Alkuraskaus ja työpaikka

Kultu, en oo hoitohenkilökuntaa, mutta tiedän jotain säteilystä. Nopeella vilkasulla yleisimmät hoidoissa käytettävät säteilyt on radiojodi ja suurienerginen röntgen. Radiojodin käyttö vaatii melkoset erikoistoimenpiteet; lyijyesiliinat, lyijysuojia, usean viikon eristykset, eli tuskin siinä huoneessa ainakaan radiojodia on käytetty. Röntgensäteily taas hyvin nopeasti absorboituu ilman vesihöyryyn, eli hoidon jälkeen huoneessa ei ole säteilyä. Uskoisin että työpaikallasi on joku hyvin perillä näistä asioista ja säteilyrajat on laskettu. Toivottavasti muutkin työn riskit selviää. Jos epäilyttää niin voithan kysyä työterveydestä erityisäitiysvapaasta..
Kyllä nimenomaan radiojodia käytetään... kilpirauhassyövän hoitoon
Oon niin vihainenkin nyt kun asia alkoi valjeta vasta kun oon jo joutunut ko. huoneessa olemaan useaan kertaan :smiley-angry002
 
Kultu oho! :eek: no sit on kyllä jollain varotoimenpiteet vähän pielessä :/ en nyt osaa äkkiseltään sanoa miten se säteily säilyy huoneessa kun potilas ilmeisesti ei siellä enää ole (potilas säteilee).. Saisitko työterveydestä apua? Jossei muuta niin lausunto erityisäitysvapaan tarpeesta.
 
Kultu oho! :eek: no sit on kyllä jollain varotoimenpiteet vähän pielessä :/ en nyt osaa äkkiseltään sanoa miten se säteily säilyy huoneessa kun potilas ilmeisesti ei siellä enää ole (potilas säteilee).. Saisitko työterveydestä apua? Jossei muuta niin lausunto erityisäitysvapaan tarpeesta.
Joo tästä aiheesta tuntuu olevan niukasti tietoa/ tutkimuksia :mad:
Mutta nyt aika työterveyshuoltoon (tosin vasta ensi viikoksi sain!) ja katsotaan josko lähtisi pyörät pyörimään ja saisin vaihtaa yksikköä!
 
Toivottavasti sun kultu ei tarvi enää olla sen säteilyn kanssa yhtään enempää tekemisissä ja jospa ne ottas tän raskauden aikaisen työterveys asian nyt tosissaan siellä työpaikalla!
 
Mää sain tällä viikolla ylennyksen jonka eteen oon nyt tehnyt alustustyötä joulukuun alusta asti, jolloin en edes tiennyt olevani raskaana, toivoin kyllä. Nyt on tosi ristiriitaiset tunteet, todellakin ansaitsin ylennyksen ja olen oikea henkilö hommaan. Mutta nyt kun tuli vastuuta ja oma tiimi, niin tuntuu että olis pakko kertoa pian, että ehditään löytää tiimiin hyvä jäsen ennen kuin jään äitiyslomalle. En kuitenkaan mitenkään kehtaa kertoa nyt heti kun sain ylennyksen. Inhottaa, kun ei raskaudesta saisi kantaa huonoa omaatuntoa. Tein saman esikoisen kanssa ja lupasin itselleni etten tee enää uudestaan! Onko muita joita hävettää kertoa töissä?
 
Joo tästä aiheesta tuntuu olevan niukasti tietoa/ tutkimuksia :mad:
Mutta nyt aika työterveyshuoltoon (tosin vasta ensi viikoksi sain!) ja katsotaan josko lähtisi pyörät pyörimään ja saisin vaihtaa yksikköä!

Työterveyslaitos on kanssa sellainen paikka, jonne voi olla yhteydessä. Heidän nettisivuilta löytyy tietoa raskaana työssä info ja sieltä voi myös kysyä neuvoa. Olisin sinuna vielä yhteydessä neuvolaankin.
 
Takaisin
Top