Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Tuota vauvan kuukausittaista kehitystä en oo täältä huomannukkaa! Pitää siihen tutustua.

Moni puhuu tuossa sumussa olemisesta, se vähän kauhistuttaa kun mulla on töiden kautta kokemusta noin 38 tunnin valvomisista (kun en pitkän työvuoron jälkeen osaa ruveta aamulla nukkumaan vaan saan unta aina vasta seuraavan kerran illalla), mulla on silloin ihan kamala olo, kävelen päin seiniä, olen tosi äksyinen, nälkäinen, huimaa. Jos tuollainen olo on vauvan kanssa ollessa sit koko ajan, onko silloin edes yhtään turvallista olla vauva kanssa 🙈

En kyllä tiedä miten pärjään jos oma vauva ei tykkääkään vaunussa olla, menee mun lenkkiunelmoinnit ihan pieleen sitten 😅 Jos nyt sit jaksankaan lenkille lähteä, kun mielessä on nyt tuo pitkä valvominen 😅 Kantoreppua/liinaa kyllä haluan myös opetella käyttämään, mutta uskaltaako sellaisen kanssa lähteä ulkoilemaan? Mä nimittäin olen aika kömpelö, pelkään että satutan vauvaa törmäämällä johonkin/kaatumalla 🙈
 
Kyllä minä ainakin oon kiertänyt vauva kantovälineessä kaikki metsäpoluista ja kansallispuistoista lähtien 😊 se on niin paljon helpompaa kulkea kuin vaunujen kanssa!
 
Mäkin tykkään metsässä liikkua, juoksulenkit käyn aina vain metsäpoluilla, muualla en oikein tykkää juosta. Kuulostaisi kyllä ihanalta kun varhain aamulla auringonpaisteessa lintujen laulussa vauvan kanssakin siellä saisi olla 😊
Mua vaan hirvittää jos kaadun 🙈Tohon lähimetsään pääsee vain jyrkkää polkua ylös ja etenkin näin talvella on alas tullessa tullut pyllähdeltyä. Ja kun oon itseänikin tikattavaksi saakka telonut omalla kömpelyydellä. Oon kyllä kissa sylissä metsässä liikkunut ja kerran sitten kaaduin, ei kissalle käynyt mitenkään kun tarrasin vain kovaa siitä kiinni ettei lennä minnekään 😅 Vauvan kanssa tietysti se helpompi, että se on sitten siinä kantovälineessä ja omat kädet vapaana.
 
Itse en vauva kantovälineessä kulkisi paikassa, jossa kaadun ilmankin tai ainakin sen vaikka liukkaan kohdan menisi aina supervarovasti. Vaikka varmasti jo äidin vaisto kertoo näin tekemään. 😊 Siis turvallisessa maastossa on turvallista kulkea vauvan kanssa.

Uniassosiaatioista kun oli jossain kohtaa puhetta, en pelkäisi niitä. Ne auttaa kivasti nukahtamaan. Mutta! Niitä kannattaa olla enemmän kuin yksi. Helpommalla varmasti pääsee, kun heti alkuun nukuttaa monella tavalla, mutta voi niitä myös lisätä. Muistelen lukeneeni jotain sellaista, että jos vauvalla on tissi uniassosiaationa voi uneen imettäessä samalla laulaa/heijata/silittää (mikä nyt olisi sopiva uniassosiaatio) ja kun sitä tekee tarpeeksi monta kertaa siitäkin tulee uniassosiaatio.
 
Tuota vauvan kuukausittaista kehitystä en oo täältä huomannukkaa! Pitää siihen tutustua.

Moni puhuu tuossa sumussa olemisesta, se vähän kauhistuttaa kun mulla on töiden kautta kokemusta noin 38 tunnin valvomisista (kun en pitkän työvuoron jälkeen osaa ruveta aamulla nukkumaan vaan saan unta aina vasta seuraavan kerran illalla), mulla on silloin ihan kamala olo, kävelen päin seiniä, olen tosi äksyinen, nälkäinen, huimaa. Jos tuollainen olo on vauvan kanssa ollessa sit koko ajan, onko silloin edes yhtään turvallista olla vauva kanssa 🙈

En kyllä tiedä miten pärjään jos oma vauva ei tykkääkään vaunussa olla, menee mun lenkkiunelmoinnit ihan pieleen sitten 😅 Jos nyt sit jaksankaan lenkille lähteä, kun mielessä on nyt tuo pitkä valvominen 😅 Kantoreppua/liinaa kyllä haluan myös opetella käyttämään, mutta uskaltaako sellaisen kanssa lähteä ulkoilemaan? Mä nimittäin olen aika kömpelö, pelkään että satutan vauvaa törmäämällä johonkin/kaatumalla 🙈
Minä en tuota sumuisuutta siinä alussa ainakaan ole kokenut samanlaisena kuin pahan univelan sumu. Sellainen paha univelka on minulle tullut myöhemmin. Alku on sellaista omanlaistaan, keskittyminen on niin täysillä vauvaan, imetys vie aikaa ja voimia ja unirytmi on mitä on. Siinä on siinä vauvasumussa. Ei se ole sellaista vauvalle vaarallista sumua. Hormonit myllää ja itse ainakin tarvitsin perheeseen sulkeutunutta aikaa. :smiling-eyes:
 
Minä en tuota sumuisuutta siinä alussa ainakaan ole kokenut samanlaisena kuin pahan univelan sumu. Sellainen paha univelka on minulle tullut myöhemmin. Alku on sellaista omanlaistaan, keskittyminen on niin täysillä vauvaan, imetys vie aikaa ja voimia ja unirytmi on mitä on. Siinä on siinä vauvasumussa. Ei se ole sellaista vauvalle vaarallista sumua. Hormonit myllää ja itse ainakin tarvitsin perheeseen sulkeutunutta aikaa. :smiling-eyes:
Hyvin osaavasta kuvasit tuota erityissumua VäriSointu! Juuri tuollaista se vauvan kanssa oli... Haluaa olla kotona, kiirettä...keskittyä vauvaan. Muu maailma +ihmiset on ajatusten ulkopuolella ja itse on siinä kotona vauvan kanssa turvassa kaikelta ylimääräiseltä.
Ihanaa oli jos joku muu teki minulle ruokaa tai sitä tarvitsi vain lämmittää. Esimerkiksi ajatus kauppaan menemisestä tuntui vastenmieliseltä. Onneksi lapsen isä hoiti ne kodin ulkopuoliset asiat ja olin tehnyt ruokaa valmiiksi pakkaseen.
Se aika ei siis ole samanlaista kuin mitä pitkävalvominen esim työvuorojen myötä voi aiheuttaa.
 
Kuulostaa paremmalta tuo! Ei siis pelottavalta vaan sellaiselta mitä voi odottaakin, että saa luvan kanssa vauvaan keskittyä 😊
Juuri niin...
Vanhaan aikaan on puhuttu lapsivuodeajasta. Käytännössä tuoreen äidin on toivottu pysyvän "vuoteessa" niin kauan kun jälkivuotoa on tullut. Se on ollut äidin ja vauvan yhteistä aikaa. Varmaan on tehnyt hyvää molemmille kun äitien työ on ollut useissa maataloudesta elävistä pientiloilla fyysisesti suht raskasta kun silloin esim pyykitkin on pesty käsin...
 
Kuulostaa paremmalta tuo! Ei siis pelottavalta vaan sellaiselta mitä voi odottaakin, että saa luvan kanssa vauvaan keskittyä 😊
Ja itse ainakin koin sellaisen aivokapasiteetin tilapäisen pienentymisen. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Jotenkin en ollut ihan terävimmilläni. Eräs kaveri sanoi niin, että aivot löytyy jostain synnärin viemäreistä.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nyt vauva 4kk ja koen olevani jo oma itseni.
 
Palaisin vielä tuohon et minne nostaa vastasyntynyt nukkumaan, kun itse haluaa syödä, käydä vessassa, suihkussa tjs. Äitiyspakkaus on näppärän kokoinen ja patja on matkassa, siihen saa helpon ensisängyn sijattua, ja sitä on helppo pitää siinä huoneessa missä itsekin puuhailet. Siten ei pääse vauvan nälkäviestintä menemään ohitse. Samaa asiaa toki ajaa vaikkapa vaunut tai vaikka pyörillä kulkeva vauvan ensisänky, tai sitteri jonka saa ihan vaakatasoon.
 
Oletteko sairastelleet alkuraskaudessa, viikoilla 3-4? Onko siihen sanottu mitään lääkärissä/neuvolassa? Onko mainittu mistään riskeistä? Entä kuume?
Sairastin viikolla 4 koronan ja viikolla 10 influenssa A:n. Välttelin lääkkeiden ottamista mahdollisimman pitkään, vaikka lääkäristä suosittelivat panadolia ottamaan kuumeeseen. Toistaiseksi raskaus edennyt normaalisti, eikä ole epäilystä, että sairastelut olisivat vaikuttaneet sikiön kehitykseen.
 
Oletteko sairastelleet alkuraskaudessa, viikoilla 3-4? Onko siihen sanottu mitään lääkärissä/neuvolassa? Onko mainittu mistään riskeistä? Entä kuume?
Korkea kuume (yli 38c)alkuraskaudessa voi vaikuttaa sikiön kehitykseen. Harvinaista, eli varmasti ei ole vaikuttanut sulla, mutta halusin vastata tähän siksi että ihmiset ei välttelisi tarvittaessa parasetamolin(esin panadol) ottamista kuumeessa! Raskaana tulee olo, ettei haluaisi mitään lääkkeitä syödä, mutta kuumeen alentaminen panadolilla on sikiölle parempi vaihtoehto kuin se yli 38 kuume.


Ja vaikka kuume olisi huidellut 40 noilla viikoilla niin silti vauvalla kaikki suurimmassa osassa tapauksia hyvin. Tämä vain huomiona siihen, ettei välttelisi lääkkeitä vain periaatteesta.
 
Siirsin hammastarkastusta käsittelevät viestit omaksi aiheeksiin. On kuitenkin mielenkiintoinen aihe, joka herättää keskustelua. 😊 Löytyy näin helpommin, ja meni vähän ohi alkuperäisen ketjun tarkoituksen. Eli ei ollut kysymys ensiodottajalta. Jatketaan siis täällä keskustelua hammastarkastuksesta. 😊

Vargynja, admin.
 
Ihana ketju! 🤩 Pitää lukea kyllä alusta loppuu. Mulla on rv 6+2 menossa. Onko muilla tässä vaiheessa ottanut helposti mahanpohjasta? Mulla ottaa mahasta monta kertaa päivässä, niin kuin vuoristoradassa olisi.ö 😅 Esim telkkaria katsellessa jos joku vaikka hyppää korkealta. Pelottaa jo että voiko tästä olla jotain haittaa..?
 
Ihana ketju! 🤩 Pitää lukea kyllä alusta loppuu. Mulla on rv 6+2 menossa. Onko muilla tässä vaiheessa ottanut helposti mahanpohjasta? Mulla ottaa mahasta monta kertaa päivässä, niin kuin vuoristoradassa olisi.ö 😅 Esim telkkaria katsellessa jos joku vaikka hyppää korkealta. Pelottaa jo että voiko tästä olla jotain haittaa..?

Onnea raskaudesta! Ei ole mitään haittaa, kyllä se siellä hyvissä suojissa on 😊
 
Kysynpä nyt täälläkin. Eli onko jollain kokemusta tai onko ollut puhetta lääkärin kanssa kortisonivoiteen käytöstä raskauden aikana? Mä havahduin yöllä siihen, että oon ajattelemattomuuttani käyttänyt satunnaisesti apolar 0,1% voidetta ja googlatessa selvisi että voi aiheuttaa epämuodostumia 😥 Raskaus on vielä alkuvaiheessa ja pelottaa tosi paljon jos oon saanut vahinkoa aikaan 😢
 
Kysynpä nyt täälläkin. Eli onko jollain kokemusta tai onko ollut puhetta lääkärin kanssa kortisonivoiteen käytöstä raskauden aikana? Mä havahduin yöllä siihen, että oon ajattelemattomuuttani käyttänyt satunnaisesti apolar 0,1% voidetta ja googlatessa selvisi että voi aiheuttaa epämuodostumia 😥 Raskaus on vielä alkuvaiheessa ja pelottaa tosi paljon jos oon saanut vahinkoa aikaan 😢
Mä löysin tällaisen linkin aiheesta: https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/kortisonivoiteet-turvallisia-raskauden-aikana.html

Eli mitään huolta ei pitäisi olla. Teratologiseen tietopalveluun voi tietysti myös soittaa ja varmistaa, sieltä saa aina tosi hyviä vastauksia.
 
Takaisin
Top