BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Ness ihan hyvään aikaan kyllä teidän ensikäynti kierron kannalta, kun näkee just sitä oviksen aikaista tilannetta sitten siellä 😊

@minttutuuli toivottavasti viisaudenhampaiden poisto meni hyvin! Mulla myös poistettu muutama vuosi sitten kolme. Yllättävän vähän aiheutti mitään kipuja, toivottavasti sama olisi sulla ja pääsisit mahdollisimman helpolla 🙂

@SilenceSing onpa tylsää että tuhruttelu alkoi taas 😔 Käyrä kyllä näyttää silti hyvältä. 🤞

@Mustikkatäplä vaikea kyllä sanoa, että menisinkö itse vai enkö 🤔 Saattaisin ehkä mennä. Jotenkin ehkä kaipaisin vielä toista mielipidettä tuon tympeän tapauksen jälkeen.

@Mustikkamarja näen toisenkin viivan! Olispa se nyt 😍🤞 Näillä testeillä jotkut on saaneet tuon näköisiä viivanpaikkojakin, mutta itse en kyllä ole. Testaatko huomenna uudelleen?

Niska ihan jumissa, enkä uskalla syödä muuta kuin Panadolia 😵‍💫 En tiedä olisko esim. Sirdaludista tai Norflexista ovikselle haittaa, joten oon sinnitellyt ilman. Mutta tallettelut hoidettiin tänään koti-inssinä tän takia. Onneksi eilen eli optimaalisimpana päivänä kuitenkin onnistui ihan normaalisti 😄

IMG_2336.jpeg

@Misa olen myös lukenut, että nämä testit voi antaa aika vahvoja viivanpaikkoja. En oikein nyt osaa sanoa, tetatako vai ei, siinä vasta pulma 🤣 kotona ei ole testejä ja pitäisi käydä sitten ostoksilla, jos testata halajaa.

Aamulämpö vielä tasainen, mutta ourassa lähti laskuun, että olikohan se nyt siinä 🤔 alavatsassa eilen alkoi vähän jo menkkajomotukset ja aamulla jatkuu. Kyllähän se parin päivän päästä selviää anyway, vaikkei testiä tekisi. Eilen tein testin, koska mielestäni dpo7&8 tuli selvästi tummempaa vv, ehkä jopa hieman rusehtavaa. Mutta toki, jos kiinnittyminen olisikin ollut nyt noilla päivillä, niin ei varmaan testissä vielä näkyisikään (kun eilen tein).

Ourassa vielä noi muut arvot ehkä vähän antavat toivoa 😁 esim. valmius ja sykevälinvaihtelu ovat olleet erilaiset kuin viime kierrossa.

Liitteet

• Screenshot_20241113_073045_FF App.jpg
    Screenshot_20241113_073045_FF App.jpg
    163.9 KB · Katsottu: 31
  • Screenshot_20241113_073131_Oura.jpg
    Screenshot_20241113_073131_Oura.jpg
    27.6 KB · Katsottu: 32
@Mustikkamarja pidän peukut pystyssä! 🌈 Mulla oli viime kierrossa aika samanlainen tilanne, että Dpo9 tein rfsu:n herkän testin ja kuvittelin, että siinä näkyi joku haamu. Ei se kuitenkaan ollut mitään. Tulispa sulla kuitenki vahvempi plussa, sitten kun teet seuraavan testin 😊

Hyviä piinailuja @Misa! 😊 Hyvä, että koti-inssi onnistui ja ajoitukset on muutenkin kohdillaan.

Päädyitkö pitämään gyneajan @Mustikkatäplä ?

@Mustikkamarja ooh jännittävää! Minun viivalasini eivät ole vielä niin herkälle tasolle viritetty, että erottaisin tuosta viivaa, mutta voisihan sitä tehdä vaikka huomenna uutta testiä, jos ei vaan vielä tosiaan pitoisuudet ole tarpeeks korkealla? 😁
@Misa saitko niskajumin laukaistua? Nuo on kyllä inhottavia, ja sit kun ei haluais mitään ekstrapillereitä tietenkään ottaa ettei varmasti nyt häiritsisi optimaaliolotiloja siellä ovulaation suunnilla 🤭 nyt plussatuulia sinne suuntaan!

Täällä aamulämpö 36,65°, hyvin on ollut tasaista ja ehkä jopa normaalia matalammalla luteaalilämmöt. Rusehtavaa vv oli aamusta, mutta maanantaina oli selvästi eniten tätä ja nyt ti-ke mielestäni paljon vähemmän🤔 Olen myös ollut tuntevinani pieniä menkkakramppimaisia olotiloja tänään silloin tällöin, mutta se nyt ei sinänsä normi pms oireista poikkeavaa ole kuitenkaan. Viime yönä heräsin kerran kesken unien, ja aamulla nukuin herätyksen ohi, tuo taas ei ole itselle yhtään tyypillistä😂

Muuten, nyt ehkä tyhmä kysymys! 🙈 Onkohan seksin harrastamisella jotain (haitta)vaikutuksia kiinnittymisen suhteen?🙈🤔 Lähinnä mietin, puuhasteleeko porukka tässä otollisina kiinnittymispäivinä yleensäkään, vai annatteko kiinnittymisrauhan😆
IMG_20241113_065441.jpg

@Mustikkatäplä menitkö käymään gynellä?

@Misa operaatio itsessään meni ihan ok. Toinen hammas oli aika vaikea leikattava ja sainkin nyt saikkua torstaille asti ja ab-kuurin sekä Buranaa pitäs popsia. Toivottavasti siellä alkaa niskajumi helpottaa pian ja hyvä että ootte olleet luovia ja käyttäneet koti-inssiä!

@Mustikkamarja aikaisilla dpoilla vielä meet kuitenkin! Eikös se yleisin kiinnittymispäivä ole dpo 9, niin hyvin voi vielä olla toivoa 🤞

@SilenceSing musta tuntuu, et oon luopunut jo minkään kropan merkkien tutkimisesta, ku kaikki voi olla vaan menkkoja enteilevää 😂 toivottavasti siellä ois kuitenkin tärppikierto, vielä on hyvin aikaa! Toivotaan, ettei tuhruilu voimistu. Lämmöt näyttää hyvältä! Ja me kyllä harrastetaan seksiä luteaalin läpi jos siltä tuntuu. En tiedä onko sitä tutkittu, mutta en halua siitä itselle yhtä stressin aihetta lisää et pitäs olla melkein puolet kierrosta jotenki varuillaan 😂

Selvisin viisaudenhampaiden leikkauksesta! Olo on aika karmea ja oon kyllä joutunut ottamaan myös Buranaa (tai oikeastaan lääkäri sitä ihan määräsi otettavaksi) ja lisäksi sain myös ab-kuurin ja sairaslomaa. Jos tästä kierrosta raskaaksi tulee, nii on joku kunnon sinnikäs alkio siellä sitten. En jaksa yhtään uskoa ja oon tän kaiken stressin, jännittämisen ja lääkkeiden takia täysin pessimistinä liikenteessä tän kierron. 😅

Eilen lämmöt vähän dippas, mut jouduin mittaa poikkeuksellisesti jo klo 5 kun muutoin aina klo 6. Voi olla ihan siitä.

Screenshot_2024-11-13-12-25-46-13_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

@Mustikkamarja voi että toivon kyllä vahvistunutta viivaa, jos vielä testaat! Jotenkin niin lupaavalta vaikuttaa. 😊

@SilenceSing seksin ei pitäisi kyllä haitata kiinnittymistä, eli saa harrastella just sen verran kuin haluaa! Meillä vaan yleensä ei siinä kohtaa ole mitään intoa koko touhuun mutta jos olisi, niin en ainakaan mahdollisen kiinnittymisen puolesta pelkäisi. 😊

@minttutuuli voi että, kuulostaa kipeältä! 😔 Mutta onhan sitä ihmiset tulleet ties minkä lääkekuurienkin aikana raskaaksi, kaikki on siis mahdollista. Toivotaan parasta. Nyt on tärkeintä että huolehdit kivunhoidosta hyvin, etkä turhaan kärvistele. ❤️

Oma niskajumi ei ole kyllä helpottanut. Kysyin polilta, voinko ottaa Sirdaludia tai Norflexia, ja vastaus oli vahvasti kielteinen 🙈 Kehotettiin olemaan ottamatta ja yrittämään lääkkeettömiä keinoja. Oon kyllä kiitollinen että ihan suoraan sanoivat, olisin muuten saattanut tänään jo luovuttaa ja ottaa jotain lihasrelaksanttia kun sen verran sattuu. Mutta kokeilen kyllä seuraavaksi lämpöpussia, koska kuuma suihku tuntui hiukan helpottavan. Ja ehkä mies voisi illalla vähän hieroa, vaikka pelkäänkin että se vain provosoi kipua lisää. Mutta ei nyt tää lepäilykään ole kauheasti tilannetta helpottanut.

@Mustikkamarja, mä huomasin että RFSUn testeihin tulee herkästi viivanpaikkoja, mikä on nyt valitettavasti ongelma monissa testeissä 🤷‍♀️ Mulla on e@h raskaustestejä kaksi eri erää ja toinen on täysin käyttökelvoton, kun jokaiseen testiin tulee haamuviiva.
Aiotko milloin testata seuraavan kerran?

@Misa, hyvä että siellä onnistui vielä koti-inssi vaikka niska on jumissa. Onneksi poli osasi vastata heti, vaikkakin vastaus ei taida olla mieluisa kun nyt ei ole oikein muita tapoja hoitaa niskajumia. Toivottavasti lämpöpussi kuitenkin auttaa 😊

@SilenceSing, netistä tulee tietoa puolesta ja vastaan. Mutta luulisin että seksiä saa kyllä ihan harrastaa kiinnittymisen aikaan 😆

@minttutuuli, auts, harmi että viisureiden poisto ei ollut helpoimmasta päästä. Mut hyvä että sait saikkua ja siihen lisäksi kuitenkin lääkkeitä. Toivottavasti alkaa olo pian helpottamaan 🥺

Mulla on nyt toista päivää pää kipeänä ja siihen auttaa vain kylmä tai särkylääke. En tiedä yhtään aiheuttaako nyt letrot tän, toivottavasti pian helpottaa. Kohta pitäisi kait tallettelut aloittaa, mutta jotenkin ei ole yhtään intoa 🙈
1000004517.jpg

@minttutuuli tsemppiä toipumiseen, kyllä se kannattaa ne tarvittavat lääkkeet syödä jotta paranet kunnolla.
@Misa onpa sitkeä niskajumi siellä😖 onneksi kysyit noista lääkkeistä ensin polilta niin tiesit olla ottamatta, vaikka apu olis niistä ollut varmasti tarpeen. Toivottavasti löydätte muita keinoja helpottaa jumia.
@summerlemon voi ei, päänsäryssä on kyllä inhottava olla, varsinkin jos on jo monta päivää kestänyt. Oisko tosiaan niistä letroista johtuvaa? 🤔

Täällä mennään tosi normikäyrillä, ei mitään tavallisesta poikkeavia oireita. Eilen iltapäivällä oli ihan selvästi vaaleanpunaista vv🧐 kuukautisten pitäisi alkaa vasta viikon päästä kun ovis oli niin myöhään, ja mielestäni ylitulkitsin viime kierrossakin jotain punertavaa vuotoa, joten tuskimpa siis mitään kummempaa tuossakaan. Nyt dpo9. Testin kanssa yritän odottaa sunnuntaihin, eli dpo12 😊

IMG_20241114_061034.jpg

Ai kun on ihanan nousujohteisia käyriä @SilenceSing ja @minttutuuli ! Mun ovis antoi odottaa itseään (olikohan se @Mustikkamarja tai @Mustikkatäplä, vai ihan joku muu joka ennusti että taitaa tulla vasta myöhemmin...) mutta eilen alkoi lämmöt lupaavasti kohota. Otin projektiksi vietellä miehen vielä ainakin kertaalleen kun edellinen kerta oli ollut myöhään sunnuntai-iltana. Eihän se (kai?) enää auta siinä vaiheessa kun lämmöt jo nousussa, mutta eipähän tartte ainakaan jälkikäteen harmitella että tulikohan yritettyä tarpeeksi.

@Misa toivottavasti niskajumi hellittää pian! Olisko sulla aikaa/mahdollisuutta käydä kävelyllä? Musta tuntuu että rauhallinen kävely/hölkkä on mulla paras lääkkeetön apu selkä- ja niskaongelmiin, mut tietty sitä kiireettömyyttä voi arjessa olla tosi hankala tavoittaa.

Tsemppiä kovasti @minttutuuli toipumiseen, toivottavasti kivut helpottaa pian!

Liitteet

• Screenshot_20241114-071548_FF App.png
    Screenshot_20241114-071548_FF App.png
    267.4 KB · Katsottu: 28
Muokattu viimeksi:
Huomenta, nopea omapäivitys: testissä ei mitään uutta, samanlainen viivanpaikka kuin edellinen. Aamulämpö pysynyt tasaisena, mutta Ouran yölämpö lähtenyt alas. Ei kyllä vielä pitäisi kuukautisten tulla 🤔 mutta ei taida tästä kierrosta tulla tärppiä, jollei nyt juuri eilen/tänään olisi kiinnittyminen.

Liitteet

• Screenshot_20241114_083146_FF App.jpg
    Screenshot_20241114_083146_FF App.jpg
    160 KB · Katsottu: 25
  • Screenshot_20241114_083310_Oura.jpg
    Screenshot_20241114_083310_Oura.jpg
    28.4 KB · Katsottu: 24
@summerlemon voi ei, päänsärky on myös niin kauheaa! 😭 Letrot voi kyllä aiheuttaa tuota ymmärtääkseni. 😔 Mulla päänsärkyyn auttaa vain ibuprofeeni ja se on aina suurimman osan kiertoa pannassa, mikä on kyllä niin masentavaa. Odotan niin sitä elämänvaihetta kun yritys on vihdoin ohi, ja saa syödä särkylääkkeitä huoletta. 😂

Mulla muuten sama kokemus noista e@h testeistä, on siis tosi herkkiä kyllä, mutta oon saanut niihin aika törkeitä viivanpaikkoja. 😫 Viime kierron dpo9 haamu oli kyllä oikea, koska siinä näkyi ihan väriäkin, mutta sitä aiemmissa kierroissa ollut sellaisia viivanpaikkoja mitkä näkyneet kuvissakin ihan selvästi. Tietääpähän ettei niillä enää jatkossa testaa kovin aikaisin, ettei turhaan toivo nouse. Jos dpo12 jälkeen saa vain viivanpaikan e@h:lla niin tietää ainakin varmaksi, ettei ole oikea plussa kyseessä.

@SilenceSing kaikilla ei tule mitään oireita, eli hyvinkin voi olla tärpännyt, vaikkei mitään tavallisesta poikkeavaa havaitsisikaan. Toivotaan että olisi niin! 🤞

@Yrttiteetä tekisi mieli on tullut käveltyä ja eilen kävin salillakin, koska en enää jaksanut jättää asioita tekemättä tän takia. En tiedä auttoiko mitään, ei varmaan, mutta ei kyllä pahentanutkaan tilannetta 🙂

@Mustikkamarja onpa harmi, ettei ollut mitään selkeämpää näkyvissä testissä 😔 Nuo viivanpaikat on kyllä niin ikäviä... Kun toivoo näkevänsä jotain ja sitten tosiaan näkeekin, niin väkisinkin toivo herää.

Niskan jumi ei vaan lopu, mutta ehkä jo vähän siedettävämpi olo sen kanssa. Tai sitten vaan alan tottua tähän kipuun 😅 Lämmöt maltillisesti koholla. Nyt vaan sitten odottelua, ja huomenna aloitan luget.

IMG_2338.jpeg

Koska olen ikuinen optimisti ja tiedonjanoinen, löysin jälleen mielenkiintoisen tutkimuksen 🤓🤭 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028298004191

Tuloksissa näkyy, että jo n. 6dpo alkaa hedelmöittyneillä naisilla (yhtenevä viiva) estrogeenin taso nousemaan versus ei hedelmöittyneiden naisten (katkoviiva). Keltarauhashormonin esiasteen määrä alkaa erota vasta n. dpo10.

Tämähän toki antaa mulle vielä toivoa, että tuo ouran lämpödroppi voisi vielä johtua nousseesta estrogeenista 😂 or not, huomenna se varmaan selviää.

Liitteet

• Screenshot_20241114_104801_Chrome.jpg
    Screenshot_20241114_104801_Chrome.jpg
    34.5 KB · Katsottu: 26
Muokattu viimeksi:
Anteeksi tuun vaan omanapailee tähän väliin polikuulumiset, myöhemmin sit kun on aikaa ja jaksamista niin lueskelen teidän muiden kuulumiset ja vastaan kyllä ❤️

Polikäynnistä ei todellakaan jäänyt käteen mitään muuta kun pelkkä vitutus, joudutaan odottamaan IVF lähetettä todennäköisesti kesälle asti. Miehellä siis löytyi kiveksistä suonikohjut (varikoseele) jotka pitää hoitaa ennen kun päästään etenemään mihinkään. Lääkäri laittaa lähetteen eteenpäin, mutta sitä hoitoa joudutaan odottamaan vielä ainakin muutama kuukausi. Hoidon jälkeen pitää odottaa taas 3kk jotta mies voi käydä antamassa uuden siemennestenäytteen, vaikka lääkäri ihan suoraan sanoi että se kiveskohjujen hoito tuskin auttaa siittiöiden määrään juuri ollenkaan, lähinnä laatuun ja esim DNA vaurioihin. Anyway, joudutaan odottelee n. puoli vuotta jollei ylikin sitä, että saadaan lähete IVF (sen sanoi suoraan että se tulee olemaan hoitomuoto, luojan kiitos ei inssit), ja sit lähetteen jälkeen odotetaan vielä se IVF jono. Eli huonolla tuurilla jos saadaan lähete ensivuonna vasta kesätaukojen jälkeen ja silloin sattuis olee se 6kk jono, päästäisiin aloittamaan hoidot vasta 2026 alkuvuodesta.
Tuntuu niin typerältä kun ajatteli, että saataisiin tällä käynnillä jo lähetettä hoitoihin. Ensikäynti oli jo kuitenkin toukokuussa ja vieläkään ei mitään, ihan hirveä odottamisaika koska lapsettomuus johtuu miehestä.😭😭 tekis vaan mieli heittää hanskat tiskiin.

@Ansq just mietin sua! Voi ei mikä odotteluaika!! 😭 Tuntuu kyllä epäreilulta, että noin pitkälle menisi IVF-hoitojen aloitus. 😔 Ihan syvältä, että kaikessa kestää noin paljon… Voisinpa jotenkin auttaa 🥺💔😭 Hirmusesti tsemppiä ja jaksamista ❤️

@Ansq ei oo totta miten ikäviä uutisia! Tuo odotusaika kuulostaa ihan kamalan pitkältä. Todella epäreilua, että kaikissa vaiheissa kestää noin kauan. Ja järjettömältä toisaalta tuo prosessi, että siitä kohjujen hoitamisesta ei välttämättä ole edes hirveästi hyötyä. Onkohan nuo kohjut sitten tulleet miehelle tässä välissä esikoisen jälkeen, vai olleet siellä aina? Lähetän kaiken tsempin ja voimahalit sinnepäin ❤️

@Ansq ei hittolainen, olen myös pahoillani, kuulostaa rankalta, kun pitää noin pitkän aikaa odottaa ja samalla elää epävarmuudessa, että auttaako toimenpide edes 😥❤️

Voi ei @Ansq , kuulostaa kyllä tosi ikävältä tuo odottelu. 🥺Tämä julkisella puolella hoidoissa oleminen on kyllä yhtä odottelua, lähinnä kun erilaisissa jonoissa joutuu olemaan aika pitkään. Hurjasti tsemppiä, noiden uutisten sulattelussa menee varmasti hetken aikaa.

Oletteko pohtineet, että menisitte tekemään yksityisen puolelle IVF tuon kohjuoperaation jälkeen? Onko se teille vaihtoehto? Siellä asia ainakin etenisi nopeammin. Ymmärsin, että ensivuodelle kaavaillaan lapsettomuushoitoihin suurempaa Kela-korvausta, joka auttaisi myös yksityisen maksuissa. Tietysti olettaen, ettei yksityiset tästä syystä lähde omia hintojaan nostamaan. Olen itseä jo vähän pohtinut tuota vaihtoehtoa, jos joutuu jonoissa pitkiä aikoja olemaan..

@Ansq Voi ei mitä uutisia! Ja niin pitkään odotettu polikäynti 😭💔 Tuntuupa uskomattoman epäreilulta. Onneksi ei mitään lopullista, mutta onhan tuo uskomattoman pitkä aika vaan roikkua jonosta toiseen. Oon tosi pahoillani ja toivon kovasti voimia teille! 😞 Ihan todella paljon jaksamista. ❤️

@Misa Ihan super juttu että ultrassa näkyi kaksi follia, nyt täällä sormet ristissä että jommasta kummasta tärppäisi!🥹🤞🏼🤞🏼 tai vaikka molemmista🤭
Ja voi ei, ikävä kuulla että sieläki on tällähetkellä jotain kurjaa meneillään, hyvä että otit sairaslomaa, tsemppiä sinne mitä se ikinä onkin niin selviät varmasti 🥺❤️‍🩹

@Mustikkamarja Toivotaan että kuitenkin vielä posiksi muuttuisi!🌈

@Yrttiteetä tekisi mieli Sielä hienosti lämmöt nousussa, tsemppiä piinapäiviin 🤩

@SilenceSing Voi, oispa toi vaaleanpunainen vv merkki kiinnittymisestä johtuvaa, ainakin päivien puolesta sopisi täysin🤞🏼

@summerlemon Äh voi harmi😫 pääkipu on kyllä kamalaa. Helpottiko jo päänsärky?

@minttutuuli Mulla tärppäsi esikoinen just siitä kierrosta kun oli yläviisureiden poisto🤭 tosin silloin otin vaan yhden tai kaksi buranaa, mutta kuitenkin🤣 Toivottavasti selviät vähillä kivuilla!🙏🏼 ja nyt on ainakin ne hoidettu😊

@Mustikkatäplä Miten päätit, menitkö gynelle käymään?

Mulla lisäksi joku pieni flunssanpoikanen, joten jätin mittaamatta nyt lämpöjä, käyrässä ei tosiaan näin kp6 mitään nähtävää.😁
Ja ISO kiitos kaikille tsempeistä 🥺❤️ ihanaa kun myötäelätte. Harmitus on kyllä suuri, sillä olin ihan sillä asenteella menossa että saadaan tältä käynniltä lähete hoitoihin, eikä mitään, taas jotaon uutta.😫
@minttutuuli Kun ei pienintäkään hajua onko ollu aina, vai vasta tullu😕 normaalistihan tollasia oireettomia kohjuja ei ees tarvitsisi hoitaa, mut nyt tässä tapauksessa joo😬
@Ness Ei olla sen enempää mietitty tota yksityistä puolta, kun on vielä vähän epäselvää millätavalla ja mitä kaikkea se korvaus pitää sisällään🤔 kunhan ne tarkentuu, niin sekin voisi olla vaihtoehto, näillä hinnoilla ei kuitenkaan.😕

Ja tiedän, että moni moni muu on yrittänyt pidempään, tai syystä tai toisesta odottanut hoitoja pidempään, mutta silti turhauttaa niin kovin ettei me välttämättä vielä vuodenkaan päästä olla hoidoissa asti.🥺 en tiedä miten tästä pääsee yli, ajan kanssa varmaan. En tiedä auttaisko, jos mies soittelis sinne sairaalalle päin jossain vaiheessa ja ilmottaisi, että lyhyellä varoajallakin olevat peruutusajat kävisivät?🤷🏼‍♀️ mulla tai tuola lapsettomuuspolin puolella ei oo hajuakaan, kauan tollaseen kohju toimenpiteeseen on jonotusaika. Käsittääkseni se lähete menee ensin urologiaan joka arvioi tilanteen ja sieltä uusi lähete radiologiaan joka sen varsinaisen toimenpiteen tekee, eli joutuu kahteen eri paikkaan jonottaa😞 laitan kyllä miehen soittamaan jonotusaikaa jos ei muuta, tää epätietoisuus on inhottavaa kun ei tiedä yhtään aikataulusta enempää.😅

Voi @Ansq, nyt on kyllä kohtuuton tilanne teillä! Tosi harmillista, että hoidot oikeasti venyy noin. Onhan tilanteessa positiivista se, että nyt on diagnoosi ja sitä tosiaan aletaan hoitamaan 🙏 Toivoisin kyllä kovasti että asiat kulkisivat nopeasti eteenpäin.

Takaisin