Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla vauvoja jotka hikoilee tosi helposti? Tänään oltiin ehkä 45 minuutin vaunulenkillä, laitoin sen äp:n ohuen villahaalarin, hatun, tumput ja villasukat ja makuupussiin niin oli ihan hikinen. Ja asteita +3. Pitää varmaan jättää makuupussi plussakeleillä pois.
Mun keskimmäinen on kuumakalle. Vauva kun oli, hänelle nousi aina aivan hikipisarat päähän kun oli minussa kiinni tissillä. Hän on edelleen kotona mieluiten kokonaan ilman vaatteita ja päikkäritkin nukkuu ilman vaatteita, muuten on aivan hikinen. :D

Tämä vauva oli tänään ulkona vaunuissa päällään sisävaatteiden lisäksi toppahaalari, kypärämyssy+aika ohut pipo, villasukat ja lapaset. Ei makuupussia. Oli hänelle perfect, asteita oli varmaan sama +3.

Meillä vauvalla myös oli pitkähihainen body, sukkahousut, villasukat, tumput, pipo sekä neulehaalari ja koko paketti äp:n makuupussissa, oikein hyvältä vaikutti tän päivän plussakeliin.

Mä oon niin huono noissa pukeutumis-asioissa, tänäänkin arvoin pitkään, riittääkö tuo vai onko liikaa.. jotenkin tuntuu ne ohjeistukset aivan älyttömiltä, kun olis pitänyt vetäistä tyyliin vielä haalari tuohon päälle.

Meidän poika ei nuku ollenkaan jos on vähänkin liian kuuma, siksi meillä mennään yleensä aika minimillä. Meillä oli tänään aika pitkälti samanlainen varustus kuin Ilyanalla, mutta makuupussi oli vielä puoliksi auki. Nukkui auvoisasti sen nelisen tuntia. Niska just kädenlämpöinen kun tuli sisään. Kädet ja jalat meillä on olleet ongelmalliset, ne kun ovat viileät vaikka kuinka niihin on tunkenut lapasta ja tumppua. Huono ääreisverenkierto kuten isällään.

Täällä vauva valvoi melkein koko yön. Ei itkenyt mutta kädet ja jalat viuhtoi koko ajan,repi mun tukkaa ja kynsi tissiä ja aina kun menin kauemmas nukkumaan niin vauva oli aina seurannut minua ja oli kyljessä kiinni. Lelujakin tutkii päivällä koko ajan ja imee nyrkkiä ja karjahtelee. Liekkö oppii nyt niin paljon uutta että vaikuttaa uniin.

Nuo on kyllä ihan hassuja nuo vauvanvaatteen mitoitukset. Mulla kun oli hakusessa vaate mekon alle, tuli mieleen se valkoinen potkupuku äp-pakkauksesta (ei kertaakaan vielä käytössä). Siinä ilmoitetaan koko 50. Meni heittämällä meidän reilu 60-senttiselle hoikalle tytölle pienemmällä säädöllä. Siinähän on vielä vähän sellainen sukkahousumainen sidos, joten olkoon nyt se hihaton body+sukkikset. Vaipanvaihto edellyttää alasti riisumista, kai sen kestää kun haluaa nätisti pukeutua.

Katjusha oon huomannu ihan saman ja tämä koskee ihan kaikkia lasten vaatteita. Hankala kun joku kysyy et minkä kokosta vaatetta voi lapsille ostaa,kun saattaa niin vaihdella saman mittaset vaatteet. Toiset ovat aivan liian suuria vaikka toisen valmistajan sama koko just passeli.

Riippuu myös vauvan ruumiinrakenteesta, mikä vaate sopii ja minkä kokoisena. Meillä vauvalla on aika pitkä selkä, joten bodyt on jo kokoa 68, mutta jalat on aika lyhyet. Vielä mahtuu 60-senttiset housut. Leveyttä tarvitaan myös. Yksikin body on hihoista niin ahdas, että jää saumoista jäljet ranteisiin, mutta haaroissa olisi vielä viisi senttiä säätövaraa. Eilen huomasin, että 1-vuotiaiden sukat pysyy jalassa, mutta vauvojen sukista ei kannata edes haaveilla.

Eilen huomasin, että 1-vuotiaiden sukat pysyy jalassa, mutta vauvojen sukista ei kannata edes haaveilla.

Meillä esikoisella oli ihan sama, jalka oli "valtava". Mä myös tykkäsin älyttömästi niistä housuista joissa oli sukkaosa, toimi kuin unelma! Nyt tällä siro jalkaisella daamilla nuo potkuhousut on aina makkaralla, eikä jalkapohja ole koskaan siellä sukkaosassa.. ei kyllä tule ostettua enää yksiäkään yöpukuja tai housuja sukkaosan kanssa.

Meiänkin tyttö vasta 60cm pitkä mutta 62cm bodyt ei mahdu enää päälle. Tai mahtuu mutta hihat jää lyhyiksi ja kiristää kaikkialta :D 68 vaatteet on muuten sopivia mutta lahkeet on ihan liian pitkät ja 62 koossa taas housut rullaantuu mahan alle kun kiristää vatsan kohdalta :confused:

Meillä taas 60cm tyttö ja suurin osa meidän 56 bodyista sopivia, kaikki 56 alaosatkin on passeleita vielä. Jotkut bodyt ois hihoista hyvät mut ei mee kiinni. Ja 62 bodyt on aikas väljiä. Ollaan kumminkin nyt sitä mukaa kun vaatetta käytön jäljiltä pesty, pakkailtu 56 kokoa jo pois ja tilalle kaappiin jo tuota 62.

Mut yökkäreissä 56 on auttamatta ihan makkarankuori ja 62 on just hyvä.. noinkohan yökät saa kohta olla jo 68.. Missä miun pieni vauva on ? :arghh:

Mileim + tyttö 3kk 12pv

Meilläkin pojalla alkaa olla 68 senttiset jo pikkuhiljaa liian pieniä :D

Ja tosiaan meilläkin poika on aika kuumakalle, en saa pukea liikaa sille koska aika nopeasti on kuumissaan ja ulkonta kun tullaan niin hikipäänä :D kun käyn vaunulenkin yhteydessä ruokakaupassa niin melko nopeasti herää kuumuuteen vaikka kuinka pikaisesti koitan käydä :D

Mä en tiennyt että mihin ketjuun tän pistän, mutta laitanpa nyt tähän..
Ärsyttää tuo anoppi ja mieheni sisko kun koko ajan meinaavat tuppautua tänne meille (varsinkin kun mieheni on töissä ja minä vauvan kanssa kotona yksin). On jotenkin alkanut ärsyttämään kun puuttuvat joka asiaan ja keskenään juttelevat ja suunnittelevat meidän asioita.

Viimeksi kun tulivat niin nuo miehen siskon lapset sotkivat ja pitivät hirveetä meteliä vaikka sanoin että meidän vauva nukkuu jne.
Ja hänen siskonsakin huus "komensi" lapsillensa täysiä kun meidän pienokainen veteli sikeitä, ai että kun teki mieli sanoa että nyt hiljaa, tai tuossa on ovi...
Aina joudun nykyisin keksimään jonkun syyn että olen esim poissa kotoa yms miksi eivät voi tulla käymään. En vaan jaksa sitä rumbaa kun tulevat tänne ja utelevat asioitamme. En voi suoraankaan sanoa että hei en halua teitä tänne usein, enkä varsinkaan halua silloin kun mieheni ei ole kotona.

Meillä välit ovat olleet aina aika hyvät anopin kanssa, mutta välillä hänellä on omituinen taipumus olla ylidramaattinen ja puuttuu liikaa asioihimme. Siskonsa on aina ollut outoa mua kohtaan, en oo ikinä ollut hänen lempparinsa :D

Argh!!! Kiitos ja anteeksi kun sai purkaa :D

Kaitsu_ voin kuvitella miltä tuntuu. Mulla on hyvät välit oikeastaan kaikkien sukulaisten kanssa,mutta oma mummoni on välillä niin ärsyttävä jos alkaa jatkuvasti pyörimään meillä. Hän tuo kakkuja ja leivoksia ja on kutsunut meille väkeä kahville kysymättä multa mitään tai että olenko edes kotona. Sitten hän on sellainen,ettei lapsia saisi komentaa ja meidän lapsethan käyttää tilaisuuden hyväksi ja alkaa riehumaan ja tekemään kaiken kielletyn ja itellä menee hermo kun joutuu koko ajan puuttumaan ja kieltämään ja omat rutiinit yms sekoittuu. Lapset ei myöskää suostu syömään oikeaa ruokaa kun mummo tuo herkkuja ja antaa niitä ennen ruokaa tai sanoo että ei ole pakko syödä lihakeittoa jos ei halua. Sillon keittää kyllä yli. Nyt hän ei tosin ole kuukauteen käynyt mutta kevät kun tulee ni alkaa taas se älytön hösötys..

Voi kun nuo innokkaat kyläilijät olisivatkin edes sukulaisia mutta ehei! Meilläpä soi ovikello milloin minkäkin takia - viimeisin vauvaa katsomaan tullut vieras oli naapuri rivarissa asuva mummo josta tiedän vain etunimen.. Toinen raivostuttava tuppautuja on eräs kylän juorumuija, jonka kuitenkin tunnen (ei silti mikään perhetuttu!) joka työntyy utelemaan ties mistä!! Näillä äitihormoneilla saa ensi kerralla lähöt jo heti ovella, jos vielä kerran tänne on tuppautumassa.

Vaatekeskusteluun: tänään kaupassa mittailin Cirafin yökkäreitä. Ne, jotka oli neppareilla, koko 62 oli silmämääräisesti sopiva neitille. Epäilin kokoa joten vertasin ihan päällekkäin laittamalla toiseen (vetoketjulliseen) yökkäriin. Tää toinenki oli Cirafin yökkäri mutta koko 68 tässä oli tismalleen samankokoinen kuin tuon nepparillisen koko 62!!!:eek: waat??? Ei mee siis mun logiikkaan että sama valmistaja ja samankokoiset konkreettisesti mutta eri koot kirjoitettuna :facepalm:

Mie oon kans kironnu eri kokosia vaatteita. Tässä parin vuoden aikana oon oppinu kattomaan muutakin kun kokomerkintää. Esim. Lindexin vaatteissa vauvan vaatteet suurin osa reiluja mitoitukseltaan, sit taas tuon meiän 2 vuotiaan vaatteet pitää ostaa kokoa isompana jos haluu että mahtuu päälle. On se kumma kun sentti ei ole aina sentti ja metri ole metri :meh: Sanettaa ostaessa kannatta varoa, pari Sanettan bodya ostin aikoinaan esikoiselle koossa 74, jäi käyttämättä kun vastaavat kokoa 56...

Meidän vauvalla on jotain ryyhkää vatsassa ja poskessa yks läntti. Kakkosella alko samalla tavalla ja paheni ihottuma ihan vesikelloille. Toivottavasti ei tälle vauvalle tulisi vastaavaa. Kortisonia piti käyttää monta kk kun aina palasi ihottuma takasin kun kortisonin lopetti. Ja rakkukat puhkeili niin,että vaatteet meni märäksi ja jäi ihoon kiinni. Nyt lapsi 5v ja talvisin kutisee ja ryyhkää täynnä iho,ei kiva.

Mekin saatiin kortisonia ja paksua rasvaa reseptillä,nyt pitäisi vain löytää se paras rasva että lääkäri voi kirjoittaa siitä isomman putelin reseptin. Mä oon ite niin laiska rasvailemaan että ihan harmittaa lapsen puolesta kun aina unohdan rasvauksen, kun pitäisi ainakin aamuin ja illoin muistaa..

Takaisin