BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
turha laittaa nyt mitään omia lämpötilakäppyröitä, kun olin tosiaan pari päivää kuumeessa. tänään vaikutti suht normilta (ovulaation jälkeiseltä) lämmöltä 36,6...seuraillaan, onko koholla jäädäkseen. uskon kyllä et ovis meni jo.

Kp1 täällä, onneks luteaali enää 15pvää :) toivotaan et tulis vielä tässä kuussa ovis, luomuna mennään, toiv pistokset seuraavaan inssiin sit

Täällä päästiin oviksesta ohi. Flunssa tosiaan sekotti lämpöjä ja ehkä myös siirsi ovista, mut nyt vaikuttais tapahtuneen :) katsoisin et kp15 oli ovis oireiden perusteella.

Liitteet

• 1438C074-9D20-4418-80D4-90807CDE7356.jpeg
    1438C074-9D20-4418-80D4-90807CDE7356.jpeg
    32.4 KB · Katsottu: 265
Täällä en oo mittaillu/merkannu nyt tässä kierrossa aamulämpöjä ku edellee lämmöt koholla flunssan vuoks. Nyt kp8 meneillään. Ovista odotan kp19 tienoilla, tuskin aikaistuu tässä kierrossa kun vielä oon sairastelluki. Oviksen testailu. Alotan lauantaina kp 12.

^ mulla sama, poistin merkinnät oviksen tienoilla joitain päiviltä ku oli selkeesti lämmöt flunssan takia koholla. Sen takia puutteita käyrässä. Mutta tää loppupää on mielenkiintoinen ja erinäköinen kun mulla yleensä, saapa nähdä :wideyed:

Liitteet

• DAED21B2-A5E2-497C-99D0-F5F8574C3E9A.png
    DAED21B2-A5E2-497C-99D0-F5F8574C3E9A.png
    69.6 KB · Katsottu: 165
onko täällä vielä muita mittailevia?

alkukierrossa mennään joten käyrässä ei sikäli ole mitään nähtävää, mutta mietin vaan kun lämmöt on ollu tavallista korkeammat kuin yleensä tässä vaiheessa kiertoa, että mistä johtuu :dontknow tietääkseni en ole kipeä, mutta yleensä kun nuo on ~36,3, niin nyt on ollu ~36,5. luteaalivaiheessa ne on yleensä siellä ~36,8 tasolla. että pitääkö tästä huolestua vai voiko ne vaan vaihdella :think005

alkukierrossa mennään joten käyrässä ei sikäli ole mitään nähtävää, mutta mietin vaan kun lämmöt on ollu tavallista korkeammat kuin yleensä tässä vaiheessa kiertoa, että mistä johtuu :dontknow tietääkseni en ole kipeä, mutta yleensä kun nuo on ~36,3, niin nyt on ollu ~36,5. luteaalivaiheessa ne on yleensä siellä ~36,8 tasolla. että pitääkö tästä huolestua vai voiko ne vaan vaihdella :think005

Käyn välillä täällä juu, omia lämpöjä olen mittaillut mutta en niin "vakavasti". On myös ollut vähän outoja tuloksia, en tiedä sitten onko unen määrä tai laatu tmv vaikuttanut niihin, koitan olla stressaamatta. Tässä on ollut myös hiiva viikon, tärkeämpää on ollut saada se hoidettua. Eikä vieläkään ole täysin ohi :sad001

Tämmöiseen infoon törmäsin ihan äsken, kuva liitetty. En tiedä kuinka faktaa on, mutta mielenkiintoista. Jos kuva näkyy muutakin kuin mössönä..siinä puhutaan fahrenheiteissa lämpötiloissa, mutta 97,40F on 36,33C ja 98,40F on 36,80-90C. Eli yleisesti ottaen, jos lämpötila ennen luteaalia on alle 36,30 ja luteaalin jälkeen alle 36,80, on korkeat estrogeenitasot ja alhaiset progesteronitasot..

Itselläni harvoin menee yli 36,70 lämmöt, ehkä ihan loppukierrossa 36,80... Ennen luteaalia ovat about 36,30.
Mutta joo, en tiedä mitä ajatella tästä, mutta laitan jos jotakuta kiinnostaa :hilarious:

Liitteet

• Screenshot_20200905-104559__01.jpg
    Screenshot_20200905-104559__01.jpg
    35.4 KB · Katsottu: 123

Just ajattelin kysyä mitä ootte mieltä tästä? Ovisplus tuli tänään klo 12 ja nyt on kp14. Milloinkahan itse ovis tapahtuu? Harmittaa kun mies tulee vasta huomenna takaisin :oops: Pitikin just nyt käydä näin.. Noin 24h sitten talleteltiin viimeksi :oops:

Tuossa sovelluksessa ehkä huono toi käppyrä. Normaalisti kiertoni on 30 päivää, vuosiin ei ole ollut alle sen, joten joko mun luteaalivaihe on pitkä tai sitten ovulaatio tulee normaalia aikaisemmin keskenmenon ja sitä seuranneen ovuloimattoman kierron jälkeen. Toukokuussa ovisplus tuli testiin kp16. Siitä hetkeksi raskauduinkin. Pieni pisto tuntui jo oikeassa munasarjassa ja poskia kuumottaa.

Screenshot_20200905-133758_Ladytimer.jpg

Muokattu viimeksi:
Käyn välillä täällä juu, omia lämpöjä olen mittaillut mutta en niin "vakavasti". On myös ollut vähän outoja tuloksia, en tiedä sitten onko unen määrä tai laatu tmv vaikuttanut niihin, koitan olla stressaamatta. Tässä on ollut myös hiiva viikon, tärkeämpää on ollut saada se hoidettua. Eikä vieläkään ole täysin ohi :sad001

Tämmöiseen infoon törmäsin ihan äsken, kuva liitetty. En tiedä kuinka faktaa on, mutta mielenkiintoista. Jos kuva näkyy muutakin kuin mössönä..siinä puhutaan fahrenheiteissa lämpötiloissa, mutta 97,40F on 36,33C ja 98,40F on 36,80-90C. Eli yleisesti ottaen, jos lämpötila ennen luteaalia on alle 36,30 ja luteaalin jälkeen alle 36,80, on korkeat estrogeenitasot ja alhaiset progesteronitasot..

Itselläni harvoin menee yli 36,70 lämmöt, ehkä ihan loppukierrossa 36,80... Ennen luteaalia ovat about 36,30.
Mutta joo, en tiedä mitä ajatella tästä, mutta laitan jos jotakuta kiinnostaa :hilarious:

Heips! Tuli tuosta tekstistä mieleen, että itsellä oli toukokuussa luteaalissa lämmöt noin 37. En siis koko kiertoa mittaillut. Silloin olinkin raskaana. Tuossa alempana laittamassani kaaviossa enimmäkseen juuri 36-36,3C. Onkohän nämä lämmöt sitten hyvät?

En ole kyllä eläissä edes vuotta syönyt pillereitä, kun ne eivät sovi. Käppyrästäni kyllä huomaa, että vuorokausirytmi on aika sama, joten helppo mittailla lämpöjä ja monena aamuna ollut lämpötila ihan sama kuin edellisenä aamuna..

Jotenkin vaa'ankin perusteella aavistelin plussaa ovistestiin. Joku juttu siinä on, että paino tuppaa edellisenä iltana hetkellisesti nousemaan noin 1,5kg ja seuraavana aamuna on normaali taas.

Muokattu viimeksi:

Mielenkiintoinen kyllä! Eli tuo omakin korkeampi alkukierron lämpö olis siis positiivinen asia :think005 toivotaan et olis näin :grin eilen ja tänään oli droppia lämmössä, katotaan tuleeko jo huomenna nousu :pompus:

Mielenkiintoinen "tutkielma." Ei tosin taida omalta osalta pitää paikkaansa kun alkukierron lämmöt on 36,10-36,25 ja estrogeenin vähyydestä johtuvaa tiputtelua :hilarious:

Tosin oviksen jälkeen, seuraaviin menkkoihin asti lämmöt sitten onkin tasaisesti 37,00-37,40 eli jotain hyvää ainakin :smiley-angelic003

Muuten, miten korkealle/paljon tuon lämmön on noustava oviksen jälkeen, että raskaus on mahdollinen/nousu on normaali? Vai onko mitään merkitystä? Jos nousee dipistä vaikka 0,7C tai alle asteen, niin onko normaalia? Milloin pitäisi nousta maksimiin asti?

Itse olen tässä mittaillut oletetun oviksen jälkeen ja on noussut kyllä, muttei ole kovin korkea vielä. Viime yön vaan nukuin tosi huonosti, niin mitenköhän se vaikuttaa? Onko mun käyrä muuten ihan pätevän oloinen? No nyt tuli paljon kysymyksiä! :wacky:

20200907_154309.jpg

Muuten, miten korkealle/paljon tuon lämmön on noustava oviksen jälkeen, että raskaus on mahdollinen/nousu on normaali? Vai onko mitään merkitystä? Jos nousee dipistä vaikka 0,7C tai alle asteen, niin onko normaalia? Milloin pitäisi nousta maksimiin asti?

Itse olen tässä mittaillut oletetun oviksen jälkeen ja on noussut kyllä, muttei ole kovin korkea vielä. Viime yön vaan nukuin tosi huonosti, niin mitenköhän se vaikuttaa? Onko mun käyrä muuten ihan pätevän oloinen? No nyt tuli paljon kysymyksiä! :wacky:

View attachment 93496

Eri lähteistä riippuen nousu on yleensä 0,3-0,5. Itellä se tosiaan on enemmän, tuolta 36,25 aamulämmöt harppaa melkein sinne 36,80 - joskus 37,0. Iltalämpöjähän ei kuulu mitata mutta pidän niistäkin jonkinmoista kirjaa, ja ne on sitten puolisen astetta aamulämpöa aina korkeammalla.

Takana ei mulla ole yhtään onnistunutta raskautta vielä, kemiallisessa lämmöt nousi normaalisti ja päätyi sinne 37 tuntumaan, ei siitä ylemmäksi. Ja siis oviksen jälkeen tosiaan tärkeintä on, että lämmöt nousee kolmen päivän ajan, se varmistaa ovulaation tapahtuneeksi. Tämä käppyräsi näyttää oikein hyvältä, siellä on tuolla pohjalla ovulaatio, ja nyt kahden päivän nousujohde jo mittaustuloksissa :thumleft

Alan itekin aktivoitua tässä ryhmässä varmaan taas ensi kierrosta. Nyt meni kesä ilman mittailuja ja tämä kierto harakoille sen LOOP hoidon takia. Jos tämä toosa siitä nyt paranee niin ensi kierrossa pääsee taas peliin mukaan :laughing002

kuten Tonninseteli sanoi niin 0,3-0,5 nousu on normaali oviksen jälkeen :) ja monestihan sanotaan että jos on raskaana, niin luteaalivaiheen lopulla tulee vielä toinen nousu, mutta tää ei ole mitenkään pakollista (eli muutenkin voi olla raskaana).

huonosti nukutut yöt voi vaikuttaa lämpöihin, samoin kuin vaatetus, huonelämpötila, stressi, sairastelu, vaihteleva unirytmi jne - you name it :laughing002 mutta vähän aikaa kun seurailee niin aika hyvin alkaa oppia sen oman kehon toiminnan ja miten paljon siihen mikäkin tekijä vaikuttaa :) . ihan nätti käyrä sulla on, onko nousu jatkunut?

Itellä tämmöstä. Luulen tosiaan et ovis oli eilen tai tänään (Myös oireiden perusteella), pitää tarkkailla käyrää. Illalla pitäis kyllä talletella vielä varmuudeksi. :)

Liitteet

• 1BBFC736-FC88-47F7-8CB4-A56142E3F1BF.jpeg
    1BBFC736-FC88-47F7-8CB4-A56142E3F1BF.jpeg
    29 KB · Katsottu: 115
Eri lähteistä riippuen nousu on yleensä 0,3-0,5. Itellä se tosiaan on enemmän, tuolta 36,25 aamulämmöt harppaa melkein sinne 36,80 - joskus 37,0. Iltalämpöjähän ei kuulu mitata mutta pidän niistäkin jonkinmoista kirjaa, ja ne on sitten puolisen astetta aamulämpöa aina korkeammalla.

Takana ei mulla ole yhtään onnistunutta raskautta vielä, kemiallisessa lämmöt nousi normaalisti ja päätyi sinne 37 tuntumaan, ei siitä ylemmäksi. Ja siis oviksen jälkeen tosiaan tärkeintä on, että lämmöt nousee kolmen päivän ajan, se varmistaa ovulaation tapahtuneeksi. Tämä käppyräsi näyttää oikein hyvältä, siellä on tuolla pohjalla ovulaatio, ja nyt kahden päivän nousujohde jo mittaustuloksissa :thumleft

Alan itekin aktivoitua tässä ryhmässä varmaan taas ensi kierrosta. Nyt meni kesä ilman mittailuja ja tämä kierto harakoille sen LOOP hoidon takia. Jos tämä toosa siitä nyt paranee niin ensi kierrossa pääsee taas peliin mukaan :laughing002

Hei kiitos vastauksista! :happy: Toivottavasti sulla paikat paranee pian nyt ja pääset mukaan yritykseen! Täälläkin oli aikoinaan uhka, että joudun LOOP-hoitoon, mutta juuri viime hetkellä kroppa oli korjannut muutokset itse. Oli korkean riskin HPV:n aiheuttamia muutoksia pitkään.

Muuten.. Pieniä muuttuvia tekijöitä oli tässä aamulla ja ei ollut paras mittaus, mutta lämmönnousu ilmeisesti tyssäsi! En millään saanut korkeampaa tulosta. Onko mitään toivoa enää? Myös ovistestin viiva alkaa vaalentua, ei ole enää plussa. Eilen illalla tuli tosi kova vihlaisu vasempaan munasarjaan. Eikö munasolu irronnutkaan vai mikä mättää (taas)? :sad001

Screenshot_20200908-075431_Ladytimer.jpg

Muuten.. Pieniä muuttuvia tekijöitä oli tässä aamulla ja ei ollut paras mittaus, mutta lämmönnousu ilmeisesti tyssäsi! En millään saanut korkeampaa tulosta. Onko mitään toivoa enää? Myös ovistestin viiva alkaa vaalentua, ei ole enää plussa. Eilen illalla tuli tosi kova vihlaisu vasempaan munasarjaan. Eikö munasolu irronnutkaan vai mikä mättää (taas)? :sad001
mä en olisi yhtään huolissani, kun lukema on kuitenkin keskimääräistä tasoa korkeammalla. ei sen lämmön tarvii jatkuvasti siis nousta, vaan kolmen mittauksen peräkkäin tulisi olla alkukierron normaalitasoa korkeampia, jotta voi todeta ovulaation tapahtuneen. ja välttämättä ne lämmöt ei myöskään kohoa tappiin heti, vaan siinä voi mennä pari päivää. lämpömenetelmällä on siis aika vaikea sanoa tarkka ovispäivä, koska jokaisen keho menee omaa tahtia ja lämmöt ei välttämättä edes droppaa tai sitten nouse heti merkittävästi seuraavana päivänä. voi hyvin olla että sulla on ollu jo ovis, mutta lämmöt ei vaan ehtiny vielä kunnolla mukaan :) milloin tikuttelun mukaan olis ollu ovis?

kuten Tonninseteli sanoi niin 0,3-0,5 nousu on normaali oviksen jälkeen :) ja monestihan sanotaan että jos on raskaana, niin luteaalivaiheen lopulla tulee vielä toinen nousu, mutta tää ei ole mitenkään pakollista (eli muutenkin voi olla raskaana).

huonosti nukutut yöt voi vaikuttaa lämpöihin, samoin kuin vaatetus, huonelämpötila, stressi, sairastelu, vaihteleva unirytmi jne - you name it :laughing002 mutta vähän aikaa kun seurailee niin aika hyvin alkaa oppia sen oman kehon toiminnan ja miten paljon siihen mikäkin tekijä vaikuttaa :) . ihan nätti käyrä sulla on, onko nousu jatkunut?

Täytyy kyllä olla, että toinen nousu tulee vielä jos raskaudun, koska mitä nyt tässä kesällä raskaana ollessa mittasin ihan yksittäisiä arvoja, olivat ne joka kerta noin 37. Nyt eivät ole lähellekään sitä tai sitten nousevat tosi hitaasti. Ois kyllä aika peestä, jos tää onkin toinen ovuloimaton kierto perään :sad001 Tekisi niin mieli käydä ultrassa tarkistamassa tapahtuuko mitään vai mikä tää juttu on. Oli kyllä kaikki oireet viikonloppuna ja kipujakin muniksissa ihan eri tavalla kuin viime kierrossa, jossa en ovuloinut. Ja nyt plussa ja sen jälkeen superplussa testissä pari päivää. Viime kierrossa ei plussaa tullut.

Muokattu viimeksi:
mä en olisi yhtään huolissani, kun lukema on kuitenkin keskimääräistä tasoa korkeammalla. ei sen lämmön tarvii jatkuvasti siis nousta, vaan kolmen mittauksen peräkkäin tulisi olla alkukierron normaalitasoa korkeampia, jotta voi todeta ovulaation tapahtuneen. ja välttämättä ne lämmöt ei myöskään kohoa tappiin heti, vaan siinä voi mennä pari päivää. lämpömenetelmällä on siis aika vaikea sanoa tarkka ovispäivä, koska jokaisen keho menee omaa tahtia ja lämmöt ei välttämättä edes droppaa tai sitten nouse heti merkittävästi seuraavana päivänä. voi hyvin olla että sulla on ollu jo ovis, mutta lämmöt ei vaan ehtiny vielä kunnolla mukaan :) milloin tikuttelun mukaan olis ollu ovis?

No toivottavasti ois tapahtunut, on se nyt kumma jos taaskaan ei :shy: Kaiken järjen mukaan se kuitenkin tapahtui. Kivut viittaisivat siihen. Viimeksi kun raskauduin, kivut olivat täsmälleen samanlaiset miinus tuota järkky vihlaisua vasemmalla puolella.

Tikutellessa sain ekan plussan lauantaina klo 12 aikaan. Vai onko tuo loppuunsa ihan plussa? Ainakin samalta näyttää kuin raskautumiskierrossa. Sunnuntaina testiviiva tummui entisestään jättäen kontrolliviivan varjoonsa. Oma tuntemus kipujen perusteella on, että ovis olisi tapahtunut kuitenkin sunnuntaina. Eilen tuli kivut, jotka miellän jälkikivuiksi ja tänä aamuna viiva jo lähtenyt vaalenemaan.

Plussa lauantaina?
20200905_122232.jpg

Plussa sunnuntaina
20200908_084534.jpg

Ihan nätti käyrä sulla on, onko nousu jatkunut?

Näyttää ihan joltain ekg-käyrältä :laughing001 Monena päivänä aina samat lämmöt ja sitten sykäys :laughing002

Miltäs muiden käyrät näyttää tänään? Muoks nyt päivitin sivun ja huomasin sun käyrän move :happy:

Muokattu viimeksi:
Takaisin