Diabeetikoita joukossa?

Mulla on myös ollut radi aiemmissa raskauksissa. Ensimmäisen kerran selvisin ruokavaliolla, ei ollut ylityksiä, mutta vauva oli syntyessään yli 4 kg rv 37+6. Toisella kerralla oli käytössä metformin. Aamupaastot heittelivät. Mutta vauva oli syntyessään reilu 3 kg rv 38+4.
 
Pieniä onnistumisia. Tänään ekan kerran alle 6 aamupaasto! 5.9 mutta ehkä tää taas alkaa löytymään :) ja kun flunssakin ehkä alkaa olla voitettu :)
 
Radi diagnoosi paukahti päälle tänään.. Oon ihan hukassa..samaan aikaan vihainen ja surullinen..mikään ei toimi..
 
Mulla meni koko sokeri juttu pieleen esikoisen aikana Todettiin viikkoa ennen laskettua että on radi. Vauva syntyi 40+4 ja painoa oli 4,7kg. Tokassa onneksi sokerirasitus oli jo rv13 ja jouduin sokeri seurantaan. Onneksi kaikki oli siinä raskaudessa mallillaan eikä sokerit noussut. Vauvakin oli rv 42+2 syntyeissään 4kg. Nyt jännittää taas että mitenkäs tässä raskaudessa. Ei puhuttu ekassa neuvolassa mitään [emoji58]
 
Mittailen tällä viikolla verensokereita 4 aamuna paastoarvon, tänään arvo oli 4,6. Eli erittäin hyvä :) toivotaan että pysyykin niin.
Ens viikolla pitää mitata yhtenä päivänä 6 krt, eli paasto ja aterian jälkeiset sokerit.
 
Ei olis tarvinnut mitata mutta haluan nähdä miten syömiset vaikuttaa sokereihin. Tunti aamupalan jälkeen, kahden ruisleivän ja omenan, sokerit 6,7. Eli hyvät nekin, saa nähdä nostaako joku tietty syöminen sokereita liikaa. Täytyy vaan mittailla ja tutkia.
 
Silleen mäkin tein esikoisesta, että testailin mikä nostaa ja mikä ei. Esim. klementiini välipalalla nosti, mutta klementiini maustamattoman jogurtin seassa ei. Kun söi ruuan kanssa tarpeeksi salaattia, niin usein luku pysyi rajan alla.
 
Minullakin oli edellisessä raskaudessa aamun arvot koholla. Sain ne kuriin syömällä illalla juuri ennen unille menoa marjoja ja maustamatonta jogurttia :) Nyt jännään jääkö kiinni tässä raskaudessa, todennäköisesti...... Rasitus ensi viikolla :yuck:
 
Niinkuin arvelinkin aamupaastosta jäi kiinni, arvo oli 5,9. Muut arvot normaaleja. Huomenna hakemaan mittari ja seuranta alkakoon, huoh....
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa, mut en muista olikohan et tokassa testissä jäin kiinni. Ja loppu raskaus oli insuulini hoitoinen, käynnistettiin laskettuna aikana tableteilla ja tyttö painoi 3,5 kg. Vauvan eka arvo oli matala, mutta sit pysy arvot hyvinä. Ainut oli et käynnistetty synnytys oli ihan hirvee ja jätti traumat, josta syystä pääsen käymään nyt pelkopolilla.
Tässä raskaudessa kävin tänään testeissä viikkoja 14+2 ja huomenna kuulen tuomion.
 
Olipa kiva että löysin täältä tällaisen ketjun! Itse sain radidiagnoosin viimeraskaudessa. Ensimmäisestä selvisin puhtain paperein. Nyt kuitenkin ikää jokunen vuosi enemmän ja kilojakin pari kertynyt viimekerrasta joten eiköhän se sama tuomio tule tälläkin kertaa.

Olen ollut koko alkuraskauden tosi huonovointinen joten en ole vielä päässyt sokerirasitukseen. Viikkoja nyt 13+5. Nyt vain mittailen arvoja kotona jotka vielä onneksi ovat olleet hyviä. Mutta ärsyttää kyllä jo valmiiksi kun tietää mitä on tulossa! Viime raskaudessa paastoarvo oli 5,3 ja muut normaaleja. Ja noin "pienestä ylityksestä" oli koko loppuraskaus pilalla. :banghead:
 
Soitin tulokset ja kaks arvoo yli, paasto 6,2 ja tunnin jälkein 10 ja kahden tunnin 8,2.
Maanantaina soittaa omaneuvola täti jatkot, kun edellinen raskaus oli insuliini hoitoinen.
 
Voi ei, nyt se alkaa! Tämän aamun paasto oli jo 5.2. En ole vieläkään päässyt käymään sokerirasituksessa koska pahoinvointi on niin voimakasta, mutta varmastihan siellä narahtaa kun nyt jo omissa mittauksissa tuollaisia lukemia. En kestä :crybaby2
 
Tiittiäinen, aika lähelle vetää mutta eikös se raja ole 5,3? Eli ei välttämättä vielä huolta :)
 
Mut nousussa koko ajan. Pari viikkoa sitten oli vielä 4.6 aika tavallisesti. Ei kai se auta kuin alkaa taas asennoitumaan tähän hommaan...
 
Tääl kans radi diagnoosi ja eka raskaus. Rasituksessa 1h arvo ylitti. Arvot oli tosi hyviä, kunnes tuli poskiontelotulehdus. Tai ainakin toivon et se syynä. Nyt 3 aterian jälkeistä ylitystä. En sen takia neuvolaan ottanu viel yhteyttä, ku jos arvot korjaantuu kun tulehdus ohi.
 
Mulla oli kolme kotimittaus ylitystä ja lähete äitipolille, nyt sieltä soitti lääkäri ja muutti tulevan rakenneultran lääkärin tehtäväksi ja viikko pitää nyt mitat arvoja joka päivä ja ens pe soittoaika arvoista. Puhu et voitas metformiini tabletti hoito aloittaa, nyt aloin lukee lääkkeestä ettei se ole kovin tutkittu! Edelllinen raskaus oli insuliini hoitoinen ja käynnistetty synnytys, silloin ei edes puhuttu tabletti hoidosta.
 
Metformiinista löytyy ihan Suomessakin tehty tutkimus. Mä sain sen käsityksen että se on erittäin hyvin tutkittu. Ei sitä muuten pystyttäis raskaana oleville antamaan. Viime raskaudessa jouduin metformiinia syömään ja sattui Tyksissä ultraavaksi lääkäriksi juuri se joka on kyseistä lääkettä tutkinut ja tehny siitä ihan jonkun paperin/esitelmän. Aloitus metformiinin kanssa oli raju ja siitä jäi pahat muistot vaikka se meni nopeasti ohi ja siitä osattiin varoittaakin. Muuten ei ongelmia ollut ja piti arvoja kurissa. Silloin oli häikkää vain paastoarvoissa. Synnytys myös käynnistettiin laskettuna aikana.
 
Takaisin
Top