AMH-arvo

Tuo luku voi vähän vaihdella, niinkuin tässä ketjussa on kirjoiteltu. Ultrassa kuitenkin löytynyt 11 rakkulaa ja sehän on jo hyvä! Jos lääkärikin kommentoi, että on ristiriitaiset tulokset, niin älä masennu pelkästä tuloksesta. Ja olet 35-vee, joten on vielä aikaa yrittää! :) Tsemppiä!

Mä olen 42: AMH 2,02, FSH 8,7 eli ihan hyvät luvut ikäisekseni. Kiinnitysongelma ja aikaiset keskenmenot taitaa olla mun riesa iän vuoksi.

Kiitos CherryRed kommentistasi!
Kun lääkäri soitti tulokset, en edes osannut kysyä mitään. Nyt vaan pyöritelly pääni puhki siitä mitä tää tarkoittaa. Hauillakin saa niin monenlaista infoa. Ivf:ää meille suositeltiin joten nyt kaiketi sitä kohti.

Tsemppiä kaikille!
 
Harvoin sitä osaa muodostaa oikeita kysymyksiä heti, kun kuulee jotain täysin odottamatonta tietoa. Mä kyselen aina lisää seuraavilla tapaamisilla :) ja välillä soittelen sinne niille kätilöille/hoitajille. Joskus ne pystyy neuvomaan yleiseisti asioissa ja eivät voi, niin sanovat, että pitää kysyä lääkäriltä. (ollaan yksityisellä)
 
Mulla oli 2v sitten amh vain 0,4 ja fsh normaali 7,2. Ikää 35v. Takana useita keskenmenoja ja yksi kohdun ulkoinen raskaus. Toinen munanjohdin poistettu. Oltiin jonossa ivf:ään kun plussasin ja tuloksena 1,5v keskosena syntynyt lapsi. Huonoilla arvoillakin voi saada luomuvauvan :happy:. Nyt ollaan yritetty toista lasta eikä ole tullut plussan plussaa. Pelottaa että tilanne on nyt paljon huonompi eikä toista lasta enää voi saada. Olemme jonossa taas tutkimuksiin.
 
Vinkki-vitonen amh:staosta kiinnostuneille. Olen katsellut amh-aiheisiav kanavalta Centre for Human Reproduction. Sieltä saa infoa tosi napakassa, tiivistetyssä muodossa ja ne lääkärit tuo esiin yksityiskohtia, joita on maallikkona vaikea poimia niistä lukemattomista tutkimusartikkeleista joita netin syövereistä löytyy. :pompus:
 
Vinkki-vitonen amh:staosta kiinnostuneille. Olen katsellut amh-aiheisiav kanavalta Centre for Human Reproduction. Sieltä saa infoa tosi napakassa, tiivistetyssä muodossa ja ne lääkärit tuo esiin yksityiskohtia, joita on maallikkona vaikea poimia niistä lukemattomista tutkimusartikkeleista joita netin syövereistä löytyy. :pompus:
Kiitos vinkistä, tuollahan on vaikka millaisia mielenkiintoisia videoita! :)
 
Vinkki-vitonen amh:staosta kiinnostuneille. Olen katsellut amh-aiheisiav kanavalta Centre for Human Reproduction. Sieltä saa infoa tosi napakassa, tiivistetyssä muodossa ja ne lääkärit tuo esiin yksityiskohtia, joita on maallikkona vaikea poimia niistä lukemattomista tutkimusartikkeleista joita netin syövereistä löytyy. :pompus:

Siis mistä tämän löytää? :rolleyes::bag:
 
Ymmärtääkseni amh-arvo vaihtelee kierron eri vaiheissa. Luotettavin tulos tulisi mitata kierron alkupäivinä. Näin minulle selostettiin taysissa. Tulen kertomaan omat arvoni jahka ehdin. :p
 
Äh, mun pitäs mennä nyt mittauttaa tuo AMH-arvo, tähän kiertoon en enää ehdi (tai en halua, kun ahdistaa liikaa). Pelottaa ihan sikana, että tulee tosi huono arvo :sad001 mulla on ikää 34v, mikä on hälyttävä arvo tän ikäselle?
 
Äh, mun pitäs mennä nyt mittauttaa tuo AMH-arvo, tähän kiertoon en enää ehdi (tai en halua, kun ahdistaa liikaa). Pelottaa ihan sikana, että tulee tosi huono arvo :sad001 mulla on ikää 34v, mikä on hälyttävä arvo tän ikäselle?

On olemassa viitearvot, jotka löytyy ihan googlettelemalla, mutta mielestäni parempi, että ottaa myös FSH:n ja muut suositeltavat perusmittaukset ja antaa erikoislääkärin kattella niitä ja tehdä niiden perusteella päätelmän :) Kun yksi arvo yksistään ei kerro koko totuutta. Ja tietysti ultrassakäynti on myös tärkeää, että nähdään munasarjojen tilanne.

Koita olla liikaa stressaamatta, ennenkuin on tuloksia. TIedän, helpommin sanottu, kuin tehty :wink
Jos menet normaalilla käyrällä, niin vasta 35-vuoden jälkeen alkaa onnistumisprosentit heittämään jyrkempää häränpyllyä.
 
Äh, mun pitäs mennä nyt mittauttaa tuo AMH-arvo, tähän kiertoon en enää ehdi (tai en halua, kun ahdistaa liikaa). Pelottaa ihan sikana, että tulee tosi huono arvo :sad001 mulla on ikää 34v, mikä on hälyttävä arvo tän ikäselle?


Kannattaa sitten mennä alkukierrosta. En tiedä siis tarkoittaako se ennen kp10 vai kp15 vai mitä. Tässä huslabin viitearvot amh:sta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200929-191419.jpg
    Screenshot_20200929-191419.jpg
    27.8 KB · Katsottu: 396
Kannattaa sitten mennä alkukierrosta. En tiedä siis tarkoittaako se ennen kp10 vai kp15 vai mitä. Tässä huslabin viitearvot amh:sta.

Juu tuosta oikeasta kierronpäivästä kannattaa myös jutella hoitohenkilökunnan kanssa.
 
Lääkäril
Juu tuosta oikeasta kierronpäivästä kannattaa myös jutella hoitohenkilökunnan kanssa.
Mulle sanottiin vaan, että alkukierrosta, en siinä epähuomiossa tajunnut kysyä mikä kp, mutta ilmeisesti sillä ei nyt niin merkittävää eroa ole, kun ei tarkkaa päivää sanottu :) Ensi kierron alusta menen, tulen sitten kertomaan tuloksen :)
En tiedä miksi tuosta fsh-sta ei ollut puhetta. Perus labrat, kilpirauhas-arvot ja prolagtiini (?) on otettu jo aiemmin..
 
Jos haluaisin mittauttaa tuon, vaikuttaako hormonikierukan käyttö arvoihin? Onko mitään suosituksia pitäisikö odottaa testiin menoa jonkin aikaa hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen?
 
Jos haluaisin mittauttaa tuon, vaikuttaako hormonikierukan käyttö arvoihin? Onko mitään suosituksia pitäisikö odottaa testiin menoa jonkin aikaa hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen?

Hormonit voi hieman alentaa lukemaa, joten saattaisin odottaa muutaman kuukauden ehkäisyn lopettamisesta ennen mittausta. Toki jos menee nyt ehkäisyn aikana mittauttaa ja arvo on normaali/suurempi omaan ikään nähden niin siihenhän voi olla sitten tyytyväinen myös.
 
Hei, tiedättehän että "Biotiinin superannoksien on todettu häiritsevän avidiini-biotiini leimaa käyttävien vasta-ainetestien tulosten luotettavuutta. Korkeita biotiiniannoksia (> 5 mg/päivä)"

Itselläni vaikutti tulokseen negatiivisesti biotiinin käyttö. Sain erittäin huonon amh arvon 0,73
Todellisuudessa oli 1,17.
Moni lääkäri ei tätä tiedä, itse jouduin vaatimaan uusinta koetta kun luin netistä tästä.
Monissa vitamiineissa on biotiinia lisänä. Biotiini edistää hieman hiusten kasvua.
 
Takaisin
Top