Diabeetikoita joukossa?

Odottajako

Jostain jotain jo tietävä
Heipsan, oisko täällä ketään 1. tai 2 tyypin diabeetikkoa? Itselleni on kakkostyyppi, ollut ilman lääkehoitoa muutaman vuoden, kun sain tilanteen haltuun ruokavaliolla yms. Nyt on sitten sokerit aika korkeina. Onko kellään kokemusta, että onko tavallista että alkuraskaudesta jo keho reagoi näin? Ja miten pian siirrytään lääkehoitoon kakkostyypeillä ja onko se tabletti- vai insuliinihoito? Tiukka dieetti on päällä, ei mitään herkkuja ja ylimääräisiä sokereita. Maanantaina soittelen neuvolaan ohjeita kysyäkseni. Lähete raskausajan diabeteshoitajalle ja -lääkärille on kyllä lähtenyt, mutta saapa nähdä kauanko kestää, että sinne pääsee.
 
Raskausajan diabeetikoidenkin kokemukset kiinnostavat. Miten on mennyt raskaus, minkälaisia haasteita? Vinkkejä?
 
Mulla on molemmissa raskauksissa ollut radi. Ekassa selvisin ruokavaliolla mutta toisessa jouduttiin aloittaa metformin lääkitys kun aamun paastoarvot ei pysyny kurissa. Ei vaikka tein mitä. Lääkityksenkin kanssa alkuun se toimi. Mutta sit 1kk ennen laskettua aikaa alkoi taas aamuarvot heittää. Pitääpä kaivaa vanha mittari esiin ja katsoa millä mallilla nyt on.
 
Kerroppas Saini sitten miltä arvot näyttää. Missä vaiheessa sulla toisessa raskaudessa alkoi paastoarvot nousee?
 
Toisessa raskaudessa kävin rv16 tienoilla sokerirasituksessa ja silloin jäin kii. Eli mittari lähti silloin mukaan. Siitä 1.5kk niin oli äippäpolilla radikäynti niin sit tuli lääkkeet. Eka radikäynnillä rv18 oli vielä ok. Sit silloin rv22-23 oli aamuarvot liian usein yli.
 
Pitää alkaa itsekin mittaamaan. Mulla on kahdessa seurattu, mutta ruokavaliolla hoidettu.
 
Mulla napahti viimeksi sokerikasituksessa joskus rv 30. Muistaakseni 10 päivää käytin pistoshoitoa ennen synnytystä joka käynnistettiin sitten rv 38+0. Pistoshoito ja käynnistys siksi että luulivat että vauva on iso. Painoi sitten 3675g, 50g vähemmän kuin esikoinen jonka odotusaikana ei ollut radia...
Mutta eiköhän se taas tuu, oon yrittänyt henkisesti varautua.
 
Mittari kadoksissa. Saa tänään metsästää senkin sit. En haluais enää sitä metformiinia ottaa.
 
Voi kunpa säästyisitte kaikki korkeilta sokereilta ja lääkkeiltä. Mulla se lääkitys taitaa väistämättä olla edessä ja huolettaa kovasti tuon toukan kohtalo. Mutta kaikkeni aion tehdä ja olla todella tarkka syömisistäni. Vaatii kyllä huimasti mielikuvitusta kaupassa käynnit, kun tuntuu, että hyllyt pursuaa vain valmisruokia ynnä muuta ei suotavaa :D Tsemppiä leidit!
 
Mulla oli radi esikoisesta, mutta onneksi selvittiin vaan ruokavaliota tarkkailemalla. Kävin myös 3 kertaa äippäpolilla seurannassa. Paasto oli aina rajoissa, mutta aterian jälkeinen saattoi nousta yli.
Onneks sitä aika nopeasti oppi mitä voi syödä ja miten "kikkailla", jotta sokerit pysyi kurissa. Mutta kyllä sitä ruoski itseään aina, kun ylityksiä tuli :sad001 Pelkäsin pilaavani koko lapsen.
Syntyi kuitenkin normipainoisena 3495g ja täysiaikaisena 40+2.

Pitääkin kaivaa mittari laatikosta ja katsoa missä nyt mennään.
 
Radi diagnoosissa oli tosiaan se kiva puoli että sai ylimääräisen ultran loppu puolelle, ja ehkä useammankin jos halusivat painoa seurata :) muuten radi ei kyll mukava oo.
Itselläni haastavaa saada syötyä kunnolla tai edes säännöllisesti :/
 
Vaikka itselläni onkin se 2.tyyppi ja luulis, että ruokailut ois jo hallussa, niin eipä ole :whacky011 Nyt olen sitten opetellut 3 tunnin välein syömistä, pienempiä annoksia, hiilareiden laskemista ja kaiken kukkuraksi tänään otetaan käyttöön insuliinit...plääh. Olen yrittänyt ajatella tätä positiivisesti, että nyt jos koskaan on mahdollisuus opetella tai oikeastaan ottaa käyttöön terveelliset elämäntavat. Mielenkiintoista päästä keskustelemaan äitiyspolin diabeteshoitajan kanssa ja kuulemaan, mitä hän sanoo ruokapäiväkirjastani yms.
 
Tänä aamuna kadonnu verensokerimittari löytyi ja pakkohan se oli napata paastoarvot. Järkytyinpä vaan: 6.5 :O no pitää alkaa tarkemmin kattoo ruokavaliota
 
Mullakin oli radi esikoista odottaessa, pelkillä ruokavalio/liikuntajutuilla selvittiin. Diagnoosi oli mulle silloin suuri järkytys, koska en osannut sitä odottaa; toki sukurasitusta on, mutta oon normaalipainoinen ja syön suht terveellisesti. 10 kk synnytyksen jälkeen oli seurantasokerirasitus, jossa paasto oli ok (kuten raskausaikanakin) mutta 2h:n arvo oli yli viitearvon, joten ei toivoakaan, että radia ei tulis nyt tulevan kuopuksen raskausaikana. Toivon vain, ettei tarvita lääkityksiä. Metformiinillahan sitä aloitettais ja jos ei sillä saada kuriin niin insuliinit kehiin...

Aika herkästi tuo radi kyllä napsahtaa, kun viitearvot on niin tiukat ja yhdenkin ylitys meinaa heti diagnoosia. Mulla viikon kestäneessä seurannassa diagnoosin jälkeen yks arvo n. 35:stä ei ollu toivottu, ja kuulemma jos ois ollu kaks arvoa "huonoja", ois saanu heti lähetteen TAYS:iin ohjaukseen.
 
Ootteko muuten huomanneet, onko jotku tietyt ruoka-aineet ehdoton nou-nou sokereiden kannalta? Mulla puuro ja leipä sopi ihan hyvin, vaikka monelle ne ei kuulemma sovi oikein ollenkaan kun taas peruna nosti mulla ihan taivaisiin arvot. Lopetinkin perunan syönnin heti kun tulin raskaaksi (lukuunottamatta satunnaisia ravintolaherkutteluja).
 
Minä myös diabeetikko (t1) ja tänään sain tietää olevani raskaana, la 3.10. Minulla myös keho on reagoinut raskauteen yrittämällä heittää sokerit pilviin. Insuliinin tarve on mulla noussut parissa viikossa lähes puolella ja sokerit nousevat todella herkästi, vaikka yrittänyt syödä vähemmän hiilareita, ihan salaatistakin seuraa huima nousu vaikka ennen salaatille ei ole tarvinnut edes pistää insuliinia. Töissä lisäksi pitää kiirettä eikä ehdi säännöllisesti syömään niin tuo omat haasteensa keskittyä nyt sokereihin..
 
Tänään tuli diagnoosi :banghead:
Ja viikkoja vasta 7+5.
Ei hyvältä näytä.
Edellisissä raskauksissa seurattu sokereita mutta ne on ollut ihan hyvät kun ruokavalio ollut kunnossa. Nyt jo iltapalalle appelsiini nostaa aamun paastoa paljon.
Mitä tässä nyt uskaltaa syödä??
 
Tääll sama ongelma. Vaikka söis mitä tai ois syömättä nii aamupaasto yli 6. Eka sokerirasitus ois rv12 jälkeen. Nyt 7+3. Mietin että ku huomenna soittelen neuvolaan nii uskallanko vielä mainita asiasta vai yritänkö vielä saada arvoja kuriin.. itsellä siis ei oo diabetesta todettu
 
Ameliah oliko sulla sokerirasitus jo näillä viikoilla? Menikö kaikki arvot yli? Mulla oli sama fiilis ed. raskaudessa, että tuntu, ettei mitään voi syödä ilman että sokeri pompsahtaa. Nyt oon pari kertaa mitannu ruuan jälkeen (1 h) eikä vielä näytä pahalta. Mulla paastoarvo on aina ollu hyvä.
 
Mä en oo vielä ruuan jälkeisiä mitannu. Nyt ku ei muista. Voiko flunssa vaikuttaa arvoihin?
 
Takaisin
Top