Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milloin kerrotte/kerroitte työnantajalle raskaudesta?
Olen selaillut keskustelupalstoja ja juttuja aiheesta, ja lähes kaikki ovat ilmoittaneet kertoneensa vasta 12 viikon jälkeen. Joo tämä on muuten ihan ymmärrettävää, mutta se mikä hämmentää, on neuvola- ja lääkärikäynnit ja niissä käyminen (palkallisena) työaikana?? Miten voi saada palkkaa poissaolosta, jos sen syytä ei kerro työnantajalle? Miten olette asian hoitaneet? Itse en ole ihan sataprosenttisen varma, onko meillä neuvolat palkallisia (liukuva työaika), koska myös tesissä tämä on mainittu jotenkin kryptisesti "jos ei ole mahdollista käydä työajan ulkopuolella".
Meillä noin periaatteessa olisi mahdollista käydä työajan ulkopuolella, etenkin jos sattuu iltapäiväajan saamaan, sillä liukumat alkavat jo kahdelta. Mutta esim. Ensimmäinen neuvola on klo 8.30, enkä ehdi siis aloittamaan työtä liukumien puitteissa. Eli hermoilen nyt siitä, tuleeko mun kertoa asiasta vai ei. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakityö ja perhemyönteinen työyhteisö/työnantaja. Mutta silti tuntuisi kovin aikaiselta kertoa ennen ensimmäistä neuvolaa edes pomolle asiasta.
Mä jouduin kertoon jo aiemmin esimiehelle, kun jouduin käymään raskauspäivystyksessä verenvuodon takia. Esimies mietti poissaolosta et onko saikkupäivä vai otetaanko mun liukumista, niin kerroin sitten tilanteen.

Samalla kysyin noista neuvolakäynneistä juurikin kun meilläkin on liukuva työaika. Meni niin, et jos neuvola/ultra/mikä vaan oli työajalla, niin se oli työaikaa eli ei vähennetty liukumasta. Jos siis neuvola oli vaikka klo 9.00, niin leimasin itseni silloin sisään töihin. Tai jos olin aloittanut työt jo aikaisemmin, niin työaika vaan jatkoi raksuttamistaan normaalisti.

Voiko käydä kylvyssä? Tarkoitan siis normaalia kylpyammetta, onko tästä jotain haittaa?
Ainakin luin, että poreammeet ja lämmitettävät kylvyt olis ei listalla ☺️
Minun mielestäni poreammeet ja muut vastaavat ovat riski vasta ihan loppuraskaudesta, tulehdusriskin takia. Itse kävin kylpylässäkin vielä vähän ennen raskausvapaata. :smiling-eyes:

Minä viritin kuminauhan kulkemaan vaunukopan kaaren myötäisesti ja taitoin harson sen alle reunastaan kiinni.
Kiitos vinkistä! Tuli tarpeeseen.
Mä viritin nyt polkupyörän tavaroiden kiinnitykseen tarkoitetun koukkupäisen kuminauhan =mustekalan myös vaunukopan kaaren päälle. Onkin helpompi kuin pyykkipojat joita toi 8kk vauva alkoi istuma-asennossa "poimimaan" talteen.

Mä jouduin kertoon jo aiemmin esimiehelle, kun jouduin käymään raskauspäivystyksessä verenvuodon takia. Esimies mietti poissaolosta et onko saikkupäivä vai otetaanko mun liukumista, niin kerroin sitten tilanteen.

Samalla kysyin noista neuvolakäynneistä juurikin kun meilläkin on liukuva työaika. Meni niin, et jos neuvola/ultra/mikä vaan oli työajalla, niin se oli työaikaa eli ei vähennetty liukumasta. Jos siis neuvola oli vaikka klo 9.00, niin leimasin itseni silloin sisään töihin. Tai jos olin aloittanut työt jo aikaisemmin, niin työaika vaan jatkoi raksuttamistaan normaalisti.

Olen selaillut keskustelupalstoja ja juttuja aiheesta, ja lähes kaikki ovat ilmoittaneet kertoneensa vasta 12 viikon jälkeen. Joo tämä on muuten ihan ymmärrettävää, mutta se mikä hämmentää, on neuvola- ja lääkärikäynnit ja niissä käyminen (palkallisena) työaikana?? Miten voi saada palkkaa poissaolosta, jos sen syytä ei kerro työnantajalle? Miten olette asian hoitaneet? Itse en ole ihan sataprosenttisen varma, onko meillä neuvolat palkallisia (liukuva työaika), koska myös tesissä tämä on mainittu jotenkin kryptisesti "jos ei ole mahdollista käydä työajan ulkopuolella".
Meillä noin periaatteessa olisi mahdollista käydä työajan ulkopuolella, etenkin jos sattuu iltapäiväajan saamaan, sillä liukumat alkavat jo kahdelta. Mutta esim. Ensimmäinen neuvola on klo 8.30, enkä ehdi siis aloittamaan työtä liukumien puitteissa. Eli hermoilen nyt siitä, tuleeko mun kertoa asiasta vai ei. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakityö ja perhemyönteinen työyhteisö/työnantaja. Mutta silti tuntuisi kovin aikaiselta kertoa ennen ensimmäistä neuvolaa edes pomolle asiasta.
Isot onnittelut raskaudestasi! Mä kerroin vasta 12rv jälkeen. Tosin sain ekan käynnin työajan ulkopuolelle kun totesin etten aamuun pääse. Ilmeisesti iltapäivä ajat ovat usein neuvoloissa suosituimpia.
Mullakin oli liukumaa, eli aloitin työt esim aamun labrakoe -päivinä vasta käynnin jälkeen, eikä kukaan mitään kysellyt. Tunnin tai parin poissaolo ei niin paljon nettopalkkaankaan vaikuttanut että olisin kokenut tarpeelliseksi sitä yrittää palkalliseksi saada.

Itsehän ilmoitin työnantajalle tyyliin viikoilla 20, kun ei enää mahaa saanut pysymään housuissa ja jouduin pyytämään, että hankkii äitiyshousut työhousuiksi. Kuitenkin vähän ennen sitä pakollista "2kk ennen raskausvapaalle jäämistä".
Periaatteessahan asia ei työnantajalle millään lailla kuulu minkä vuoksi lääkäriin menet, joten itse aina esitin ajoissa työvuorotoiveen kera saatteen "lääkäri" eikä muuta selvitystä.
Rakenneultraan mennessä vaan ilmoitin, että mulle ilmoitetaan aika tietylle viikolle, jota en pysty itse muuttamaan, että tulee käynti keskussairaalassa ja pitäisi lähteä aiemmin töistä. Tämä oli hänelle ihan pätevä selitys silloin eikä ollenkaan ongelma.

Mä kerroin joskus joulukuussa kun la oli heinäkuussa, viikkoja mahtoi olla vasta n. 10. Halusin kertoa aikaisin koska olin jäämässä pois juuri kesälomakauden alkaessa ja tiesin että ylimääräisen sijaisen etsiminen voi tuottaa tuskaa. Pomo olikin hyvin kiitollinen.

Neuvolat koitin järjestää työajan ulkopuolelle, ja se oli onneksi helppoa koska mulla on vuorotyö ja meidän neuvolassa hyvät resurssit. Ultriin tuli ajat postissa niin aikaisin että ehdin toivoa siihen vapaapäivän tai sopivan työvuoron.

Sairaalalle on mentävä silloin kun kutsuvat ellei itse sairastu pahasti tms. Ajat on kortilla ja tutkimukset on hyvä tehdä tietyillä raskausviikoilla. Niitä aikoja ei siis kannata yrittää siirtää töiden vuoksi, vaan ellei töiden järjestely onnistu, menet työajalla. Sama koskee myös neuvolaa monella paikkakunnalla. Mäkin muistelisin, että pomon ei tarvitse tietää käynnin tarkkaa syytä, kun kyseessä on kiireellinen asia tai jos aikoja ei muuten ole saatavilla. Toki voi helpottaa elämää niin monella tavalla jos pomo tietää, mä en näe syytä miksi vakituisessa työsuhteessa olevan pitäisi hermoilla.

Itsehän ilmoitin työnantajalle tyyliin viikoilla 20, kun ei enää mahaa saanut pysymään housuissa ja jouduin pyytämään, että hankkii äitiyshousut työhousuiksi. Kuitenkin vähän ennen sitä pakollista "2kk ennen raskausvapaalle jäämistä".
Periaatteessahan asia ei työnantajalle millään lailla kuulu minkä vuoksi lääkäriin menet, joten itse aina esitin ajoissa työvuorotoiveen kera saatteen "lääkäri" eikä muuta selvitystä.
Rakenneultraan mennessä vaan ilmoitin, että mulle ilmoitetaan aika tietylle viikolle, jota en pysty itse muuttamaan, että tulee käynti keskussairaalassa ja pitäisi lähteä aiemmin töistä. Tämä oli hänelle ihan pätevä selitys silloin eikä ollenkaan ongelma.
Ok kiitos vastauksesta. Eli teidän tessissä ei neuvola-ajat ole palkallisia?

Meillä kuuluu tes:ssä (suurimmassa osassa varmaan kuuluu), mutta koska mulla on liukuva työaika niin säädin neuvola-ajat niin, että kävin pääsääntöisesti omalla ajalla. Ultrat yms. ajat, johon en itse voinut vaikuttaa niin otin työajalla, jos oli keskellä päivää. Yleensähän raskauteen liittyvät käynnit tulisi ensisijaisesti hoitaa työajan ulkopuolella, mutta tietty jos ei onnistu eli käytännössä silloin ku sulla on 8-16 duuni niin sittenhän se on pakko mennä työajalla. Muutenhan pystyt ne järjestelemään esimerkiksi vuorotöissä iltavuoroissa aika aamulle jne. Itse oon kertonut raskauksista töissä silloin, kun se on ollut ajankohtaista eli maha on alkanut näkymään ja äitiyslomat lähenemään.

Työskentelen tessittömällä alalla asiantuntijatyössä ja on liukuva työaika. Käytännössä olen merkinnyt työnaikakirjanpitoon palkallisen vapaan neuvolakäynneille. Jos esim neuvola on klo 8, merkitsen työpäivän alun 8.30:een, koska neuvolasta on kuitenkin siirtymä töihin. Jos neuvolakäynti osuisi klo 8-17 ulkopuolelle, kävisin siellä ns omaan piikkiin, koska yleensä olen kutakuinkin tuolla aikavälillä töissä. Toisaalta olen myös katsonut, etten neuvolapäivinä tee plussaa, eli etten kartuta liukumaa neuvolassa käymällä.

Olen ymmärtänyt, ettei tessillä voi tehdä raskausneuvolakäyntejä palkattomiksi, koska lain mukaan ne eivät saa aiheuttaa palkanmenetystä.

Ok kiitos vastauksesta. Eli teidän tessissä ei neuvola-ajat ole palkallisia?
Myönnän, etten edes katsonut. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Itse vaan tottunut kaikki lekurit ja sen sellaiset menot sopimaan työvuoroihin sopivaksi, kun muutenkin meinaa aina olla pulaa työvoimasta.

Olen ymmärtänyt, ettei tessillä voi tehdä raskausneuvolakäyntejä palkattomiksi, koska lain mukaan ne eivät saa aiheuttaa palkanmenetystä.

Tämä oli hyvä huomio.

Meidän TES sanoo:
"Säännöllisen työajan palkkaa ei vähennetä seuraavissa tapauksissa edellyttäen, että tarkastukset ja tutkimukset on järjestetty tarpeetonta työajan menetystä välttäen.

- Sairauden toteamiseksi välttämätön lääkärintarkastus ja siihen liittyvä
lääkärin määräämä laboratorio- tai röntgentutkimus, jos aikaa ei ole saatu
työajan ulkopuolella. Jos vastaanotolle pääseminen siirtyisi viikkoja sen
johdosta, että työntekijä ei saa vastaanottoaikaa työajan ulkopuolella,
hyväksytään lääkärissäkäynti työaikana.

...

- Raskaana olevan työntekijän käydessä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, jos aikaa ei ole saatu työajan ulkopuolella."

Eli lähtökohtaisesti lääkärissä ym. käydään omalla ajalla, mutta koska se ei aina ole mahdollista, kiireelliset ja välttämättömät sekä raskauteen liittyvät käynnit saa käydä työajalla. Ellei halua kertoa raskaudesta, jotenkin se vastaanoton kiireellisyys periaatteessa täytyy pomolle perustella, taitaa olla vähän pomostakin (ja työyhteisöstä) kiinni että miten tarkkana näissä ollaan. Hatusta vetäen esimerkiksi puhtaasti kosmeettiseen kirurgiaan liittyvät käynnit ja saikut eivät ole palkallisia. Meidän työpaikalla lääkärikäynti ei ole koskaan ollut mikään ongelma eikä syytä ole tivattu.

Mulla on jotenkin tosi syyllinen olo, mä olen vain omalle porukalle töissä kertonut että tulen huomenna myöhässä töihin, esimiehelle en ole koskaan ilmoitellut menoistani 🙈😅 Ja näin siis aina jo ennen raskausaikaa, varsinkin tänä vuonna mulla ollut hurja määrä pakollisia terveysmenoja 🙈 Tosin en tiedä mitä esimies tunnin, parin tunnin poissaololla tekee kun koskettaa vain omaa lähimpää porukaa jos olen pois. Oon joskus ollut töissä ilta kasiin saakka, vaikka työaika loppuu ennen neljää ja oon saattanu merkata tehneeni töitä 16.30 saakka, joten perustelen tuolla että pari kertaa kuukaudessa voin oman sairauden/raskauden takia jossain käynnillä olla 🙈

Mulla on jotenkin tosi syyllinen olo, mä olen vain omalle porukalle töissä kertonut että tulen huomenna myöhässä töihin, esimiehelle en ole koskaan ilmoitellut menoistani 🙈😅 Ja näin siis aina jo ennen raskausaikaa, varsinkin tänä vuonna mulla ollut hurja määrä pakollisia terveysmenoja 🙈 Tosin en tiedä mitä esimies tunnin, parin tunnin poissaololla tekee kun koskettaa vain omaa lähimpää porukaa jos olen pois. Oon joskus ollut töissä ilta kasiin saakka, vaikka työaika loppuu ennen neljää ja oon saattanu merkata tehneeni töitä 16.30 saakka, joten perustelen tuolla että pari kertaa kuukaudessa voin oman sairauden/raskauden takia jossain käynnillä olla 🙈
Mielestäni aivan turhaan itseäsi syyllistelet. Etenkin jos sen menettelysi lähiporukka mukisematta hyväksyy.
Itse kirjaisin jonnekin ylös ne venyneiden iltojen "vaihtotunnit" ja totesikin asian ääneen myös lähiporukalle. Yksi helppo tapa dokumentoida ne itselle varmuuden vuoksi talteen on ottaa vaikka pukkarin/ työpöydän näkymästä ilta kuva. Niissähän näkyy kellonaika...
Myötätuulta sinunkin raskausmaratooniisi! 🍀

Näin esihenkilön näkökulmasta niin kyllä mä toivoisin, että porukka kertoisi myös minulle poissaoloistaan ja eritoten, että toteutuneet työvuorot merkataan työvuorolistoihin niin kuin ne on. Ihan vakuutussyistäkin, jos jotain sattuu esimerkiksi työmatkalla tai vaikka työpaikalla liukastuu, kun pitäisi olla jo työaikojen mukaan kotona.

Näin esihenkilön näkökulmasta niin kyllä mä toivoisin, että porukka kertoisi myös minulle poissaoloistaan ja eritoten, että toteutuneet työvuorot merkataan työvuorolistoihin niin kuin ne on. Ihan vakuutussyistäkin, jos jotain sattuu esimerkiksi työmatkalla tai vaikka työpaikalla liukastuu, kun pitäisi olla jo työaikojen mukaan kotona.
Hyvä toive. Toki jos lanssin joutuu tilaamaan niin kysyvät että minnes olit menossa/ tulossa.
Minnes merkkaat kun listoja tai kulunvalvontaa ei ole?

Kysymys kaukalopussin käytöstä. Laitetaanko pussi kaukaloon vastasyntyneen pienentäjän päälle (kuten kuvassa), vai pitäisikö pienentäjä olla pussin sisällä vauvan kanssa? 🤔
Kaukalona Britaxin 5Z2 ja pussina Nordlysin Freja mini.

Liitteet

• BA90B387-95CD-4D56-8494-9677A2A5BD7D.jpeg
    BA90B387-95CD-4D56-8494-9677A2A5BD7D.jpeg
    1.6 MB · Katsottu: 136
Hyvä toive. Toki jos lanssin joutuu tilaamaan niin kysyvät että minnes olit menossa/ tulossa.
Minnes merkkaat kun listoja tai kulunvalvontaa ei ole?
Tietenkin jos työpaikalla ei ole työvuorolistoja tai kulunvalvontaa niin vaikeaahan se niissä tilanteissa on mitään minnekään merkkailla, mutta suurimmassa osassa työpaikoista varmasti joku työajanseuranta on.

Kysymys kaukalopussin käytöstä. Laitetaanko pussi kaukaloon vastasyntyneen pienentäjän päälle (kuten kuvassa), vai pitäisikö pienentäjä olla pussin sisällä vauvan kanssa? 🤔

Minä olen laittanut tuolleen, miten sinulla kuvassa on.

Minä olen laittanut tuolleen, miten sinulla kuvassa on.
Juuri noin kuuluisi tehdä, koska sitä varten ne aukot siellä pussissa on!

Toki mä huomasin vauvalle tulevan autossa aivan liian kuuman pussin sisällä. Niinpä käytin kaukalopussia kaukalon päällä " tuulen ja pakkasen suoja huppuna" autoon tai siitä sisälle siirryttäessä. Nostin pussin jalkapuolen kaukalon yläosan päälle ja vastaavasti päänpuoli olinkin kopan jalkaosan päällä. Jalkojen päällä olevan osan annoin olla yleensä autossa lyhyillä matkoilla paikallaan, ja yläosan ilk taitettua siihen päälle.
Lämmin huoneilma/ auton sisäilma tasasi kätevästi kylmän osumista pieniin kasvoihin ja eipä tarvinnut varoa myöskään kirkasta ☀️ paistetta.
Toki talvet, autot ja matkat parkkipaikalle on erilaisia kuten nuo vauvatkin. Uskon sinunkin kokeilemalla löytävän teille parhaan ratkaisun.
Vauvan niskasta omalla kädellä kokeilemalla saat tietää onko hänellä kylmä vai kuuma...

Muokattu viimeksi:
Minun mielestä siinä facebookin turvakaukaloryhmässä oli joskus puhetta, että pienentäjä tulisi pussin päälle. Meillä oli erilainen kaukalo ja siinä oli 2 erillistä osaa (pyllyn alle ja päätuki), niin sen pylly jutun laitoin pussin alle ja pääntuen pussin päälle. En ole enää siinä ryhmässä, joten en voi asiaa varmistaa

Takaisin