Colitis ulcerosa ja raskaus

jippis

Silmät suurina ihmettelijä
Minulla on alkuraskaus menossa, ja sairastan koliittia, johon minulla on Asacol peruslääkityksenä tällä hetkellä. Ainakin näin raskauden alussa maha tuntuu menevän löysemmäksi taas ja pelkään tietysti akuutin puhkeamista.

Sairastaako kukaan muu koliittia? Olisi mukava kuulla, miten raskaus on mennyt?
 
Heiii!
Täälläkin koliitti ja kaikki mennyt hyvin. :) Alkuviikoilla hieman vaikutti, et olis alkanu aktivoitumaan mut kun pääsi 12 viikon tienoille, oireet katosi. Varmaan tuo ummetuksen mukaantulo vaikutti. Itseasiassa kiloja alkaa tulla melkosta tahtia kun nyt yhtäkkiä kaikki ruoka-aineet imeytyykin melkein kuin pitäis! :P
Kävin juttelemassa sisätautilääkärin kanssa ja hän ainakin tuumasi ettei raskaus yleensä pahenna koliitin oireita kovin paljoa varsinkin jos on lääkitys menossa. Seuraile vähän miten oireilee mut älä ota stressiä.  :)
 
Kiitos vastauksesta!

Sehän se on, kun stressaan kamalasti! Pelkään kamalasti akuuttia jo etukäteen, ei hyvä ollenkaan.
Tuntuu kuitenkin, että vatsa oireilee hiukan, koska yleensäkin kuukautisten aikaan mun maha menee sekaisin enemmän ja palautuu taas takaisin. Joten nyt kun on näitä menkkamaisia raskauskipuja niin ihan niinkuin kroppa luulisi, että kuukautiset alkaa ja vatsakin oireilee. En tiedä, onko tällaisessa perää, mutta siltä se jotenkin tuntuu.

Mitäs sulla Meppi menee lääkityksenä nyt? Mulla kokeiltiin viime syksynä Azamunia, mut ei sopinut. Kortisonikuuri loppui myös viime syksynä. Ja siitä lähtien on mennyt pelkkä Asacol suun kautta ja puikkona.

Kiinnoistaisi kuulla lisää koliittiodottajien kokemuksia, jos heitä täällä palstalla on :)
 
Täällä yksi koliittia sairastava ja sairauden aikana raskaana jo kolmatta kertaa. Raskaudet ovat menneet todella hyvin, kehon oma kortisonituotanto on korkealla tasolla ja auttaa oireisiin.
Pahinta on kuitenki se, että vatsa on nyt kovalla ja sitä kun ei normi oloissa ole ollenkaan, tuntuu että suoli repeää ja venytyskivut ovat kamalat. Muuten menee hyvin. Mulla peruslääkityksenä Salazopyrin En.
 
Moi Koliitti odottajat,

Juuri lääkäri soitti, että calpro arvot on noussut ja joudunkin loppuraskaudeksi Naisteklinikan sisäpolille seurantaan. Onko muilla kokemusta vastaavasta tai tuosta naistenklinikan sisäpolista?
 
Kokemusta tuosta naistenklinikan polin seurannasta ei tällä hetkellä ole. Mutta mulla nyt myös caplro otettiin ja normiseurantaverikokeita sisäpolin toimesta, kun siellä tuota koliittia hoidetaan. On nimittäin vatsa taas oireillut ja löystynyt.. Plaah, kun vain tietäisi johtuuko raskaudesta vaiko onko koliitista johtuvaa.
 
Mulla kanssa vatsa alkanut taas oireilla.... Paljon tavallista enemmän kipuja ja vessa käyntejä :( Toivottavasti se aika sinne polille tulisi pian!
 
No voihan :( Mitä lääkettä sulla nyt menee? Ja missä vaiheessa raskautesi on? Toivottavasti tilanne ei pahene sullakaan kovin! Paljonko calproarvosi oli? Mulla menee tosiaan tuloksen saamisessa parisen viikkoa luultavasti. On tää kyllä ärsyttävää, kun ei voi nauttia raskaudesta kunnolla, kun jännää kokoajan suolen vointia..
 
Mulla menee nyt Salazopyrin En ja pohdiskelen tässä kortisonin aloittamista. Calpro oli keväällä 240 ja nyt 810....
Keväällä olinkin lähes oireeton, vaikka arvo oli koholla silloinkin. Nyt on jatkuvaa pistelyä ja oikealla alhaalla välillä todella kovaakin kipua. Vessakäyntejä 3-4/pv, siinä tosin se hyvä puoli ettei raskauskiloja kerry. Menossa nyt vko 19 eikä painoa ole tullut vielä yhtään.
 
Voi, on tää jotenkin surkeaa, kun ei pysty raskaudesta nauttimaan kunnolla. Mulla myös otettiin calpro juuri ja tulos oli ennätyksellisen matala: 42 :O Mitä ihmettä?! Voihan olla, ettei tulehdus näy edes calproarvossa, kun ilmeisesti joillakin se ei vain reagoi tulehdukseen.

Joka tapauksessa vatsa on ollut viikkoja löysähkönä, kipuilee välillä myös. Tuolta ihan alhaalta on vatsa painoarka, liittyyköhän raskauteen vai koliittiin?! Voi kun ei tarvitsisi murehtia tätä koliittia koko raskauden aikaa.

Mulla ei ole myöskään tullut yhtään kiloa ylimääräistä ja 14. viikolla mennään.
 
Jippis, mä olen nyt saikulla, kun vauva painaa jotenkin ja saa aikaan vähän väliä suolen venytyskipua. Nyt kun se on pahemmin tulehtunutkin, niin voit vaan kuvitella miten kipeä on välillä. Lääkäri sanoi, että helpottuu kun lapsi kasvaa ja tulehdus rauhoittuu...
 
Hei, täälläkin yksi coliittia sairastava..
Toista lasta odotan, viikkoja 10 takana ja suolisto hyvässä kunnossa. Lääkkeinä menee asacol ja merkaptopurin, onkohan kukaan muu koittanut tuota merkaptopurinia?

Ensimmäistä lasta odottaessa söin pelkkää asacolia ja oksensin alkuraskauden aikana, viikolle 18 asti :(
Maha meni tosi huonoon kuntoon ja piti aloittaa kortisoni, jota söinkin sitten melkein koko loppu raskauden.
Sektion jälkeen meni jonkin aikaa ja taas piti aloittaa kortisoni, mutta sit auttoi muutaman viikon kuuri.
Kun lopetin imetyksen niin maha meni taas todella huonoon kuntoon ja taas kortisonit kehiin ja sairaalassa piti reilu viikko maata kun ei lääkkeet enää imeytyny suun kautta. Sitten aloitettiin tuo merkaptopurin ja sen jälkeen maha ok.

Nyt jännityksellä ootan miten käy tämän raskauden aikana :))

Seurataanko teillä verikokeita miten usein nyt raskauden aikana? Minulla joka kk, normisti 3kk välein..
 
Mulla seuranta on nyt kanssa kuukauden välein, mutta normaalisti 3 krt/vuosi jos oireeton. Sitten lisätään kontrolleja, kun oireilee. Mulla on onneksi nyt vatsa hiukan rauhoittunut...
 
Täällä kans yksi coliittia sairastava ja ensimmäinen raskaus aluillaan. Viime vuonna vasta todettiin tämä sairaus ja lääkkeenä käyttänyt asacol puikkoja, joita kuulema turvallisesti voi käyttää koko raskauden ajan. Toki jos oireita ilmaantuu niin sit yhteyttä lääkäriin ja katsotaan uudelleen. Vielä on ainakin mahassa ollut rauhallista...
Jaksamisia teille kenen sairaus ärhäköityy raskausaikana!
 
Onhan täällä sentääs muitakin koliittia sairastavia, on mukava tietää että on kohtalotovereita! Mulla tosiaan ei ole sen kummemmin verikoeseurantoja taudin takia muutakuin nyt kerran otettiin kokeet, kun vatsa oireilee nyt enemmän. Seuraavan kerran olisi kontrollia sitten kuukausi ennen synnytystä.

Edelleen mulla vatsa oireilee. On löystynyt enemmän ja peräpäässä tuntuu painetta. Kipuja ei juurikaan nyt ole. Gastro vain totesi, että verikokeiden perusteella ei ehkäpä ole mitään suurempaa tulehdusta suolessa. Tuntuu kyllä silti oudolta melkein ripuloida 3-5krt päivässä. Eihän tuo painokaan pääse nousemaan, kun kaikki tulee pihalle.
Asacolia menee suunkautta sekä peräpuikkona. Ja Colifoamia olen testaillut muutamia kertoja, mutta ei vaikutusta.

Toivottavasti muilla menee vähän paremmin taudin kanssa :)
 
Mulla on ollut reilut 5-6 vuotta ongelmia vatsan kanssa, toistuvaa päivittäistä ripulointia, vatsakipuja yms. Minnekkään ei pysty lähtemään tai menemään kuin normaalit ihmiset, koska aina joutuu suunnittelemaan elämänsä ton vatsan takia. ts. ei voi syödä aamupalaa jos pitää käydä kaupassa päivän aikana, ei voi syödä koko päivänä jos illasta pitää lähteä jonnekkin.

Kaikki tutkimukset tehty ja syytä ei löytynyt, vaikka suolistossa mikroskooppisella tasolla havaittavissa olevaa tulehdusta, mutta kun kortisoni ei auttanut pitkäksi aikaa niin ei ole tulehdusta. 20-30mg annoksella vatsaa normaalisoituu viikoksi-kahdeksi kun annos on korkeampi, mutta kun annostus putoo alle 20mg päivässä niin oireet jatkuu samaa rataa kuin ennen. Ei hyötyä asacoleista, imodiumeista, kortisonista, triptylistä, visiblineistä, ei mistään apua tähän suolistoon. Siksi mua niin huvittaa lääkärin toteamus " lääketiede on tullut tiensä päähän, hyvää jatkoa imodiumin kanssa", kyllä kyllä jos siitä apua olisi. Lääkäri oli pohtinut myös kollageenikoliitin mahdollisuutta, mutta on hänen mielestään vanhempien naisten sairaus..

Eli sairautta ei ole, mutta oireet ovat. 
Nyt raskausaikana pikkasen hellittänyt parin edellisen viikon aikana nuo oireet, mutta mihinkäs siitä pelosta pääsee, mikä takoo päässä aina kun jonnekkin on menossa, että entäs jos taas... Lääkärikin selitti että monesti raskaus helpottaa tällasta oireilua, mutta täräytin sille päin naamaa, että oireet tulee jatkumaan jopa pahempina sen jälkeen, hiljaisena se nyökkäili ja myönteli että niinhän se on.
Siksi sektiota tämän olemattoman sairauden takia vaadin, koska en halua olla itse loppuelämää vaipoissa, jos repeääkin pahasti tms.
 
Minulla myös Colitis Ulcerosa. Toinen raskaus meneillä sairauden aikana. Ensimmäinen raskaus sujui ongelmitta, myös tämä toinen tähän saakka ainakin :) Tosin nyt vasta ihan alussa.

Lääkkeenä menee Asacol 5x800mg. Calpro oli viimeksi muutama kk sitten yli 1000, minulla oli tuolloin antibioottiripuli myös. Nyt otettiin kuun alussa labrat, ja lääkäriaika on kuun lopulle. Toivottavasti laskusuunnassa vihdoin arvot.

Miten teillä muilla hemoglobiini? Minulla oli nyt ekalla neuvolakäynnillä 118, eli ei ainakaan kovin korkea.

Myös synnytys mietityttää. Pelkään repeytymiä, ja mahdollisia pidätysongelmia :( Tosin ensimmäisen synnytin alakautta ilman ongelmia. Nyt vain tullut pelko tuosta.
 
Täällä yksi koliittia sairastava, joka yrittää tulla raskaaksi.
Oletteko puhuneet vauvahaaveista lääkärille ennen raskaaksituloa? Aiheuttaako jotain toimenpiteitä, esim. tarviiko lisää jotain vitamiineja tms.?
 
Syysmorsian: Kyllähän siitä ilmeisesti pitäisi keskustella lääkärin kanssa etukäteen. Kai lääkäri sitten katsoo, että lääkkeet ym. on kohdillaan. Itse en kyllä sanonut lääkärille mitään kummallakaan kerralla etukäteen. Nyt toinen raskaus olikin yllätys :D

Tänään kävin sisätautilääkärillä, ja kerroin olevani raskaana. Ei hän siihen mitään ihmeempää sanonut. Kertoi vaan, että Asacolia saan syödä normaalisti. Minulla oli Calpro keväällä 650, nyt yli 1000. Mitään sille ei nyt tehdä, koska oireita ei ainakaan vielä ole. Sain kortisonireseptin valmiiksi, ja sitä saa syödä enintään 20mg raskauden aikana vuorokaudessa. Kunhan vaan tuo Calpron nousu ei enteilisi akuuttia :( Minulla pari vuotta ollut Calpro 600-1100 välillä, vaikka olisikin ollut rauhallinen tilanne.
 
minulla hemoglobiini oli 113 viikolla 22 ja nyt rautakuurilla... Luin että suolistosairaudessa tulisi noudattaa varovaisuutta rautavalmisteiden kanssa, mutta ainakaan vielä en ole mitään "haittavaikutuksia" huomannut vaikka rautalisää nyt käytänkin. itseäni myös pelottaa synnytyksessä mahdollisesti tulevat repeymät ym. :(
 
Takaisin
Top