Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Millier

Sanavalmis juttuseppä
Tuolla näytti muillakin olevan ketjut samasta aiheesta, joten päätin aloittaa meillekin oman :) Alkaahan tämäkin olla kohta ajankohtainen. Tänne vain sitten mielipiteitä asiasta :)

Mulle tämä ehkäisy asia on kyllä aika kinkkinen :confused: Minä kun tulin pillereistä huolimatta raskaaksi ja sisko ehkäisykapselista huolimatta. Ollaan siis aika sitkeästi sikiävää sorttia :grin Ajattelin aluksi tuota kapselia, mutta joka kerta siskon masua katsellessa, mietin onko se sittenkään paras vaihtoehto :laughing002 :confused: Enkä tiedä vielä haluanko enempää lapsia. Mulla on kyllä aina ollut se mielikuva kahdesta lapsesta, punaisesta tuvasta ja perunamaasta :rolleyes:mutta kun ikä alkaa jo olla lähempänä 30 ja tuskin nyt tässä ihan parin vuoden sisällä toista suunnittelen.. Miehelle tämä on jo kolmas ja hän on kohta 40, joten en tiedä haluaako hänkään enempää lapsia.. Meidän tytöllä tulee kuitenkin olemaan kaksi sisarusta, mikä on mulle tärkeää.

Ääähh, en tiedä.. Pillereihin en luota tippaakaan, mut ne on helpoin lopettaa tarpeen vaatiessa. Ja kuitenkin haluaisin varalta pitää sen oven vielä auki.. Pitänee neuvolassa jutella asiasta kun en todellakaan tiedä mitä teen :dontknow
 
Itellä taas on sen verran jo ikää tässä, että jos meinataan toista ajatella, niin se olisi suht lähitulevaisuuden juttuja, sen takia en viittis hormooniralliin lähteä ollenkaan. Jos aloittais synnytyksen jälkeen pillerit, ne pitäisi sit jo taas lopetella ennen ensi kesää jos meinaisi suht syksyn aikoihin seuraavaa odotella.. tiedän, ettei niitä tuosta noin vaan tule, eikä näin voi suunnitella, mutta jos päätetään ekan jälkeen että toinen saa tulla, niin 2015 syksyllä voisi olla hyvä saada aluille :D siksi en viitti ruveta millään hormoneilla järjestelmää sotkemaan, ja tuntuisi tyhmältä asettaa kierukkaakaan noin lyhyeksi aikaa.. Sulle Millier toi kierukka voisi ollakin yksi vaihtoehto, jos et ainakaan heti ole haluamassa lisää? tosin itseäni noissa kierukoissa on mietityttänyt se (jos nyt ajattelen jo ehkäisyä sille ajalle kun en enää oikeasti halua lisää lapsia, eli mahdollisen toisen jälkeen) että toinen vaihtoehto on hormonikierukka, ja ite haluaisin jättää kaikki hormonihommat lopuksi elämää, ja sitten taas kuparikierukka ei estä hedelmöitystä vaan kiinnittymisen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että joka kuukausi saattaa tulla "keskenmeno", ei kuukautiset. vai miten se menee?
 
Mä en halua enää käyttää hormonaalista ehkäisyä, vie halut, lihottaa ja tekee musta kiukkuisen. Mies ei halua säheltää kumin kanssa. Ei juurikaan olla siis ehkäisyä käytetty, joten keskeytetyllä ollaan menty, siihen asti kun alettiin yrittämään. Sinänsä hassua, että pari vuotta meni keskeytetyllä ja vähän mietin, että kun ei se mikään kunnollinen ehkäisy ole, että kuinka kauan sitä pitää yrittää että tulee raskaaksi. No eka raskaus alkoi kertalaakista, mut piti lopettaa, toka meni ekalla kierrolla mutta meni kesken ja tää kolmas lähti heti keskenmenon jälkeen alkaneella kierrolla. Mutta koska toinen lapsi ei ole maailmanloppu (mutta en tarkoituksella halua toista heti putkeen, ei tää pönötysaika niin kivaa ole) niin aattelin, että jatkaa sillä keskeytetyllä sitten.

Saa nyt nähdä sitten koska sitä toista alkaa tekemään, kun mies kuitenkin 39v ja tää on sille kolmas mukula.. Mullahan olis aikaa vaikka kuinka, kun oon vasta 26, mutta ei varmaan mies montaa vuotta jaksa ootella.. Mut en kyl todellakaan halua toista vaavelia heti. No, sen näkee sitten. Kunhan tän yhen saa maailmaan!
 
Tämä on asia josta pitää keskustella mieheni kanssa. Mikäli hän vielä toisen olisi valmis kanssani tekemään niin sitten en kyllä tässä välissä ehkäisyä halua käyttää. Jos taas hänen lapsimääränsä on nyt täysi (kun on niitä lapsia jo ennestään) niin sitten pitää miettiä kyllä jotain ehkäisyä, mutta ei kumia ainakaan. PIllereitä söin, mutta sen hetken kun omat hormoonit jylläsi elimistössä..Olin rauhallisempi kuin ikinä aiemmin. Joten en tiedä olisiko ne pillerit nyt edes ensimmäinen vaihtoehtokaan..En tosiaan tiedä. Aika näyttää :)
 
mä taas en voi miettiä ainakaan yhdistelmäpillereitä aurallisen migreenin vuoksi enkä muutenkaan pilleriehkäisyä halua. oon miettiny, että hakeudun "oikealle lääkärille" juttelee sitten et minkälainen ehkäisy pitäisi endon kurissa ja ois mahdollisimman vähähormonaalinen. haluaisin kyllä ehkä vielä sen kolmannen lapsen, mutta kun olen jo 35vee, ois seki aika lähitulevaisuuden juttuja. mies vaan ei oo vielä suostunut siihen kolmanteen enkä uskalla kummemmin kuumottaa. kerran ollaan naureskeltu että pitäishän se pikkusisko vielä saada, mutta siihenpä se jäi.
 
Ehkäpä ekaks kondomilla mennään ja pian vaan uutta vauvaa :D haluaisin täysimettää sen 6 kk, jolloin en usko ainakaan tulevani raskaaksi, koska raskautuminen ollut muutenkin hankalaa. Mikähän mahtaa olla "turvallinen" aika tulla uudelleen raskaaksi, jos takana sektio tai alatiesynnytys?

Della_79 täys imetys pitää parhaiten endon pois :) jos aikoo hormoonallista ehkäisyä imettäessä, niin ainoa vaihtoehto on minipillerit, jotka eivät taas endoa pidä poissa. Ja samaa hormonia on myös hormonikierukassa ja kapselissa jotka myös passaa imetyksen kanssa. Mutta eipä siis paljon vaihtoehtoja endon ja imetyksen suhteen.. :/ mutta ite oon ton täysi etyksen kannalla, kuitenkin se luonnollisin :)
 
Tuota kierukkaa voisin ehkä harkita. Täytyy perehtyä siihen vähän paremmin :) Toisaalta taas tuntuu, että (kun noita pillereitä tuli kuitenkin syötyä se kymmenen vuotta) tekis mieli olla vähän aikaa ilman mitään. Ihan siis luomuna :grin Jotenkin inhottaa ajatus siitä, että pitäisi taas alkaa tunkemaan jotain hormoneja kroppaansa :confused: Mutta toisaalta ei tässä paljon vaihtoehtoja ole.. Kortsustakaan en itse tykkää ollenkaan..
 
Isabella: muistaisin kuulleeni, että ainakin section jälkeen suositellaan vuoden väliä ennen seuraavaa yritystä. Saatan toki muistaa väärin :) alatien jälkeen ei ole tietoa.

Mä olen miettinyt ehkäisyrengasta seuraavaksi vaihtiehdoksi, mut en oikein tiedä miten ne sopii. Pillerit ei oikein ainakaan houkuta (viimeksi toimivat varsin hyvänä ehkäisynä kyllä kun ei mies päässyt metriä lähemmäksi) ja saa nähdä miten muutenkaan nuo hormonaaliset tosiaan toimii. Kumien kanssa touhuaminen ei kanssa järin houkuttele. Mut pitänee jutella aikanaan gynen kanssa. Ja katsoa halutaanko toista tän ekan jälkeen ja millä aikatauluajatuksella jos halutaan.
 
juu, koitan tietty täysimetystä, mutten halua alkaa stressaamaan siitä sen enempää ettei siitä tule liian suorituskeskeistä tällä kertaa. viimeksihän menin osittaisella, kun täysimetyksestä ei tullut mitään ja se myös piti menkatkin poissa siihen, kunnes vähensin imetyksen kahteen kertaan päivässä. en oikeastaan edes ajatellut imetyksen ehkäisevää tehoa, mietin vaan aikaa senkin jälkeen. emmä nytkään halua mitään ehkäisyä aloittaa ennenkuin imetys on hoidettu, mietin varmaan aikaa imetyksen jälkeen, kun kommasin ton edellisen. että kaipa mekin kumeilla sit ollaan, vaikkei ne oikein nappaakaan.
 
Voih, aina sitä oppii jotain uutta! En ole koskaan kuullutkaan imetyksestä ehkäisykeinona :eek: Toki kun ajattelee niin kai siinä menee tietysti oma aikansa synnytyksen jälkeen kun kroppa palautuu ja on taas valmis hedelmöittymään..
 
eihän imetys mikään satavarma keino olekaan ja monelle käy niin, että raskautuu imetyksestä huolimatta ja monella imetys saattaa ehkäistä uudelleenraskautumista. mulla vaan kesti kierron palautuminen, vaikka imetys oli vain osittaista. aattelin lähinnä endon poissapysymistä tolla kommentilla "ehkäisevästä tehosta". mulla oli toki synnytyksen ja uuden raskauden välinen aika kohtalaisen lyhyt ja endosta ei ikinä tiedä, miten se itse kullakin käyttäytyy tai jääkö kaikki sen kiukuttelu kokonaan. oon kyl kuullut, että raskauden ja imetyksen aikana se voi olla rauhallinen, mutta en tiedä, vaikuttaako nimenomaan täysimetys siihen asiaan, vai riittääkö osittainen.
 
Mä teetin kuopuksen synnytyksen yhteydessä sterilisaation lapsiluku on täys ja on molemmat,ja mitään hormonaalista ehkäsyä en edes miettiny ku sitten vasta oisinkii hormoonihirviö.Ikää on 34 ja raskaudet ei lopussa mee niinkuin pitää ja radi´+korkeaverenpainetauti iskee joka ikinen kerta.
 
Joo meille kyllä korostettiin perhevalmennuksessa että imetys ei ole mikään ehkäisykeino :wink joillain saattaa toki ehkäistäkin mutta monet tulevat raskaaksi siitä huolimatta. Juuri luin myös että jonkin uusien tutkimusten mukaan 18kk olisi hyvä aika antaa keholle palautumisaikaa raskauksien välillä. Valitettavasti en nyt muista missä tuli vastaan enkä lukenut sitä sen enempää että mihin perustuu. Noita tutkimuksia toki on joka suuntaan tehty varmasti. Ja tietty sekin on yksilöllistä mutta itellä on kyllä ainakin sellanen fiilis että en haluaiskaan heti uudestaan raskaaksi, on tää sen verran raskasta :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mitään en itse tiedä siitä, koska saa uudestaan tulla raskaaksi, mutta ystävälleni tehtiin hätäsektio ja lääkäri sanoi, ettei raskaaksi saa tulla uudestaan MISSÄÄN NIMESSÄ vuoteen. Leikkaus ja paraneminen sujui hyvin, ystäväni on 26v joten sinänsä niissä ei ole ongelmaa. En tiedä vaikuttaako endo, hänellä sellainen löytyy. Kannattaa jutella vaikka siellä synnärillä lääkärin kanssa aiheesta.
 
Joo eihän imetystä mainostetakkaan maallikoille ehkäisyks, kun se on niin tarkkaa sitten sen imetyksen kanssa, että oikeasti toimii ehkäisynsä. Pitäs imettää tosi tiheästi ja nimenomaan täysimettää, ja sillo vauvan suuhun ei sais edes tuttia laittaa, vaan aina tissi. Mutta eihän sitä voi suositella ehkäisykeinoks varsinkaan jos raskautunut helposti :D Mutta mä kyllä uskallan sitäkin käyttää ehkäisy keinona, jos vaan täysimetys tulee onnistumaan, kun muutenkin PCOS, eli munasolu irtoaa muutenkin tosi harvoin. Mutta mun nyt ei tarvis aborttiin ryhtyä, jos tuliskin raskaaks vaan olis tervetullut toinenkin :) Vissiin täysimetys pitää parhaiten endon poissa, osittainen ei välttämättä piä tarpeeksi hormooni tasoa ylhäällä, niin että endo kasvulta välttyisi. Mutta saa nähä kuinka tulee onnistumaan mun täysimetys haaveet :)
 
Meillä on kotona miehen kanssa puhuttu että ei oteta mitään ehkäsyy raskauden jälkeen. Annetaan toisen tulla perään heti kun vaa mahdollista. :) Toki jos synnytyksen tiimoilta tulee sektio tehtyy, niin katotaan tällön uudestaa mitä lääkäri sanoo ja harkitaa asiaa uudemman kerran. :)
 
Aika pitkältä ajalta kuulostaa toi vuos ja varsinkin 18 kk :O Jos silloin sais vasta hedelmöityksen tapahtua, niin seuraavaan olis maailmassa vasta 2 vuoden päästä. Mutta paljonhan noita lapsiperheitä näkee, jossa on noin vuos ikäeroa lapsilla, siinä on kyllä laitettu pullat uuniin melkein heti synnytyksen jälkeen! Onko kellään täällä pienellä ikäerolla lapsia saatu? Ois kiva kuulla, kuinka on seuraava raskaus sujunut ja kuinka toisen synnytyksen jälkeen on paikat palautunut? :)
 
Juuei ole ehkäisykeino imetys. Täysimetin aikoinaan, ja 3 kk synnytyksen jälkeen olin taas raskaana.... Et jos ehkäisyä haluaa (oli sikiävää tai ei) niin jotain muuta kannattaa miettiä kuin imetystä ehkäisynä :) Äitiysloma alkaa muuten virallisesti huomenna, vika työvuoro tänään takana :) Ihanaaaa!!!!!!!!!! :Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
 
Täällä mennään varmaan kortsulla jälleen.. Hormonaaliset ei käy minulle, kun löytyy sukurasitettakin kaikkeen mahdolliseen.. Mutta pikkukakkonen on varmaan pian toiveissa niin eiköhän mennä ilman mitään.. :D saa nähdä..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top