Alkuraskaus ja työpaikka

Tänään kerroin töissä palaverissa. Eli kaikki ovat nyt töissä tietoisia, toki osa jo tiesi.
Mutta helpotti kummasti kun ei tarvitse enää salailla. Ja ihan kivasti otti päällikkö asian. Yllättyneen näköinen oli kyllä ja onnitteli. Sanoinkin että saa rueta etsii jo sijaista. Kuitenkin kesäloma täytyy pitää ennen äitiyslomalle jääntiä. Eli hänen pitää kouluttaa päällikön sijaiseksi nyt joku toinen ennen kesää.. Mutta se ei ole enää minun murehdittavana.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Via
Mun oli pakko kertoa tänää pomolle ku kyseli millon tulen takas töihin hoitovapaalta. Vähä jänskätti kertoa että jäänkin suoraan hoitovapaalta uudelle äippälomalle, onneksi hän oli iloinen ja onnitteli! :)
 
Eilen kirjoitin vakituisen sopimuksen ja myös 4kk koeaika. Varmistin kuitenkin liitosta että mitä jos "raskauden" takia ei jatkaisi sopimusta koeajan jälkeen. Sanoi vaan että jos et ole heille kertonut asiasta niin silloin ei oikeus pysty liittymään asiaan koska ei ole konkreettista näyttöä että he olisivat olleet tietoisia raskaudestani, joten kehotti lähiesimiehelle kertomaan aikalailla heti kun on selvyys että kaikki on hyvin :-)
 
Mulle opintojen aikana eräs luennoija joka kertoili työnhausta sanoi, että näkyvästi raskaana olis erittäin hyvä aika hakea töitä. :wink Jos ei saa, niin voi helposti tehdä valituksen ja työnantajan pitää jollain tavalla sitten pystyä perustelemaan että se ei johtunut juuri raskaudesta. :D Eli tavallaan raskaana ollessa on erityisen suojatussa asemassa. :wink Toki meillä ala, jossa hakuprosessit on aika tarkkaan säädellyt...
 
Mulle opintojen aikana eräs luennoija joka kertoili työnhausta sanoi, että näkyvästi raskaana olis erittäin hyvä aika hakea töitä. :wink Jos ei saa, niin voi helposti tehdä valituksen ja työnantajan pitää jollain tavalla sitten pystyä perustelemaan että se ei johtunut juuri raskaudesta. :D Eli tavallaan raskaana ollessa on erityisen suojatussa asemassa. :wink

Miua vähän ärsyttää tuo luennoitsijan kommentti. Nuoret naiset ovat muutenkin huonommassa asemassa työmarkkinoilla juuri sen takia, kun pelätään raskauksien aiheuttamia poissaoloja ja lasten hoitamisesta työnantajalle tulevia menoja. Tuollaiset, varmaan vitsiksi tarkoitetut, vinkit eivät kyllä ainakaan auta asiaa.
 
Miua vähän ärsyttää tuo luennoitsijan kommentti. Nuoret naiset ovat muutenkin huonommassa asemassa työmarkkinoilla juuri sen takia, kun pelätään raskauksien aiheuttamia poissaoloja ja lasten hoitamisesta työnantajalle tulevia menoja. Tuollaiset, varmaan vitsiksi tarkoitetut, vinkit eivät kyllä ainakaan auta asiaa.

Ei tuo ollut yhtään vitsi... Meidän alalla se on ihan tottakin. :wink Virkavalinnoista valitetaan erittäin herkästi ja työhönottajilla pitää olla hyvät perustelut valinnoilleen ja valituksia menee läpikin jos ei hyviä syitä ole. :wink
 
Ei tuo ollut yhtään vitsi... Meidän alalla se on ihan tottakin. :wink Virkavalinnoista valitetaan erittäin herkästi ja työhönottajilla pitää olla hyvät perustelut valinnoilleen ja valituksia menee läpikin jos ei hyviä syitä ole. :wink
Aikamoista meininkiä.
 
Itsellä vakityö, mutta tarjosivat virkaa muualta. Haluan sen viran ehdottomasti, mutta 6kk koeaika. Jäisin äippälomalle kesken koeajan. En jotenkin usko, että irtisanoisivat koeajalta. Pitää kysyä liitosta vielä opastusta, et missä vaiheessa kertoa raskaudesta. Vähän huono vaihe vaihtaa työpaikkaa, mutta se ei pelaa joka pelkää. :wink
 
Raskauden vuoksi ei saa irtisanoa koeajalla, eli turvassa olet FirstLove. Sut on otettu virkaan pätevimpänä hakijana, joten jos et aivan totaalisesti ryssi, niin ei ole mitään hätää :)
 
Täytyy olla positiivisella fiiliksellä. Kollegalla on juuri päinvastainen kokemus, työsuhdetta ei jatkettu koeajan jälkeen. Ei jaksanut riitauttaa asiaa, vaikka olisi pitänyt. :eek:
 
Kun minä pääsin nykyiseen työpaikkaani niin siellä oli eräs nainen joka oli vakituinen, mutta 4kk koeaika. No kävikin niin, että hänet irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Oltiin ehka 1-2vk samaan aikaan töissä vielä. Pääsin vähänniinku hänen paikalleen mitä en silloin vielä tiennyt. Jälkikäteen kävi ilmi, että nainen oli raskaana ja pomo olis jostain sen kuullut kauttarantain ja irtisanonut. Aikamoinen peliliike olikin ottaa mut osarina ensin ja kun toinen läks pääsin lähes samantien vakkariks. Pomohan ei koskaan oo myöntänyt miksi irtisanoi, mutta koeajalla ei välttämättä tarvitse olla syytä. Silloin voi siis molemmin puolin lopettaa työt ilman irtisanomisaikaa. Että toisaalta itse en kertois koeajalla. Voishan oikea päättämis syy olla raskaus, mut aina voi pomo keksiä jonkun muunkin varjoksi.
 
Syytä ei tarvitse kertoa, mutta on pystyttävä osoittamaan (todistamaan) ettei johdu raskaudesta. Tämä oli liiton luottamusmiehen ohje.
 
Siksihän varmaankin koeajalla kannattaa kertoa avoimesti jos ei voi olla täysin varma, että saa pidettyä asian salassa koeajan loppuun saakka... Olen ymmärtänyt kanssa, että asian voi liiton kautta riitauttaa jos irtisanomiselle ei ole selkeää syytä (kuin se raskaus).
 
Mä oon huolissani omista työoloistani :coldfeet: oon töissä paikassa, jossa altistuu säteilylle ja jossa on influenssaa, tuberkuloosia ja monia eksoottisia tauteja, joiden tartuntareittiä ei varmasti tiedä :wideyed:
Meitä on pari muutakin raskaana olevaa siellä, heillä jo yli puoliväli.
Periaatteessa säteilyolosuhteissa ei työskentele kuin vaihdevuosi-iän ohittaneet naiset, mutta pelkään että säteilyä tulee oven (tavallinen puuovi) ulkopuolellekin ja mietin myös, kuinka tarkkaan on tutkittu että tuo radioaktiivinen säteily on hävinnyt huoneesta koska välillä sitä käytetään tavallisena huoneena, johon minäkin oon pakotettu menemään :eek:
Oon joutunu tonne sisäiseen työnkiertoon ja asia päätettiin ennenku tiesin olevani raskaana... enkä kyllä edes tiennyt että tuollaista radioaktiivista potilashoitoa on olemassakaan :confused:

Vaikka tuolla noita muitakin raskaana olevia on, niin mä olen aikoinaan saanut keskenmenon kun työskentelin röntgenissä ja toisen kun työskentelin leikkaussalin heräämössä, jossa altistuu vähäisesti anestesiakaasuille. Näitä ei voitu suoraan syyksi keskenmenoille nimetä, mutta onhan ne riski. Ja stressikin on riski. Ja jos vaan olen herkempi kaasuille ja säteilyille :nailbiting:
Mitähän sitä pitäisi tehdä ja kehen ottaa yhteyttä? Pomo suunnilleen nauraa päin naamaa vaan:grumpy:
 
Mä oon huolissani omista työoloistani :coldfeet: oon töissä paikassa, jossa altistuu säteilylle ja jossa on influenssaa, tuberkuloosia ja monia eksoottisia tauteja, joiden tartuntareittiä ei varmasti tiedä :wideyed:
Meitä on pari muutakin raskaana olevaa siellä, heillä jo yli puoliväli.
Periaatteessa säteilyolosuhteissa ei työskentele kuin vaihdevuosi-iän ohittaneet naiset, mutta pelkään että säteilyä tulee oven (tavallinen puuovi) ulkopuolellekin ja mietin myös, kuinka tarkkaan on tutkittu että tuo radioaktiivinen säteily on hävinnyt huoneesta koska välillä sitä käytetään tavallisena huoneena, johon minäkin oon pakotettu menemään :eek:
Oon joutunu tonne sisäiseen työnkiertoon ja asia päätettiin ennenku tiesin olevani raskaana... enkä kyllä edes tiennyt että tuollaista radioaktiivista potilashoitoa on olemassakaan :confused:

Vaikka tuolla noita muitakin raskaana olevia on, niin mä olen aikoinaan saanut keskenmenon kun työskentelin röntgenissä ja toisen kun työskentelin leikkaussalin heräämössä, jossa altistuu vähäisesti anestesiakaasuille. Näitä ei voitu suoraan syyksi keskenmenoille nimetä, mutta onhan ne riski. Ja stressikin on riski. Ja jos vaan olen herkempi kaasuille ja säteilyille :nailbiting:
Mitähän sitä pitäisi tehdä ja kehen ottaa yhteyttä? Pomo suunnilleen nauraa päin naamaa vaan:grumpy:

Työterveyteen? (jos teillä on). Työsuojeluvaltuutettu, jos teillä on tarpeeksi iso työpaikka... Ehdottaisin noita ainakin...
 
Anteeksi että tuun tälleen huuteleen tuolta syyskuisista mutta Kultu, jos sä altistut työssäsi säteilylle ja tartuntataudeille,niin ootko harkinnu erityisäitiysvapaata? Kelan sivulta löytyy hyvin infoa. Täällä moinen järjestely harkinnassa kemikaali altistuksen takia :)
 
Tänään mun yksi työkaveri sanoin nähneensä unta, et mä oon raskaana. Virnistin vaan ja totesin, et mä kerron sit kun on kerrottavaa. Eli odottelen sitä ekaa ultraa ennen kun varmistan asian muille.
 
Anteeksi että tuun tälleen huuteleen tuolta syyskuisista mutta Kultu, jos sä altistut työssäsi säteilylle ja tartuntataudeille,niin ootko harkinnu erityisäitiysvapaata? Kelan sivulta löytyy hyvin infoa. Täällä moinen järjestely harkinnassa kemikaali altistuksen takia :)
Erityisäitiysvapaa tulee käsittääkseni kyseeseen, jos ei voi siirtää työntekijää riskien ulottumattomiin ja tässä tapauksessa katsovat että voi... Kun enhän suoranaisesti hoida radioaktiivisia potilaita (vaikka edelleen epäselvää, kuinka kauan säteilyä on tilassa hoidon jälkeen) ja tänään rajattiin hoitamasta myös influenssapotilaita. Mutta edelleen jää massiivinen määrä potilasmateriaalia, joiden infektiot ovat epäselviä ja näinollen ei tiedetä ovatko riski raskaana oleville :woot: kun tuolla kuitenkin on aikaajoin muitakin raskaana olevia ja "hyvinhän hekin ovat siinä pystyneet olemaan" ... :oops: niin kuin sanoin, hätävarjeluliiottelu(?) hysteriaani(?) pidetään naurettavana :banghead:
 
No höh! Eikä tuo oo hysteriaa vaan äidin huoli lapsestaan! Nuo infektiot on mulle tuntematonta aluetta mutta kait siellä töistä löytyy säteilymittari, jolla sen huoneen säteilyn pystyy mittaan?o_O ku radioaktiivinen säteilyhän ei "häviä" helposti mikäli oon oikein ymmärtäny. Ja vaikka ne "muut on hyvin pystyneet olemaan töissä", niin eihän se tarkota että sinä pystysit! Koska eihän se jatkuva huoli ja stressikään oo hyvästä!
 
Kultu, en oo hoitohenkilökuntaa, mutta tiedän jotain säteilystä. Nopeella vilkasulla yleisimmät hoidoissa käytettävät säteilyt on radiojodi ja suurienerginen röntgen. Radiojodin käyttö vaatii melkoset erikoistoimenpiteet; lyijyesiliinat, lyijysuojia, usean viikon eristykset, eli tuskin siinä huoneessa ainakaan radiojodia on käytetty. Röntgensäteily taas hyvin nopeasti absorboituu ilman vesihöyryyn, eli hoidon jälkeen huoneessa ei ole säteilyä. Uskoisin että työpaikallasi on joku hyvin perillä näistä asioista ja säteilyrajat on laskettu. Toivottavasti muutkin työn riskit selviää. Jos epäilyttää niin voithan kysyä työterveydestä erityisäitiysvapaasta..
 
Takaisin
Top