Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Kävin eilen ekaa kertaa neuvolassa ja jäi vähän jälkikäteen hämmentämään että miksi se sijaistyttö ei ottanut verikokeita, vaikka mulle ajanvarauksessa painotettiin että ne otetaan ekalla käynnillä. Ei myöskään koskenut vatsaan ollenkaan eikä kuunnellut sydänääniä, ku kavereiden mukaan niin yleensä tehdään? Et menikö nyt ihan oikein vai ei? Pisunäyte otettiin ja hemoglobiini sekä tietoja kirjattiin ylös ja annettiin lääkäriaika kuukauden päähän, jolloin myös otetaan verikokeet.
 
Ei mulla ainakaan ole koskaan neuvolassa otettu verikokeita, ne on tehneet laboratorioon lähetteen ja sinne on sitte itse varattu aika. Oisko tässä raskaudessa verikokeet ollu n. rv10.
Ekalla neuvolakäynnillä ei vielä kuunnella sydänääniä, koska niitä ei vielä kuulu :) luultavasti seuraavalla kerralla jo kuunnellaan. Samoin vatsan hipelöinnit, tulee ohjelmaan vasta kun vauva isompi niin että vatsan läpi jotain tuntuukin. Lääkäri tosin saattaa ekalla kerralla painella vatsaa tarkistaakseen kohtua. 
Se ensimmäinen neuvolakäynti on yleensä pelkkää puhumista, kirjataan tiedot ja kysellään ja ehkä tehdään alkoholinkäyttö- yms testejä. Pissataan purkkiin, otetaan ehkä hemoglobiini ja verenpaine.
Ihan normaalilta käynniltä kuulostaa siis, ole vaan huoleti :)
 
Moikka!

En lukenut koko ketjua, mutta tuli mieleeni tuossa yksi asia, joka on ollut aivan korvaamaton, mutta ei ehkä kannata etukäteen hankkia. Nimittäin tuttipullojen mikrosteriloija! Itse olin aika hysteerinen tuttipullojen steriloija, ja pulloa käytettiin vain kerran jonka jälkeen se pestiin ja steriloitiin. Meidän vauva oli 2kk ikään asti heikolla menestyksellä osittaisimetyksessä, jonka jälkeen siirryimme täysin pulloiluun. Pulloja meillä oli neljä pientä ja kahdeksan isoa, eli aika paljon. Pikkuisen kanssa oli kuitenkin kätevää, kun hän söi parhaimmillaan 3h välein, eli tosiaan tuo 8 pulloa meni vuorokaudessa, niin ei ollut sitten ihan niin justiinsa kiire tiskata joka päivä samaan aikaan. Aluksi steriloitiin pullot kattilassa, mutta pieni asuntomme oli talvella niin täynnä vesihöyryä, ettei ikkunoihin tarvinnut yöllä verhoja vetää ja aamulla oli kuurankukat kauniisti koristamassa ikkunoiden välissä! Tilasin Amazonista mirkosteriloijan, joka oli siellä paljon halvempi kuin Suomalaisesta lastentarvikeliikkeestä ostettu. Muistaakseni oli vielä alennuksessa, maksoi n. 15e. Ehdottomasti kätevä kapistus, ei vie paljon tilaa, ja siinä helposti steriloi isommankin määrän pulloja (muistaakseni 6kpl Aventin pulloja mahtui siihen Aventin omaan steriloijaan.) Ainun pullot eivät ehkä mahtuisi siihen, kun ovat niin korkeita, mutta matalammat pullot kyllä. Kannattaa siis vähän vertailla mitä sit ostaa, jos kokonaan pulloilee. Se on kuitenkin valtava työ, jos joka ilta porisee iso kattilallinen vettä siinä hellalla, ja vie myös sähköäkin kiitettävästi, jos sähkölasku pitää maksaa ihan itse, eikä kuulu vuokraan.
 
Vauva on pönnätty jo maalimaan ja arki luistaa mutta viimeyönä juolahti mieleen että
mitenkä niitä tuttipullon termospusseja (?) käytetään, mitä virkaa niillä oikeastaan on? emoticon
 
Meilläpäin verikokeita otetaan ainoastaan ensimmäisen ultran eli olisko 11-12 viikoilla, kun testataan kaikki sukupuolitaudit ja tahtoessaan veriseerumiseulonta (jolla katsotaan siis down-syndrooma mahdollisuutta) Muuten itselläni on kuunneltu ensimmäiset sydänäänet kummankin kohdalla vasta ensimmäisessä lääkärineuvolassa ja siitä ei kannata olla huolissaan vaikka ne eivät sillloin kuuluisikaan koska vaavi on vasta niin pieni. Mahan sf-mitta on otettu ensimmäisen kerran vasta 20-> viikoilla olevassa neuvolassa. Ja neuvolakäyntejä ei täällä ainakaan kovin tiheästi ole ennen viimeistä kolmannesta.  Nyt viikkoja 25+3 ja vasta 3 neuvolakäyntiä ollut, seuraavaksi keskiraskauden lääkärineuvola ja sen jälkeen rv30 terveydenhoitaja neuvolakäynti.

Mun on nyt pakko sanoa etten ollut koskaan edes kuullut koko termospussista, mutta näköjään se pitää nesteen kuumana/kylmänä tuttipullossa. Esim. kesähelteellä veden kylmänä hoitolaukussa. Mutta joo, olen yhden lapsen kasvattanut ilman termospusseja ja hengissä on, eikä ole edes tullut mieleenikään kaipailla tuollaista keksintöä, mahtaako siis olla kovin tarpeellinenkaan? :o Tulevallekaan en aio moista hankkia. 
 
Meillä oli Tommy Tibbeen termospusseja, ja koska oli kyseessä pulloruokittu talvivauva, olivat ne kyllä tosi käteviä laukussa: kotona laittoi pulloon kiehuvaa vettä, maito jauheena mukaan ja pullo termospussiin mukaan. Näppärästi oli parin tunnin päästä juomakelpoista maitoa lapselle. Vaunuillessa puolestaan laitoin ruumiinlämpöisen veden vauvan kanssa samaan makuupussiin, ja sitten kyläpaikassa saattoi antaa lämmittämättä pojalle sopivan lämpöistä maitoa pullosta (kun vaan laittoi jauheet sekaan). Mielestäni näppärää, mutta toisaalta hyvin tulisi ilman tuotakin keksintöä toimeen. :-) Olipahan vain tarjouksessa noita pusseja, ja ostin niitä useamman, ja lahjoitin sitten toisille mammakavereille myöskin. Edelleen vauvan piltti kulkee pussukassa näppärästi mukana, vaikka termos-vaikutuksesta ei olekaan tarvetta. Pussiin mahtuu sopivasti lusikka, pilttipurkki ja ruokalappu, ja pyörivät siellä kokolailla hygienisenä kassissa ostosreissullakin mukana. (saman asian ajaisi siis kyllä mikä tahansa minigrip, mutta käytän termospusseja tottumuksesta, ja ei tarvitse tuhlata muovipusseja.
 
Meillä joi tyttö vaan pullosta ja kappas vaan, ei tarvittu kahta pulloa enempää. Ei ollut suuri vaiva niitä kattilassa keittää. Ekat kaks viikkoa keitettiin päivittäin ja sitte harvemmin. Kunnes huomasin: MAM:in pullot voi steriloida mikrossa (ohjeet pakkauksen sisällä). Ah kuinka kätevää! Tuttiosa vaan pullon sisään, pohja höllästi paikoilleen, 20ml vettä sisään ja korkki päälle. Kaks pulloa on mikrossa 4min :)
 
Kysymys ultraan liittyen, en löytänyt vastausta aiemmista. Eli tekeekö ensimmäisen UÄ-tutkimuksen lääkäri vai hoitaja/kätilö? Tieto on sikäli tärkeä, että tarvitsen jokatapauksessa käydä lääkärissä, joten onko sama odottaa ultraan vai varata erikseen aika? Kyseessä siis ei mikään akuutti asia :)

Toinen asia, mistä on ollut kahtalaista tietoa on, että tehdäänkö tutkimus vaginaalisesti vai vatsan päältä? Kyseessä eka ultra, viikkoja 12+ ja samalla tehdään sikiöseulontaa varten niskapoimumittaus. Lähetteessä sanotaan että pitää olla virtsaamatta pari tuntia ennen tutkimusta.
 
Eleanor Mulle ainaki tehtiin nt-mittaus alakautta ja tyhjällä rakolla. Kätilö vielä kysy ennen ultrausta, että oonko millon käyny vessassa viimeks... Tietysti jos oot saanu ohjeen olla pissimättä ennen tutkimusta, nii totta kai noudatat ohjetta. :) Kyllä ne siellä sit opastaa lisää.. :) Tsemppiä ultraan! :)
 
Heippatihei! Täälläkin on yksi avuton ensiodottaja joka kaipaa nyt kipeästi muiden tietämystä ja kokemuksia. Viikoissa mennään 20+1 tänään ja viimeyö oli yhtä tuskaa.
Heräsin viimeyönä puolineljän aikaan kun avokki tuli töistä, nousin ylös ja lähdin pissalle jonka jälkeen iski järkyttävä kipu ja jouduin kävelemään kaksikerroin takaisin sänkyyn eikä kipu hellittänyt. Pienikin liike sattui ihan älyttömästi aivan alavatsaan, häpyluuhun sisälle emättimeen ja peppuunkin. Voisin uskoa että puukolla raiskatuksi tuleminen tuntuisi tuolta. Lisänä oli näitä harjotussuppareita eli kohtu kovettui joka tuntui epämiellyttävältä muttei aiheuttanut muuten kipua.Tunsin kuitenkin vauvan liikkeitä ja olin superväsynyt (4 rankkaa työpäivää takana) kipu alkoi hellittää ja löysin hyvän asennon jossa nukahdin. Heräsin uudelleen puoli seiskalta puhelinsoittoon ja menin käymään taas vessassa -> sama juttu mutta onneksi hieman lievempänä. Takaisin sänkyyn päästyäni otin aikaisemmin hyväksi havaitsemani asennon ja nukahdin suhteellisen helposti. Kun seuraavan kerran heräsin tunsin alapäässä jomottavaa ja pakottavaa kipua joka taas pahentui vessassa käymisen jälkeen enkä pystynyt kunnolla kävelemään ja kääntyminen sängyssä piti tehdä itkua vääntäen joten päätin soittaa äitipolille ja sieltä neuvottiin päivystykseen. Päivystyksessä pääsin onneksi tarkkailuhuoneeseen makoilemaan ja sain grammasen panadolin joka helpotti kipua. Verenpaine, verensokeri, tulehdusarvot ja pissanäyte kaikki normaaleja ja lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa ei näkynyt verenvuotoa ja kohdunsuu oli normaali (tosin se metallihomma sattui ihan kauheasti). Samoja supistuksia tullut koko aamupäivän, välillä muutama ihan peräkkäinkin mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia. Mitään kunnon syytä ei sitten tälle saanut. Käski tulla takaisin jos alkaa veristä vuotoa tulla mutta muuten voi olla huoleti. Särkylääke on helpottanut oloa ja paikallaan istuminen ja makaaminen ei satu mutta käveleminen ja seisominen vielä hidasta ja tuskallista. Pikkuinen onneksi ilmoittelee taas itsestään, tälläkin hetkellä :) Ja perjantaina mennään rakenneultraan,  pääsee näkemään mikä meininki siellä masussa on :)
Mieltä jäi kuitenkin kaivelemaan että mikä saa aiheutettua tuollaista kipua..? Onko kellään muulla ollut samanlaisia kipuja? Kolmena ekana kuukautena minulla oli paljon näitä liitos ja kasvukipuja, jotka tuntui lähinnä vatsassa ja kyljissä ja nyt on ollut iskias-tyyppistä kipua lonkassa/häntäluussa joka vaikeuttaa kävelyä mutta sekin taas ihan erilaista kuin tämä..
 
Anyah: mulla on ollut ehkä kuvailemasikaltaisia kipuja jossain tuolla sisuksissa, just ehkä nivuset-emätin-lantionpohja-akselilla. ei kuitenkaan noin kovia kuin sulla. sängyssä kyljen kääntäminen välillä sattuu kyllä aikalailla, samoin kävely, mutta oon toistaiseksi pärjännyt niiden kanssa. välillä ne ovat kovempia ja nyt taas pari viikkoa olleet iisimpiä. on kyllä ollut toisinaan tuskaa nousta sängystä tai jos on istunut pitkään paikallaan, kaksinkerroin saa mennä vähän aikaa. soitin noista neuvolaan silloin kun ne alkoi ja sieltä arvioitiin, että normaalilta paikkojen venymiseltä kuullostaa. muita oireita kun ei ole ollut. toivottavasti sullakin helpottaa!!
 
Kivut ovat hellittäneet, onneksi. Eivät oikeastaan kestännet kuin sen yhden päivän mutta kyllähän ne säikäytti. Ensimmäisen kipuaallon aikana minua ei ois saanu ku ambulanssin paareilla pois sängystä. Nyt on enää ollut "normaalin" tuntuisia kipuja enimmäkseen kyljissä. ja juuri äkkinäisiä liikkeitä varoen ja pitkään istumisen jälkeen pitää könkätä hetki kumarassa. Pitkään seisoessa ja kävellessä alkaa pistämään lonkkaan/häntäluuhun ja sitte on vaikia kävellä. Tuntuu että maha kasvaa ihan älytöntä vauhtia Käytiin rakenneultrassakin eilen ja siellä näkyi kaikki olevan kohdallaan ja pikkuinen prinssi olisi tulossa )))))) Kovasti potkiskelee ja pyörähtelee masussa mikä välillä tuntuu aika epämiellyttävältä paineelta alavatsalla. Ja saa jo varoa ettei pissi housuun vielä olis nelisen kuukautta odotettava
 
Anyah: Kokemusta ei raskuaden aikana kuvaamasi kaltaisista kivuista ole, mutta joskus ennen raskautta oli, mikäli suolistossa oli paljon ilmaa tai oli ummetusta. Se kipu säteili nimenomaan alavatsaan ja ulkosynnyttimiin suoliston ja peräaukon lisäksi. Todella niin viiltävä kipu että epäilin jo jotain vakavampaa. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta minulla on kohtu taaksepäin kallistunut, ja esim. tamponi painaa peräsuolta tms ja aiheuttaa mm. menkkojen aikaan noita kramppimaisia kipuja.

Onnea kivoista ultrauutisista! Meille tuli juuri tänään kutsu rakenneultraan maaliskuun alussa :)
 
Anyah:  Mulla oli ekaa oottaessa tommosia voimakkaita kipuja.  Olin alkuun oikeesti hätää kärsimässä kunnes sitten tajusin mistä oli kyse.  Eli mun kohdallani just suolistoon kertyneestä ilmasta yms.  Eli ilmeisesti kohtu painoi suolistoa niin ettei siellä ihan päässy kaikki kiertämään normaalisti ja siitä tuli voimakkaita puukkokipuja jotka just säteili tonne emättimeen ja peräsuoleen yms.  Se vessakäynnin pienikin pinnistely saattoi laukaista semmosen kivun.
 
Otetaanko ultra automaattisesti jo ekalla neuvolakäynnillä vai onko se varattava erikseen? Meillä plussat muutama päivä sitten, rv vissiin 7 jotain ja neuvola kahden viikon päästä. Eli, varataanko ultra erikseen? Olisi kiva saada se lopullinen varmistus sille plussalle..
 
Seinäjoella katottiin ekassa neuvolassa jollain vanhalla kämäsellä UÄllä sen verran että todettiin jotta möykky on ja sydän näky sykkivän. Täällä ei tarvinnut erikseen varata. En tiedä sit miten muualla. :) Myöhemmin sitten oli erikseen äitipolilla kunnon ultrat :) Onnea plussasta <3
 
Salme Mulle varas neuvolatäti varhaisultra-ajan ku ensimmäistä kertaa soitin neuvola-aikaa varatakseni. Mulla oli tuulimunaraskaus taustalla joten halusivat varmistaa, että tällä kertaa on ihan oikee munasolu kehittymässä.
 
Kertokaahan, milloin olette kertoneet raskaudestanne töissä? Itse olen vasta rv 5+0, mutta meillä töissä tehdään jo nyt kesän suunnitelmia. Olen siis sellaisessa työssä, jossa pidän erilaisia kursseja jne, jotka täytyy suunnitella etukäteen. En kuitenkaan haluaisi vielä lähiaikoina kertoa raskaudesta, kun mitä vain voi tapahtua, kun matka on näin alussa.
 
Itse kerron raskaudesta vasta loppuviikosta, nyt 20 + ??, rakenneultran jälkeen. En ole aikaisemmin viitsinyt kertoa, sillä 100% terveydestä ei vielä ole varmaa tietoa. Itse työskentelen hevosten kanssa, joten äitiysloma ja kesäloma perä perään tulisivat tuossa jo parin kuukauden päästä...
 
Mä kerroin aika pian. muistaakseni heti ton rv12 jälkeen. Itsekkin oon töissä tallilla ja oli pakko kertoa, kun kävi vähän turhan onnettomuusalttiiksi työ (meillä on aika haastavia käsiteltäviä jotkut hevosista) ja sitten lopulta kävikin pikku vahinko jollonka rv19 jäin pois töistä kokonaan. 
 
Takaisin
Top