Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muumin kolmoset käytössä eikä ole kertaakaan falskannut, vaikka pojalla tikkutikkujalat. Jännä miten eri lailla toimii sama vaippa!

Voi Nuunuäippä, inhottavaa tuo sairastelu :( Mutta hyvä, että pääsitte hoitoon ja pikkutyyppi pääsee paranemaan! Toivottavasti ei ole angiinaa!

Toivotaan!Tosin siinä tapauksessa vaan antibioottikuuri pitenee.Mielummin tuolla yksityisellä käy.Reilu puolen tunnin reissu.Päivystyksessä ois ehtinyt ilmoittautumaan...Itkuinen päivä takana,mut pikku hiljaa helpottaa,kun lääkkeet alkaa vaikuttaa.

Noniin, nyt se on joku tauti meidänkin tytöllä :( ääni ihan käheänä ja nenä vuotaa. Ei oo oma äänensä yhtään, sellanen viskibasso... kuumetta ei oo ollut, mut kiukkunen on kun mikä ja herätessä kun nieleskelee, rupeaa itkemään. Ja missään muualla ei voi olla kun sylissä. Ei yleensäkään viihdy kauaa muualla ja nyt ei sitä vähää. Ja ihottumaläikkien ympärille on tullut pienen pientä söherönäppyä.. kunhan ei ole mikään rokko..
Annoin panadolia täksi yöksi.

Kuinka pitkiä aikoja ootte ollu erossa vauvasta? Meillä poju 5kk 2vkoa ja n. 1-2h oon ollu poissa (kaupassa, lääkärissä) ja poju ollu isänsä kanssa tai mummilla. Näitä ehkä kerran vkossa jos sitäkään.

Mä oon ollut kerran 2 h, kun käytiin miehen kanssa syömässä. Muutoin max tunti kerran viikkoon, kun äiti vie pojan ulkoilemaan. Poika 4,5 kk öböyt.

Kuinka pitkiä aikoja ootte ollu erossa vauvasta? Meillä poju 5kk 2vkoa ja n. 1-2h oon ollu poissa (kaupassa, lääkärissä) ja poju ollu isänsä kanssa tai mummilla. Näitä ehkä kerran vkossa jos sitäkään.

Kerran kuussa yleensä ollut 2-3h poissa, ollut serkun kanssa elokuvailtaa. Tämän kuun poissaolo olikin keskiviikkona 4h, käytiin hakemassa toisesta kaupungista uusi auto ja tyttö oli mummilassa.
Ensikuussa tulossa ainakin 24h..... menee taas mummille. Ystävällä polttarit toisessa kaupungissa ja aamulla jo lähdetään. Seuraavana aamuna takas. Kauhulla ja innolla odotan..

Mileim + tyttö 5kk 4pv

Mä oon ollut erossa ehkä viis kertaa, enintään puoli tuntia kerrallaan. Tyttö ei huoli maitoa muualta kuin tissistä niin en uskalla jättää pidemmäksi aikaa. Eikä kyllä oikeestaan oo tarvettakaan, saan omaa aikaa kotonakin. Tyttö on nyt 4kk5pv.

Miulla kans korkeintaan 1-2 tuntia reissut pois tytön luota, maitobaarina kun olen ni ei sen pidemmälle voi mennä :) Esikoisen kaa välillä siis käyn jotai tekemässä kahestaan, yleensä kauppareissu tai kauppakeskuksessa haahuilu, tyttö sillon isänsä kanssa.

Mä käyn kaupoilla/kaupungilla 1-3h kerrallaan melkein viikoittain, lähikaupassa viikoittain, mutta niillä reissuilla ei mene yli puolta tuntia. Pari kertaa oon nähnyt kavereita kahvilla/lounaalla ja myös näiden reissujen kesto on ollut n. 2h. Kahdesti oon ollut "viihteellä" eli tyttöjen saunaillassa ja viinimessuilla ja näillä reissuilla oon ollut n. 8h - koko ajan silti yhteys ollut mieheen, että pärjäileekö ja paniikin iskiessä olisin ehtinyt kymmenessä minuutissa kotiin.

Pakkasessa on maitoa ja monesti oon sit jättänyt myös tuoretta maitoa jääkaappiin, mutta tyttö pärjää hyvin päivästä sillä, että syötän ennen kaupungille lähtöä ja heti sit takas tullessa - tyttö tankkailee enempi iltaisin, joten koitan noi "pidemmät" menot (eli yli 2h kestävät) ajoittaa päivään/alkuiltapäivään, jolloin tytön syöntiväli on pidempi.

Ja siis tyttö on mun poissaollessa isänsä kanssa, en ole raaskinut vielä jättää "ulkopuolisille" hoitoon enkä varmasti ihan heti jätäkkään. Kyllä varmasti pärjäisi, mutta musta itsestä tuntuisi jostain syystä pahalta..

Tähän mennessä yhteensä kolme kertaa, pisin poissaolo 3 h kun etsin meille ristiäisvaatteita. Kerran kävin kampaajalla ja kerran kaupungilla asioilla. Isänsä kanssa pärjää kyllä muuten hyvin, mutta täysimetettynä ei enää osaa syödä pullosta, joten ei tee mieli jättää ihan pienten asioiden takia. Hörpyttämistä ei ole juuri harrastettu ja sekin on aika hidasta puuhaa. Jos olisi tarvis mennä yksin niin syötän ennen lähtöä ja heti palattua.

Yhtään ei tee mieli vielä jättää ulkopuoliselle hoitoon, joten kotona ollaan tai yhdessä liikutaan vielä muutama kuukausi. Mustakin tuntuisi pahalta jättää, kun jotenkin tuntuu että muut (isovanhemmat, muut tutut mahd. hoitajat) eivät osaa lukea vauvan kieltä ja tunnista tarpeita.

Siksi kyselin tuosta asiasta kun musta tuntuu että kaikki muut (ystävät, vanhemmat, tutut) vihjailevat että pitäisi enemmän jättää vauvaa jo hoitoon ja ottaa "omaa aikaa".
Ite koen että poju on vielä niin pieni, etten pidemmäksi aikaa edes halua jättää. Lisäksi ongelma on meilläkin se syöminen kun on täysimetyksellä (maisteltu on kyllä jo kaikenlaista) ja eilen ei ollut sitten enää pullo oikeen kelvannut.
Itse koen että koko ajan poika kasvaa ja ehdin kyllä menemään ja ottamaan sitä omaa aikaa myöhemminkin. Muutamakin kuukausi tähän lisää niin meillä on jo iso poika joka pärjää ilman äidinmaitoa sen reilut pari tuntia helposti kun syö sitten muutakin.

Ellipsi, sun lapsi ja sun menot. Itse tiedät parhaiten, koska haluat jättää vauvan hoitoon. :) Täällä myös olen ollut ehkä 4 kertaa max puoli tuntia erossa vauvasta...

Meillä on perinteeksi muodostunut äidin vapaa aamupäivä lauantaisin. Mies on tytön kanssa kotona, pullosta menee maito. Olen poissa 3-4 tuntia, meillä on pitkä matka palveluihin. Ei ole huono omatunto, tärkeä on isällekin olla tytön kanssa kahdestaan. Arkisin ei montaa yhteistä tuntia tule viikon aikana.
Kerran viikossa olen käynyt salilla ja tyttö viihtyy tällä hetkellä tunnin lapsiparkissa.

Mulla pisin poissaolo taitaa olla 3 h tai lähes sen verran kun olin etsimässä itselleni nimiäisiin mekkoa. Monesti olen ollut 1-2 h jossakin, esim. leffa, näytelmä, lenkki, kampaaja, kahvit kaverin kanssa, kaupassa käynti.... Keskimmäisen kanssa käyn joskus kahdestaan kaupassa tai ulkona leikkimässä. Esikoisen koulun kevätjuhlaan ajattelin mennä ilman vauvaa... Mies pärjää vauvan kanssa hyvin ja on jopa muutaman kerran saanut vauvan imemään tuttipullosta. Isoa määrää maitoa en ole saanut jätettäväksi kerralla, tyyliin 30 ml niin en voi kauhean kauaa olla pois. Ja aina olen valmiudessa palaamaan kiireen vilkkaa kotiin jos mies soittaa. Ei ole soittanut kuin kerran. :) Tokikaan jossakin leffassa en puhelinta vilkuile. :grin Silloin kun olin leffassa ollut niin oikeasti juoksin sieltä lähellä asuvan anopin luo, missä mies ja lapset olivat olleet leffan ajan. Perille päästyäni ei ollut mitään hätää, vauva nukkui tyytyväisenä. :hilarious: Kerran kävimme miehen kanssa kahdestaan syömässä ja vauva oli sen aikaa anopin luona. Oltiin varmaan 1,5 h poissa. Meillä oli tarkoitus mennä tässä leffaankin miehen kanssa, mutta ei olla ainakaan vielä menty kun vauva on nuhassa ja muutenkin on ärtyinen ja kaipaa tavallista enemmän tissiä.

Monesti täälläkin tyttö nukkuu suurimman osan ajasta, jos käyn vaikka kaupungilla kaupassa - liekö syynä hyvä ajoitus vai väsyttävä seura.

Ja on mies kerran tehnyt niinkin, että on lähtenyt tytön kanssa vaunuilemaan, niin oon saanut "omaa aikaa" eli siis siivousaikaa. :hilarious: Mutta musta on tärkeetä sekä isin että tytön kannalta, että saavat myös sitä kahdenkeskistä aikaa - ja mies kyllä osaa hoitaa tyttöä, ei vaan aina ihan yhtä herkästi reagoi tytön viesteihin tai kestää vähän pidempään tajuta viestien merkitys. Joskus myös on vähän turhan laiska viihdyttämään tyttöä ja välillä yksinkertaisesti mä olen parempi rauhoittelemaan lasta - välillä taas mies on siinä parempi.

Mä en edes varsinaisesti koe "jättäväni" lasta isänsä "hoidettavaksi", jos käyn pari tuntia poissa kotoota - ihan kuin en tunne huonoa omaatuntoa pitkästä suihkusta tai siitä, että välillä loikoilen itsekseni sängyllä lukemassa kirjaa ja tyttö leikkii isänsä kanssa. Tuskin mieskään tuntee huonoa omaatuntoa töissäkäynnistä tai baarireissuillaan yms. koska tyttö on äitinsä kanssa - isä kun on yhtä pätevä vanhempi kuin äitikin, jos syömähommat on kunnossa.

Täällä tyttö syö pullosta, jos ei ole muuta tarjolla - kovin montaa kertaa ei ole tarvinnut pullolla ruokailla, kun tosiaan päivisin syöntivälit saattaa olla neljäkin tuntia. Ja mä en pysty katsomaan, että tyttöä ruokitaan pullosta - itku alkaa samantien, vaikka ajatus tytöstä ja pulloruokailusta ei ahdista. Joku hormonaalinen juttu ihan selkeästi. :shy:

Monesti täälläkin tyttö nukkuu suurimman osan ajasta, jos käyn vaikka kaupungilla kaupassa - liekö syynä hyvä ajoitus vai väsyttävä seura.

Ja on mies kerran tehnyt niinkin, että on lähtenyt tytön kanssa vaunuilemaan, niin oon saanut "omaa aikaa" eli siis siivousaikaa. :hilarious: Mutta musta on tärkeetä sekä isin että tytön kannalta, että saavat myös sitä kahdenkeskistä aikaa - ja mies kyllä osaa hoitaa tyttöä, ei vaan aina ihan yhtä herkästi reagoi tytön viesteihin tai kestää vähän pidempään tajuta viestien merkitys. Joskus myös on vähän turhan laiska viihdyttämään tyttöä ja välillä yksinkertaisesti mä olen parempi rauhoittelemaan lasta - välillä taas mies on siinä parempi.

Mä en edes varsinaisesti koe "jättäväni" lasta isänsä "hoidettavaksi", jos käyn pari tuntia poissa kotoota - ihan kuin en tunne huonoa omaatuntoa pitkästä suihkusta tai siitä, että välillä loikoilen itsekseni sängyllä lukemassa kirjaa ja tyttö leikkii isänsä kanssa. Tuskin mieskään tuntee huonoa omaatuntoa töissäkäynnistä tai baarireissuillaan yms. koska tyttö on äitinsä kanssa - isä kun on yhtä pätevä vanhempi kuin äitikin, jos syömähommat on kunnossa.

Täällä tyttö syö pullosta, jos ei ole muuta tarjolla - kovin montaa kertaa ei ole tarvinnut pullolla ruokailla, kun tosiaan päivisin syöntivälit saattaa olla neljäkin tuntia. Ja mä en pysty katsomaan, että tyttöä ruokitaan pullosta - itku alkaa samantien, vaikka ajatus tytöstä ja pulloruokailusta ei ahdista. Joku hormonaalinen juttu ihan selkeästi. :shy:

Tismalleen samaa mieltä tuon toiseks alimman tekstilappaleen kanssa.

Eipä ne muumivaipatkaan enää pidä. :shifty: Yöllä oli taas pissat sängyssä ja päivisin kakat tulee yli. Mutta ihmekös tuo kun tyttö syö niin paljon nykyään. Jotakin hulinaa on: nukkui eilen 4-5 x puolen h päikkärit (no tämä nyt ei mitenkään poikkeavaa), illalla nukahti yöunille klo 23, heräsi 9 tunnin aikana 4 kertaa syömään ja klo 8 heräsi uuteen päivään. Nyt on yöunet hänellä lyhentyneet ja heräilee useammin syömään; 4-6 kertaa.

Meillä ei muuten vauvalla ole kertaakaan ollut 2 vko:n iän jälkeen nukkupäivää. :D

Meillä on välillä muumit falskannu, mutta se on johtunu siitä, että ei oo tajuttu vaihtaa seuraavaan kokoon. Nyt on jo jonkun aikaa käytetty nelosia, joissa onki jo vähän isompi kilohaarukka. Ei tarvi hetkeen suurentaa :)

Meillä on liberon 3 mut joteki ne tuntuu pieniltä vaik niiden pitäs viel mennä jos sitä "painorajaa" seuraa. Tai ne tuntuu tost eestä jäävän kauheen alas et pitää osata laittaa hyvi ne ettei ne sit fuskaa. Ei onneks tähä mennes viel oo fuskanneet. Muuteki hänelle on nykyää tosi vaikee laittaa vaippoja ku jalat oikenee tai menee koukkuu ihan väärää aikaa :grin

Takaisin