Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Å

åke

Vieras
Tämä aihe on itselleni todella tärkeä ja huomasin, että toukokuisissa aika vastaavanlainen ketju. En tahtonut mennä sinne häiriköimään, joten aloitin meille heinäkuisille ihan oman.
 
Last edited by a moderator:
Mä olen miettinyt ihan samaa.välttämättä en halua hormonaalista ehkäisyä,mutta kondomi on kyllä niin turn off..kierukkaa en halua missään nimessä.eli jääkö sitten vaan pillerit taikka kapseli vaihtoehdoiksi?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En ole selvittänyt, mutta tavallisia pillereitä ei kai voi syödä imetyksen aikana. Pillerit pitäisi siis olla minipillereitä. Itse en kierukkaa halua ja minipillerit vaatii liian tarkkaa aikataulua (en muistaisi kuitenkaan ottaa juuri ajallaan ja hups...). Itse olen päätynyt ehkäisykapseliin. Niitä saa kolmen ja viiden vuoden kestolla ja itse ajattelin ottaa kolmen vuoden kestolla, koska sitten on opinnot suoritettu ja kakkonen saa tulla, jos luoja suo. Ehkäisykapseli ei estä imetystä myöskään. Hinnaltaan käsittääkseni tulee edullisemmaksi kuin pillerit vastaavalla ajalla, mutta tuo aika lienee liian pitkä taas åkelle, kun jonossa jo olette.
 
Mä sain pillerit jälkitarkastuksen yhteydessä. Jotain eroa niissä oli jos imetti.. Sitä ennen jäi voi käyttää kortsua jos haluaa vaikka suositushan tais olla että jälkitarkastuksen jälkeen vasta sekstaillaan.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Ehdottomasti ehkäisykapseli, jos sitä kerran voi käyttää imetyksen aikana. Harkitsin sitä jo ennen vauvasuunnitelmia, on vaan niin helppo ja mitään sisään tungettavia kapistuksia en varmasti ota eikä se kortsukaa pidemmän päälle toimi/ole luotettava. Pilleritkin toki käy jos kapselia ei heti sais, söin niitä sen 10v aikoinaan niin siihenkin on totuttu.
 
Tuon mun linkin perusteella ymmärtäisin, että vastaa minipilleriä ja näin ollen voi käyttää imetyksen aikana (mikä tossa linkissä plussana mainitaankin). Täytyy yrittää asiasta muistaa kysyä ens viikolla neuvolassa :) Ja saa sen kapselin aiemminkin pois, jos haluaa (itseä miettien, jos kakkonen onkin toiveissa jo aiemmin, kuin suunnitellun kolmen vuoden jälkeen)
 
Mä aion laitattaa ehkäisykapselin takaisin. Se mulla on ollut jo monta vuotta ehkäisykeinona. Sitä ennen olen kokeillut yhdistelmäehkäisy-pillereitä, ehkäisyrengasta ja minipillereitä. Kahta ensin mainittua en voi enää aurallisen migreenin vuoksi käyttää, ja niiden minipillereiden kanssa en jaksa pelata, en muista joka päivä ottaa. Ehkäisykapseli on siis melko huoleton vaihtoehto :)
Toki siinä on huonona puolena mulla ollut se, että menkat saattaa tulla ihan miten sattuu, ei siis mitään säännöllisyyttä...
 
Kamala paniikki aiheesta tullut, vaikka olenkin useasti neuvolassa puhunut, niin joka kerta aihe syrjäytetty niin, että ei vielä ajankohtainen, mutta kun mulle se olisi tosi tärkeää saada jo nyt tietää mitä alan käyttämään heti synnytyksen jälkeen.

Tuollainen kapseli kuulostaa kyllä aika kätevältä.
 
Last edited by a moderator:
Mite se ehkäisykapseli oikei laitetaan, oon siitä kuullu mut tarkemmi en oo perehtyny asiaa.. Käsivartee ihon alle vai mite se meni?
Toi vois itelleeki olla paras vaihtoehto nimittäin!
 
Tuossa mun laittamassa linkissä oli kuvattu hyvin ja Martuti osaa varmaan vielä paremmin kertoa, kun on hänellä ollut se käytössä :)
Käyttö
Lääkäri asettaa implantaatin olkavarren sisäsivulle, ihon alle vastaanottohuoneessaan. Epämukavuuden välttämiseksi käytetään mietoa puudutusainetta sekä asettamisen että poistamisen yhteydessä. Vain sinä ja lääkärisi tietävät sinun käyttävän implantaattia, tarvittaessa voit tarkistaa sormillasi tunnustelemalla sen olemassaolon ihon alla. Asettamisen jälkeen ehkäisyimplantaatti voidaan jättää paikalleen kolmeksi tai viideksi vuodeksi riippuen käytettävästä valmisteesta, mutta se voidaan ottaa pois myös aiemmin, jos niin haluat.
 
Ai katoppas, lunastar olitki laittanu tollasen linkin!
Mut laitetaaks se jollaki neulalla ja ruiskulla sinne vai mite se laitto oikei tapahtuu ku noi pitkäki toi implantti! Huii, kuulostaa pelottavalta :grin
 
mä oon ilmoittanut jo että jos sektioon mennään saavat samalla pistää piuhat poikki. mies on jonossa samaiseen operaatioon. saa nähä kauan kestää ja kumpi pääsee ensin... ollaan kumpikin ihan varmoja asiasta että ei enää lapsia. ollaanhan jo kohta 40v ja lapsiluku täys. pillereitä en voi syödä pahan migreenin ja sarjoittaisen päänsäryn takia..., kondomin kaa pelleily 10v kestäneessä suhteessa tuntuu ihan tympeeltä ajatukselta, ja kierrukkaa en halua. ehkäisykapseli vois olla ihan jees mutta en oikein tiijä sitäkään että kestänkö epäsäännöllisiä menkkoja ja kestääkö mun migreeni sitä ehkäisykapseliakaan.... varmaan joudun aluksi syömään minipillereitä mutta sekin ajatus ahdistaa.. taisin saada viimeksi jälkitarkastuksessa minipilleri paketin ja reseptin mutta se jäi syömättä kun päätettiin että toinen saa tulla sitten kun on tullakseen.........mutta sen tiijän nyt että enää en halua olla raskaana :grin kyllä saa luvan olla viimenen kerta. vaikka lapset ihania onkin. :Heartpink:Heartpink:Heartpink
 
Se ehkäisykapseli eli implantaatti laitetaan siis niin, että se kohta käsivarresta ensin paikallispuudutetaan kevyesti. Tunto jää hiukan, mutta ei satu. Neulalla tehdään pieni reikä ihoon, ja sillä kapselilla on sellainen oma asetin jonka avulla lääkäri sen laittaa paikoilleen ihon alle. Reikä suljetaan pienellä tikillä, laastari päälle. Voi nostattaa mustelmat joksikin aikaa asettamisen jälkeen, käsivarsi siis näyttää siltä että sitä olisi pahoinpidelty :grin

Mulla on ollut sellainen kapseli käytössä, jonka teho kestää 3 vuotta, mutta totta kai sen voi jo aiemminkin poistattaa.
Poisto tapahtuu myös lääkärissä, tehdään taas se kevyt paikallispuudutus, sitten veitsellä pieni viilto ja puserretaan kapseli ulos pihtejä apuna käyttäen. Samasta reijästä voi laittaa uuden kapselin jos haluaa, tikkauksella taas suljetaan.

Näin mulla ainakin mennyt :)

Mulla on ollut Nexplanon-merkkinen implantaatti. Siinä on vain keltarauhashormonia (toisin kuin yhdistelmäehkäisypillereissä tai ehkäisyrenkaassa), joten sitä voi tosiaan käyttää myös imettäessä tai jos on aurallinen migreeni.

Plussana implantaatille on ainakin se, että ei tarvitse kolmeen vuoteen muistaa yhtään mitään (kun pillereissä ja renkaassa on omat muistamisensa).
Joillain saattaa menkat jäädä kokonaan pois, joillain sitten taas vain epäsäännöllistyä. Joillain harvoilla menkat runsastuu.


Täällä on sen Nexplanonin tuoteseloste:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=583&i=MSD_NEXPLANON
 
Muokattu viimeksi:
Ai niin siis hani, ehkäisykapselin toimintaperiaate on sama kuin minipillereiden, joten voi tosiaan käyttää vaikka olisi migreeni, ja sopii käytettäväksi imetyksen aikana. Ja yhtä lailla minipillereiden kanssa menkat voi olla epäsäännölliset, samoin kuin hormonikierukan kanssa.
 
Täällä on lueteltuna eri ehkäisymenetelmä-vaihtoehdot synnytyksen jälkeen:
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00989

Synnytyksen jälkitarkastuksessa yhtenä tehtävänä on suunnitella jatkossa käytettävä raskauden ehkäisy. Imettämättömälle naiselle voidaan progestiinipillerit, ehkäisykapselit tai yhdistelmäpillerit aloittaa kolmen viikon kuluttua synnytyksestä.

Imettävälle naiselle on myös monia vaihtoehtoja; hän voi käyttää kaikkia ehkäisymenetelmiä lukuun ottamatta yhdistelmäehkäisyvalmisteita. Imetys suojaa raskaudelta ensimmäisten kuukausien aikana, mutta luotettavana raskauden ehkäisynä imetystä ei kuitenkaan voi pitää. Täysimetys ja kuukautisten puuttuminen ovat ehkäisyteholtaan kondomin luokkaa, jos lapsi on alle kuuden kuukauden ikäinen.


Ehkäisymenetelmät:

- Kondomi

- Kuparikierukka (lue lisää esim. http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01112 )

- Hormonaalinen ehkäisy
Keltarauhashormoni (sopii imettäville):
Yhdistelmäehkäisy (ei sovi imettäville):
- Jälkiehkäisy
 
Muokattu viimeksi:
martuti, Minkäs hintainen tollanen kapseli sit on?

Meillä kans aikomus vetästä ukolta piuhat poikki, mut en oo tajunnukkaan et siihen voi olla moiset ruuhkat kunnallisella, joten täälläkin tarttetaan sit siks aikaa joku ehkäsy ja tollasista kapseleista en ollu aiemmin kuullukkaan.. :)
 
^ En muista paljonko olen omistani pulittanut...
mutta googlettamalla löysin esim. Yliopiston Apteekista hinnaksi 181,63 € joten jotain sitä luokkaa.
 
Takaisin
Top