Asiaa imetyksestä

Täällä myös ajatus täysimettää 6 kk asti kuten esikoisen kanssa ja jatkaa imetystä niin pitkään kuin vauva haluaa tai vuoden ikään asti. Neuvolassa taisi jo 3 kk käynnillä hoitaja kysellä, että mitä olette ajatelleet ja olin ihan että hä? en tod ollut ajatellut ruokien antamista :D Mutta ehkä otti puheeksi, kun tuossakin iässä toiset sitä aloittelee. Mutta ihan hyvin on suhtauduttu neuvolassa täysimetykseen. 4 kk neuvolassa kysyin, että mistä sitä tietää pitääkö aikaisemmin aloittaa ruokien kanssa, kun tämä vauva on niin paljon isompi kuin eka... Ite kyllä ajattelin, että kyllä kai sen sitten huomaa jos ei imettämällä tule tyytyväiseksi. Ja kun paino on noussut hyvin niin mitään kiirettä en pidä. Eikä kuulemma tarvi sen kummemmin välillä punnita, riittää että 5 kk punnituksessa näkee kehityksen.
Oli muuten pojan 4 kk mitat about samat kuin esikoistytön 6 kk ikäisenä, että pikkusen on isompi kaveri ja silti maito riittää vielä :)

Näin pakkaspäivinä on muuten pitäny topata pikkusen enemmän villavaatetta tuohon rintamukseen, aloinkin neuloa ite semmosta villatuubia, joka mahtuis pään yli mutta olis kätevämmän kokoinen kuin vaikka joku kaulaliina. Mulla on myös ruskovillan lämmittimet, mutta käärin itteni kyllä moneen kerrokseen tuosta kohalta, kun on niin kylmä! Pysykäähän kaikki lämpimänä :)
 
Täällä kanssa 6kk täysimetykseen tähdätään ja neuvolasta sai vihreää valoa hommalle nyt 5kk kohdalla. Koko ajan tyttö kasvanut hyvin, että ei sen puoleen. No ihan viralliseen who:n täysimetyskategoriaan ei päästä,, koska alkuun sai sairaalassa lisämaitoa, koska olin todella väsynyt pitkän synnytyksen jälkeen, että hoitajat pitivät yöllä vauvaa, jotta sain itse nukuttua ja kotona taisi saada parin viikon iässä korviketta paristi, kun sattui elokuussa pari pakollista menoa enkä vielä tuoreena äitinä halunnut tyttöä raahata ihan joka paikkaan.. mutta muuten pelkällä tissillä ollaan menty :) Imetys on ihanaa ja olen todella iloinen, että ollaan selviydytty tänne saakka. Ei oo kuitenkaan itsestään selvää ja alussa monet itkut itketty, että onko tää vauva oikeesti koko vuoden tissi suussa about 24/7 :) Nyt imetyskerta kestää ehkä 10 minuuttia, toki iltaisin sit nauttii pidemmistä tissittelyistä ja aamuisin. Päivällä ei oikein sit maltakaan syyä pitkään, koska pitää tähyillä näkyiskö jotain muuta kiinnostavaa ympärillä. Pikku pöllö :D
 
Edelleen mennään täysimetyksellä, joten ehkä tässä oikeasti päästään 6 kuukauden täysimetykseen. Pakko sanoa, etten ikinä olisi uskonut, että imetän näin pitkään, kun tavoite oli 3 kuukautta. Vauva ei edelleen näytä suurempia intressejä (ainoastaan katsoo silmä kovana, kun syödään) meidän syömää ruokaa kohtaan, joten mitäpä sitä suotta vielä tyrkyttää muuta ruokaa :)
 
Me on harjoteltu vähän soseen syömistä, mutta ei siitä nyt viikon kokeilulla oo tullu yhtää mitään.. Ajattelin laittaa homman jäihin ja kokeilla uudestaan kun ikää on vaikka se puoli vuotta. Ehkä ei vaan ole vielä valmiuksia noihin syömähommiin vaikka sujuvasti aukoo suuta vieressä, kun muut syö.
 
Mites 6 kk täysimettäneiden ruokailun aloitus ja imetyksen jatko on onnistunut?
Täällä pikkusen haastavia nämä yöt kun tissiä pitää muka saada, heräilyä "perusyönä" alkuun 1,5 h välein pahimmillaan nyt esim klo 1-2 välillä ollut vartin välein... ja tietysti äitin väsymystä :dead:
Ruokailu ei ehkä edennyt ihan kuten odotin ja mietin että miten paljon se vaikuttaa tuohon yölliseen tissin kaipuuseen...
Onko kellään muulla ollu samaa haastetta?
Tää huonommin nukkuminen tosin alko jo 5 kk neuvolan jälkeen, eli jo ennen kun alotettiin kiinteitä.

Tuntuu, että nyt kun poika ei ole oppinut ollenkaan sitä pullosta juomista niin on tosiaan enemmän kiinni kuin esikoisen kanssa, jolle pystyi muutkin maitoa antamaan. Mietin että pitäiskö alkaa antaa maitoa jo mukista tai muuten, että sais tuota yösyöttöä vähemmälle?
Ei se tosin varmasti nälkäänsä itke... tarvii vain rauhottuakseen ja nukahtaakseen sen suuhun.
Aina välillä yritän hyssyttää, hytkyttää ja kanniskella uneen. Harvoin se onnistuu. Sairaan väsyttävää.
Unikoulutusta kai pitäisi harkita. Itse olen sitä mieltä, että miehen pitäisi se hoitaa kun mulla tuo maidon tuoksu + kun voi sen tissin antaa helppona ratkaisuna. Mut en usko että mies tekee sitä, kun ei sen hermo kestä. Voi kun pääsis ees yheksi yöksi nukkumaan johonkin, missä ei kukaan herätä!
Mä sitten kyllä nukunkin ap unet vauvan kanssa lähes aina, hitto kun ne on vaan tunnin mittaset, ei tahdo enää pää kestää tätä univajetta :dead:
 
Leenuli, harmi, että teillä on yöt noin katkonaisia :sad001 meillä täysimetettiin kuuteen kuukauteen asti ja sen jälkeen soseiltiin ehkä viikko. Siitä siirryttiin sormiruokailuun. Joskus ruokaa menee enemmän, joskus vähemmän. Kuinka teillä menee iltapuuro? Ei sillä että se puuro meidän öitä olisi auttanut, vaikka sitä menee oikeasti iso annos ennen unia. Imetän vauvaa edelleen lapsentahtisesti. Joskus se tarkoittaa puolen tunnin välein heräämistä, joskus taas saan nukkua kolme tuntia putkeen.

Unikoulusta sen verran omia ajatuksia, että mielestäni myös miehen kuuluu siihen ottaa osaa. Toki itse en ehkä ihan yksin miehen harteille sitä laittaisi, mutta kyllä myös mieheni sisällyttäisin hommaan. Se on vissiin joillekin aika rankka rupeama ja olisi ensisijaisen tärkeää, että molemmat vanhemmat olisi siinä mukana. Tai olisiko sinulla isovanhemmissa halukkaita unikouluttajia?

Pulloa en ehkä itse enää edes yrittäisi opettaa, vaan nokkamuki/muki/täytettävä sosepussi voisi toimia maidon hörppyyttämisen kanssa.

Nukkumisesta vielä sen verran, että voisiko miehesi ottaa vauvan edes kolmeksi tunniksi yöllä kainaloonsa/vaunuihin/kantoliinaan tai -reppuun, jotta sinä saisit edes hetken nukuttua rauhassa? Eihän tuo kolme tuntia vuoden nukkumattomia öitä korvaa, mutta saattaisi virkistää edes hetkeksi.
 
Imme, olemme myös siirtyneet nopealla tahdilla sormiruokailuun koska soseet ei oikein uponneet (paitsi makeat, joita vielä soseena menee). Puuroa menee vaihtelevasti ok illalla ja tänään annoin nokkamukista myös siihen perään vähän maitoa - ei siis ollut tarkoituskaan opettaa pulloa, thank god kun ei tarvi siitä sitten myöhemmin vierottaa!! Kohtuullisesti innostui siitä nokkamukin maidosta, muttei tainnut mennä kuin 20 ml. Lapsentahtisesti imetin esikoisenkin, joten tietyllä tavalla toki tajuan ettei tämä ikuisuutta kestä... mut väsytys alkaa olla hurja!

Unikoulun vetäminen jäänee kuitenkin varmaan lähtökohtaisesti itselleni, jos siihen päädytään. hyvällä lykyllä saan mieheltä siihen silloin tällöin apua. Mut pitää nyt katsoa missä vaiheessa jaksan sitä ajatella. Kaikki sukulaiset on niin kaukana, ettei tähän muilta apua taida löytyä. Jos sitten viimeistään miehen loman aikaan voisi yrittää niin olis parempi mahis saada se mukaan.
Meillä on miehen osallistuminen aika vähäistä, en jaksa siitä enempää nyt avautua.
Nyt oikeastaan odotan keskiviikkoa kun esikoinen on hoidossa eikä ole mitään menoja, vois nukkua sillon myös pitkien päiväunien aikaan ja jättää kokkaaminen väliin.

Ja imetykseen liittyen tuota tissistä osittain vieroitusta taidan alkaa jo harjoitella, että sitten helpompi lopettaa imetystäkin jossain vaiheessa. Esikoinen meillä lopetti itse 11,5 kk iässä, saapa nähä miten nyt käy, vuoteen asti olen ajatellut jatkaa jos lapsonen sitä haluaa. Palaan töihin just kun poikanen täyttää vuoden, eli oikeastaan hyväkin jos onnistuis siihen mennessä siirtyminen mukiin. Näkee sitten raskiiko äiti lopettaa imetyksen täysin jos hän vielä illalla sitä haluaisi :)
 
En tiedä mitä aattelette imetyksestä ja kuinka vannoutuneita ootte siihen. Oon kokenut nyt flunssaisen vauvan kanssa tosi helpoksi imetyksen. Ei tarvitse stressata kauheasti jos joku päivä jää ruokailut vähemmälle. Itse en ole asettanut mitään tavotteita imetyksen suhteen, mutta olisihan se siisti ainakin sinne 1 vuotiaaksi imettää.

Siskoni 3,5 vuotias lapsi oli tosi itkuinen monta yötä ja sisko ihan poikki. Siskolla myös tissivauva. Sanoin siskolleni, että anna tissiä sille isommallekin. Tää isompi halusi aina mammapullon sänkyyn. Ja tää itkuvaihe pyysi maitoa lisää ja lisää..Siskoni totesi, että varmaan tämä lapsi ei opi imuotetta. On varmasti lapselle tosi rauhoittavaa esim. iltaisin tissittelyt. Imetys sekä rauhoittaa vauvaa että äitiä.

Mitä ajattelette taaperoimetyksestä?
 
Leenuli, missä teillä vauva nukkuu ? Ehkä perhepeti vois auttaa ? Vauvahan voi heräillä sitäkib, että varmistaa, että äiti on edelleen lähellä. Meil vauva nukkuu ekaan tai tokaan unipätkään saakka pinniksessä ja sit kainaloon. Oon huomannut, että näin pääsen itse helpoimmalla. Unikoulua oman vauvan kohdalle ehkä sit vuoden ikäisenä, tai lähinnä yösyöttöjen lopettaminen silloin jos ei aiemmin itse lopeta. Kannattaa myös muistaa, että vauvan uni ei (yleensä ) ole mitään 10-12h putkeen vaan enemminkin 3-5h kerrallaan :) ei herää välttämättä nälkään tai janoon, mutta herää muuten vain tarkistaa, että kaikki on kunnossa :) Jotkut sit tarvii silityksen, tutin tai tissin siihe, että saaunen päästä kiinni ja on turvallinen olo nukahtaa uudelleen :)

Jenkkipentu, miun mielestä taaperoimetys on ihan ok. Suosittaahan who:kin 2v asti osittaisimetystä. Itse toivon imetyksen jatkuvan siihen vuoden ikään. Menen töihin kun vauva on 1v 2kk. Työvuoroni kestää aina 24h kerrallaan joten epäilen imetyksen loppuvan pikkuhiljaa noihin pidempiin erossa oloaikoihin. Oon samaa mieltä, että imetys rauhoittaa äitiä ja vauvaa. Usein öisinkinnukahdan itse siihen kun vauva käy syömään. Tai joskus myös herään siihen kun vauva lutsuttaa tissi suussa : )
 
Me jouduttii ottamaa ihan tiukka linja yökukkumiseen, kun meni yöt ihan mahottomiks. Kai se vähän unikoulun tapainen sitte oli, en muista kerroinko siitä täällä, kun siitä on jo varmaan kuukaus aikaa. Mutta vauva siis vaati tissiä tunnin välein eikä suostunu nukahtamaan, kuin syliin. Riittävän väsyny ku olin, niin päätin, etten nosta vauvaa sängystä kuin silloin, kun mielestäni huutaa nälkäänsä. Eli puolilta öin ja aamulla muistaakseen viiden aikoihin. Kahtena yönä oli jonkinverran protestointia, mutta ei todellakaan mitään tuntien huutoa. Ja ihan jo ensimmäisinä "unikoulu"öinä nukkuikin aamuyöt ihan ilman kitinöitä ja kolmannesta yöstä eteenpäin loppui se kukkuminen (kunnes alkoi puhkeamaan hampaat n. viikon päästä....) Nyt herää kerran yössä syömään. Meillä on pinnis sängyn vieressä ja siinä puol unessa tassuttelin ja kyllä se vauva vaan äkkiä tajus, että ei se mutsi nyt aio sylitellä ja hytkytellä ja hyssytellä. En väitä, että kaikkien huonounisten pitäisi kokeilla, mutta meillä onnistui paljon helpommin, kuin kuvittelin.
 
Meillä on tuo pinnasänky omassa sängyssä kiinni ja vauva nukkuu osin kainalossa, osin omassa sängyssä. Nyt ilmeisesti nuo pahimmat heräilyt johtuikin alkavasta flunssasta jota ei vain heti huomannu kun ei ollu räkäinen heti. Mut ei oo meillä juurikaan nuo silittelyt ja hyssyttelyt riittäneet, eli tissin vaatii suuhun lähes aina. Noo, jospa tätä vielä jaksais.

On se mulle ainakin tärkeää tuo imetys. Hauskinta ollu nyt kun poikasella on jo huumorintajua: imetän sängyssä lähes aina ja päiväsyötöllä poika saattaa joskus lähteä seikkailemaan sängyllä. Sitten konttaa takasin ja nauraen nappaa tissin suuhun :)

Sinänsä jännä, et ekan kanssa en niin paljon miettinyt julkisesti imetystä, mutta nyt jostain syystä olen. Kerran ABCllä hoitovessa oli varattu niin syötin pöydässä. Melko läheltä about keski-ikänen pariskunta tuijotti suoraan minua minuuttitolkulla molemmat ja useaan otteeseen. Siis joutuivat molemmat kääntämään päänsä katsomista varten, yhtä aikaa vaan tuijottivat. Eivät ees keskenään puhuneet. Ihme porukkaa! Tuijotin alkuun takas ja imetyksen jälkeen melkein menin sanomaan niille jotakin kun ärsytti niin, mutta annoin olla. Jotekin luulis ihmisten tajuavan, että vaikka imettää näkyvillä, se ei kuulu muille tuijottaa.
 
Joo, mä edelleen imetän rintakumin kanssa ja vauva 8kk ja ja oikeesti joskus imettäminen ei ole siitä että nolottaisi tms vaan se että saa tilanteen rauhalliseksi.

Oon myös ajatellut itseä lohduttaen, että ihmiset on varustettu erilaisella älykkyysosamäärällä.. Kaikki eivät välttämättä tajua.
Neuvolassa ei enään kysytä imetätkö.. Miten muuten ootte ajatelleet? Kun periaatteessa jos pystyy imettämään 1 vuotiaaksi siitä voi aloittaa totuttelemaan lehmänmaitoon NIIN käytättekö korvikkeita? Mä ajattelin että en koske korvikkeisiin.. imetän niin pitkälle kun jaksan ja sitten väkisin ruokavalioon tulee muita maitotuotteita, juustoja , jukurttia..
 
Ajattelin tissillä mennä niin ei tarvis korvikkeita käyä enää ostamaan :)
 
Huh huh, täällä on karsein äitienpäivä takana vietetty hirveässä vatsataudissa! :dead:
Eli tuli ihan tahtomatta lyhyt unikoulu parina yönä mutta myös tissistä vierotusta, kun ihan eka vuorokauden olin niin out ja heikko etten pystynyt imettämään ollenkaan. Harkittiin että pitääkö sairaalaan lähteä jo! Kun sinne soitettiin, niin (yllätys yllätys) kuten täällä on tapana, asenne oli että "täällä joutuu kyllä jonottamaan". Eli älkää vaan tulko! No, käskivät toki seurata muutaman tunnin tilannetta ja kun aloin kyetä juomaan vettä todettiin, että jospa se helpottaa. Enkä olis jaksanu todellakaan jonottaa tuntikausia (jos se olisi edes ollut oikeasti tilanne, ne sanoo niin aina). Mutta käskin ihan erikseen miehen sanoa sinne sairaalaan soittaessa, että olen imettävä äiti. Ois nyt jälkikäteen mietittynä voinu olla ihan järkevä saada nesteytystä, että olis päässy jaloilleen nopeammin.
Mulla lähti 3 kg painoa 2 vrk aikana, suurin osa siis tietysti nestettä kun kuivuin aika pahasti. Arvaatte varmaan olenko ollut imetyksestä huolissani!
Poika ei suostu pullosta juomaan korviketta ja vain vähän nokkamukista hörppii, eli se on ollut myös nestevajauksella tästä johtuen :sad001
Pissoja on siis tosi vähän tullut, vaikka olen nyt jo yli vuorokauden imettänyt. On kuitenkin virkeä ja imee nyt kun tissiä saa, eli kai sieltä jotain tulee. Ite yritän hörppiä vettä vähän koko ajan, että saan nesteet takasin ja maidon varmasti tulemaan. Kiva kun on näin kuumakin ollut.
Ihan hirveä tauti ilman tätä imetystäkin olisi ollut!
 
Voi ei Leenuli! Toivottavasti olo pian helpottuu :sad001 maidon määrä saattaa hetkeksi notkahtaa, mutta se kyllä palaa ennalleen, kun imettää lapsentahtisesti :) luin imetyksen tuesta joskus, että maidon tuotannon loppumiseen vaaditaan keskimäärin 40 päivää, joten älä suotta huolehdi. Lapsi kyllä huolehtii maidon riittävyydestä! Koita vain levätä mahdollisimman paljon!!
 
Voi Leenuli! Kamala tauti :sad001 Ahkeraa tissittämistä vaan, kyllä se siitä maidon määrä tasaantuu. Nyt on kuiteki jo niin pitkä imetystaival, että vissiin paremmin kestää tuollaset notkahtelut.

Huomaa muuten nyt kun oli lämpimiä päiviä miten tärkeää on juoda tarpeeksi! Koski parina iltana päivää, kunnes tajusin, että en vaan oo juonut tarpeeksi. PItää ottaa tavaksi taas, että on vesipullo mukana aina laukussa :)
 
Voi ei Leenuli :/ Kuulostaa ikävältä. Voimia sinne :Heartred Mäkin huomaan, että jää juomiset herkästi ja esim siitä huomaa kun ummettaa.
 
Onko täällä vielä imettäjiä, joilla ei kuukautiset ole alkaneet? Ihan ihmeissäni täällä olen, kun kuukautisia ei ole vieläkään kuulunut. Eikä kyllä haittaa pätkääkään :D Miten teillä imetetään vielä? Imettääkö moni vielä öisin? Meillä ei olla koettu tarvetta yöimetysten vähentämiseen (tai imetyksen vähentämiseen ylipäätään), joten poika saa maitoa aina halutessaan. Joskus se on 6 kertaa vuorokaudessa, joskus taas 20 kertaa :D
 
Kyllä kyllä kyllä. :)

Imetän, ei menkkoja ja juu, myös öisin. Päivisin 4-5 kertaa ja yöunien aikaan 1-3 kertaa. Vähän on kerran vähentyneet päivistä, mut öisin syö kyllä. Ei varmaan nälkäänsä vaan turvaa ja tottumusta. Ja äidin heikkoutta kun en jaksa opettaa muulle tavalle. :) nukkuu siis eri huoneessa ja imettelen istualtaan sohvalla, aina. :)
 
Takaisin
Top