Mä jouduin kertoon jo aiemmin esimiehelle, kun jouduin käymään raskauspäivystyksessä verenvuodon takia. Esimies mietti poissaolosta et onko saikkupäivä vai otetaanko mun liukumista, niin kerroin sitten tilanteen.Milloin kerrotte/kerroitte työnantajalle raskaudesta?
Olen selaillut keskustelupalstoja ja juttuja aiheesta, ja lähes kaikki ovat ilmoittaneet kertoneensa vasta 12 viikon jälkeen. Joo tämä on muuten ihan ymmärrettävää, mutta se mikä hämmentää, on neuvola- ja lääkärikäynnit ja niissä käyminen (palkallisena) työaikana?? Miten voi saada palkkaa poissaolosta, jos sen syytä ei kerro työnantajalle? Miten olette asian hoitaneet? Itse en ole ihan sataprosenttisen varma, onko meillä neuvolat palkallisia (liukuva työaika), koska myös tesissä tämä on mainittu jotenkin kryptisesti "jos ei ole mahdollista käydä työajan ulkopuolella".
Meillä noin periaatteessa olisi mahdollista käydä työajan ulkopuolella, etenkin jos sattuu iltapäiväajan saamaan, sillä liukumat alkavat jo kahdelta. Mutta esim. Ensimmäinen neuvola on klo 8.30, enkä ehdi siis aloittamaan työtä liukumien puitteissa. Eli hermoilen nyt siitä, tuleeko mun kertoa asiasta vai ei. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakityö ja perhemyönteinen työyhteisö/työnantaja. Mutta silti tuntuisi kovin aikaiselta kertoa ennen ensimmäistä neuvolaa edes pomolle asiasta.
Samalla kysyin noista neuvolakäynneistä juurikin kun meilläkin on liukuva työaika. Meni niin, et jos neuvola/ultra/mikä vaan oli työajalla, niin se oli työaikaa eli ei vähennetty liukumasta. Jos siis neuvola oli vaikka klo 9.00, niin leimasin itseni silloin sisään töihin. Tai jos olin aloittanut työt jo aikaisemmin, niin työaika vaan jatkoi raksuttamistaan normaalisti.