohdun repeämisestä. Leikkaushaava paranee kyllä lyhyemmässä ajassa, ja kai se on mahdollista tehdä vauvoja vaikka heti. Mutta ehkä haluavat minimoida potilaidensa riskiä. Mietin että kyllä se kohtu on varmasti kovilla kun siellä myllertää supistusten aikana kolmekiloinen napsiainen.
 
Jälkitarkastuksessa käyty ja en saanut mitään ehkäisyä. Lääkäri ei halunnut määrätä edes minipillereitä, koska mun hormonit ei toimi normaalisti (todettu jo aikaisemmin) ja kierukkaa ei edes harkittu kun en osannut sanoa, halutaanko yrittää uutta raskautta piakkoin vai ei ollenkaan.

Sit kun imetys loppuu, niin tän lääkärin mukaan tarkastetaan hormonitoiminta, mutta saas nähdä jos osuu toinen lääkäri sitten, et mitä tehdään.

Voi siis käydä näinkin, ettei saa mitään ehkäisyä, kun on vaikee nainen...
 
Miä kävin viime viikolla kierukan ottamassa.. kun meillä ei ole ihan heti suunnitelmissa yrittää uutta raskautta.
 
Takaisin
Top