Colitis ulcerosa ja raskaus

Maitotuotteita käytän aika vähän loppujen lopuksi enkä ole huomannut vaikutusta vaikka käyttäisin enemmänkin. Gluteenitonta en ole kokeillut enkä tiedä jaksaisinko yrittää... tuntuu hankalalta. :D
Ensilumi, onko sulle lääkäri suositellut maitohappobakteereja? Mulle ei koskaan ole ehdotettu! Sitä vois kyllä kokeilla. Tuntuu kyllä että vinkkejä ja ohjeita saa paljon enemmän keskustelupalstoilta kuin lääkäreiltä! En sitten tiedä miten päteviä mitkäkin keskustelupalstoilta saadut vinkit on ja kaikki tuntuu reagoivan eri tavoin vaikka samasta sairaudesta on kyse.
 
Voi kiitos kiltit neuvoista! :happy: Alkaa vähän tämä ihmettely helpottaa kun kuulee, että tekin selviätte ihan kunnialla raskauden kanssa. Kävin paikallisessa terveyskeskuksessa ja nyt kuulostaa vähän siltä, että olisi pitänyt osata pyytää lääkitystä. Täytyypä soitella perään ja alkaa seurata syömisiä. Kuinka nopeasti sen huomaa kun on tullut napsittua jotain joka ei sovi?
 
Mulla ainakin vaihtelee. Välillä joutuu tosiaan käymään vessassa kesken ruokailun (harvoin onneks), usein menee n puol tuntia ruokailusta kun huomaa että tulee äkkilähtö vessaaan. Tai jos on syönyt illalla jotain on aamulla vatsa sekaisin. Todella harvoin joudun menemään yöllä vessaan. Ja sit on kans tooooosi psykologista! Eli jos ei kerta kaikkiaan ole vessaa lähistöllä ei ole mitään hätää mutta heti kun tietää että vessa on lähistöllä iskee paniikki kiire ja saa melkeen juosta vessaan. Ja sopimattoman ruuan tunnistan siitä että sen jälkeen kaikki tulee lähes vetenä ulos.
 
Niin ja Lyyra, kannattaa selvittää onko lähistöllä colitikseen erikoistunutta lääkäriä esim keskussairaalassa. Esim. TYKSissä on yksi erikoislääkäri joka hoitaa kaikki alueen colitispotilaat, eli hänellä on todella paljon kokemusta. Tosin mulla on ollut suht helppoa sairauden kanssa eikä ole tarvinnut miettiä ruokavaliota muuta kuin sillon kun vatsa on huonossa kunnossa.
 
Jess, nyt tuntuu että pikkuhlijaa alkaa supot tehoamaan! Alkaa oleen hiukan edes kiinteempää tavaraa mitä tulee ulos. :)
 
Janna kiva kuulla, että voit paremmin :shy: :love7

Koskaan ei ole lääkäri määrännyt maitohappoja tai muitakaan luontaistuotteita. Itse on saanut aika paljon opiskella 10vuoden aikana lisäravinteista ja ravitsemuksesta. D vitamiinilisä myös aivan ehdoton.

Ruokavaliostakin lääkäri sanoi, että ei ole merkitystä kunhan syö "tavallista kotiruokaa". Itselläni olen huomannut gluteenin tuottavan ongelmia vaikka ei minulla ole keliakiaa. :oops:

Janna mikä CU:n laita oli synnytyksen jälkeen aiemmassa raskaudessasi? Miten synnytys muuten sujui?:farao
 
Synnytys meni hyvin. Tosin käynnistettiin kun neuvolasta passitettiin ä-polille raskausmyrkytysepäilyn takia mutta sit ultrassa ilmenikin että lapsivesi melkeen kadonnut. Kalvot puhkaistiin ilman mitään vaikutusta, sit laitettiin oksitosiinitippa ja jopa alko tapahtumaan! Nelisen tuntia meni mutta ehdin saada ilokaasua ja epiduraalin ja synnytin jakkaralla - kaikki kuten olin toivonut. :)
Synnytyksen jölkeen suolisto voi edelleen loistavasti ja aloin unohdella lääkkeeni ja lopulta lopetin kokonaan... BIIIIIG MISTAKE! No, useampi kuukausi kyllä meni hyvin mutta sit alko oireet ja vaikka aloitin lääkkeet taas paheni vaan. Tää oli siis viime elokuussa. Samassa kierteessä ollaan edelleen. Verta tullut satunnaisesti mutta tosi vähän kyllä. Vatsa on löysä ja välillä on TOSI kiire vessaan mutta harvoin kuitenkaan tarvii yli 10 kertaa päivässä. Ennen joulua olin varma et nyt pitää ottaa kortisonikuuri mutta verikokeet oli hyvät! Paitsi d-vitamiinitaso, joka oli laskenut hälyyttävän matalaks. Mulla siis harvoin näkyy verikokeissa mitään vikaa, kerran on ihan alkuaikoina hb laskenut.
 
Niin ja mä en ole jaksanut opiskella ite ravintolisistä tms. Pari kertaa olen jotain keskustelupalstaa asiasta selaillut mutta sit on tuntunut että muilla siellä on niiiin paljon pahemmassa kunnossa suolisto että olen tyytyväinen olotilaani. Joitakin maustettuja ja rasvaisia ruokia ja lakua ja salmiakkia vältän kun on pahempi vaihe meneillään.
 
Ensilumi, onko sulle muuten selvinnyt miten tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa cu:hun? Siis että onko se se nikotiinin loppuminen vai lopettamisen aiheuttama stressi vai mikä?
 
Kiva lueskella kokemuksiasi :happy:

Lääkäri sanoi, että tupakassa on jokin aine mikä helpottaa oireita mutta sitä ei ole pystytty tutkimaan. Ilmeisesti se kuitenkaan ei ole nikotiini. Voikun joku tämänkin mysteerin selvittäisi.

Välillä ihmetyttää kun aivoja leikellään ja sisäelimiä istutetaan eri ihmiseen mutta paskaa ei saada normaaliksi?:banghead:
Erikoinen sairaus.

Mulla meni jossakin vaiheessa niin pahaksi, että sängyn pohjalla tuli kyllä opiskeltua ravitsemusta ym. Toisaalta jos väkisin tästä sairaudesta jotain hyvää pitää vääntää niin tuleepahan syötyä terveellisemmin ja on tullut otettua asioista selvää :bookworm:

Voi kumpa nyt pysyisi rauhallisena raskauden ajan :sorry:
 
Joo, on tää kyllä kumma sairaus kun niin eri tavoin eri ihmisillä käyttäytyy kans. Mulla äiti alkuvaiheessa moneen otteeseen ehdotti että rupee nyt syömään kaurapuuroa aamuisin niin se varmaan auttaa ettei tarttis niin paljon lääkkeitä syödä... Joopajoo... Mä olen kyllä luottanut lääkkeisiin enkä ole jaksanut etsiä muita vaihtoehtoja sen enempää. Ärsytti oikeen kun tuossa viime syksynä luin artikkelin jostakin olikohan entinen jääkiekkoilija kun kertoi omasta colitiksestaan ja miten oli löytänyt jonkun luontaistuotteen mitä oli alkanut käyttää ja lopetti lääkkeet lääkäreiden vastusteluista huolimatta ja voi nyt hyvin! Mun mielestä niin edesvastuutonta joltakin julkkikselta kannustaa porukkaa lopettamaan lääkkeet ja luottamaan johonkin luontaistuotteeseen. Tottakai luontaistuotteissakin on hyvät puolensa mutta ei ne ihan kaikkeen eikä kaikilla toimi. Eikä ainakaan korvaa lääkkeitä. :sad001
Kerran mä olen ollut niin heikossa kunnossa etten tahtonut päästä sängystä ylös. Tais olla ainut kerta kun olen ollut töistä pois sairauden takia (kolonoskopioita lukuun ottamatta, ne päivät olen saanut sairaslomaa kans).
 
Joo pahimpia kommentteja on just nuo syö paremmin ym. Tätä sairautta ei vaan voi ymmärtää terve ihminen. Fyysisen kivunkin vielä kitumalla kestää mutta mulle henkilökohtasesti todella rankkaa henkisesti.. monesti on ollut elämänilo täysin kadoksissa ja joutunut miettimään miksi edes mun pitää olla olemassa.. vertaistuki on korvaamatonta :smiley-angelic003

Ihan mielenkiinnosta; oletteko te joskus tupakoineet?
 
En oo polttanut. Kerran vein suutuspäissäni exän tupakat ja lähdin menemään. Ajoin autolla yhdelle rannalle ja poltin pari tupakkaa (sit kun lopulta sain yhden syttymään siinä tuulessa!). Exä oli ihan paniikissa kun tiesi etten oo koskaan polttanut ja pelkäs mitä nyt oikeen meinaan tehdä. Mut tää tapahtu kans ennen cu:n puhkeamista.
Mulla sairaus puhkes kun oli stressiä töissä. En vaan kertakaikkiaan tullut toimeen työparin kanssa (joka oli ollut talossa 20v ja tiesi kaikesta kaiken). Hän oli osa-aikaeläkkeellä ja joka toinen viikko töissä. Sunnuntaisin ennen kuin hän tuli töihin mä itkin kotona ja mietin miten jaksan aamulla töihin. Ne viikot kun olin yksin viihdyin tosi hyvin siellä. Sit alko tulla verta mutta meni seuraavalla viikolla ohi niin en mennyt lääkäriin heti. Sitä seuraavalla viikolla (kun työpari oli taas töissä) alko taas tulla verta ja menin lääkäriin ja sain ajan kolonoskopiaan ja siitä heti diagnoosin. Tää oli keväällä 2007, olin sillon kuukautta vajaa 32 ja mulle sanottiin et olin vanha sairastuakseni tähän. Arvatkaas syytänkö sitä akka (työparia) tästä sairaudesta?!? :sad001
 
Mulla ei onneks oo henkisesti ollut rankkaa sairauden kanssa. Exä tosin ei ymmärtänyt mua ollenkaan mut erottiinkin sit syksyllä 2009. Edes ero ei oikeestaan vaikuttanut sairauteen. Pahin vaihe sairaudessa on mulla aina se kohta kun on tullut kaikki vetenä läpi ja sit alkaa rauhoittumaan, lääkkeet alkaa auttaa ja tulee hiukan edes kiinteempää tavaraa ulos. Siinä kohtaa mun tekis mieli lopettaa syöminen kokonaan! Se sattuu niin saatanasti kun sitä kiinteetä tulee taas paksusuolen koko vasen puoli alaspäin. Meinaa lähteä taju ja näkee tähtiä. Pari kertaa oon maannut kippurassa vessan lattialla... Sitä kipua voi oikeesti verrata synnytyspolttoihin! Ja sen tyhjennyksen jälkeen mulla polttaa aina alaselkää kuin pahimmat menkkapoltot ikinä. Siitäkin muistuu synnytys mieleen... Mutta kun se selkäkipu ei mene aaltomaisena ohi kuin synnytyspoltot vaan sattuu pitkään. Lämpötyyny auttaa mulla siihen. Ja noissa kivuissa oon aina niin sekaisin etten edes tajua kokeilla auttaisko esim Panadol, jälkikäteen taas muistaa et olis voinut edes kokeilla. Nykyinen mies on aivan ihana ja tunnistaa jo mun ilmeistä missä kunnossa oon ja tuo pyytämättä lämpötyynyn, hoitaa vauvan jne. :Heartred Ja hän muistaa mua paremmin mun lääkkeiden nimet ja määrät! :)
 
Ihana mies sinulla vaikuttaa olevan :cat: Ja tosiaan sairaus niin erilainen kaikilla.. sanotaan, että nuorten sairaus ja vanhemmiten usein "sammuu pois".

Antibiootteja veikataan myös yhdeksi tekijäksi, oletko ennen sairastumista joutunut syömään kuureja?
 
Aika vähän olen antibiootteja syönyt mutta 29v mulla oli kaks kertaa korvatulehdus (ainoat mitä mulla on ollut) ja niihin antibioottikuuri. Ja sit tuon työparin ja surkean avioliiton ja jonkinnäköisen kolmenkympin kriisin takia söin kyllä masennuslääkkeitä vajaan vuoden samana vuonna 29vuotiaana. En tiedä onko niillä sit ollut vaikutusta.
Jaa, pitäisikö tämän sairauden helpottaa iän myötä? Sitä en tiennytkään.
 
Voi luoja! Äsken tuli yllättäen ihan sikana verta! Pytyn vesi oli aivan punaista. Enkä ensin ollut ihan varma mistä se veri tuli mutta kokeilin paperilla emättimen suulta niin oli puhdas paperi, eli kyllä se ilmeisesti peräaukosta tuli. Ei minkäänlaisia kipuja. Oon nyt viikon verran käyttänyt Asacol suppoja, voisko ne aiheuttaa tämän? Muuten on siis selkeesti ollut menossa parempaan suuntaan ja sit tuli tällanen takapakki.
 
Joo näin olen kuullut, että vanhemmiten useasti sairaus sammuu pois :)

Mulle asacol ei sopinut lainkaan. Söin sitä kauan kyllä ennenkuin tajusin, että pahentaa oireita ja vaikea oli saada myös lääkärit tajuamaan tämä :shifty:

Mikä vointi siellä nyt? Täällä ok, iltaisin turvottaa hirveästi ja maha hiukan kipuilee :inpain:
 
Eilen illalla tuli vielä toisen kerran pikkasen verta mutta sit sen jälkeen ei enää!?? En tiedä mitä toi oikeen oli kun niin reippaasti tuli verta kerralla ja sit loppu. Muuten tulee kyllä kiinteempää nyt eli parempaan päin, eikä minkäänlaisia kipuja.
 
Täälläkin suolivammainen odottaja.
Mulla epätyypillinen CU joka jpussileikattu -08 joskaan kaikki oireet eivät siihen loppuneet. Lisänä kourallinen muita autoimmuunitauteja.

Meillä sairaudet ja leikkaukset aiheuttivat sekundäärisen lapsettomuuden (mulla nuoruuden liitosta isot lapset, miehellä ei lapsia), ja nyt monen mutkan jälkeen odotettu plussa.

lääkkeinä tällä hetkellä mm adursal, Questran, cicorin, propral, nexium, sekä mhb ja erilaisia vitamiineja
 
Takaisin
Top