Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Kiitos martuti kokemuksen jakamisesta. Tuo vahvisti päätöksen siihen, että ehkäisykapseli tulee meikäläiselle :)
 
Mulla mieli vaihtelee kyl kokoaika tämän aiheen suhteen.osa syy varmaan myös nää ihanat hormonihuurut,joten päätös tehdään sitten synnytyksen jälkeen..
Mut tässä mietintöjä:
Minipillerit,helpot,kunhan muistaa aina ottaa,jos haluaakin toisen lapsen jossain vaiheessa niin lopettaminen helppoa ja vaikutus poistuu elimistöstä nopeammin.
Kapseli:helppo,ei tartte muistaa mitään,vaikutus kolme vuotta,kuinka nopeasti vaikutus poistuu elimistöstä uutta raskautta ajatellen.
Kondomi:ei välttämättä niin kiva,mutta tavallaan helppo ratkaisu,ei tule nautittua hormoneja,toista lasta ajatellen,helppo jättää pois,kun alkaa yrittämään.
Kierukka ei ole mulle edes vaihtoehto.
Niin,että onhan näitä Pros/cos...mut täytynee palata tähän lähemmin,kun lapsi syntynyt...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mäkään en oikein sitä kierukkaa haluaisi. Mä luulen että meillä mennään alkuun kondomeilla, ja jossain vaiheessa, aika piakkoin sitten se kapseli käsivarteen. Minipillereitä en tosiaan halua kun en 100% varmuudella muista aina ottaa. Ja yhdistelmäehkäisyvälineet ei tule kyseeseen kun aion imettää (jos se onnistuu...).
 
Mäkin meinaan imettää,juurikin että jos onnistuu niin hyvä,mutta jos ei niin sitten mennään korvikkeilla.alkuun varmaan just kortsut käyttöön ja sitten myöhemmin just ne minipillerit/kapseli.
voi olla että ei tule seksihommat ihan ekana mieleen,kun oot valvonu öitä vauvan kanssa ja sitten vielä siinä samassa parantelee itseäsi synnytyksestä.tietty kaikki ollaan yksilöitä ja himot ne on hiirelläkin :) :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
No joo, voisin uskoa että kuukausi-pari menee ennen kuin itse yhdyntää voisi ajatellakaan.. ja ehkä muunkaanlaista seksiä...? Ei voi tietää, sen näkee sitten.
 
Mä en haluais mitään hormonaalista ehkäisyä käyttöön. No toisaalta perheenlisäys ei ollu meillä vielä syksyllä ajatuksena kun hormonaalisen ehkäisyn lopetin ja kuinkas kävikään. :) No täytyy miettiä vaihtoehtoja sitten synnytyksen jälkeen tarkemmin.
 
Mä en vielä tiedä yhtään mitä käytetään vai käytetäänkö mitään. Siis ekan jälkeen söin minipillereitä puolisen vuotta kun haluttiin saada omakotitalo valmiiksi ennen toista lasta. No menikin 2,5 v ennen ku tulin uudelleen raskaaksi pillereiden opetuksen jälkeen.. On ollut puhetta kolmesta lapsesta ja jos se kolmas on yhtä vaikea saada alulleen ku toinen niin ei oo mitää järkeä käyttää ehkäisyä välissä.. Mutta luultavasti minipillerit otan käyttöön jos ehkäisyyn päädytään. Katsotaan nyt kuinka synnytys ja ekat kuukaudet sujuu. Täysimetys ei kyllä oo hyvä ehkäisykeino, tiedän nimittäin aika monta "yllätys"vauvaa :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Mymmeli, mites kuparikierukka sitten? Sekin sopii vaikka imettäisi. Kun niitä ei-hormonaalisia vaihtoehtoja on aika vähän...
 
Niin en oikeen siitä kuparikierukasta tiedä kun omalla äidillä se teki ainakin kipuja ja ylimäärästä vuotoo. Tuskin sitä kaikille tekee mut.. No täytyypä miettiä. Eipä se kortsujen kanssakaan pelailu mitään herkkua kyllä oo ja varmat päivätkin on kuitenkin hieman epävarmat. Pitäis olla niin säännöllinen kierto ja hyvä oman kehon tuntemus.
 
Ostin kaupasta valmiiksi kondomeja, haha tuntui niin teiniltä, ei olla käytetty kondomia 7 vuoteen, ehkä siitä tuleekin hauska (esi)leikki!:p
 
Mä en tiedä, mikähän se olis sopiva ehkäisy? Hormonaalista en halua, kortsut ei oikeen nappaa, joten eipä hirveesti ole vaihtoehtoja, ja eipä passaa hirveesti leikkiä kun kaikki kolme on napsahtanu "kerrasta kyytiin" tyylillä, joten melko varmaanhan se menis taas samalla kaavalla, kun muksu on noin 9-10 kk, niin mulla käynnistyy hormonitoiminta ja ekasta kierrosta raskaana? Ja jospa tässä nyt yrittäis kasvattaa näitä 3 vähän isommaks ennen kuin sit miettis sitä 4 lasta vasta?
 
Ehkäisyä olen pohtinut paljon viime aikoina. Mulla on ikää kohta 38v ja odotan ensimmäistä lasta. Jos haluamme toisen lapsen, niin se pitäisi tehdä aika pian heti perään,

Alkuraskaudesta ajattelin, että tämä saa olla ensimmäinen ja viimeinen raskaus, mutta nyt alkaa mieli hieman muuttua. Radista ja siihen liittyvästä lääkityksestä (tai ehkäpä juuri siksi?) viimeiset viikot ovat menneet paremmin kuin alku- ja keskiraskaus. En ole liiemmilti kärsinyt liitoskivuista ja jaksan liikkuakin kohtuullisen hyvin (mm. eilen noin 7 km:ä kävelyä Tallinnassa). Mies on parin viikon sisään kysynyt multa, että yritetäänkö toista heti perään, joten selkeästi hän haluaisi kaksi lasta. Toisaalta niin minäkin.

Edellisessä avioliitossa lapsia ei siunaantunut parin vuoden yrittämisestä huolimatta, joten minulle tämä raskaus tuli tosi isona yllätyksenä noin vuoden jälkeen, kun emme käyttäneet ehkäisyä. Ja kuten aiemmin jossain kerroinkin, niin joka kuukausi raskautuminen ei olisi edes ollut mahdollista "väärän" ajoituksen vuoksi.

Luulenkin, että alussa meillä ehkäistään kondomien voimalla :wink No aika näyttää. :)
 
Helpottavaa, nyt viimein minut otettiin tosissaan, eikä torjuttu kommentilla, ei ole vielä ajankohtaista. Siis äitipolilla tänään kätilön kanssa asia sovittu niin, että aloitan todennäköisesti osastolla sitten samat pillerit mitä vuosia syönyt.
 
Last edited by a moderator:
Mä mietin kanssa, että saisiko siellä osastolla heti laitettua ehkäisykapselin...
 
Tänään neuvolassa multa kysyttiinkin, oonko jo miettinyt synnytyksen jälkeistä ehkäisyä. Sanoin, että joo oon sen kapselin ajatellut taas sitten laittaa. Hetki juteltiin muistakin vaihtoehdoista, kierukkaakin olen harkinnut mutta sen voi laittaa vasta 3-6kk päästä synnytyksestä o_O Joten ei. Kapselin voi laittaa n. 4 viikkoa synnytyksen jälkeen, eli ei suoraan synnärillä vielä mutta aika pian kuitenkin. Tuskin sitä ennen kauheasti tulee mitään touhuiltuakaan, niin se on ihan hyvä aika, tuo 4 viikkoa.
 
Toi aika hyvä tietää kapselista, niin ei tartte hätäillä sen kans. Tosin nyt kun itselle tuli tikkejä alapäähän niin ei kyllä tule mieleenkään hypätä hommiin, ennen kuin ne on sulanut pois (n. 2vkoa).. Mikä on kyl vähän harmi, kun ois vähän kyl tehnyt jo mieli..
 
Mulla ei oo mitään käsitystä tai suunnitelmaa siitä, missä välissä haluan toisen lapsen, joten olen ajatellut, että lapsi saa ihan itse päättää. Emme siis käytä muuta ehkäisyä kuin täysimetystä, jos se sujuu ja jos vain miehelleni sopii...
 
kierukkaakin olen harkinnut mutta sen voi laittaa vasta 3-6kk päästä synnytyksestä o_O

Onkohan toi kierrukan laittaminen alateitse synnyttäneille eri aika? Ja imettäville?
Kun mulle sanottiin, että sen voi laittaa heti jälkitarkastuksessa, siis jos siihen päädyn. Oishan se helpompi kuin pillerit.
 
Joo varmaan siis eri juttu jos sektio. Tosin kyllä sektionkin jälkeen menee aikaa, ennen kuin kohtu supistuu?
 
Kyllä samanlailla varmasti menee kuin alateitse sen supistumisessa.. Sitä minäkin ihmettelin, että miten sen kierrukan nyt yhtäkkiä saisikin jo jälkitarkastuksessa. o_O:rolleyes:
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top