BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Puolikuu totta tuokin, mä luulen että mulla on taas lyhyt kierto kun viimeksikin oli vain 22pv niin ei tarvi kauaa odotella menkkoja tässä 👀
Aamulla lämmöt nousi taas ja testi negatiivinen..

Liitteet

• Screenshot_20250831-071358.FF App.png
    Screenshot_20250831-071358.FF App.png
    225.8 KB · Katsottu: 46
Ihanaa @Puolikuu, että on noin lupaavat merkit ilmassa! Toivotaan parasta 🫶🏻

Voimia @Rollo negan takia 😢 voihan se siitä vielä muuttua, kun kerran lämmötkin pomppasivat.

Ja kiitos kysymästä, lämmöt lähti nousuun tavallista myöhemmin, mutta nousivatpa kuitenkin. 😊

Liitteet

• IMG_3338.jpeg
    IMG_3338.jpeg
    265.9 KB · Katsottu: 39
@Puolikuu meillä näyttää olevan samankaltaisuuksia kierrossa, mäkin sain tässä kierrossa elämäni vahvimmat LH-viivat ikinä ja nyt lämmöt ovat pompanneet normaalia korkeammalle. Mulla tosin on menossa vasta toinen kokonainen bbt-kierto, joten noin vahvaa näyttöä ei ole kuin sulla.

@Rollo harmi tuo nega! Toivottavasti vielä vaihtuisi posiksi, vaikka kiertoa ei olekaan enää paljon jäljellä.

@Islala hyvin lähti lämmöt nousuun! Toivotaan niiden myös pysyvän ylhäällä. 🌈

Mulla on takana pari todella huonoa yötä, kiitos rajun asentohuimauksen, josta kerroinkin raskaaksi 2025 puolella. Ei ole oikein luottoa lämpökäppyrään, vaikka mulla ei lämmöt ole koskaan nousseet yli 37°. En osaa sanoa kuinka paljon asentohuimauksen jälkitila vaikuttaa, yöllä oli pientä huimausta ja kuumia aaltoja, jotka saattavat hyvinkin vaikuttaa mittaustulokseen. Toisaalta jännittää, toisaalta pelottaa nähdä, mihin käyrät tästä kehittyy. Eilen oksentelin pitkin päivää huimauksen takia, ja tänään pää on vieläkin epämääräisen tuntuinen. Vieläkään ei maistu ruoka ja joudun pakkojuottamaan itseäni, että saan nestetasapainon kohdalleen. Nostan kyllä hattua niille, jotka ovat selvinneet hyperemeesistä, jo päivän pahoinvointi sai mun mielialan pohjalukemiin.
IMG_8355.png

Lämmöt on koholla mutta en vaan jaksa uskoa että tästä kierrosta plussaa tulis. Aikaista han vielä on kun on vasta dpo 9 mutta on vaan sellainen tunne mitä on vaikea selittää.

Liitteet

• Screenshot_2025-08-31-09-38-43-83_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-08-31-09-38-43-83_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    251.8 KB · Katsottu: 39
Siis mitähän mä oikein olen ajatellut kun oon laskenut että huomenna aamusta menis vika luge ja siksi pitäis testata että tietää jatkaako niitä vielä. Nyt aloin kuitenkin laskemaan uusiksi niin torstainahan mun pitää vielä aamusta laittaa eli testaamisella ei ole mikään kiire vielä. Saa nähdä miten lämmöt käyttäytyy nyt tulevina päivinä. Onhan nuo koholla mutta en mä jotenkin ainakaan tällä hetkellä jaksa uskoa positiiviseen tulokseen. Yllätys on iso jos sellainen tulee.

1000307811.jpg

Tänään dpo6, kyllähän se selkeesti teki pompun jo aiemmin mut ärsyttää jos se laskee vasta tän pompun ovulaatioksi.

Myöhäinen lisäys: Rinnat on kyllä ollut kipeet jo tuolta oletetusta dpo 2 asti et eiköhän se siellä tapahtunut. Osaako kukaan sanoa, mikä tuo punainen neliö on?

Muokattu viimeksi:
Ovulaatiotikut näyttäneet negaa viikon verran, tänään lämpöpiikki, eilen oli aristavat rinnat. Eiköhän se ovulaatio sitten eilen tapahtunut, jäi nyt täysin hyödyntämättä. Ilmeisen sekoittava tuo kkm vielä hormonitasoja mittailtaessa. Toivottavasti kuukautiset alkaisi jo kohtuullisen pian, niin pääsisi uuteen kiertoon 🫠

Liitteet

• IMG_20250901_071417.jpg
    IMG_20250901_071417.jpg
    184.3 KB · Katsottu: 52
Lämmöt koholla edelleen mutta ihan varmasti luget nostaa niitä. Menkat pitäis alkaa loppuviikosta. Epäilen että ne ei ala ennen lugejen lopetusta.

Liitteet

• Screenshot_2025-09-01-08-34-32-38_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-09-01-08-34-32-38_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    312.9 KB · Katsottu: 35
@Syssymyssy tuo punainen neliö tarkoittaa että FF on tunnistanut lämpötilanousun. Niitä tarvitaan 3x putkeen, jotta vahvistaa oviksen. Toki nyt tuo viikonlopun mittailujen puute voi vähän vaikeuttaa hommaa apissa. Merkitseekö ovulaatiotestin tulokset appiin OPK kohtaan plussana (oli rajattu se rivi pois käyrästä) sitä kannattaa myös käyttää, sillä FF poimii myös siitä dataa. Jos appi kuitenkin vahvistaa oviksen väärän kohtaan, voit itse ylikirjoittaa sen.

@vauvahaave36 luetaalin alussa lämmöt voi vähän sahoilla, yleensä kyllä nousee selkeämmin siellä dpo3-4. Miltä käyrä näyttää nyt? 🙂

@Islala hmm, mulla oli letrot inssikierrossa vahvistamassa ovista. Niistä ei ymmärtääkseni mitään ”haittaa” välttämättä ole, paitsi osalle tulee koviakin oireita lääkkeistä eikä näin ollen sovi. Lääkärit, etenkin yksityisellä määrännee aika helpohkosti. Oliko sulla letrot tulossa mistä syystä (oliko vaikeuksia oviksen kanssa?) Eka letrokierto yleensä sisältää ultan, jossa katsotaan ettei tuu överivastetta (esim lähde kasvamaan kolmea follia tai enemmän), mut sen jälkeen menee letrokierrot ihan itsenäisesti.

@Suskikitten voi hitsi ettei meinaa ovista tikuilla löytyä. Noi PC:t on vielä ne tikuista herkimmät, millä yleensä löytyy. Kyllä mä sun tilanteessa vielä ne cb:t kokeilisin. Oletko muita ovisoireita bongannut vaikka tikut negaa? Voihan se olla että keho ja kierrot vielä käynnistelee itseään imetyksen jälkeen 🤷‍♀️

@Ness lämmön, sylkiovulaatiotestin, kierron oletetun pituuden sekä ovulaatioliman perusteella oletin että ovulaatio tapahtui. Vaikkakin tän aamun epäilyttävän alhainen lämpö sai mut epäröimään kun lämmöt oli koholla vain kaks päivää. Näkee nyt kun antaa ajan kulua ja varalta jatketaan joka toinen päivä talletuksia vaikka hikeä meinaa jo pukata aiheesta 😅 onneksi mies vauvakuumeilee mua pahemmin niin hänkin motivoitunut tähän touhuun vaikka hampaat irvessä.

Miten teillä muilla nukkuminen vaikuttaa lämpöihin? Oon aatellut että se vaikuttaa nostavasti, mutta viime yönä oli olemattomat unet ja lämmöt yllättävän alhaalla mitatessa aamulla normaaliin aikaan. Olin ottanut myös yöllä mittauksen parin tunnin hereillä makoilun jälkeen aamu yöllä ja se olisi ollut tän kierron matalin lämpö.

Edit ja tosiaan sen epäilyttävän lämmön vuoksi tikutan vielä pari päivää kun niitä tikkuja on jäljellä ja en halua nähdä niitä enää tän kierron jälkeen 😭

Muokattu viimeksi:
@Syssymyssy tuo punainen neliö tarkoittaa että FF on tunnistanut lämpötilanousun. Niitä tarvitaan 3x putkeen, jotta vahvistaa oviksen. Toki nyt tuo viikonlopun mittailujen puute voi vähän vaikeuttaa hommaa apissa. Merkitseekö ovulaatiotestin tulokset appiin OPK kohtaan plussana (oli rajattu se rivi pois käyrästä) sitä kannattaa myös käyttää, sillä FF poimii myös siitä dataa. Jos appi kuitenkin vahvistaa oviksen väärän kohtaan, voit itse ylikirjoittaa sen.
Oon merkinnyt joo ovulaatiotestit ja limat yms. muut oireet. Miten ton oviksen voi sitten "siirtää" jos se menee väärään kohtaan?

@Syssymyssy sen voi vaihtaa sitten sieltä Settings —> Detector /Override settings kohdasta. Defaulttina FF poimii oviksen lämpöjen, ovistestien, sun aikaisemman datan ym perusteella (se ”advanced”) mut sieltä voi laittaa myös pelkkä ovulaatiotesti tai ihan manuaalisesti asettaa sen oikeaan kohtaan.

@Ness kiitos! Oon kuitenkin 95% varma tuntemusten, testien ja muiden perusteella et se tapahtui tuolloin (ja toki tuo ovisdippi ja pieni lämmönnousu tapahtui myös)

1000307854.jpg

Ovulaatiotikut näyttäneet negaa viikon verran, tänään lämpöpiikki, eilen oli aristavat rinnat. Eiköhän se ovulaatio sitten eilen tapahtunut, jäi nyt täysin hyödyntämättä. Ilmeisen sekoittava tuo kkm vielä hormonitasoja mittailtaessa. Toivottavasti kuukautiset alkaisi jo kohtuullisen pian, niin pääsisi uuteen kiertoon 🫠
Tämä on nyt tyhmä omanapailukysymys, mutta koska olen amatöörimittailija niin kysyn silti. Onko siis niin, että kun tänään on lämmöt koholla, niin voi olettaa että ovulaatio oli eilen? Vai voiko tuo lämpö nousta ennen ovulaatiotakin? Ja oliko niin, että jos tänään vielä yrittäisi talletella, niin vaikka jonkun munasolun sattuisikin kohtaamaan, niin se on jo "huonompilaatuinen" jos ovulaatiosta on pidempi aika?

Sulla näyttää toi lämpöpomppu vielä aika maltilliselta @Pantis, joten toivoa on 😊 FF tulkitsee ovikseksi vasta kolmen päivän kohonneet lämmöt. Mulla saattaa sahalla lämmöt ylhäällä monta päivää ennen ovista ja vielä sen jälkeenkin. Jos et oo saanut tikuilla vielä tulosta, niin ovis voi olla hyvin vasta matkalla 😊

@Suskikitten mulla ainakin hyvin nukuttu yö nostaa lämpöjä ja yölliset heräilyt laskee lämpöjä. Toivottavasti tilanne selvenisi pian 🫶🏻

Kiitos @Ness! Mulla oli alkuvuodesta keskenmenon jälkeen paljon ovishaasteita, mutta ne on (oletettavasti) tasaantuneet keltarauhashormonikuurilla. Koska tärpistä ei oo kuiteniaan kuulunut ja oma jaksaminen alkaa olla mitä on, meinas yksityinen gyne, että letroja vois tässä kohtaa testata. En tiedä, miten paljon apua niistä mahtaa olla näillä asetelmilla 🫡 Sitten jos ei letrot auta, julkiselle päästäis todennäkösesti hoitoihin joulun jälkeen.

@Pantis sun lämpö on kyllä mun silmään niin vähän koholla, että tosta on vielä tosi vaikea sanoa mitään. Fertility friendikään ei ole huomannut lämmön nousua (merkitsee sen punaisella neliöllä käyrässä, kts. Syssymyssyn toiseksi viimeisin käyrä). Mut jos ovis on ollut niin kyllä se lämpö siitä parin päivän sisään on selvästi koholla. Onko sulla yleensä ovis missä kierron päivässä? Voisko olla et on vasta tulossa vai oliko niin selkeät oireet? Toki km voi sekoittaa/ siirtää kiertoa.

@Islala toivottavasti ovishaasteet on nyt selätetty 🙏 Varmasti letroja voi testata, ne vahvistaa kuitenkin sitä ovista ja ns ”varmistaa että se tapahtuu”, mutta toki teho tietysti riippunee siitä, että mistä kiikastaa raskautumisen kanssa 😅

Kiitos kommenteista @Islala ja @Ness . Mulla on aika lyhyt kierto, ja yleensä ovulaatio siinä 15-16 päivän kohdalla, eli jo tää 19 olisi tosi myöhään. Toisaalta kkm varmaan sekottanut hormoneja. Edellisen kkm jälkeen kierto oli 27 päivää, eli jos pysytään samoissa, niin ei tässä kyllä luteaalivaiheelle jää pituuttakaan tarpeeksi. Ehkä nyt varmuudeksi vielä muutaman päivän tikuttelen, ja sitten jään odottelemaan kuukautisia jollei tikkuihin yllättäen tulekin jotain.

Ja voihan olla etten oikeasti edes ovuloi tässä kierrossa.

Mun mittaushistoria on tosiaan edellinen kierto josta raskauduin (ja aloitin just ennen ovista vasta mittaamaan), ja nyt tämä kkm jälkeinen kierto, niin ei ole ihan hirveän hyvää dataa normaaleista kierroista vielä kertynyt...

Takaisin