Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Täällä samaa mieltä TMJ:n kanssa. Kietaisubody + puolipotkarit on ollu parhaat. Kietaisubodyt myös siksi, jos tulee kakat tai pissat vaipan ohi niin ei tarvitse pään yli vetää. Varmaan jokainen äiti kokee "niskakakat" jossain vaihessa :wink
 
Mulla jäi taas kietaisubodyt käyttämättä, koin ne kamalan hankaliksi (ja mies se niistä vasta valittikin :wink). Itsellä oli onneksi vähän kaikkea hankittuna niin sai valita mitä käyttää, nää on niin makuasioita!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Napatynkä lähtee n. viikossa, jos vauvalla on antibioottikuuri, se sattaa vähän pidentää sitä irtoamiseen kuluvaa aikaa (meillä oli antibioottikuuri, lähti muistaakseni kahdeksan tai yhdeksän päivän iässä).

Itse sain sairaalassa varmaan jokaiselta hoitajalta erilaiset ohjeet navan puhdistukseen, mutta ihan hyvin se sitten silti meni, vaikka kammosinkin sitä! Pelkäsin ihan kamalasti, että se tulehtuu (meitä peloteltiin lastenosastolla tyylillä 'meille aina tulee vauvoja, joilla on verenmyrkytys, kun napa on niin huonosti putsattu'). Toiset hoitajat sanoi, että kuivalla pumpulipuikolla putsataan ensisijaisesti, vedellä kostutellulla vasta, jos on jotain märkää eritettä, ja sitten taas kuivaus kuivalla puikolla. Toiset sanoi, että aina ensin märällä ja sitten kuivaus kuivalla puikolla. Septidinillä kostutetulla pumpulipuikolla tms. jos on punoitusta tai haisevaa eritettä (ja taas kuivalla päälle). Osa sanoi, että ei saa kylpeä ennen kun tynkä on irti, osa sanoi että saa, kunhan kuivaa tyngän kunnolla sen jälkeen... En sitten tiedä mikä olis ollut loppujen lopuksi oikein, mutta meillä ei kylvetty varmuuden vuoksi, ennen kun tynkä oli irti! Ja napaa putsasin ensisijaisesti kuivalla puikolla, märällä, jos ei kuivalla lähtenyt (ja sitten kuivaus). Septidiniä käytin, kun kakkaa oli navassa asti!

Kietaisubodyja en tiedä mistä löytyy, mutta munkin mielestä ne on helpoin pukea, mutta osa malleista tuntuu jättävän rintakehän tosi paljaaksi! :O Meillä on varmaan 99% vaatteista muilta saatuja, joten en valitettavasti oikein osaa kertoa aina edes merkkiä, kun lappuja on leikattu irti jne. Meillä nyt on käytetty kuitenkin kaikennäköistä vaatetta! Pään yli vedettäviä bodyja, kietaisubodyja, haalareita, potkareita, sukkiksia, puolipotkareita, 'onepieceja' (en tiiä miksi muuksi niitä nyt kutsua, 'hihallisia potkareita' ja samanmoisia avolahkeilla), sukkia, mekkoja, housuja... :wink
 
Napatyngästä vielä, että kyllähän ne vaipan reunat juuri siihen napatynkään osui helposti meillä, mutta ei näyttänyt haittaavan, eikä siitä mitään sairaalassakaan sanottu, joten tuskin sillä on väliä. :)
 
Haluaisin kysyä kantoliinoista, onko kokemuksia mikä on paras/toimivin malli? Tiedän vain, että vaihtoehtoja ovat pitkänmallinen, pitkä jossa on renkaat ja sitten sellainen, jossa on kaksi tuubi-mallista. Onko vielä muita..? Haluaisin kovasti hankkia, mutta kaikkia näitä kehutaan hirveästi, joten itselle ei ole muodostunut mielikuvaa, mikä on paras vaihtoehto, joten olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta :)
 
Varmaan kantoliinoista on mielipiteitä yhtä monta kun on vauvoja ja äitejä.. :wink Itsellä on kolme rengasliinaa ja kaksi pitkää liinaa, joista toinen trikoinen, toinen kudottu ja sitten mei tai- mallinen Babylonian bb-tai (neliöliinaksikin näitä kutsutaan).

Tuohon neliöliinaan itse ihastuin, koska koin sen vaan ylivoimaisesti helpoimmaksi itse pukea! Niitä tosin on vaikeampi löytää Suomesta näin oman kokemuksen mukaan... :sad001 Hyvällä neliöliinalla voi myös kantaa vauvaa vastasyntyneestä taaperoon. Neliöliinalla voi kantaa selässä, rinnalla ja lonkalla.

Rengasliina on tietysti myös helppo ja nopea, mutta siinä ei vauvan paino jakaudu yhtä tasaisesti, joten varsinkin lapsen kasvaessa pitkä kantaminen voi alkaa pian tuntua epämukavalta.

Pitkät kudotut tai trikoiset liinat on vissiin suosituimpia. Niissähän on etuna muunneltavuus, helppo saatavuus ja monet eri väri- ja kuosivaihtoehdot ja se, että niillä voi kantaa kait periaatteessa niin pitkään, kun kangas ja oma selkä jaksaa! Itse en vain saanut selkoa monestakaan sidontaohjeesta (ehkä syynä oma lyhyt pinna?) ja koin todella vaikeaksi sitoa liinaa ilman apua.

Sillä missä on kaksi tuubia tarkoitit varmaan Babylonian tai Amazonian malleja, niistä ei ole kokemusta, mutta niissä pitää kait olla aika tarkkana oikean koon kanssa, joten en ole uskaltanut itse harkita, vaikka varman olisi käteviä...

http://www.kantoliinakanava.fi/ Tuolta löytyy paljon infoa! :)

Niin joo, Lastentarvikkeen liikkeissä on mahdollista testailla malleja!
 
Kiitos, tuolta linkistä löytyikin tosi kattavasti tietoa! Ja täytyy myöntää, että nousi pieni tuskanhiki otsalle kun lueskelin sidontaohjeita läpi :smiley-ashamed004 Toi neliöliina oli mulle ihan uus tuttavuus, en ole ikinä kuullutkaan. Jos se kerran on helpompikäyttöinen niin voisi sopia myös mulle, pitkäpinnaisuus ei myöskään kuulu omiin hyveisiin :wink Oletko tilannut niitä jostain kaupasta ulkomailta vai onnistunut löytämään Suomesta?
 
Löysin omani Vantaan Tammiston Lastentarvikkeesta. :)

Tässä siihen tuotteeseen linkki https://www.lastentarvike.fi/verkko....do?next=seeItem&itemkey=00000000020000003854

Kun ennen tytön syntymää etsin neliöliinoista käyttäjäkokemuksia, niin Babyhawkin neliöliinat taisi kerätä eniten mainintoja ja kehuja, mutta en uskaltanut tilata, kun pitäisi Jenkeistä tilata. Ehkä rohkaistun vielä jossain vaiheessa. :) Olis kiva, kun sinne saa lähettää vaikka oman kankaan, josta ne tekee. (kunhan kangas moiseen tarkoitukseen sopii) tai valita niiden vaihtoehdoista mieleisen! Tässä niiden sivuille linkki: http://www.babyhawk.com/
 
Lastentarvike löytyykin meiltä tuosta naapurista, pitää mennä tutustumaan valikoimaan! Viikonloppu meni erilaisiin vaihtoehtoihin tutustuessa, mutta nyt on löytynyt kaksi suosikkia. Enää täytyy sovittaa ja ostaa sellainen, joka sopii sekä itselle että miehelle :)
 
Aikaisemmin joku manaili kietaisubodeja, kun niitä ei meinaa löytää fiksun näköisiä, ja saman olen huomannut! Olen yrittänyt etsiä neutraalin värisiä kietaisubodeja "tumppuosan" kera, mutta on vain v.punaisia, v.sinisiä tai valkoisia! Tai sitten jotain 20 euroa maksavia tutan, mikä on mun mielestä naurettava hinta tuollaiselle kangaspalalle....!!
Pitää yrittää kiertää kirppareita vielä josko niistä löytyisi..
 
Mie oon aika paljon kirppareilta löytäny noita kietasubodeja ja edullisesti, joten jos vaan innostusta kirppareille on niin kannattaa kiertää!
 
Tulikin nyt mieleeni, että tarvitseeko vastasyntynyt peittoa tai voiko sitä sille ylipäätään laittaa ollenkaan...? tyynyä ilmeisesti ei vielä käytetä, mutta tuo peittoasiakin on mulla vähän hämärän peitossa... :oops: hirveesti näkee sellaisia unipusseja, jotka toimii peiton korvikkeena, mutta tarvitseeko se ylipäätään mitään siinä alkuvaiheessa?
 
Peitto tulee äitiyspakkauksessakin mukana. :) Myös sairaalassa on vauvoilla peitot (tosin ensinhän niistä tehdään kapalot)

Käsittääkseni pitää vain pitää huolta siitä, että peitto ei pääse peittämään vauvan hengtitysteitä. Jos jollakulla on tarkempaa tietoa, niin korjatkoon. :)

Meillä nukutaan perhepedissä, neidillä minun peittoa hieman päällä, paljoa ei tarvitse, kun on niin kuuma nukkua. Unipusseja on meilläkin, neulottuja, mutta vielä liian isoja käytettäväksi..
 
Sairaalassa käytettiin meillä joko froteista liinaa, johon vauva kapaloitiin tai sit käärästiin se muksu sellaiseen pieneen peittoon. Kotona me käytettiin äp:n peittoa ja käärittiin muksu siihen. Pienet vauvat palelee aika helposti, kun ovat tottuneet elelemään lämpöisessä vedessä. Siksi vauvat huutavat yleensä myös ensimmäisissä vaipan vaihdoissa. Lisäksi peittoon tai kapaloon kääriminen tuo muutenkin turvaa, kun vauva on tiiviissä paketissa, mikä muistuttaa muutenkin kohdun olosuhteita. Onneksi sairaalassa ehtii oppia, mikä on paras tapa teidän vauvalle. Jotkut vauvat kun taas sitten tahtovat olla aikamoisia kuumakalleja ja liian kuumassakin ne hermostuvat. Nykyään meidän 7 kk vauva nukkuu usein ilman peittoa, kun asunnossa on sen verran lämmin ja hänellä on potkupuku yöpukuna.
 
Miehen kanssa käytiin muutama viikko sitten ravintolassa syömässä. Kun kaikilla muilla ravintolan asiakkailla oli lasit täynnä punaviiniä niin itselläkin rupesi tekemään mieli jotain muuta kuin vettä. Kysyin tarjoilijalta, jos heillä olisi ollut alkoholitonta viiniä, sitä ei ollut, mutta sen sijaan suositteli alkoholitonta siideriä. Tilasin sitten sellaisen ja kun sain pullon pöytään, etiketissä komeili raskaana olevan naisen siluetti, jossa oli punainen rasti päällä... Miten näihin alkoholittomiin siidereihin, viineihin jne. tulisi suhtautua? Niissähän on 0,5% alkoholia, joka nyt tuskin vaikuttaa vauvaan mitenkään, varsinkaan jos yhden tai kaksikin ottaa. Onko näistä olemassa jotain suositusta? Oletteko itse käyttäneet raskauden aikana?
 
Olen joskus juonut alkoholittoman siiderin saunaillassa, enkä ole kiinnittänyt huomiota onko siinä varoitusta vai ei.. mutta vauvan veren alkoholipitoisuushan on sama kuin sinun, joten jos juot pullollisen puoliprosenttista, ei sinun veresi alkoholipitoisuus varmaan nouse ollenkaan, eikä siis vauvankaan. Itse olen sitä mieltä että lasin tavallista viiniäkin voisi raskausaikana juoda (ei nyt ehkä kerralla huitaistuna), mutta hitaasti nautiskellen, kun ei sekään niitä promilleja juuri nostata.. Jokaisella näihin toki on omat mielipiteet, mutta tämä nyt oli minun :)
 
Mä olen juonut useitakin alkoholittomia siidereitä, mut minusta ne olivat kyllä täysin holittomia. Joskus kyllä maistelin miehen lasista punaviiniä ja hääyönä siemailin shamppanjaa. Vappuna join kaupan simaa ja siinäkin on just joku 0,5 alkoholia. Moniin asioihinhan saattaa kehittyä pieni määrä alkoholia, eikä sitä edes näissä tuotteissa ilmoiteta. Tuskin kukaan edes pystyy täysin välttämään alkoholia raskausaina. Ja sitten kun vauva syntyy ja hänelle ruetaan 2 viikon iässä syöttämään d-tippoja, niin olen ymmärtänyt, että niissäkin on pieni määrä alkoholia. Ymmärrän kuitenkin tuon, kuinka raskaana noihin asioihin kiinnittää huomiota ja olisin itsekin saattanut ihmetellä alkoholitonta siideriä ravintolassa, jos siinä olisi ollut raakauskiellot. Olisin todennäköisesti hörppinyt siideriä vähän huonon omantunnon kanssa ja juottanut loput miehelle. Mut näin jälkeen päin ajatellen kaikki tuollainen vastaava hössötys tuntuu hassulta. Onneksi nyt 7 kk vauvan kanssa osaan olla jo stressaamatta kaikesta. Raskaana olin kyllä ihan hermoraunio ja samoin pikkuvauvan kanssa.
 
Kyllä määkin tulin siihen tulokseen, että voi niitä muutamia juoda. Jotenkin vain se tilanne ravintolassa, kun tilaat alkoholittoman juoman ja siinä on raskausaikana ei saa nauttia-kielto, oli niin hämmentävä. Ajat muuttuu kyllä, kun mummoni muisteli jonkin aikaa sitten, että hänelle sanottiin raskausaikana, että: "hörppy konjakkia ilataisin, silloin tulee vahva ja terve poika!" Ja kieltämättä terveitä poikia tuli, taidan itse kuitenkin jättää tämän kokeilun tekemättä :wink
 
Tuolla Vauvan kanssa, Imetys -osiossa
(http://forum.vau.fi/threads/imetyskumi.2911/)
jo laitoin kyselyä, mutta se taitaa olla vähän hiljaisempi nurkka jossa ei nyt kauheasti keskustelua käydä,
joten kysäisenpä täälläkin:

onko rintakumeissa eroja imetyksessä?

Millainen rintakumi kannattaa hankkia?
Ja montako niitä tarvitaan,
kuinka usein pitää keittää tai muuten pestä/huoltaa?
Miten vieroitus rintakumista sujuu ja missä kohtaa se pitäisi tehdä?

Itselläni on esikoinen vasta siis vatsassa tuloillaan, mutta mietityttää nyt jo tuo imetys.
Toivoisin, että se onnistuisi mahdollisimman hyvin ja voisin imettää pitkään,
mutta tiedän jo etukäteen että pienet, matalat nännini saattavat aiheuttaa ongelmia ja luultavasti joudun turvautumaan rintakumeihin. Olen niistä kuitenkin melkoisen ulalla, joten vinkkejä olisi kiva kuulla... :)
 
Takaisin
Top