Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miun vieressä nukkuu poika.Herää heti,jos koitan pinnasänkyyn laittaa.Ja kun yöllä syö niin mie nukun ja poika jäis kuitenkin viereen. :D Toissayö meni yhdellä syötöllä ja viime yö neljällä.Kahden vanhemman kanssa oli sama juttu ja hyvin oppivat nukkumaan omassa sängyssä.Tosin viikonloppuisin kömpii aamulla kainaloon kohta 13v. nuori mies ja kohta 12v. neiti.Ja se ei kyllä haittaa yhtään! :)

Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä koko yön. Illalla voi nukahtaa syliin ja vien sänkyyn mutta usein on väsynyt olematta nälkäinen, niin viedään sänkyyn ja nukahtaa itsekseen. Kun se taito on olemassa, niin yölläkin osaa nukkua, vaikka välillä havahtuisi hereille.

Meillä vauva nukkuu mun vieressä yöt, ei varmaan edes saisi nukkumaan muualle kun nukahtaa yleensä tissille ja aina ennen nukahtamista etsii mun sormen ja pitää siitä kiinni kun nukahtaa. Päikkäreille taas välillä nukahtaa itsekseenkin.

Meillä eka pätkä usein omassa kopassa. Sitte syöttöjen jälkeen jätän meidän väliin ku ei vaan jaksa nostaa sänkyyn ja takas. Likka 5 kk ja n 1.5 vk. Välillä kahdella syönnillä ja välillä neljällä syönnillä yö. Nukkuu vaihtelevasti myös 8-11 h per yö.

Meillä yöunilla vieressä nukkuu ja tissille nukahtaa. Kohta ruvetaan pikkuhiljaa opettelemaan omassa sängyssä nukkumista ainakin eka unipätkä aluksi.
Päivällä nukkuu tissille myös, mut saattaa nukkua syliin muutenkin jos tosiei väsy. Itekseen ei nukahda muualle kun vaunuihin.

Meillä sama kuin Voikukalla. Poika joko pitää kiinni musta tai koskee tasaisin väliajoin mua. Jos ei löydä niin herää. Kerran menin miehen kanssa kattomaan telkkaria, kun poika nukahtanut. Puoli tuntia ehdin katsoa ennen heräämistä. Kun oon vieressä niin tuo eka pätkä on noin 3 tuntia.

Kesäkuussa, kun poika sen 6 kk, alkaa unikoulu, jotta saadaan nukkumaan omaan sänkyyn. Mun lihakset eivät vain enää kestä kahdessa asennossa nukkumista. Laihdutuskin varmaan auttaisi, mutta joo...

Meillä nukkuu suurimmaks osaks omassa sängyssää. Yleensä viimeisen syötön jälkeen saatan jättää viereen nukkumaa tai sit jos yöllä oon nukahtanu kesken syötön ni saattaa nukkuu tunnin vieressä kunnes havahdun hereille ja siirrän sit omaan sänkyyn. Välillä myös jos yö ollu hankala et on useampi herätys niin saa jäädä suosiolla viereen.

Meillä nukkuu koko yön pinniksessä, koska niin me kaikki nukutaan paremmin. Yösyöttöjä on yleensä 2-3, jotka mä hoidan istualleen etten nukahda kesken kaiken. Vauva yleensä nukahtaa tissille, ja sen saa nostaa siitä omaan sänkyyn. Ja mä nukahdan samantien.

Meillä nukkuu vieressä, ei aiemmin ollu puhettakaan, että olis voinu omaan sänkyyn laittaa, kun neiti käytännössä nukkui tississä ja säännöllisin väliajoin piti tarkistaa, että onhan tissi vieressä. Nyt on kuitenkin alkanut kääntyilemään ja nukkumaan niin, että vaikka vähän saattaisi havahtuakin (yleensä ilmavaivoihin) niin nukahtaa itsekseen uudelleen ilman mitään tissiä. Näinpä meillä sitte sen Teneriffan reissun jälkeen aletaan myös opettelemaan omaan sänkyyn nukkumista. Neiti kuitenkin vainuihinkin on nukahtanut vaikka ollut hereillä sinne laitettaessa, samoin turvakaukalossa, että osaa kyllä nukahtaa itsekseen ja nyt täytyy tämän äidinkin alkaa luottaa neidin kykyyn nukkua itsekin. :) Ja loman jälkeen hän on muutenkin puolivuotias, joten ehkä pystynee äitikin jo lapsosen siirtämään siihen sivuvaunuunsa sitten. :D

Meillä siirtyi äp-laatikkoon 8 viikon kohdalla, nyt nukkuu pinniksessä pyyherullien välissä .. turvassa, kun on sänkyynsä nähden vielä niin kovin pieni. Nyt mulla on tuoli syöttöjä varten, kun vauva alkaa olla painavampi pidellä syötöllä.
Opetellaan 4 tunnin herätysväliä syötölle. Aika levotonta tuo nukkuminen vielä on. Nukahtaa melko pienin avuin, mutta yön aikaan havahtuessaan aina pitäis saada tissiä. No, äidinkin pitäisi saada edes vähän unta, siksi nyt koitetaan harjoitella.
Tyttö 4 kk 3 vko

Täällä taas sairastellaan :( 2kk ikäisenä oli tosiaan se metapneumovirus. Nyt reilun viikon flunssan ja kamalan röhän tuloksena todettiin molemmissa korvissa korvatulehdus :( voi että kun sitä pitää näin pienenä jo alkaa sairastelemaan. Ikää nyt 5kk.

Minun juuri täytyisi saada kasvatettua itsessäni tuota, että kyllä se lapsi pärjää. Nyt vaan aina tissiä tarjoamassa heti yöllä, vaikka tyttö ei sitä edes huoli joka kerta, kunhan asentoa vaihtaa ja pieraisee niin se riittää :D tästäkin syystä olisi hyvä saada omaan sänkyyn, niin en olisi joka risaukseen puuttumassa. Ja siitäkin tyttö ehkä vähän häiriintyy, jos en itse saa unta tai hyvää asentoa, niin varmaan hänkin nukkuisi paremmin. Kunhan alotellaan antamaan kiinteitä esim. iltapuuroa reissun jälkeen kun tyttö 6 kk niin varmaan sitten jaksaa nukkua pidempään alkuyöstä. :) Suurin ongelmahan tosiaan on ollut tässä minä, joka en ole a) raaskinut opettaa tyttöä nukkumaan omassa sängyssä ja b) ollut liian laiska, kun helpompi oli aina vaan tuikata tissi suuhun ja jatkaa nukkumista... Mutta nyt täytyy jo tyttöäkin ajatella, että saa hänki nukuttua ja oppii nukkumaan ilman äitiäkin, että joskus saisi sitten sinne hoitoonkin vietyä :D

Meillä poika on nukkunut alusta asti omassa sängyssään ja n. kuukauden verran jo omassa huoneessaankin, koska oli siirrettävä ensisängystä pinnikseen ja pinnis ei mahdu meidän makkariin. Ja nyt kaikki nukkuu paremmin! Yöllä syöttöjä 0-2, ja poika heräilee jokellellen itsekseen. Uniaika n. 21-7:30. Tissille nukahtaa ja siitä nostan sänkyyn. Havahtuu siirtäessä, mutta nukahtaa sitten itsekseen kun huone on pimeä ja hiljainen. Pitkä matka tähän pisteeseen oli, mutta nyt saan mielestäni itsekin nukuttua tarpeeksi. Tsemppiä teille, joilla vielä hulinoidaan öisin!

piipaa ja poika 6kk 10pv

Meillä vauva on jokaisen yönsä nukkunut mun vieressä. :joyful: En ole tämän kolmannen kanssa edes kokeillut öisin pinnasänkyä. En yhtään halua häntä pois vierestäni, johtuukohan siitä kun tiedostan hänen ehkä olevan viimeinen vauvani. :rolleyes: Mutta johtuu myös siitä, että pelkään mun unien kärsivän, jos yöllä imetän istuen hereillä ja siirrän vauvan toiseen sänkyyn. Niin pelkään, että en sen jälkeen sitten enää nuku. Varmaan kannattaisi pinnasänkyä kokeilla, koska tämä vauva haluaa mun vieressäkin "oman tilan" ja osaa välillä nukahtaa itsekseen.

Meilläkin vauva nukkuu vieressä ja niin tekee myös 2v esikoinen. Tämä on meille ihan paras ratkaisu. :)
Totta puhuakseni mäkin kallistun pian varmaan tähän ratkaisuun. Tässä yhtenä aamuna 2v oli tullut jatkamaan uniaan vauvan viereen. En ollut herännyt siihen. Kun avasin silmäni, niin olisiko voinut olla ihanampaa näkyä kuin se, että 2v oli ottanut vauvan kainaloonsa nukkumaan. :love017

Meillä myös nukutaan hamaan tulevaisuuteen vierekkäin vauvan kanssa. Isompia en kuitenkaan pysty pitää vieressä, sitten en nuku yhtään. Mäkin pelkään sitä, etten saa sitten unta, jos joudun nousemaan sängystäni pinnikselle. Sitten muutetaan kuvioita, kunhan yösyöttöä ei enää tarvita, sitten joskus.

Onko muiden vauvoilla ollu ihottumaa? Veraistuki olis paikallaan. Mä kävin lääkärissäkin pariin kertaan ja rasvoja on kokeiltu nyt jos jonkinmoisia. Alkuperäisen ihottuman sain viimein kuntoon niin nyt pääsiäisenä helahti sitten posket punaisiksi eikä meinaa rauhoittua rasvoilla. Epäilen että tää kuiva (sisä- ja ulko-) ilma on poskien ihottumaan syynä. Pojalla selkeästi herkkä (atooppinen?) iho. Tällä hetkellä ihottuma oikeastaan vain kasvoissa ja kaulalla...
Poju kohta 6kk

Myöskin posket punoittaa meillä. On hieman kuivat ja karheat mutta en usko että on ihottumaa kuitenkaan. Usein juuri ulkoilun jälkeen jää punoittamaan enemmän. Olen poskia hölvännyt äp:n nännirasvalla eli lanoliinilla. Se kun ei haittaa vaikka menisi käsien mukana suuhun osa :-D

Takaisin