BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kahotaa nyt, alakerta ainakin nyt kuivahti mikä ei oo hyvä merkki vaik toki on tosi aikaista vielä sanoa mitään mut alkaa pessimistinen asenne taas kieltämättä puskee pinnalle 😂

Mä kävin myoomakontrollissa toukokuussa, silloin oli dpo10, lekuri kun ultras niin limis oli niiiin paksu (hurjat 21mm) että epäili et menkat alkaa sinä tai seuraavana päivänä (en kertonut että yritetään jo kun oli hienoinen toive että odotettais eka tuota kontrollia), mut ne alkoi vasta normaaliin aikaan 5pvää myöhemmin. Sinä päivänä sattu olee jonkinmoinen dippikin lämmöissä, ja muistaakseni oli muutenkin aika hyvät lämmöt ihan kierron loppuun saakka, joten sai miettimään silloin (limiksen paksuudesta alkuraskaudessa vielä googlailtuani) että oisko ollu kiinnittymisyritystä kun limiskin oli niin paksu. Mut toisaalta sen paksuus kertoo myös runsaista kuukautisista, jotka mulla on, et en tiiä. Ehkä limiksen paksuudesta voi silti päätellä jotain vaikka mitään ei taida näkyä, joten utele ainakin sitä 😆
Ehtii sitä kosteutta viel tulla😁 eihän sulkaa kovin suuret dpo viel oo. Itel tuntuu et loppukierros ei ikin oo kuivaa kuivaa paitsi sinä päivänä ku menkat alkaa. Sit vaihteleeki päivittäin tai jopa päivän aikana. Noh näköjään juu ei ainakaa limiksest tos kohtaa voi päätel, mut sitä mietin, et jos näkyis hyvin voimissaa oleva keltarauhanen ku eiks se sit ala kuitenki tos kohtaa jo vähä hiipumaa jos hedelmöityst tai kiinnittymist tapahtunu? Mut sit taas jos luget käytös ni voi toki hämätä.

Tääl mahanippailuja ja kipuiluja jo, mut toi lugekin niiitä tekee ja toki aina luteliaalissa niitä tuntuu olevan.

Dpo 5 ja lämmöt pommas jo ylemmäl tasol🤔 kahdessa aikasemmas kierros ollu vasta dpo8 näitä korkeempia. Noh tuskin tarkoittanee mitään😁 tää on vaan mielenkintost miten erilaisia käyriä tulee eri kierrois. Mites muut?

Liitteet

• Screenshot_20221023-094618_FF App.jpg
    Screenshot_20221023-094618_FF App.jpg
    411.4 KB · Katsottu: 126
@Juliet92 toivotaan että varhainen nousu on positiivinen merkki! :)

Mä sain tänään FF:ltä ristin 🥳 eli dpo3 täällä tänään, perässä tullaan siis!

View attachment 116543
Viikon päästä ollaan viisaampia😁 kattellaa mihi asti maltan olla testaamat.

No sulla ei sit ovis pettäny👌 ei sit tarvii niit primoi alottaa? En haluu mitää turhia toiveita luoda mut olishan se jännää jos tääl plussattais just enne hoitoi👌

@Juliet92 illa tosiaan kutkuttava käyrä.. 🤩

@Nurppu n ovis sit vissiin tosiaan oli, vaikka testit näytti mitä sattu. Hyvä hyvä! 😀
Mulla ei tosiaan itsellä ole positiivisia kokemuksia noitten rfsu-testien suhteen. Mulla toimii pregcheck parhaiten, ja digillä sitten vielä varmistus.

@Juliet92 joo nyt en alota primoja, luotan omaan progesteroniin 😊 ja niinpä, ei pettäny ovis vaan tuli vähän ajoissa! Tässä pitkän taipaleen varrella alkaa usein herää negatiivisia ajatuksia omaa kroppaa kohtaan kun ei onnistu. Mut nyt taas oon tosi kiitollinen kropalle että oli yhteistyökykyinen ja vieläpä vähän ylisuoriutui, kun nyt pääsen ilmottautumaan hoitoihin jo edellisellä viikolla eikä tarvi ootella siihen seuraavan viikon maanantaihin 😄 kiitos kroppa! 🙏

@Harmi89 mäkin muistelen että noi pistokset ei oo kauheesti ihmisillä näkyny lämpökäyrissä, mut on se silti jännää nähä että onko jotain muutosta 😄 tajusin just että en esim yhtään tiiä muodostuuko punktion jälkeen keltarauhanen vai ei? 😮 Kai se muodostuu kun tuoresiirtojakin tehdään? Tai sit ei muodostu ja sen takia mukana on aina progetuki alussa? Miten en oo ennen miettiny :D Ootko huomannu vielä muita oireita pistoksista? Ja joo, munkin pitää jatkossa jättää noi RFSUt hyllyyn, oli vaan niin houkuttavan helppoa ja halpaa 😅

Mulla jäi tältä aamulta lämmöt mittaamatta. Me ollaan kyläilemässä ja nukkumaan mennessä laitoin kuumemittarin pedille mun ja seinän väliin. Kissa päätti änkeä itsensä myös samaiseen väliin ja istui suoraan mittarin päälle 😅

Oijoi, tuliskohan tännekin kohta plussa-aalto, kun raskaaksi - ketjussakin näyttäis olevan 🤩

Mulla ei oo mitään oireentynkää edes ja heräsin 45min normaalia aikaisemmin, joten tän päivän lämmöt menee kategoriaan "en laske käppyrään mukaan ollenkaan" 🙄 ihan hyvältä näyttävä lasku lämmössä dpo7 ei siis ole oikeasti minkäänlainen dippi laisinkaan, varmasti ois ollu aika sama mitä edellinen jos ois herännyt normi aikaan.

Screenshot_20221023_104759.jpg

Ootko huomannu vielä muita oireita pistoksista?
En oo onneks huomannu mitään oireita pistoksista, edes itse piikitys ei tunnu mulla missään. (Eikä oo tullu tuntemuksia muniksissa tai muuallakaan. 🤔)
En vaan tykkää ylipäätään piikittämisestä, ja itseensä neulan tökkääminen on jotenkin tosi vastenmielistä 😅
Jännityksellä odotan niitä jarrupistoksia, ne on vissiinki sit ikävempiä pistoksia 😬

En oo onneks huomannu mitään oireita pistoksista, edes itse piikitys ei tunnu mulla missään. (Eikä oo tullu tuntemuksia muniksissa tai muuallakaan. 🤔)
En vaan tykkää ylipäätään piikittämisestä, ja itseensä neulan tökkääminen on jotenkin tosi vastenmielistä 😅
Jännityksellä odotan niitä jarrupistoksia, ne on vissiinki sit ikävempiä pistoksia 😬
Tosi kiva kuulla että ainakaan vielä ei mitään oireita! :) Ja joo, mä oon joutunu aiemmin verenohennuspiikkejä pistelemään, viimeks kesällä koronassa, kyl mä kans aina hetken puuskutin ja vaikeroin ääneen dramaattisesti ennen pistämistä 😆 kiva kuulla että noi ekat oli helppoja! En tiiä yhtään miten ne klexane-neulat vertautuu noihin hoitopiikkeihin. Mut ainakin se verenohennuslääke kirveli kauheesti ja pitkään, se lisäs sitä tuskaa kun ties että se kaiken muun lisäks sattuu 😄 haaveilen että nää olis helpompia ku se 😄 mut sitpä näkee! Toivottavasti huomenna ultrassa näkyy hyvä setti oikeaa tahtia kypsyviä palleroita 🙏

Oijoi, tuliskohan tännekin kohta plussa-aalto, kun raskaaksi - ketjussakin näyttäis olevan 🤩

Mulla ei oo mitään oireentynkää edes ja heräsin 45min normaalia aikaisemmin, joten tän päivän lämmöt menee kategoriaan "en laske käppyrään mukaan ollenkaan" 🙄 ihan hyvältä näyttävä lasku lämmössä dpo7 ei siis ole oikeasti minkäänlainen dippi laisinkaan, varmasti ois ollu aika sama mitä edellinen jos ois herännyt normi aikaan.

View attachment 116545
Plussa-aalto tähänkin ryhmään olis niin kova! Kaks vuotta sitten oli kans tällee loka-marraskuus kunno plussapuhuri ryhmissä. Kesällä syntyy tunnetusti paljon vauvoja😁

Itellä ei kyl viel vajaan tunnin heitto heräämisessä omasta mielestä vaikuta lämpöihin, mut kaipa tuoki yksilöllist🤔 voihan tuo olla oikea dippikin😏

Täällä kyllä enemmän mahajuilimisia ja aika ajoissakin, verrattuna viime kiertoon. Ja viime kierrossakin oli luget käytössä. Mut paha tosiaa ikinä omal kohal sanoo mikä jomotus mitäki ku tullu nyt useempi päivä paljon vehnää ja muuta epämäärästä syötyä.

@Harmi89 kiva kuulla, et piikittelyt sujunu tähän asti! Lukenu kans siit jarrusta, et paksu, tylppä neula mikä ei oo kiva🙈

Plussa-aalto tähänkin ryhmään olis niin kova! Kaks vuotta sitten oli kans tällee loka-marraskuus kunno plussapuhuri ryhmissä. Kesällä syntyy tunnetusti paljon vauvoja😁

Itellä ei kyl viel vajaan tunnin heitto heräämisessä omasta mielestä vaikuta lämpöihin, mut kaipa tuoki yksilöllist🤔 voihan tuo olla oikea dippikin😏

Täällä kyllä enemmän mahajuilimisia ja aika ajoissakin, verrattuna viime kiertoon. Ja viime kierrossakin oli luget käytössä. Mut paha tosiaa ikinä omal kohal sanoo mikä jomotus mitäki ku tullu nyt useempi päivä paljon vehnää ja muuta epämäärästä syötyä.

@Harmi89 kiva kuulla, et piikittelyt sujunu tähän asti! Lukenu kans siit jarrusta, et paksu, tylppä neula mikä ei oo kiva🙈
Jaa niin, no empä tiiä itseasiassa vaikuttaako se (alentavasti) lämpöön jos herää esim tunnin normaalia aikaisemmin, mä oon elänyt jostain syystä siinä uskossa et bbt ois alempi jos herää aikaisemmin ja ylempi jos herää myöhemmin 😀 mitä @Nurppu sanoo? 😆

Jaa niin, no empä tiiä itseasiassa vaikuttaako se (alentavasti) lämpöön jos herää esim tunnin normaalia aikaisemmin, mä oon elänyt jostain syystä siinä uskossa et bbt ois alempi jos herää aikaisemmin ja ylempi jos herää myöhemmin 😀 mitä @Nurppu sanoo? 😆
No mähän oon sillee vähän lepsu näissä 😄 että esim kahesta arvosta saatan valita mieluisamman! Tämä siks, että koen että täydellisyyteen tässä ei kuitenkaan pääse, tää on vaan suuntaa antavaa. Mut nii, jotenkinhan ne lämmöt on alimmillaan kai siellä syvimmässä unessa? Että liekö sit että jos laittais keskellä yötä herätyksen ja mittais sillon ni olis kaikista tarkin meno? 😆 Jos näin, ni eikö sit ehkä vois mennä myös niin että lämpö pikkuhiljaa siitä nousis aamua kohti? Varsinkin jos aamusta on vaikka pitkään puolihereillä ennen ku mittaa, luulis että vaikuttaa? Mut en osaa sanoa onko esim tuolla 45min erolla vaikutusta. Arvaisin ite että ei välttämättä merkittävää? Mut en tosiaan kyl tiiä, arvailua koko juttu 😄 Ihana kuitenki että nojasit @lepus timidus minun tietämykseen 😆 harmi et ei nyt lähe mitään hienoa listaa tutkimuksista missä osotetaan miten asiat on 😄

No mähän oon sillee vähän lepsu näissä 😄 että esim kahesta arvosta saatan valita mieluisamman! Tämä siks, että koen että täydellisyyteen tässä ei kuitenkaan pääse, tää on vaan suuntaa antavaa. Mut nii, jotenkinhan ne lämmöt on alimmillaan kai siellä syvimmässä unessa? Että liekö sit että jos laittais keskellä yötä herätyksen ja mittais sillon ni olis kaikista tarkin meno? 😆 Jos näin, ni eikö sit ehkä vois mennä myös niin että lämpö pikkuhiljaa siitä nousis aamua kohti? Varsinkin jos aamusta on vaikka pitkään puolihereillä ennen ku mittaa, luulis että vaikuttaa? Mut en osaa sanoa onko esim tuolla 45min erolla vaikutusta. Arvaisin ite että ei välttämättä merkittävää? Mut en tosiaan kyl tiiä, arvailua koko juttu 😄 Ihana kuitenki että nojasit @lepus timidus minun tietämykseen 😆 harmi et ei nyt lähe mitään hienoa listaa tutkimuksista missä osotetaan miten asiat on 😄
Uskosin kans et pidemmällä erolla vois jotain selkeempää eroa olla. Kai ne olosuhteet enemmänkin.

Ärsyttäviä dpo päiviä ku mietiskelee et tuleeko kohta jotain oloja vai ei. Onneks tosiaan työt alko ja siel ei niin paljoo ehi kyttäillä ku kotona.

Mä uskon sua täysin vaikka vain mutuilisit! 😂 yritin itekin ehtiä jotain tietoa niin löysin vaan ne perus että katkonaiset yöunet, juominen, hereillä olo ennen mittaamista jne vaikuttaa lämpöön, mut mulla oli tosi hyvät unet taustalla että ehkä en sittenkään vielä heitä mittaustulosta täysin romukoppaan 🤔

Mulla on ollut käsitys, että suositellaan ottamaan lämpö 30min vaihteluvälillä, eli siis että jos arkisin herää 7 maissa, niin lämpö mitattais 6:45-7:15 välillä kun herää. Ja sit jos viikonloppuna tai vapaalla nukkuu paljon pidempään, niin sitten ei olis niin luotettava enää. Mun kokemus on yleensä ollut, että vaikka heräisi aiemmin kuin normaalisti, niin jos vaan makoilee sängyssä, niin lämmöt pysyy ylhäällä ja voi mitata sitten normaaliin aikaan kun nousee.

Mutta sen perusteella mä nyt vähän ihmettelen näitä mun tän kierron lämpöjä ja mietin, että millonkohan se mun ovis oikeen olikaan. Mulla oli siis eka positiivinen ovis testi tiistai-iltapäivänä. Sitä ennen oli pelkkää hailua kaikki testit. Ke aamuna lämmöt oli jo hieman koholla, ovis testi plus tai lähes plus, ja koko alavatsa oli hellä jomottelusta. Kipujen perusteella sanoisin, että ovis olis ollut siis sillon. Mutta, to ja pe lämmöt pysyi samalla, hieman kohonneella, tasolla kuin ke. Nyt la ja pe on vihdoin kunnolla noussut. Ke, to, pe nukuin aika huonosti ja olin sängyssä hereillä klo5 alkaen ja lämmöt mittasin 6:30. Nyt viikonloppuna olen edelleen nukkunut öisin aika huonosti (esikko nukkuu rauhattomasti), mutta aamuisin olen nukkunut klo7 asti ja sitten mitannut heti. Koska se testi oli ekan kerran positiivinen tiistaina, en usko vielä sillon ovuloineeni, mutta mietin että voisko olla että ovulaatio oli vasta perjantaina? Loppuviikosta ei ollut enää mitään jomottelua ennen kuin vasta lauantaina. 🤷🏻‍♀️ En tiedä, menkoista sen sitten näkee, mutta hieman mietityttää. Onpas hauska, että meitä on nyt niin monta lähes samoilla dpo:lla! Plussa-aaltoa kaivattaisiin tähänkin ketjuun 💗
509933CF-89B1-42BB-8D59-37E05BA830D7.png

Paljon tsemppiä piikittelyyn @Harmi89, toivottavasti ultrassa hyviä uutisia!

Natural cyclesin ohjeistus oli, että mahd nopeasti heräämisen jälkeen mittaus, ei saanut nousta tai pyöriä sängyssä pitkiä aikoja, ja normiunista sai olla heittoa max +/- 2h. Omalla kohdalla se oli kyllä liian pitkä aikaväli ja itse ainakin koin että mittaustulos ei ollut ihan oikeanlainen jos oli vaikka 1,5h ero normiheräämisaikaan.
Mitään sen tarkempia tutkimustuloksia aiheesta en oo nähny, mennyt vaan sovelluksen ohjeiden mukaan.

Täällähän on monta piinailijaa 🌈 Toivotaan tosiaan kunnon plussa-aaltoa tänne.
@Aloy Lämpöjen perusteella vois ajatella oviksen kyllä olleen silloin ti-ke välisenä yönä, kun ke aamuna oli kunnon oireetkin ja ti eka plussa. Mulla ainakin yleensä lämpö nousee oviksen jälkeen just noin asteittain, ensin pariksi päiväksi muutama kymmenys ja sit Dpo3-4 korkeammalle, mihin ne sit jääkin.

Täällä ei oikein tapahdu vielä mitään. Oon ovista tikuttanut kp6 alkaen, aivan hienoisesti on aaltoillut, mutta hailuraa koko ajan. Digi on näyttänyt pari päivää tyhjää ympyrää. Aloin vähän hermoilee, kun @Nurppu :lla meinas mennä ovis ohi huomaamatta kehnojen testien takia, kun itse nyt ekaa kertaa käytän Sofin testejä ja aloin miettimään voiko niihin ollenkaan luottaa. Rfsu:illa en tosiaan saanut selkeitä viivoja lainkaan yhdestä kierrosta. Mutta nyt toki Digi lisänä eikä vielä normaalikierron mukaan kuuluisikaan näyttää + ennen ke-pe. Joten jäitä hattuun 😅 Tämä viikko on vaan tallettelujen suhteen aika hankala ja vaatii luovuutta, niin siksi vähän stressaan jo etukäteen mihin ovis nyt sit istahtaa. Nyt siis kp 14.
ABD5828C-D8E0-4C8A-B42B-5EE08F5842C4.jpeg

Noista aamulämmöistä oon itse huomannut että 0.5-1 ei vielä merkittävästi näy lämmöissä mikäli nukkuu ihan ok. Mutta jos se viimeinen tunti tai tunnit on semmosta torkkumista mitä itse viikonloppuna harrastan, että yrittää puoliväkisin jatkaa unia aamulla ihan vaan koska mä voin, niin lämmöt pomppaa ylemmäs jo yhdenkin tunnin tavallista myöhemmin herätessä. Mulla vkonloppuna kävi näin molempina aamuina la ja su. Teinpä myös ihmiskokeen punaviinilläkin ja sen vaikutuksilla. Keskiviikkona join kaksi lasia viiniä illalla, kun oltiin ravintolassa, mutta koska seuraava oli normaali arkiyö ja heräsin kellonsoittoon, oli lämmöt alhaalla. Sama kaksi lasia la iltana ja sunnuntaina oli lämmöt samaa tasoa kuin la jolloin en ollut viiniä (pe) juonut. Joten näyttäisi torkkuminen vaikuttavan enemmän kuin alkoholi. Toki pieniä määriähän nuo on alkoholia, mutta vaikuttaa silti mulla selvästi yön stressitasoihin ja unen laatuun jo tuokin määrä. Tätähän ei tainnut kukaan kysyä, mutta kerroinpa silti 😆
4FD0A144-D45D-4EA3-A2AB-4DB24E1FC140.jpeg

@Harmi89 Toivottavasti ultrassa on näkyy tänään hyviä tuloksia ja piikittelystä, niin epämukavaa kun se varmasti onkin, on ollut hyötyä 🌈

@Aloy mäkin arvaisin että ti-ke yöllä ollu ovis sulla, mutta eihän tuosta kyl varmaks voi sanoa 🤔

@Summerwalk sulla on ollu paljon tasasempi meno testeissä ku mulla oli 😄 kohta sulla lähtee ne yhtäkkiä tummuu oikeen kunnolla 😊 eikös tos vois olla näkevinään tossa kp8/9 mailla vähän tummempaa viivaa, jospa siinä ollu sitä edellistä aaltoa sit mutta se on ollu lievempi.

Mä en yhtään osaa sanoo miten Ouran lämpöihin vaikuttaa heräilyn ajankohdat, ku en edes tiedä miten se sen lämmön laskee, että onko se yön keskiarvo vai mikä 😄 mut tässä tän aamun päivitys, vähän mentiin ylöspäin.

Screenshot_20221024-101947.png

Takaisin