Asiaa imetyksestä

Mamatson, meillä th neuvoi pitkiin (6-7 tunnin maratonimetyksiin) iltaimetyksiin iltapullon antoa. Päivällä pumppasin pahimmat kireät pois ja siitä saatiin sitten iltamaito. Nyt ollaan kuitenkin palattu takaisin täysimetykseen, kun vielä pari päivää sitten oltiin täyspumppauksella, jossa pumppasin lapselle kaiken maidon. Syy tuohon oli vauvan runsas pulauttelu, joka tohtui järkyttävästä maidontuotannosta. Nyt tilanne näyttäisi olevan kuitenkin jo parempi ja imetetty ruoka pysyy samalla tavalla sisällä, kuin pullostakin annettu :)
 
Mulla vauva sai alusta asti osittain korviketta ( valohoito, painonlasku ja mun oma huono vointi syynä synnytyksen jälkeen).
Sit 4 vkon iässä paino oli edelleen naftisti noussut ja tuli ohjeeks neuvolasta antaa korviketta joka imetyksen päälle.
Näin on nyt 2kk menty.
Itekin lopetin nyt ihmisten ilmoilla imetyksen kun vauva jää aina rinnan jälkeen tyytymättömäksi. Oon alkanu vähentää päiväimetyksiä koska sillon raivoaa rinnalla. Yöllä kun on unisempi malttaa imeä rinnallakin.
Tein yli kuukauden töitä jotta oisin saanu maitomäärän nousuun mutta ei onnistunut. Kaikki kikat kokeilin, nutta ilmeisesti liian myöhään kun havahduin yrittänään vasta kun vauva oli jo 7 vkoa ja korvikemäärät jo suuria. Eli meillä saa joka syötöllä korviketta.
Aikamoinen pettymys tää täysimetyksen epäonnistuminen mutta nyt alan asian jo hyväksyä.
 
Onks teillä Tuttelit tms sit päivisin hoitolaukussa mukana vai miten homma toimii? Miten lämmitätte pullon vauvalle kaupungilla tms?

Täälä Sveitsissä ei oikein valmiskorvikkeita tunneta vaan pöytää koristaa iso pönttö korvikejauhoa. En vaan ihan osaa päättää miten homma sen kanssa tulisi hoitaa jos ei pulloaikaan ole kotona.
 
Saanko kysyä, ja pliis, äläkää ottako tuomiona, mutta miksi osittaisimettäjät antaa korviketta iltaisin? Meillä iltatissittelyt on päivän tärkeimmät tissittelyt ollut noin kuukauden ikäisestä asti. Nyt on noin 3 kk ikäinen tyttö. Maito on mulla tiukemmassa iltaisin, mutta kyllä sitä tulee ja valmistuu imettäessä vaikka tissit tuntuu tyhjiltä.. Sieltä tulee sitä rasvaisempaa takamaitoa. Illat meillä syödään ja torkutaan sylissä, oon ite ajatellut että tankataan syliä ja rasvaista maitoa, ja maksetaan sitten nukkua pitkät yöunet.
 
Minäki oon alkanu korviketta pikkuhiljaa antamaan. Lähinnä siis iltaisin. Syynä se,että jatkuva unettomuus (nukahtamisvaikeudet vaikka vauva ei itessään juuri öisin valvota) on saanu maitomäärän romahtamaan. Ihan hirveitä huutoiltoja oli pari viikkoa, kunnes tajusin että nälkää itkee. Korvikkeen myötä illat ei oo enää semmosta lohdutonta huutoa. Toki annan tissiä myös iltaitkuihin niin tällä kombolla tyttö on nukkunu hyvin yönsä ja iteki saan sillon levähtää. Eikä korviketta nyt vielä mene ku max.100ml illassa minkä vois poiski jättää. tämä on meille paras ratkaisu tällä hetkellä, huomenna lääkärille menen jos se sitte osais tuohon unettomuuden katkaisuun jotain keksiä. Imetystä aion sinnikkäästi jatkaa niin pitkään ku mahollista mutta sitten ku se loppuu niin en aio potea kamalan huonoa omatunoa siitä.
 
Madmasel, meillä iltatissittelyt kesti joka ilta 6-7 tuntia, joten siihen th vinkkasi, että vauva saattaisi tyytyä noin parin tunnin tissittelyyn, kun tissittelyn välissä annetaan pullosta noin 90 milliä maitoa. En tiedä muista, mutta kyllä oma jaksaminen alkaa olla koetuksella, kun vauva tuli tissille kuudelta illalla ja päästi irti pahimmillaan vasta yhdeltä yöllä. Maratooneissa oli maksimissaan muutama 10 minuutin tauko :/
 
Meilläkin vedetään raivareita rinnalla. Teen niin, et annan tutin suuhun rinnan tilalle ja toisinaan ihan röyhtäytän tutti suussa. Mä en oo tulkinnut et olis kyse liian vähästä maidosta vaan siitä et röyhtäisyt tekee kipeää ja mukana tulee lähes aina oksennusta :/ joskus vaan vaihdan puolta "tyhjälle tissille" ennen pystyyn nostamista ja silloin ei yleensä tartte tutti suussa röyhtäyttää. Mä imetän pääasiassa vain vasemmasta rinnasta kun oikea herui niin hitaasti et baby alkoi sitä hylkiä.
 
Korvikkeen lämmittämisestä: riippuen vähän missä on. Kauppakeskuksissa on mikroja. Ravintoloissa pyydän henkilökuntaa lämmittämään. Ja jos ei ole muuta kuin vessa, niin lämmintä vettä purkin tai tuttipullon päälle. Meidän vaavi juo tarvittaessa huoneenlämpöistä.
Osittaisimettäjänä annan rintaa iltaisin. Tulee katseltua kaikki illan sarjat tv:stä :woot: samalla.. Nukkuis kyl varmaan korvikkeella paremmin, eli heräilee 2 h välein öisin
 
Meillä iltasyötöt venyi tunteihin ja silti tytön paino ei noussut. Asiasta juteltiin lääkärin kanssa ja hän totesi että vauva voi tottua saamaan liian vähän ruokaa ja vaikuttaa tyytyväiseltä vaikka olisikin vielä nälkäinen. Joten summasummarum iltaisin annetaan pulloa kun tissit on ensin 'imetty tyhjiksi'. Tämän päätöksen jälkeen tyttö nukkuu yönsä paremmin ja mulla itellä on parempi mieli kun tiedän, että tyttö on saanut varmasti mahansa täyteen.

Samaan aikaan koitan 'lisätä' omaa maidontuotantoa, mutten ota siitäkään ressiä. Tavoite on, että oma maito riittäisi päivisin.
 
Meillä saa iltaisinkin pullosta koska joka ikinen imetys päättyy itkuun ja vauva edelleen nälkäinen. Tästä syystä myös oon ruvennut vähentämään päiväimetyksiä koska välillä tuntuu vauvan kiusaaniselta ensin imettää jollon vauva yrittää hätäpäässä imeä mutta lopulta hermostuu kun ei saa maitoa tarpeeksi.

Meillä kans käytössä valmis korvike jota otan pikkupurkkeja mukaan, sitä syö huoneenlämpöisenäkin ja lähes se 2dl purkki kerralla meneekin.
Jos mikro on saatavilla niin sit lämmitän korvikkeen.
 
Unettomuuteen:
Mulla aiheutti minipillerit unettomuutta. Tilanne parani kun lopetin ne.
Lisäks otan iltaisin magnesiumia 375mg tabletin ennennukkumaanmenoa. Pitäis parantaa unenlaatua ja on mulla auttanut niin et nukahdan nopeemmin syöttöjen jälkeen ja nukun sikeemmin. Kannattaa kokeilla!
 
täälläkin varmaan kohta joudutaan turvautuun korvikkeen antoon... Maitoa nousi alkuunsa vaikka kuinka ja sitä oli pakkaset pullollaan. Nyt viimeisen pari viikkoa neitin rytmi on kääntyny niin mahotomaksi että oman väsymyksen/unettomuuden takia varmaan maidon nousu vähentyny järkyttävästi ja pakkasenki tavarat on jo käytetty loppuun. Neitihän siis valvoo koko yön.. viiden-kuuden kieppeille aamuyöhön menee nukahtamiset..tosin nyt menny pari päivää jopa aamu seittemään... oma nukkumimnen päivällä on sitten todella huonoa vaikka kuinka yrittää nukkua vauvan kanssa.. No vauvantahtisestihan sitä mennään nämä ensimmäiset kuukaudet, jospa se siitä kohta kääntyis kello vauvallakin. Olisi vaan kiva että saisi maidon nousemaan taas paremmin ja sais itekki pidettyä vaikka taukoja niin että mies vois rintamaidolla pullottaa neitiä..
 
Nyt kun vauva on ihan kohta 3kk on alkanut maraton imettämiset jo loppumaan, toki illallakin asustaa pääosin rinnalla ja huuto on joskus mahdotonta. Mutta mie oon huomannut, että huutaa aika paljon myös väsymystään jos päikkärit on olleet päivällä huonoja. Useimmiten tissille nukahtaakin. Päivisinkin syö vähintään tunnin välein hereillä ollessaan, mutta imuttelut ei kestä enää kovin kauaa. Ensi viikolla 3kk neuvola, saas nähä miten on tyttö kasvanut. AInakin kaksoisleuka ja masu on kasvanut :)

Se alun imettäminen oli tosi rankkaa, kun sehän oli nimenomaan sitä tissi suussa meininkiä about 24/7, mutta sisulla siitä selvis jotenkin, vaikka välillä itkin ja imetin, että tää ei vaan lopu koskaan..
 
Täällä "pakonsanelemana" täysimetyksellä. Siksi, ettei suostu syömään pullosta. Olen kokeillut kolmea eri tuttipulloa, vaan ei. Toki on vielä muitakin konsteja mahdollista kokeilla, mutta en ole kauheasti kuitenkaan nähnyt asian vuoksi vaivaa. Vauva nyt 2,5kk. Tosin pikkuhiljaa pitäis päästä kampaajalle ja puolentoista viikon päästä olis hammaslääkärikin. Kai se on vaan hampilääkäriin otettava vauva mukaan. Välillä tuntuu, että kumpa suostuisi syömään pullosta, niin pääsisin hetkeksi YKSIN johonkin. Tai vaikka koiran kanssa juoksulenkille, huoh. Ehkäpä sekin aika vielä koittaa :) Oikein luksusta olis saada muksut pariksi tunniksi hoitoon ja mennä miehen kanssa kahdestaan vaikka elokuviin tai syömään ulos..
 
Ottaako mieheltäsi pulloa? Meiltä tyttö ei multa suostu syömään pullosta mutta mieheltä syö kyllä.
 
Yhden kerran on vaan sitä kokeiltu, mut ei ainakaan silloin suostunut. Voisi kokeilla kohta uudestaan.
 
mä imetän rintakumin kanssa niin on helposti myös pullollekin oppinut. Mut jos on sellainen tunteellinen niin ei halua pulloa. Siihen auttaa vaan rinta. Jos taas tosi nälkäinen niin pullo kelpaa..
 
Tää meidän neiti taitaa olla vähän herkkis luonteeltaan ja haluta kovin läheisyyttäkin rinnasta.
 
Takaisin
Top