Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Täällä myös pohdittu paljon jotta mikä ehkäisy olis hyvä ratkaisu. E-pillereitä tuskin haluan ikää enää syödä..
Aika kalliitaki jo nykyään ja unohtelin niitä ottaa aina joskus :/ Oon miettinyt tuota hormonikierukkaa tai Ehkäisyimplantaattia. Oon kolmekymppinen ensisynnyttäjä ja esikoisemme laskettu aika olisi viikon päästä :)
Varmasti päädyn jompaan kumpaan noista kahdesta, maksoi mitä maksoi kerran se kirpaisee :P Itse haluaisin
toisenki lapsen joskus myöhemmin jos saadaan joskus isompi asunto hankittua.
 
Meilläkin siitä juuri puhuttiin. Eiköhän se imetys ole muutaman kuukauden suojana? Sitten ajattelin katsoa aina ovulaatiokalenterista milloin on tärppiajat ja silloin kortsu. Jos sitten sattuu kuitenkin hedelmöittymään, niin meille saa seuraava lapsi sitten tulla. Olin itse kyllä vähän haaveillut kesästä 2015 jolloin en olisi vielä raskaana...
 
^ Jos raskaaksi tulo on ok, niin sitten tuo malli on ihan hyvä. Jos ei, niin sitten en itse suosittele :)

Tuli itselle vähän kylmää vettä niskaan kapselista. Eivät mielellään laita kapselia, jos ei ole syönyt minipillereitä. Perustelu oli ihan hyvä: jos ei sovikaan ja joudutaan ottaan melkein heti pois, niin kalliiksi tuli. Joten minimipillerit joudun siis ottamaan ja toivottavasti muistan niitä syödä, etten löydä itseäni ryhmästä "Laskettu aika 2015" :wink Ja sitten kun pumppaus loppuu, niin takaisin yhdistelmäpillereille. Jätän siis kapselin sittenkin väliin tällä kertaa. Harkitaan myöhemmin uudelleen :)
 
Mie en haluis aloittaa pillereitä sen takia, kun ahistaa niiden syönti, kun en varmaan muista ottaa ja sit jos tuleeki jotain ylimääräisiä vuotoja. Ja kortsua ei tykätä käyttää, mutta pakko kai se tohon tyytyä, kun ei oikeen muutakaan vaihtoehtoa ole.... Oishan se et päätettäs et lapset jää tähän, niin putket poikki, mutkun ei olla vielä varmoja et tuleeko meille kuitenkin lisää jossain vaiheessa?
 
Mua ahdistaa Huli nimenomaan tuo minipillereiden syönti, kun se on niin pirun tarkkaa niissä. Siksi olisin halunnut kapselin, ettei tartte muistaa. Kierukkaa en halua (ajatus jotenkin ällöttää) ja ehkäisyrenkaalla vähän sama homma kuin kierukalla, vaikka sekin olisi pieraatteessa potentiaalinen mahdollisuus.

Kortsut siis ei oikein pelitä. Mies ei kuulemma oikein saa tuntumaa sillä (noh, nyt kun on tottunut ilman olemaan,niin eihän se ole sama), niin hänen takia sitten otan nuo minipillerit - ja laitan kännykkään vaan päivämuistutuksen, jotta muistan ottaa ne. Ja tosiaan yhdistelmäpillereille heti takas, kun pumppaus loppuu. Niissä kun, ainakaan aiemmin, ole ollut ongelma, jos jäänyt yksi tai kaksi päivää välissä ottamatta (yleensä aina vähintään joka toisessa laatassa unohtui se yksi tai kaksi pilleriä ottaa kokonaan).
 
Siinäpä se, ei se oo sama, kun ilman kortsua. Kun kuitenkin useempi vuos oltu ilman, niin ei nyt oikeen osaa käyttää...
Mut pitää kattoo jos kuitenkin nuita pillereitä kokeilis? Saahan ne lopetettua, jos eivät ole hyvät( mitä kyllä epäilen)
 
Pahus. Ehkäisyrengas vastaa yhdistelmäpillereitä eli ei käy imetysaikana. Eli se on sit vaan ne pirun minipillerit. HUOH!
 
Eikös kierukankin vois laittaa imetysaikana? o_O Mulle kyllä neuvolatäti sanoi, että kun en synnyttänyt normaalisti alakautta, niin kierukan voisi laittaa vasta joskus kolmen kuukauden päästä?! :eek:
 
Joo siis kyl mä oon käsittänyt että kierukkaa voi käyttää imetysaikana. Mutten oo ite ottanu selvää, kun en sitä halua :p
 
Tää on tosiaan jännä, että vieläkin ihmiset kuvittelee, että imetys suojaa raskaudelta! :confused:
Niin monta tapausta olen nähnyt ja kuullut, että täysimetyksellä on vaan niitä vauvoja tullut ja sitten ollaan ihmeissään kun sisarukset alla 11 kk:n ikä erolla.
 
Onko minipillereissä oikeesti tosi tarkkaa mihin kellon aikaan sen ottaa?

Itsellä oli käytössä e-pillerit ja niissä oli, että kuhan 12 tunnin sisällä ottaa niin suojaa, mutta toki on suositeltavaa, että aina samaan aikaan.
 
Last edited by a moderator:
Mulla tosiaan menkat alko heti seuraavasta kierrosta synnytyksen jälkeen, että ilman ehkäsyä ois voinu tulla raskaaksi. Nytki aattelin, että ainaki reilun vuoden haluan olla ilman raskautta, ni kondomi otetaan käyttöön synnytyksen jäljeen. Kierukkaa oon tosin alkanu harkitteen.. Pillereitä en muista ottaa ja rengas aiheuttaa kirvelyä. Jotenki tuntuu muutenki ettei hormonipohjaset ehkäsyt mulle oikein passaa.. Eipä se kunkaan mies kondomia oo ikinä rakastanu, mut ku vaihtoehtona on ollu mahdollinen raskaus, ni aina se on vikisemättä kortsun ylleen pukenu. Myönnän kyllä itsekin nauttivani enemmän ilman kumia. Siinä mielessä raskausaika on ihanan huoletonta aikaa:wink
 
Joo minipillerit pitää ottaa tunnin tarkkuudella, koska se hormonaalinen vaikutus on erilainen kuin yhdistelmässä, jossa "tujummat" aineet.
 
Oi kuinka rasittavaa kun tunnin tarkkuudella syötävä. :sad001 Mut onneks on nykyään noi kännykät johon voi sen muistutuksen asettaa.. :)
 
lunastar, kannattaa tehdä niin että kokeilet minipillereillä tyyliin 3kk, ja jos ne sopii niin sitten otat sen kapselin! Niin mä ainakin tein silloin aikanaan kun kapselin halusin.

Meillä nyt mies onkin sitä mieltä, että ei otettaisi mitään hormonaalista ehkäisyä, vaan mentäisiin vaan kumilla o_O
Ei oikein osannut muuten perustella, kuin että mä olin leppoisampi sen vuoden verran kun olin ilman hormonaalista ehkäisyä :grin
Mutta mua kyllä jänskättäis pelkän kumin kanssa, en mä halua heti putkeen toista vauvaa... toki mä nyt imetän, mutta... silti ei oo varmaa.
 
Mä varmaan otan kuparikierukkan kun en taho enää minipillereitä kun niiden kanssa oli ongelmia. Mies olis innokas hankkimaan lisää lapsia mut mä en taho olla heti raskaana. Ei kroppa eikä pää taitaa kestää. Kierukan hyvänä puolena on ettei tarvitse muistaa onks ottanut pillerin.
 
Mie en viel tiiä yhtää mitä ehkäsyy sitä sit käyttäs, pillereitä ku en kummiska muista ottaa ku vaikee muistaa jo multitabsi ottaa päivittäin.. Tietty toi Martutin ehotus lunastarille kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta ku oon itekki tota kapselia miettiny et se ois paras vaihtoehto! Ja saaha sitä puhelimee muistutuksen et muistaa sen napin napata.. :grin
 
täällä kans mietityttää et mikä olis meille paras vaihtoehto. Tarkotus olis hankkia toinen lapsi melko pian, mutta ei nyt kuitenkaan mielellään ihan heti. Joten ainakin noi kierukat ja muut on poissuljettu. Minipilleriä vois kokeilla, tai sitten vaan pitää sormet ristissä ja toivoo ettei heti ensimmäisestä kierrosta pamahda paksuksi :grin
 
Päätin ite kokeilla hormoonitonta vaihtoehtoa kun tätä kakkosta ennen söin minipillereitä ja kun lopetin ne kesti 4kk et edes ekat menkat alko. Ja puoli vuotta yhteensä et kroppa palautu pillereistä ja tää kakkonen sai vihdoin alkunsa.
 
Takaisin
Top