Asiaa imetyksestä

Meillä on taas toisin päin, et jos on liian herkällä tuulella ei tissi kelpaa vain pullosta suostuu ottamaan. Joskus rupee itkemään jos tissin ohessa puhun jollekkin samalla. Kerran en saanut edes vilkaista häneen ku itku jo tuli tissillä ollessa o_O
 
Vinkit jakoon. Ollaan ensi viikolla menossa Tampereelle ja nyt kun ollaan taas täysimetyksessä, niin aloin pohtia vauvan imetystä päivän aikana. En ole suoranainen julki-imettäjä, mutta ruokin lapseni kyllä julkisesti tarpeen vaatiessa. Meidän on tarkoitus käydä syömässä ulkona ja nyt haluaisinkin vinkkejä imetysmyönteisistä ravintoloista Tampereen keskustassa. Toki joka ravintolassa pitäisi saada ruokkia lapsi poistumatta vessaan, mutta haluaisin välttää tilanteen, jossa on edes pieni mahdollisuus siihen, että joku ravintolan henkilökunnasta pyytäisi minua joko poistumaan paikalta tai lopettamaan imetys.
 
Imme, onko sulla ompelukonetta ja joku vanha lakana? Jos on niin imetyssuoja on tosi helppo ommella ite eikä sen jälkeen tarvii murehtia 'vilauttelusta' julkisilla paikoilla.

Tein itelleni semmosen niin johan helpotti. Sen tekemiseen menee ehkä 30-60min riippuen kuinka paljon vaivaa haluaa nähdä. Voin antaa ohjeen.
 
Niin meillä siis tyttö ruokailee parhaimmillaan 30min/tissi, joten mä en suostu siirtyyn mihinkään vessaan tms imettään, sillä tein ton suojan, ettei pitäs kellään olla nipottamista aiheesta.
 
oho.. enpä oo tommosesta kuullukkaan että olisi imetyksen takia heitetty pois ravintolasta.. tosin en varmaan oo sit käyny tarpeeksi fiineissä paikoissa :DD Jo pelkällä kaulaliinallahan pystyy kyllä hyvin peittämään imetystä tarpeen vaatiessa :) Näin syksyllä yleensä kaulaliina on mukana ulkonaliikkuessa niin itse käytän sitä.. --> ei tarvitse ylimääräsiä suoja kannella vaippalaukussa joka muutenkin on aina ääriään myöten täynnä tavaraa :D
 
Mamatson, voisin ottaa kyllä ohjeen, jos sellainen liikenee. Iso kaulahuivi kyllä peittää myös hyvin, mutta se on pienelle miehelle vaan aika kuuma, kun olen siirtynyt jo paksumpiin huiveihin (vilukissa kun olen:grin).

Reirei, muutamissa paikoissa yhdelle tutulleni oli tarjottu vessaruokintaa tai sitten mahdollisuutta imettää ravintolan ulkopuolella :confused: vaikka itse koenkin olevani suht sanavalmis, niin tuollaisessa tilanteessa kyllä hämmentyisin :sad001
 
Siis oikeastiko imetteviä äitejä pyydetään poistumaan vessaan tai pois??? Mietin samaa kuin reirei. Olen luullut et tämä on lähinnä urbaani legenda. En ole mikään imetysfanaatikko ja aivan noviisi koko hommassa mut herra isä, jos mie saan kaivettua rinnan esiin ja mahd itkevän lapsen rauhoitettua sillä, niin en tod siirry siinä vaiheessa enää mihinkään. Lähtisin pois ravintolasta. Ja katkerana tietenkin julkaisisin ravintelin nimen täällä ja muualla somessa... :wink

Eilen olin taas abc:lla imettämässä mummojen ja työmiesten keskellä. Laitoin harson vauvan pään päälle, ettei veto käy hänelle (oli vähän viileä). Sillä tai huivilla saa suojattua strategisia paikkoja hätätilanteessa.
 
Meillä baby on nyt niin herkkis, että imetys vaatii rauhaa - ihan samoin kuin jollain toisellakin oli, että imettäessä ei sovi puhelinta räpeltää tai toisille puhua, tai edes muualle katsoa. Muutoin alkaa tissillä roikkuminen ja varsinainen kunnon syöminen saattaa jopa jäädä väliin tai keskeytyä.
 
Enpä oo ajatellu että tuommonenki vaihe tulee sitten.. on nää vauvat jänniä :D meillä tuo neiti on jo reilu kuukauden (nyt 11vkoa vanha) pyöritelly päätään ja viuhtonu käsiä joka ikinen kerta syödessä mutta vielä ei oo huutamista aloittanu. Aina on tissi kelvannu...saa nähä millon tilanne muuttuu. Ite lähinnä melko isovolymisen tv:n ääressä just imettelen eli toivon että olis saanu siedätyshoitoa...

Ärsyttävää tuo pulauttelu. Tänään oli pitkästä aikaa niiiiiin tyytyväinen neiti aamusyötön jälkeen, pitkän ajan oli lattialla selälleen itekseen ja sit aattelin parin tunnin jälkeen syömisestä että nyt vois olla taas hyvä hetki käyttää mahalleen ku näin hienosti menee eikä pukluakaan oo näkyny. No paskat, samantien ku laitoin mahalleen, alko tavaraa puskemaan mahasta ja huuto alko. Nostin syliin pystyasentoon,ja lisää tavaraa pukkasi vaan ulos,ihan ruikki kaarella. Sittepä oliki taas pahantuulinen neiti meillä.. :sad001 kokeiltiin neuvolan suosituksesta sitä gavisconia,mutta muutaman päivän jälkeen heitettiin pois ku puklasi vaan entistä paksumpaa tavaraa ja mahaki meni kipiäksi. Saas nähä nyt miten tuo paino on noussu ku jatkuvasti pulauttaa/oksetntaa.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1446930104.622424.jpgImageUploadedByVau Foorumi1446930118.972456.jpg

Imme, tein siis tämmösen imetyssuojan. Toosi yksinkertainen.

Ohje:
Iso kangaspala n.100x66cm
- ompele 3sivua pienin kääntein
- ompele viimeinen pitkä sivu 4-5cm käänteellä ja laita käänteen sisään keskelle sivua vahvike/kovike (auttaa näkemään vauvan ilman että nostaa suojaa) Laitoin itse Onlyn muovipussista taitellun palan, kun en muuta keksinyt.

- ompele suiru kangasta niskalenkiksi ja kiinnitä se toisesta päästä suojakankaaseen
- laita neppari tai nappi toiseenpäähän kiinnikkeeksi

Netistä löytyy myös vastaavia ohjeita, joissa niskalenkki kiinnitetään eri tavalla, mutta idea on aika sama. Mikä vain toimii vaikka sitten nauhat jotka voi solmia niskan taakse.

Itsellä tämä on toiminut hyvin tähän asti, mitä nyt tuo kovike olisi voinut olla hieman useampi kerros muovipussia :wink
 
Kiitos! Olipa hyvät ja selkeät ohjeet kuvineen :)
 
Mites muilla sujuu imeytykset?
Meillä taitaa 3kk tiheän imun kausi olla aluillaan, yösyönnit meinaa vaan joka yö lisääntyä.. Edelleenkään tyttö ei suostu ottamaan pullosta ja saakin nähdä, mitä lauantaina tapahtuu, kun varasin kampaajan. Tytön olis tarkoitus olla isänsä kanssa. Vähän jänskättää!
Muuten imetyksen saralta semmoista, että olen alkanut imettää varsinkin oikean puolen tissin yleensä makuultaan. Se kun suihkuaa pystyasennossa neljällä tai viidellä suihkulla, makuultaan yleensä vain yhdellä suihkulla ja siten vauva pystyy paremmin syömään. Kun kovasti suihkuaa istualtaan imettämällä, niin imetys keskeytyy jatkuvasti, kun vauva päästää irti meinatessaan tukehtua maitoon. Sitten lopulta tulee kiukutus maksimus ja maha jää tyhjäksi.
 
Joo, täällä myös tota suihkuamisongelmaa useaan suuntaan. Maito oikeesti lentää puristettaessa yli metrin päähän, iha järkkyy. Ei ihme et välillä vauvaa yskittää. Meillä on lisäksi kunnon pulauttelua, epäilen sen johtuvan edelleen rota rokotteesta, josta yli viikko kylläkin. Toivottavasti loppuu puklailu pian, päivässä joutuu vaihtamaan usean bodyn ja itekkin haisen iha puklulta koko ajan.
Kuinka usein päivässä muilla syödään? Meillä 6-8 krt/vrk.
 
Meillä näköjään jotenki tuo pullo on vähentäny omaa stressiä sen verran et huomasin että tässähän on jo pari päivää menty lähes täysimetyksellä!? Voiko olla totta. Ja tyttö on niin tyytyväisen olonen nykyään. Ja viime yönä nukku 21:30-7, söi (ei kylläkään kovin nälkäsen olosena edes, halusiko vaan käydä tissiä haistelemassa..), nukahti uudelleen ja nyt 9:30 kuulostaa että alkais vähän heräileen. Eli tänne kuuluu tällä hetkellä hyvää imetyksen suhteen.
 
Mulla kanssa suihkusi tissittelemään kun vauva oli alle 3 kk. (Nyt 4,5kk ja tasaantunut maidontuotanto) suihkutisseihin auttoi että imetti 2-3kertaa peräkkäin samasta tissistä, ja imetyksen alussa paineli riepuun pahimmat paineet. Jotkut kuulemma kuudenkin tunnin ajan imettää samasta rinnasta kaikki syötöt ja se auttaa sit siihen suihkutissisyyteen..
 
Onko täällä vielä monta, jotka aikoo täysimettää kuuteen ikäkuukauteen asti? Kuinka teidän neuvola on suhtautunut moiseen toiveeseen?
 
Me aloiteltiin maistelu tänään 5,5 kk iässä. Neuvolassa ovat olleet maistelun kannalla jo sieltä 4 kk alkaen, mutta ite ollaan jo pidempään mietitty, että aloitetaan 5-6 kk iässä, koska poitsu niin kiinnostunut meidän syömisistä enkä usko tuon parin viikon tekevän sen kummempaa eroa, suuntaan taikka toiseen.
 
Meidän typykkä tulee vasta ensi viikon lopulla 5kk ja ainakin sinne saakka aion täysimettää. Viikon päästä torstaina on myös neuvola, jolloin nähdään miten on kasvanut. 4kk neuvolassa ainakaan terkka ei puhunut mitään kiinteiden aloituksesta, oli vaan että hyvä kun kasvaa hyvin rintamaidolla. Tosin tuo meidän terkka on semmoinen, että kysyy aina ne samat kysymykset ja eipä tuo ole mitään ikinä varsinaisesti neuvonut. Yleensä kysyy: pulautteleeko tämä vauva? Vastaan: ei. Sitten: vieläkö imetät? Vastaan: joo. :D Varsin syvällisiä nämä keskustelut aina. Terkka on jotenkin aika jäyhän ja sisäänpäinkääntyneen oloinen.. Ei sinänsä ole haitannut, kun ainoa mihin on tarvittu neuvolaa, on nuo pituus- ja painomittaukset.

Mutta imetyksestä siis: mennään täysimetyksellä kohti 6kk niin pitkään, kuin se tuntuu tyydyttävän vauvan tarpeet rasittamatta äitiä liiallisesti :) Jos päästään 6kk asti täysimetyksellä, niin hyvä. Jos ei, niin sitten aloitetaan kiinteät joskus 5-6kk välillä.
 
Sumu82, meillä on samat tavoitteet kuin teillä. Vauva kyllä jo katsoo, kun vanhemmat syö, mutta muuta mielenkiintoa hän ei näytä kiinteitä kohtaan. Meillä 4 kk neuvolassa sanottiin, että täysimetystä voi jatkaa viiteen kuukauteen asti, mutta tuon jälkeen pitäisi kiinteät aloittaa, koska vauva tarvitsee kuuden kuukauden ikäisenä jo lihaa ruokavalioonsa. Olin ihan pöllämystynyt ja ihmettelin siellä, etteikö THL edelleen suosittele 6 kuukauden täysimetystä. Tuon ohjeen antoi sijainen, joten kyselen vielä 5 kk neuvolassa meidän oman th:n mielipidettä, jos tuntuu, ettei meillä vielä silloinkaan haluta antaa kiinteitä. Täällä siis odotellaan herkkyyskautta, sen takia kiinteiden aloitus ei vielä ole ollut ajankohtainen meidän perheessä.
 
Mä oon ajatellu imettäväni siihen 6kk asti mutta katsotaan nyt mitä tässä tapahtuu, ensi viikolla tulee 5kkta tytölle täyteen. Huomenna on neuvola ja tähän mennessä ei oo mulle sielä puhuttukaan ruokajutuista ollenkaan, huomenna varmaan sitten se kerta. Meillä neuvolatäti suhtautui 6kkden täysimetykseen ihan hyvin.
 
Takaisin
Top