BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@dootti FF vähän omia päätelmiään tehnyt, kun oli varsinainen ovis vasta myöhemmin. Ovis + vasta 31.1. Ja oletettavasti ovis sit ollut vasta viikko sitten.
Mutta aika raju dippi tuli, liekö sitten ruokamyrkytyksen takia tai huonosti nukutun yön. Vaiko ihan toivottu dippi.
Katsotaan. 😅

Liitteet

• Screenshot_20260209_205853_FF.jpg
    Screenshot_20260209_205853_FF.jpg
    310.5 KB · Katsottu: 49
@Wellllu Sulla olisi siis ollut ovulaatio kp18, siinähän on pieni ovisdippikin... ja nyt ois dpo8. :smiling-eyes: Jännittävää!! Ei auta kuin odottaa, et millainen dippi se on. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@Wellllu Näyttää lupaavalta mitä mä nyt osaan tulkita! 🤞

Mulla ei mitään erikoista, ei ole vielä ovulaatiosta tietoa, paitsi ehkä limat muuttui watery muotoon tänään. Niin se voisi luvata hyvää että ovulaatio viimeistään perjantai 13 päivänä. Lämmöt aika tasaiset. Korkea tulos vielä sillä clearbluen laitteella myös vaan. Eilen talleteltiin juuri ennen kun vuorokausi vaihtui, joka sinänsä huvittavaa. 🤣 Jos ei huomenna tule huippu tulosta tosin niin voi olla että lugesteronit aloitan vasta ensi viikolla. Kun dpo3 pitäisi ne aloittaa.

Jatkan nyt tätä omaa saagaa. Eli nyt on neljäs päivä ekasta ovisplussasta eikä lämmöt ole lähteneet nousuun. Munasarjoja särkee vähän iltaisin (cramps) ja limat kuivahti, mutta mitään muuta oiretta ei ole.

Onkohan tämä joku rupukierto? 😬 Ajattelin nyt jatkaa ovistestien tekemistä kerran päivässä ja katsoa tuleeko toista piikkiä. Luin, että välillä eka LH-piikki ei irrotakaan munasolua vaan sen jälkeen voi tulla toinen piikki, jonka jälkeen ovulaatio tapahtuu. Tai sitten tämä on anovulatiivinen kierto.

Mullahan oli anovulatiivinen kierto heti sen jälkeen kun otin kapselin pois, mutta en osannut siitä ajatella sen kummempia, koska poistin kapselin kesken kierron, joten oli ihan odotettavissa, että täytyy odottaa ekat kuukautiset ennen kuin voi alkaa yrittää, jotta hormonit ehtii tasaantua.

Tämä kierto:

IMG_7208.png

Päällekkäin tämä ja se eka kierto:
IMG_7209.png

Ainakin sen opin, että tekoälyltä ei kannata kysellä mitään analyysejä näistä kartoista, sillä nytkin se vaan analysoi, että mahtavaa, kaikki menee hyvin! 🤯

Jatkan nyt tätä omaa saagaa. Eli nyt on neljäs päivä ekasta ovisplussasta eikä lämmöt ole lähteneet nousuun. Munasarjoja särkee vähän iltaisin (cramps) ja limat kuivahti, mutta mitään muuta oiretta ei ole.

Onkohan tämä joku rupukierto? 😬 Ajattelin nyt jatkaa ovistestien tekemistä kerran päivässä ja katsoa tuleeko toista piikkiä. Luin, että välillä eka LH-piikki ei irrotakaan munasolua vaan sen jälkeen voi tulla toinen piikki, jonka jälkeen ovulaatio tapahtuu. Tai sitten tämä on anovulatiivinen kierto.

Mullahan oli anovulatiivinen kierto heti sen jälkeen kun otin kapselin pois, mutta en osannut siitä ajatella sen kummempia, koska poistin kapselin kesken kierron, joten oli ihan odotettavissa, että täytyy odottaa ekat kuukautiset ennen kuin voi alkaa yrittää, jotta hormonit ehtii tasaantua.

Tämä kierto:

View attachment 152880

Päällekkäin tämä ja se eka kierto:
View attachment 152881

Ainakin sen opin, että tekoälyltä ei kannata kysellä mitään analyysejä näistä kartoista, sillä nytkin se vaan analysoi, että mahtavaa, kaikki menee hyvin! 🤯
Mulla on melkeen jokainen kierto tällainen että keho selkeästi yrittää ovuloida (lämmöt nousee) mutta se ei onnistukaan ja lopulta tulee ovulaatio mutta en tiiä kuinka laadukkaita ne ovulaatiot sitten on olleet. Mulla on toki pcos ja pitkät kierrot muutenkin.

Ilmeisesti mittaat ouralla? Sillä pitäis kuitenkin semi luotettavat tiedot saada, kun kuitenkin yleistrendiä haetaan. Sulla kuitenkin oireet viittais muuten ovulaatioon, nuo lämmöt vaan kummat. Aikahan sen lopulta näyttää miten kävi, vaikka se odottaminen ja epätietoisuus onkin ärsyttävää 🫠 .

Vähän pahalta näyttää että tulee taas vaan korkeaa tulosta sillä laitteella. 🥴 No toki onhan vasta kp12 joten pari päivänä vielä mahdollisuus sille huippu tulokselle tulla. Lämmöt yllättävän tasaisina olleet. Lukuunottamatta paria päivää jolloin aika alhaiset lämmöt muuhun verrattuna.

Liitteet

• Screenshot_20260211_105944_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_495901002365566.jpg
    Screenshot_20260211_105944_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_495901002365566.jpg
    82.2 KB · Katsottu: 31
Mulla on melkeen jokainen kierto tällainen että keho selkeästi yrittää ovuloida (lämmöt nousee) mutta se ei onnistukaan ja lopulta tulee ovulaatio mutta en tiiä kuinka laadukkaita ne ovulaatiot sitten on olleet. Mulla on toki pcos ja pitkät kierrot muutenkin.

Ilmeisesti mittaat ouralla? Sillä pitäis kuitenkin semi luotettavat tiedot saada, kun kuitenkin yleistrendiä haetaan. Sulla kuitenkin oireet viittais muuten ovulaatioon, nuo lämmöt vaan kummat. Aikahan sen lopulta näyttää miten kävi, vaikka se odottaminen ja epätietoisuus onkin ärsyttävää 🫠 .
Kuinka pian sulla tulee ovulaatio sen ekan LH-piikin jälkeen? Ja tuleeko uusi LH-piikki?

Mulla on suhteellisen säännöllinen kierto ollut aina ja yrittämättä kaksi lastakin tehty, niin kylläpä risoo kun yhtäkkiä tällaisen paukautti päälle.

Mietin jo, että kävisin ostamassa kunnon bbt-mittarin ja alkaisin sillä varmistamaan lämmöt heräämisen jälkeen, sillä välillä tuo oura on ottanut lämmöt kolmelta, välillä viideltä, seiskalta ja joskus viikonloppuna kymmeneltä, jos olen nukkunut pidempään. Ja teen nyt varmuuden vuoksi ovistestejä kerran päivässä puolen päivän aikoihin.

Kuinka pian sulla tulee ovulaatio sen ekan LH-piikin jälkeen? Ja tuleeko uusi LH-piikki?

Mulla on suhteellisen säännöllinen kierto ollut aina ja yrittämättä kaksi lastakin tehty, niin kylläpä risoo kun yhtäkkiä tällaisen paukautti päälle.

Mietin jo, että kävisin ostamassa kunnon bbt-mittarin ja alkaisin sillä varmistamaan lämmöt heräämisen jälkeen, sillä välillä tuo oura on ottanut lämmöt kolmelta, välillä viideltä, seiskalta ja joskus viikonloppuna kymmeneltä, jos olen nukkunut pidempään. Ja teen nyt varmuuden vuoksi ovistestejä kerran päivässä puolen päivän aikoihin.
Mulla saattaa tulla useampikin piikki, mutta ehkä tässä sun tapauksessa alkaisin epäilemään tota ouraa jos se ottaa lämmöt aina random aikoihin? Oon ite mittaillut vaan apple watchilla niin siinäkin piti olla kyllä tarkkana että sai asetukset kohdilleen. 🤔 kyllä mystinen tilanne

Mulla saattaa tulla useampikin piikki, mutta ehkä tässä sun tapauksessa alkaisin epäilemään tota ouraa jos se ottaa lämmöt aina random aikoihin? Oon ite mittaillut vaan apple watchilla niin siinäkin piti olla kyllä tarkkana että sai asetukset kohdilleen. 🤔 kyllä mystinen tilanne
Pitää käydä tänään ostamassa sellanen kunnollinen bbt-mittari ja mittailla loppukierto sillä. Voihan se olla, että oura on epäluotettava, vaikka sillä on FF:n hyväksyntä. 🤔

Sivusta huutelen @Kumpare että ihan tavallisella 'elohopea-mittarillakin' (ei niissä kai enää nykypäivänä elohopeaa ole) oon saanut ihan kelpoja bbt-käyriä mittaamalla kielen alta. Yhden desimaalin tarkkuus riittää hyvin käyrän tulkintaan vaikka sovellukseen voikin syöttää arvot kahden desimaalin tarkkuudella. Eli jos Oura epäilyttää ja kotoa löytyy jo kuumemittari, voi kokeilla mitata systemaattisempaan ajankohtaan sillä, eikä sen kalliimpia kapistuksia välttämättä tarvita.

Ainoa mikä pitää noissa nestepatsas-mittareissa muistaa on se että mittari pitää nollata 'lyömällä lämmöt alas' ravistamalla mittaria juuri ennen käyttöä niin että keskipakoisvoima yhdistää kuroumakohdasta katkenneen nestepatsaan ennen mittausta.

Pitää käydä tänään ostamassa sellanen kunnollinen bbt-mittari ja mittailla loppukierto sillä. Voihan se olla, että oura on epäluotettava, vaikka sillä on FF:n hyväksyntä. 🤔
Voihan siinä olla että sun kehossa käsivarsien lämpötila vaihtelee tiukempaan kuin muun kehon niin oura ei siksi osaa työskennellä. Itellä kädet niin jäiset kun ei veri meinaa jaksaa kiertää sormen päihin asti niskajumien ohi 😂

Mulla itellä on halpa digitaalinen mittari (6€) 2 desimaalin tarkkuudella ja jolla otan kielen alta. Sit muutan ajan järkeväksi pyöräyttämällä sen https://whenmybaby.com/basalbodytemperature.php BBT converter työkalulla. Taapero arjessa voin vain haaveilla tasaisesta unirytmistä.

Ja sellainen 1 desimaalin tarkkuus saattaa olla aivan riittävä kans. Kokeilemalla selviää että onko tarvetta tarkemmalle vai tekeekö keho selkeitä lämpötila käyriä jo epäherkemmällä.

@Yrttiteetä tekisi mieli, tuollainen elohopeamittari löytyykin meiltä, mutta käväisin eilen työpäivän jälkeen Yliopiston apteekista BBT-mittarin, joka maksoi alle 6e. 😁 Ei ollut hinnalla pilattu kapine!

@Suskikitten Mä vähän luulen, että ouran lämpötiloihin vaikuttaa just se, että nukkuuko kädet peiton alla vai ulkopuolella. Mä uskon siirtyväni ensi kierrossa mittaamaan tuolla BBT-mittarilla ouran sijasta ja voisin käyttää tuota sun linkkiä apuna. Sen verran sahaavia ja epätasaisia käyriä tullut nyt, mikä aiheuttaa stressiä. Ourassa muutenkin suositellaan katsomaan trendiä yksittäisten päivien sijasta.

Mutta tänä aamuna olikin lämmöt nousseet! Olin ajatellut siirtyväni kesken kierron bbt-mittariin, mutta mitataan nyt tämä kierto loppuun ouralla ja vaihdan kuukautisten alettua tuohon bbt-mittariin. En usko kyllä yhtään että tässä kierrossa tärppäisi. Noh, mulla on ensi viikon perjantaina työpaikan afterworkit niin pääsee sinne rilluttelemaan. Kerrankin nuo ilmaisen viinan bileet sattuu niin, että ei ole dpo6 tms. 😅👌

IMG_7213.png

1000007451.jpg

Aattelin heittää tänne huviksi käyrän, jonka jälkeen tuli plussa. Muistaakseni vika lämpö oli 6.2. aamulta ja siitä eteenpäin ei ookkaan ollut luotettavia mittauksia noron takia.

Huomenna toivottavasti selviää että oliko kemiallinen vai ei. Tänä aamuna oli ainakin huippu lämmöt, 36,90. Noron oireita ei ole, mutta saattaapi se tauti jättää lämmöt ylös toviksi.

Sinisen lämmöt on tosiaan korjattuja ja vihreä mitattua, mutta väärään aikaan. Yleensä liian aikaisin.

Muokattu viimeksi:
Tässä kierrossa pitää varmaan luottaa vain ovistesteihin ja omiin tuntemuksiin, kun tää alkukierron käyrä on flunssan takia mitä on 🙄

Tosin eipä ovistakaan kuulu eikä näy, testit ensin hieman tummeni ja sitten haaleni ja limat loistaa poissaolollaan.

Liitteet

• 205771.jpg
    205771.jpg
    335.7 KB · Katsottu: 22
Olin eilen aika varma että ovulaatio olisi tänään. Ja että ovulaatiotestit näyttäisi haaleaa viivaa, mutta ei. Oli vahva viiva vielä ovulaatiotestissä äsken kun tein. Toki ei yhtä vahva kuin eilen aamupäivällä tehty. 😮‍💨 Luulisi jos ovulaatio tänään niin olisi jo haalistunut täysin? Ja lämmöt toki vähän alemmat kuin eilen. Saapa nähdä milloin ovulaatio oikeasti on. 🤷‍♀️

Liitteet

• Screenshot_20260212_103752_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_518270771142189.jpg
    Screenshot_20260212_103752_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_518270771142189.jpg
    74.9 KB · Katsottu: 23
Olin eilen aika varma että ovulaatio olisi tänään. Ja että ovulaatiotestit näyttäisi haaleaa viivaa, mutta ei. Oli vahva viiva vielä ovulaatiotestissä äsken kun tein. Toki ei yhtä vahva kuin eilen aamupäivällä tehty. 😮‍💨 Luulisi jos ovulaatio tänään niin olisi jo haalistunut täysin? Ja lämmöt toki vähän alemmat kuin eilen. Saapa nähdä milloin ovulaatio oikeasti on. 🤷‍♀️
Mulla on ovulaatiotestit positiivisia välillä 2-3 päivää ja joskus sitten se piikki on tosi nopea, että päivällä on posi mutta illalla haalistuu jo. Kannattaa aloittaa ovulaation laskeminen ekasta positestistä.

@Kumpare kuulostaapa kyllä melkoisen haastavalta jaksolta siellä, nyt testataan että ”kuinka paljon nämä ihmiset kestää”, joo kiitos universumi, vähempikin kyllä varmasti riittäisi. Sitkeästi silti saitte ”korjattua homman” , nyt kaikki peukut sinne että tämä kierto olisi teille ❤️

@Nukkelapsi tsemppiä tulevalle kierrolle, johan nyt olisi teidänkin aika ❤️ Onko mikä suunnitelma tälle tulevalle kierrolle?

@Wellllu miltäs siellä näyttää käyrä, meinaatko odotella testien kans?

@dootti siellä pääsit kans piinailupäiville,

@Kali se sun laite niin eikö sillä pidä testata jo aiemmin vai ? Mutta lämmöllä mä ainakin varmistan oviksen kun just yleensä dpo3 mulla ff vahvistaa. Sopivasti sitten otan illalla siitä lugen. Sanoiko muuten että kummin kannattaa tehdä, suun kautta vai alakautta? Mulle ovumialta sanoi nyt että alakautta olisi mulla nyt varmaan parempi jatkossa.

@Maana Mannila meillä ei pystytä kolmea peräkkäistä päivää normitalletuksia tekemään niin turvaudutaan kuppitalletukseen. Kuukuppi toimii siihen hyvin.

@Nellinen sielläkin puuhasteluvaihe edessäpäin, saa nähdä saadaanko me jännäillä sit kimpassa tän kierron kans 🤞

@ihmeellä1 voi harmi kun kierto päättyi menkkoihin 🫂

Täällä eilen käytiin Ovumialla ja mies antoi samalla näytteen. Vielä ei miehen aloittama fsh lääkitys ole kerennyt vaikuttaa mutta inositol ja q10 sekä ruokavalio muutokset varmasti nyt vaikuttanut. Eli meillähän on siittiöitä vähän, noin 20milj. kokonaisuudessaan, mutta sitten ne nopeat kaverit joita viimeksi oli 0% niin oli nyt 10%! Ja myös ne ihan paikallaan olevat kuolleet ilmeisesti vähentynyt kans hurjasti 23%. Eli eteenpäin liikkuvat nyt oli 64% kun viimeksi syyskuussa oli 44%.

Ja oma tilanne näin 42v oli kans ihan hyvä, tosin munasolujen laatua ei voida tietää mutta AFC oli 6+5. Limakalvo oli hyvä ja kohtu siisti sekä siellä odotti 13mm johtofolli kp7 mitattuna. Ohjeeksi lugeen ehdotti että alan ottaa alakautta, muutenkin kun se mua väsyttää niin jos osuu yövuoron kans samaan niin vähän huono ottaa se kun väsyttää vielä lisöksi. No alakautta siten tässä kierrossa kokeillaan. Ja jos plussan niin kysyin voinko sit varuiksi ottaa kans aamulla ja sanoi että kyllä sopii hyvin, mitään haittaa siitä ei ole. Ja vähäisen siittiömäärän vuoksi hedelmällisen ikkunan aikaan suositteli joka päivä. Ovisplussasta siis yritetään kolme päivää talletukset, olen kyllä itse tyytyväinen jos kaksikin saadaan ovsiplussasta eteenpäin. Ja yövuoron lämmön discardasin, koska ei ollut kyllä normilämpö tässä vaiheessa.

834EB445-669A-4444-9FE2-976D8DE4CD3E.jpeg

Takaisin