BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Pogo Tietysti toisaalta helpottavaa, että päätös on tehty. Ja hyvä, että ei vaikuta raskaussuunnitelmiin. 🙏 Toivotaan myös, että lämpöjen kohoaminen on hyvä merkki. 👍

@Suskikitten Pidetään peukkuja, että on ovis tulossa. 👍

@Syssymyssy Niin kuin @Ness myös sanoi, niin se on sun lämpökäyrä ja eihän ne pomput siellä haittaa. Toivottavasti kohoilee nyt uusille lukemille vielä! 🙏☺️

@Ness Voi harmi. 😔♥️ Onneksi teillä on nyt seuraavat stepit selvillä. Todennäköisyydet varmasti nousee sitten hoitojen myötä. 🌈

@vauvahaave36 Ai sulle kävi niin. 😕 Onhan ne hipaisut toisaalta ihan positiivinen asia kuitenkin, jotain yritti tapahtua. Tiedä, vaikka heti putkeen onnistuisi! 💖 Ollaan muuten samoissa DPO:issa. ☺️

@Puolikuu ,joo antaahan ne hipaisut tavallaan toivoa jatkoon ❤️‍🩹 että edes jotain pientä on tapahtunut.

Ti-ke yön nukuin vähän huonosti, menin myöhemmin nukkumaan mitä normaalisti, eilen aamulla lämpö olikin ylempänä.
Tänä aamuna sitten hyvien, itselle tyypillisten yöunien jälkeen ja normaaliin arkiheräys aikaan lämpö olikin 36,32-36,40. Otin pari kertaa ja merkkasin nyt tuon 36,40 ylös. 😏
Olisin toivonut selkeää nousua tänään.
Voisiko joku kokeneempi kommentoida jotain rohkaisevaa! 😄

Lisään toiseksi kuvaksi edellisen kierron. Tää on nyt toka kierto kun mittaan lämpöjä. Ja samalla mietin että miksi tätä teen? 😂 Olis parempi olla tietämättä niin olis yks stressi vähemmän tähän luteaaliin. 🫠

Liitteet

• Screenshot_20250828_063050_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity.jpg
    Screenshot_20250828_063050_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity.jpg
    270.9 KB · Katsottu: 54
  • Screenshot_20250828_063858_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity.jpg
    Screenshot_20250828_063858_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity.jpg
    198.5 KB · Katsottu: 50
@vauvahaave36 En osaa mitään sen viisaampaa kommentoida, kuin että kyllä itselläkin tuossa ovulaation jälkeen vielä lämpö joskus sahailee.. Nytkin. Eka nousi hyvin nopeasti, sit tuli alas ja alkoi uudestaan nousta.. Tänään dpo4 pomppasi ekan kerran kunnon lukemiin. Eikö se siitä! ☺️

1000307083.jpg

Ilmeisesti mä kuulun niihin, jolla se lämpö nousee vain hieman oviksen jälkeen (0,2 astetta). Katsotaan kuinka kauan mennään tasaisella vai nouseeko vielä 😂 Oon oppinut tän kierron aikana ennemmän omasta kuukautiskierrostani kuin koskaan.

@Syssymyssy ei mullakaan lämpö paljon nouse, yleensä alkupomppu oviksen jälkeen on +0.3°c luokkaa ja säilyy maltillisena, luteaalivaiheen. ☺️ Mulla muutenkin kierron lämpökäppyrä on alle asteen sisällä 36-36.8°.

Esikoisen aikaan en BBT:tä seurannut, ennen plussaa luulin tulevani kipeäksi, kun oli kuumeinen olo, mutta silloinkaan lämpö ei noussut yli +37°, vaan oli just tuossa peruslämmön ylärajalla.

Nousipas ne lämmöt nyt kuitenkin, eilinen ilta meni ihan mammatellessa sohvalla kun oli alavatsa, selkä ja nivuset niin kipeät. Ihmettelen josko menkat voi tehdä tuloaan jo näillä päivillä, toivottavasti olisi merkki jostain muusta 🫣

Liitteet

• Screenshot_20250828-082622.FF App.png
    Screenshot_20250828-082622.FF App.png
    213.5 KB · Katsottu: 42
Lämmöt pysyy ylhäällä suht tasaisena vaikka olosuhteet vaihtelee. Oranssi viiva kertoo kellon antamat lukemat ja ne seilaa tosi paljon. Ihan varmasti luget vaikuttaa lämpöihin kun laitan niitä aamuin illoin. Niiden haittapuolena on se että joutuu kulkemaan side pöksyissä koko ajan.

Liitteet

• Screenshot_2025-08-28-08-40-44-08_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-08-28-08-40-44-08_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    241.1 KB · Katsottu: 42
Huojentavaa, että muillakin on täällä outoja lämpöjä. 😅 Sain tiistaina pysyvän hymyn ja tyypillisesti kahden päivän sisään tulee jonkunlainen pomppu, mutta ehkä yöllinen ilmalämpöpumpun ekstraviilennys pitää sen vielä poissa.

Sulla @vauvahaave36 näyttää mun silmiin ihan normikäyrältä! Tollasen dipin syynä on yleensä estrogeenin nousu oviksen jälkeen, se viilentää kehoa.

Pahoittelut, mulla on ollut kaks hullua viikkoa, niin en ole ehtinyt kauheasti muuta kuin reagoida täällä. Toisaalta kivaa, kun kerrankin oon saanu pidettyä ajatuksia muualla kuin yrityksessä 🙏🏻

Vaikka elättelen toivoa tärpistä, niin nyt pitäs varmaan sopia gynen kanssa letrojen aloittamisesta ensi kiertoon. Onko teillä kokemusta, millaisella prosessilla ne yleensä määrätään? 😊

Liitteet

• IMG_3329.jpeg
    IMG_3329.jpeg
    292.7 KB · Katsottu: 39
Mulla on nyt dpo 6 ja mietin mikä päivä testaisin. Testit polttelis jo mutta tiedän että on ihan turha testata vielä moneen päivään. Ei oo ainakaan vielä tuntemuksia yhtään mihinkään suuntaan enkä jotenkin jaksa uskoa tästä kierrosta plussaan vaikka tiedänkin sen olevan ihan mahdollista.

En voi sille mitään että tulee mieleen se triphasic mitä FF katsoo lämpökäyristä yhtenä mahdollisista raskauden merkeistä. Juu tiedän kyllä että mittasin tänään puoli tuntia normaalia aikaisemmin huonosti nukutun yön jälkeen mutta silti. Oireita ei ole suuntaan eikä toiseen mutta eipä niitä tässä vaiheessa voi olla.

Liitteet

• Screenshot_2025-08-29-17-24-21-23_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-08-29-17-24-21-23_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    255.5 KB · Katsottu: 49
Lämpötilat noussut eilisaamusta hyvin selvästi. Pitää sit ootella ja kattoa ovatko ylhäällö kolme päivää. Lh testit oli koko tän ajan lähes valkoisina vaikka mittasin kahdesti päivässä ja eilen kolmesti 🫠 nyt sormet ristissä että syy tähän ei ollut jälleen tauti koska viime kierrossa meni just tälleen lämpöjen ja lh testien kanssa 🤞

Onko tää kuinka yleinen ongelma että lh testit ei tunnu löytävän huippua vaikka jotain vaikuttaisi tapahtuvan? Oon kolme kiertoa nyt putkeen löytämättä lh tikuilla mitään ja kerran vaihtanut merkkiä, pc ja sofia testattu.

Edit Seuraavan kierron meen varmaan pelkällä lämmön, limojen ja syljen tutkimuksella. Jos sen jälkeen kuumottelee taas lh tikut niin ehkä clearblue olisi se vaihtoehto kun joskus aiemmin joku täältä niitä suositteli mulle. Ovat kai herkempiä ja mittaavat useampaa asiaa 🤔

Ja anteeksi tää valitus ja jo joskus kysymäni kysymyksen toisto. Puran tässä turhautumistani kun oon nähnyt niin nättejä kuvia muiden ovulaatiotesteistä ja oon stressaantunut että tapahtuuko mulla ees ovulaatioita. Koetan palata sivistyneempään keskusteluun tän purkauksen jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Lämpötilat noussut eilisaamusta hyvin selvästi. Pitää sit ootella ja kattoa ovatko ylhäällö kolme päivää. Lh testit oli koko tän ajan lähes valkoisina vaikka mittasin kahdesti päivässä ja eilen kolmesti 🫠 nyt sormet ristissä että syy tähän ei ollut jälleen tauti koska viime kierrossa meni just tälleen lämpöjen ja lh testien kanssa 🤞

Onko tää kuinka yleinen ongelma että lh testit ei tunnu löytävän huippua vaikka jotain vaikuttaisi tapahtuvan? Oon kolme kiertoa nyt putkeen löytämättä lh tikuilla mitään ja kerran vaihtanut merkkiä, pc ja sofia testattu.

Edit Seuraavan kierron meen varmaan pelkällä lämmön, limojen ja syljen tutkimuksella. Jos sen jälkeen kuumottelee taas lh tikut niin ehkä clearblue olisi se vaihtoehto kun joskus aiemmin joku täältä niitä suositteli mulle. Ovat kai herkempiä ja mittaavat useampaa asiaa 🤔

Ja anteeksi tää valitus ja jo joskus kysymäni kysymyksen toisto. Puran tässä turhautumistani kun oon nähnyt niin nättejä kuvia muiden ovulaatiotesteistä ja oon stressaantunut että tapahtuuko mulla ees ovulaatioita. Koetan palata sivistyneempään keskusteluun tän purkauksen jälkeen.
Ymmärrän täysin turhautumisen 🙏🏻

Mulla on ainakin just tää ongelma, että perusliuskat ei jostain syystä mulla reagoi lh-piikkiin 😊 clearbluen violetti taas on toiminut tosi hyvin, kun se suhteuttaa sen nousun aiempiin tuloksiin. Violeteissa on myös estrogeenimittaus, mikä helpottaa seuraamista!

@Syssymyssy Joo tosiaan ei ne lämmöt välttämättä heti nouse. Miltä nyt näyttää? ☺️

@Rollo Onpas siellä ollut lupaavan kuuloisia tuntemuksia.🌈 Miten olot on kehittyneet?

@Islala Ihan hyvä välillä saada ajatuksia muuallekin. 👍☺️ Onko siellä nyt lämmöt jo nousseet?

@Pogo Hyvin nousee lämmöt, pidetään peukkuja! 👍☺️

@Suskikitten Olisko sulla lämpökäyrää näytille, niin vois katsoa/kommentoida, miltä se näyttää? LH-piikit on erilaisia eri henkilöillä ja vasta useamman kierron jälkeen oppii tietämään omia erityispiirteitä. Mutta lämpöjä seuraamalla kyllä saa sitä tietoa, että onko ovulaatio tapahtunut. 👍

Täällä on kyllä mielenkiintoinen käyrä tässä kierrossa. Poikkeaa kaikista aikaisemmista, se ei toki kerro vielä mitään, koska vasta dpo6, mutta jostain syystä luteaalilämmöt on nousseet ylemmäs kuin aiemmin, tosin sahaillen. Ja LH-testi oli vahvempi kuin koskaan ja ovis tuli aikaisemmin. Jospa keho olisi edes vastaanottavainen, sitten vielä pitäisi osua hyvät solut yhteen.. 🙏🥹 Laitoin vertailuksi kuuden kuukauden käyrät, mistä näkyy ero.

Liitteet

• IMG_20250830_125549.jpg
    IMG_20250830_125549.jpg
    217.4 KB · Katsottu: 45
  • Screenshot_2025-08-30-12-54-42-21_c117003b601ff3debd1e6b91429968c5.jpg
    Screenshot_2025-08-30-12-54-42-21_c117003b601ff3debd1e6b91429968c5.jpg
    291.2 KB · Katsottu: 41
@Puolikuu tämmöinen käyrä, valitettavasti en oo ottanut käyttöön sitä sovellusta mitä muut täällä käyttävät.

Image 30.8.2025 at 17.05.jpeg

Mittaan lämmön aamuisin herätessä että virhe varaa on ihan reippaasti, mutta mahdottomuus mitata samaan aikaan nukkumaan opettelevan taaperon kanssa. Kohtuu moni mittaus kuitenkin näyttää osuvan tuohon hieman ennen seitsemää ja käyrät näyttävät kohtuu järkeviltä jos ei huomioida viime kierron kuumetta.

@Suskikitten Hyvinhän nuo käyrät toimii ja ei ole mitään väliä sovelluksilla. Ja mittailut elämäntilanteen mukaan, ei kannata sitä stressata. ☺️ Mäkin mittaan viikonloppuisin myöhemmin, en herää sen takia aikaisemmin, vihdoin kun lapsi antaa vielä nukkua vähän pidempään. 😅 Päätteletko muilla perusteilla, että ovis olisi jo ollut? Tulevat päiväthän sen kertoo, mut voisihan sitä vielä kokeilla tikutella.. Kerta päivässä riittää, ennen kuin viiva lähtee tummenemaan. ☺️

@Puolikuu seuraan valkovuodon limaisuutta, sylkeä, lämpöä, leposykettä (josta oon todennut nyt omalla kohdallani ettei se kerro näköjään mitään mutta vilkuilempahan silti) ja lh tikkuja.

Kaikki muut mittaukset on olleet viime ja tässä kierrossa järkeviä paitsi tuo lh tikut. Vois varmaan uskoa kolmen kierroksen jälkeen että lh jää mun kohdalla niin matalaksi ettei tikut poimi sitä helpolla.

En tiiä miten esikoisen ovulaation sain poimittua pc ovulaatiotikuilla yhdellä kertaa, mikä riitti raskautumiseen 😅 nyt ollut vain kauheaa säätöä saada ne toimimaan tokan lapsen kohdilla.

@Suskikitten Jännä kyllä, mutta yksilöitähän me toki ollaan. Onko sulla kierron pituus vaihdellut vai ollut tasaista? Siitäkin jotain pystyy päättelemään yhdessä muiden keinojen kanssa.

@Puolikuu mulla on vasta kolmas kierto menossa imetyksen vuoksi, joten siks myös odotan että kaikissa kierroissa ei välttämättä oo edes ovulaatiota. 39 oli eka, toka 25 ja tää kolmas tuntuu mututuntumalta olevan n. 25 kans.

Edit sitä en kuitenkaan ihan purematta niele että kolme kiertoa putkeen ilman ovulaatiota kun kuukautiset palanneet kumminkin ja normaalin kokoisina ettei mitään pikku tiputtelua.

@Puolikuu erikoinen viikko takana kun ensin oli oviskivut jonka jälkeen päivä normaalisti, sitten alkoikin menkkajomottelua joita on vieläkin. Yleensä vain päivää ennen menkkoja alkaa ne kivut.
Jotenkin silti uskon että johtuu vaan endometrioosista ja kipuja nyt vaan on läpi kierron 🫣
Huomenna dpo 9 ja testaan kyllä niin saan mielenrauhan, että jäänkö odottelemaan seuraavaa kiertoa 🙈

Liitteet

• Screenshot_20250830-083539.FF App.png
    Screenshot_20250830-083539.FF App.png
    216.9 KB · Katsottu: 39
@Suskikitten No mä tuossa mietinkin, että olisko sulla vasta hiljattain kierto palaillut. 👍 No kyllä se siitä ajan myötä tasoittuu varmasti, malttia tietysti voi vaatia. Tsemppiä!

@Rollo Ai sulla on sellaista taustaa, toivottavasti ei ole kuitenkaan se, joka tuntemuksia tekee.. 🙏 Eihän se noin aikainen testi vielä totuutta kerro, mutta pidetään tietenkin peukkuja! 👍👍

Takaisin