BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, mielenkiinnosta teille jotka olette seuranneet lämpöjä taulukoilla ja raskautuneet. Oletteko huomannut niissä kierroissa ns.kiinnittymisdippiä? Että lämmöt olisi hetkellisesti vuorokaudeksi notkahtaneet kiinnittymisen aikoihin? Olen kuullut tuollaisesta puhuttavan niin siksi kiinnostaa onko joku huomannut käytännössä :smiling-eyes:
Mulla on parissa kierrossa noita ollu, vaikka raskautta ei oo tullu. Erityisesti, mulla oli tossa kaks kiertoa joissa mulla oli lapsettomuushoitojen takia lääkitykset jotka vaikuttaa estrogeeniin ja progesteroniin, ja molemmissa noissa se dippi oli tosi selkeä.

Noilla dipeillä ei kai oo löytyny suoranaista yhteyttä kiinnittymiseen. Mutta niillä on kyllä osotettu sellanen ominaisuus, että kierrossa jossa sellanen on, on suurempi todennäkösyys päätyä raskauteen. Asiantuntijat on epäilly, että syy vois olla estrogeenissa. Estrogeeni alentaa lämpöjä, sekä vahvistaa kohdun limakalvoa. Teoria kai on, että jos sulla sattuu tulee vahvempi estrogeeniryöpsähdys noilla main, niin on paremmat mahkut kiinnittyä, jos siellä on hedelmöittyminen onnistunut.

Mutta noita tosiaan tulee myös kierroissa, jotka ei johda raskauteen. Jos siellä esim ei hedelmöittyminen sattunut siinä kierrossa onnistumaan, niin ei se auta että kiinnittymismahdollisuudet on otolliset. Tai esim jos ne sukusolut jotka toisensa kohtas sattuukin olemaan sellaiset, jotka ei ehjää lasta rakenna, niin silloinkin voi olla että kiinnittyminen ei onnistu.

Noista dipeistä usein käytetään myös termiä estrogeenidippi, siitä ite tykkään ja sitä käytän :)

Mulla on parissa kierrossa noita ollu, vaikka raskautta ei oo tullu. Erityisesti, mulla oli tossa kaks kiertoa joissa mulla oli lapsettomuushoitojen takia lääkitykset jotka vaikuttaa estrogeeniin ja progesteroniin, ja molemmissa noissa se dippi oli tosi selkeä.

Noilla dipeillä ei kai oo löytyny suoranaista yhteyttä kiinnittymiseen. Mutta niillä on kyllä osotettu sellanen ominaisuus, että kierrossa jossa sellanen on, on suurempi todennäkösyys päätyä raskauteen. Asiantuntijat on epäilly, että syy vois olla estrogeenissa. Estrogeeni alentaa lämpöjä, sekä vahvistaa kohdun limakalvoa. Teoria kai on, että jos sulla sattuu tulee vahvempi estrogeeniryöpsähdys noilla main, niin on paremmat mahkut kiinnittyä, jos siellä on hedelmöittyminen onnistunut.

Mutta noita tosiaan tulee myös kierroissa, jotka ei johda raskauteen. Jos siellä esim ei hedelmöittyminen sattunut siinä kierrossa onnistumaan, niin ei se auta että kiinnittymismahdollisuudet on otolliset. Tai esim jos ne sukusolut jotka toisensa kohtas sattuukin olemaan sellaiset, jotka ei ehjää lasta rakenna, niin silloinkin voi olla että kiinnittyminen ei onnistu.

Noista dipeistä usein käytetään myös termiä estrogeenidippi, siitä ite tykkään ja sitä käytän :)
Hyvä tietää että onkin estrogeenidippi. Olen nimittäin itse dippaillut vuosien varrella ja sattumalta tämän asian huomannut juuri dpo 6-7 vaikka ei olisi raskautta alkanutkaan. Pari kertaa raskaus alkanut ko.havainnon jälkeen. En siis systemaattisesti ole lämpöjä seuraillut enää mutta kun on noita aikanaan tullut havaittua.:smiling-eyes:

Mulla oli aika hurja dippi! Tosin just eilen todettiin keskeytynyt keskenmeno 12+2 (kasvu loppunut 9+3), mutta tässä kuva tästä plussakierrosta.

Kunhan keskenmenosta palautuu ja alkaa uus yritys, niin ehdottomasti otettava lämmöt uudelleen tarkkailuun, auttoi nimittäin oviksen bongailussa jopa enemmän kuin ovistestit. Ja olihan se kiva seurata menkkojenkin kannalta lämpöjä, koska kun ne romahti niin tiesi kp1:n alkavan parin päivän sisään ja pystyi varautumaan menkkoihin. Ei tarvinnut arvuutella kestääkö kierto 27 päivää vai 32.

yk10plus-jpg.110685

Voimia paljon :red-heart:

Lepus timidus, paljon paljon voimia teille!! :red-heart: Ei oo sanoja, tuo on aivan kamalan kurjaa ja väärin. Antakaa ajan helliä.. :folded::Grimacing Face::sad-face:

Kuurankukkasia, mulla ei nyt ollut tuota dippiä esimerkiksi. Joillakin kyllä on. Se on varmaan just niin kuin Nurppu sanoi, ettei ole kovinkaan johdonmukainen ilmiö, vaan liittyy estrogeeniin ennemminkin kuin kiinnittymiseen. :smiling-eyes:

Mamisx4 aivan kuin muistelisin, että täälllä joku vuorotyöläinen on..? Hmm. Jos ei nyt, niin tuolla ketjun historiassa ainakin! Heittäähän ne käyrät vähän enemmän häränpyllyä, mutta kyllä suunnan mun mielestä niistäkin näkee. FertilityFriendsissä voi myös katsella toisten käyriä esim tägillä "inconsistent sleeping pattern". Nyt itse myös huomannut, että vaikka ei aivan orjallisesti täysin ohjeen mukaan aina mittaa, niin kyllä se oikea-aikainen teema vaan käyrässä säilyy! Tärkeintä on että ottaa iisisti ennen mittausta, ei juo, syö, eikä puhu. Vuorotyönkin kanssa voi maksimoida mittauksen säännöllisyyden. :smiling-eyes:

Paljon voimia @lepus timidus, olen todella pahoillani, että joudutte käymään läpi tällaista!

ON: lauantaina dpo 8 oli taas kerran kp1, eli luteaali jäi tälläkin kertaa vain viikon mittaiseksi. Nyt on jo kuudes kierto imetyksen loppumisen jälkeen, turhauttaa aika lailla. Sain gynelle ajan, mutta se on vasta toukokuun 20. En oikein jaksa uskoa, että tää tilanne tästä itsekseen äkkinäisesti muuttuu, joten seuraavat pari kiertoa on varmaan aika turhaa yritystä. Mutta aion nyt silti jatkaa oviksen tikutusta ja lämpöjen mittausta, onpahan sitten ainakin enemmän dataa tarjota gynelle. Ja tietenkin talletteluja myös, mutta en ehkä ota niiden ajoituksesta ja määrästä niin suurta stressiä, kun mahdollisuudet on aika pienet. Lisäsin nyt kuitenkin B6 vitamiinin ja omegat mun pilleriarsenaaliin, jos heistä nyt olis jotain apua.

Mulla on vielä 5kg jäljellä edellisestä raskaudesta (ja niiden lisäksi vielä 15kg muuta ylimääräistä…), joten yritän nyt ajatella, että käytän tämän ajan hyödyksi, ja yritän pudottaa vielä lisää painoa, sekin osaltaan auttaa varmasti raskautumaan (pudotin 10kg ennen esikoisen raskautta, uskon että sekin auttoi sillon).

Mitenkäs muilla menee? Toivottavasti kaikki edelleen hyvin @Laurenski?

@Aloy pahoittelut menkoista :disappointed-face: on kyllä lyhyt luteaali. Oliko ennen lastakin lyhyt vai reippaasti pidempi?

Mun pitäisi myös saada itseä niskasta kiinni ja karistaa viimeiset ekstra kilot. Olisi sitten taas varaa kerätä se 30kg lisää :rolling:

Mä nyt sittenkin vähän mittaillut lämpöjä, kerran kotona oleilu osunut sopivasti oviksen tienoille. Tänään kp 16 ja lämmöt tippunut alhaiseksi, voisi olla siis tänään/huomenna ovis. Ärsyttää vaan kun on nyt tänään eri mittari, kun en löytänyt sitä mitä yleensä käytän, niin en voi varma olla mittaako samalla tavalla + koko perhe koronassa ja tietysti miehessä se oireilee perinteisenä miesflunssana.

Liitteet

• Screenshot_20220407_064827.jpg
    Screenshot_20220407_064827.jpg
    143.3 KB · Katsottu: 117
Paljon voimia @lepus timidus, olen todella pahoillani, että joudutte käymään läpi tällaista!

ON: lauantaina dpo 8 oli taas kerran kp1, eli luteaali jäi tälläkin kertaa vain viikon mittaiseksi. Nyt on jo kuudes kierto imetyksen loppumisen jälkeen, turhauttaa aika lailla. Sain gynelle ajan, mutta se on vasta toukokuun 20. En oikein jaksa uskoa, että tää tilanne tästä itsekseen äkkinäisesti muuttuu, joten seuraavat pari kiertoa on varmaan aika turhaa yritystä. Mutta aion nyt silti jatkaa oviksen tikutusta ja lämpöjen mittausta, onpahan sitten ainakin enemmän dataa tarjota gynelle. Ja tietenkin talletteluja myös, mutta en ehkä ota niiden ajoituksesta ja määrästä niin suurta stressiä, kun mahdollisuudet on aika pienet. Lisäsin nyt kuitenkin B6 vitamiinin ja omegat mun pilleriarsenaaliin, jos heistä nyt olis jotain apua.

Mulla on vielä 5kg jäljellä edellisestä raskaudesta (ja niiden lisäksi vielä 15kg muuta ylimääräistä…), joten yritän nyt ajatella, että käytän tämän ajan hyödyksi, ja yritän pudottaa vielä lisää painoa, sekin osaltaan auttaa varmasti raskautumaan (pudotin 10kg ennen esikoisen raskautta, uskon että sekin auttoi sillon).

Mitenkäs muilla menee? Toivottavasti kaikki edelleen hyvin @Laurenski?
Ylipainoa enemmän hedelmöittymistä hankaloittaa iso painonpudotus, joten älä ainakaan kauhealla tahdilla pudota. :smiling-eyes: ompa ikävää kuulla että luteaali jää noin lyhyeksi... saisitkohan mistään aiemmin jo keltarauhasta tukemaan lääkitystä?

@Aloy: onpa tylsä että noin lyhkäsenä ollut nyt luteaali! En yhtään tiiä mitään imetyksen lopettamisen vaikutuksesta kiertoon, voiko tollanen olla vielä ihan normaalia? Ja kai siinä on kuitenkin joku mahis ehtiä kiinnittyäkin vaikka lyhkänen on? Joka tapauksessa, onneksi on gynelle aika vaikka varmasti tuntuukin pitkältä ajalta!

@Foreverfever: lupaava dippi, eiköhän se ovis siellä kolkuttele! :)

Mä odottelen kans ovista, liuskatestin perusteella ei oo vielä kuitenkaan ihan holleilla. Eikä kyllä lämpöjenkään:

Screenshot_20220407-223047.png

@Aloy pahoittelut menkoista :disappointed-face: on kyllä lyhyt luteaali. Oliko ennen lastakin lyhyt vai reippaasti pidempi?

Mun pitäisi myös saada itseä niskasta kiinni ja karistaa viimeiset ekstra kilot. Olisi sitten taas varaa kerätä se 30kg lisää :rolling:

Mä nyt sittenkin vähän mittaillut lämpöjä, kerran kotona oleilu osunut sopivasti oviksen tienoille. Tänään kp 16 ja lämmöt tippunut alhaiseksi, voisi olla siis tänään/huomenna ovis. Ärsyttää vaan kun on nyt tänään eri mittari, kun en löytänyt sitä mitä yleensä käytän, niin en voi varma olla mittaako samalla tavalla + koko perhe koronassa ja tietysti miehessä se oireilee perinteisenä miesflunssana.

Ennen raskautta oli 12pv, mutta tiputtelu alkoi yleensä dpo10, paitsi kahdessa viimeisessä kierrossa ennen raskautta. Noissa kierroissa oli käytössä siveydenpuu kapselit. Eli ei nyt hirveän pitkä silloinkaan, mutta sentään riittävä.

Sulla onkin jo ihan kivassa vaiheessa kierto, pikaista paranemista teille kaikille, ja miehelle eritoten :Winking Face:

Ylipainoa enemmän hedelmöittymistä hankaloittaa iso painonpudotus, joten älä ainakaan kauhealla tahdilla pudota. :smiling-eyes: ompa ikävää kuulla että luteaali jää noin lyhyeksi... saisitkohan mistään aiemmin jo keltarauhasta tukemaan lääkitystä?

Juu, hitaasti mulla joka tapauksessa putoaa sillon kun putoaa. Asun ulkomailla ja täällä ei ole yksityistä terveydenhuoltoa, niin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin odotella… :Grimacing Face:

@Aloy: onpa tylsä että noin lyhkäsenä ollut nyt luteaali! En yhtään tiiä mitään imetyksen lopettamisen vaikutuksesta kiertoon, voiko tollanen olla vielä ihan normaalia? Ja kai siinä on kuitenkin joku mahis ehtiä kiinnittyäkin vaikka lyhkänen on? Joka tapauksessa, onneksi on gynelle aika vaikka varmasti tuntuukin pitkältä ajalta!

@Foreverfever: lupaava dippi, eiköhän se ovis siellä kolkuttele! :)

Mä odottelen kans ovista, liuskatestin perusteella ei oo vielä kuitenkaan ihan holleilla. Eikä kyllä lämpöjenkään:

View attachment 111965

Nettilähteissä puhutaan yleensä muutamista kuukausista, että kierto normalisoituu, mutta sanotaan, että voi mennä vuosikin. Kaipa se tästä ajan kanssa tasoittuisi, mutta meillä kun ei hirveästi olis sitä aikaa hukattavaksi… Saa siis nähdä tehdäänkö tälle vielä tässä vaiheessa mitään, vai odotellaanko vielä pidempään.. Toivottavasti siellä pian dpo0!

Voi @Aloy onpa kurjan lyhyt luteaali :sad-face: toivottavasti nyt normalisoituisi pikaisesti :Two-hearts:

Täällä mennään kp10 ja ihmettelen joko se ovis muka oli kun lämmöt pomppasi :Eyes:
Tää on nyt toinen luomukierto IVFää odotellessa enkä oo testaillut ovulaatiota, lämpöjen perusteella siis mennään! Viime kierrossa oletettu ovis oli kp12 ja lämmöt sahaili tosi paljon. Nyt jännä seurata miten tämä nyt kehittyy! Voi kyllä mä niin toivoisin että tulisikin vielä yllärinä luomuplussa ennen IVF :red-heart:

Muille ovisten metsästelijöille tsemppiä myös :smiling face with heart-eyes::smiling face with heart-eyes:

Liitteet

• Screenshot_20220408-074929.jpg
    Screenshot_20220408-074929.jpg
    178.7 KB · Katsottu: 107
Täällä ehkä dpo 1. Toivottavasti yksi talletus riittää, ainakin taisi osua oikeaan aikaan.

Liitteet

• Screenshot_20220408_090719.jpg
    Screenshot_20220408_090719.jpg
    145.9 KB · Katsottu: 113
Voihan lyhyt luteaali! Ootko Aloy miettinyt, että ottaisit siveydenpuukapselit uudestaan käyttöön, jos niistä oli apua? :smiling-eyes:

Hauska mun mielestä miten samoissa monien teidän kierrot menee! Ootte ihan synkkaantuneet! :rolling:

Toistaiseksi vielä all good täällä, uskoisin. Oireita on! Rinnat tosi arat ja nyt tullut huonovointisuuskin kuvioihin. 5 yötä varhaisultraan ja jännitys tiivistyy....... Nyt mennään juuri niitä päiviä (6+2), kun viimeistään on raskaudet mulla keskeytyneet. Lämmöt pyörineet tuolla samalla tasolla koko raskauden ajan, hyvähyvä. :thumbs-up: Ei mitään veristä pientäkään vuotoa tai yhdyntäkipuja niin kuin aiemmassa keskeytyneessä km esimerkiksi oli. Toivon kovasti, että tää menisikin aivan toisin!:Clapping Hands Sign:
Oon nyt syönyt pienen palasen aspiriinia päivittäin varmuuden vuoksi, kun en tiiä oisko mun kkm:jen syy tukostaipumus. En tiiä uskallanko lopettaa ollenkaan, jos nyt kaikki meneekin toisin! :Weary Cat Face:

Voihan lyhyt luteaali! Ootko Aloy miettinyt, että ottaisit siveydenpuukapselit uudestaan käyttöön, jos niistä oli apua? :smiling-eyes:

Hauska mun mielestä miten samoissa monien teidän kierrot menee! Ootte ihan synkkaantuneet! :rolling:

Toistaiseksi vielä all good täällä, uskoisin. Oireita on! Rinnat tosi arat ja nyt tullut huonovointisuuskin kuvioihin. 5 yötä varhaisultraan ja jännitys tiivistyy....... Nyt mennään juuri niitä päiviä (6+2), kun viimeistään on raskaudet mulla keskeytyneet. Lämmöt pyörineet tuolla samalla tasolla koko raskauden ajan, hyvähyvä. :thumbs-up: Ei mitään veristä pientäkään vuotoa tai yhdyntäkipuja niin kuin aiemmassa keskeytyneessä km esimerkiksi oli. Toivon kovasti, että tää menisikin aivan toisin!:Clapping Hands Sign:
Oon nyt syönyt pienen palasen aspiriinia päivittäin varmuuden vuoksi, kun en tiiä oisko mun kkm:jen syy tukostaipumus. En tiiä uskallanko lopettaa ollenkaan, jos nyt kaikki meneekin toisin! :Weary Cat Face:
Tulehan sitten kertomaan HYVÄT ultra kuulumiset. Toivon todella että nyt menee hyvin loppuun saakka!

Ihana kuulla että etenee niin lupaavasti!! Hyvä että tuota aspiriinia kokeilit! :) Varmaan voit siitä lääkärille puhua, kun sitähän joskus lääkäritkin määrää? Että jos vaikka on joku vaihe minkä jälkeen sitä ei enää tarvi? Kovasti tsemppiä ultraan! :)

Mulla on muuten ollut veritulppa aikanaan, mikä meinaa että jos ikinä oon raskaana, pitää aika varhasesta vaiheesta alkaen piikittää verenohennuslääkettä joka päivä. Ja se oikeen sattuu vähän se aine ja tekee mustelmia :Grimacing Face: että siinä yks aspekti mitä en erityisemmin odota innolla :Eyes:

Foreverfeverillä ainakin ihan selkee ovis siellä! Ja Kultahipillä taitaa kans olla! :) Katotaan kuin paljon mä tuun perässä nyt :D vähäsen meni taas alaspäin tänään:

Screenshot_20220408-102646.png

Ehdottomasti tuun kertomaan! Ootte ihan paras foorumipoppoo! :red-heart::smiling face with heart-eyes:

Aattelin joo puhua lääkärille jahka sellaisen joskus tapaan. Ihan hyrskynmyrskyn kaikki koko hoitoalalla... :Grimacing Face: Auuuts toi piikittely :No Evil Monkey: Yks kaveri on just myös parhaillaan raskaana ja joutuu sitä piikittelemään, kun viime raskaudessa lapsi kuoli kohtuun n. 1kk ennen laskettua istukan tukkeutumisen takia :Broken Heart:. Tekee kuulemma tosi kipeetä ja pahemmaksi vaan menee mitä enemmän sitä tekee. Ei tosiaan pistä pelkästään mahaan, vaan kaikkialle mihin vain suinkin pystyy. Olis kuulemma aivan hurjaa joutua pistämään pelkästään yhdelle alueelle, kun ei ehdi mustelmat ja kivut paranemaan tarpeeksi nopeesti. Etukäteen jo tsemppiä sulle Nurppu tuohon hommaan, kun aika joskus koittaa!!:folded:
Oiskohan se ovis sieltä tulossa nyt, kun droppaa :Eyes:

Ehdottomasti tuun kertomaan! Ootte ihan paras foorumipoppoo! :red-heart::smiling face with heart-eyes:

Aattelin joo puhua lääkärille jahka sellaisen joskus tapaan. Ihan hyrskynmyrskyn kaikki koko hoitoalalla... :Grimacing Face: Auuuts toi piikittely :No Evil Monkey: Yks kaveri on just myös parhaillaan raskaana ja joutuu sitä piikittelemään, kun viime raskaudessa lapsi kuoli kohtuun n. 1kk ennen laskettua istukan tukkeutumisen takia :Broken Heart:. Tekee kuulemma tosi kipeetä ja pahemmaksi vaan menee mitä enemmän sitä tekee. Ei tosiaan pistä pelkästään mahaan, vaan kaikkialle mihin vain suinkin pystyy. Olis kuulemma aivan hurjaa joutua pistämään pelkästään yhdelle alueelle, kun ei ehdi mustelmat ja kivut paranemaan tarpeeksi nopeesti. Etukäteen jo tsemppiä sulle Nurppu tuohon hommaan, kun aika joskus koittaa!!:folded:
Oiskohan se ovis sieltä tulossa nyt, kun droppaa :Eyes:
Jooo, sillon kun oli tulppa ni pääsin kokemaan sen piikittelyn hetken aikaa, ja siinäkin vähässä ajassa alko jo tuntuu että tila loppuu mahasta ku ihan mustelmilla - ihan älytön ajatus että koko raskauden ajan pitää sitä tehä! Mutta minkäs teet, niillä mennään mitä on annettu! Jos saa valita, niin paljon mieluummin oon joskus raskaana ja piikittelen sit, kuin se että en ikinä olis raskaana ja en joutuis piikittelee :P mutta katotaan mitä elämä tuo tullessaan.

Veikkaan että nyt aletaan olee holleilla. Eilen oli ainakin illalla munanvalkuaislimat ja hullut halut, vaikka testi oli viel iltapäivästä nega. Tänään en viel testaillu, mut veikkaan kyl että tänään on plussa testissä!

Screenshot_20220409-095741.png

Joooo Laurenskin ultrakuulumisia odotellen :smiling face with heart-eyes::smiling face with heart-eyes:

Oli muuten väärä hälytys mun ovikseni, tänään oli laskenut taas lämmöt alemmas :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ärsyttävää jos lämmöt taas vaan sahailee! Ei auta muu kuin mittailla ja seurailla :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Jee Nurppu, vaikuttaa hyvältä!!! :Hugging Face:

Joooo Laurenskin ultrakuulumisia odotellen :smiling face with heart-eyes::smiling face with heart-eyes:

Oli muuten väärä hälytys mun ovikseni, tänään oli laskenut taas lämmöt alemmas :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ärsyttävää jos lämmöt taas vaan sahailee! Ei auta muu kuin mittailla ja seurailla :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Jee Nurppu, vaikuttaa hyvältä!!! :Hugging Face:
Heh, noi lämmöt kyl välillä trollaa tollee! Mistähän ihmeestä seki aina johtuu! Toivotaan että pian lähtee kunnon nousuun! :)

Mä tuota mun omaa käyrää kattelin, että hitsin tasanen lasku. Eli eikö se nii ollu, että ennen LH piikkiä tulee estrogeenipiikki, ja estrogeeni on se mikä lämpöi laskee. Eli sekö sen lämpödropin aiheuttaa ennen ovista? :Sleuth Or Spy: sit mulla on ilmeisen tasanen estrogeenin nousu tässä, ei ollenkaan mikään piikki! :Eyes: Jännää! Vaikka todellisuudessa eihän tällee yhtä arvoa tuijotellessa voi kauheest sanoa, mutta on se silti kiva spekuloida ku ei muutakaan oo :D

Mä myös epäilen ettei se ovis sitten ehkä vielä ollutkaan, eli ehkä tänään? Lämmöt tippui taas alemmas (tosin olin valvonut ja kökkö mittari). Ihan järkyttävät määrät valkuaislimaa tänäänkin, en tajua miksi sitä nykyään tulee viikon ajan kun ennen max 3 päivää.

Liitteet

• Screenshot_20220409_111948.jpg
    Screenshot_20220409_111948.jpg
    148 KB · Katsottu: 98
Takaisin