Alkuraskauden ultra

Kävin juuri Helsingin Perhe artessa ultrassa joka maksoi vaan 79e ja palvelu oli tosi ystävällistä ja hyvää. Kaikki oli hyvin ja raskaus pari päivää pidemmällä kun luulin, niin näkyi jo pienet käsien ja jalkojen alut ja sydän läpätti kivasti. Suosittelen menemään jos yhtään mietityttää.

Mulla oli tänään eka gyne ja myös siihen liittyvä varhaisultra. Täällä keski-Euroopassa on vähän erilaista. Tää kuului mun vakuutukseen, joka on työnantajan kautta. Mutta mitään viikkoarviota en saanut ja sanoi että ei voi näkyä sydäntä, kun on liian aikaisessa (n. 6+2). Oiskohan vanhat laitteet.. Mutta oikeassa paikassa on ainakin, eikä ole tuulimuna. Tää lääkäri jää tällä viikolla eläkkeelle ja seuraavalla kerralla 20.8. mulla onkin nuori naislääkäri. Nyt sain puhua saksaa, joka on mulla vähän vielä heikkoa. Onneks oli puoliso mukana niin oli vähän sujuvampaa. Sieltä lähtiessä oli pakko istua rappukäytävässä portaissa, kun alko huimata ja pääsi itku. On tää vaan jännää! Juhlittiin smoothieilla kahvilassa ja tuijotettiin dorkina hymyillen sitä ultraprinttiä, jossa ei kyllä oikein mitään edes näy. Huomenna labraan verikokeisiin aamulla.

Minä en ole menossa. En jaksa stressata ajatuksella, ja kuten aiemmin sanoinkin, jos tulee jotain ikävää vastaan, niin sitten tulee. En ensimmäisestäkään käynyt missään Enkö edes valmistellut mitään. :D

Mä olen jostain lukenut että jos varhaisultrassa näkyy sykkivä sydän niin keskenmenon riski tippuu todella huomattavasti. Sen takia mennään varhaisultraan että sen ultran jälkeen jos kaikki vaikuttaa olevan ok niin todennäköisyydet onnistuneeseen raskauteen kasvaa merkittävästi eli uskalletaan kertoa läheisille :)

Mä olen menossa huomenna Kaunis Odotukseen. Viikkoja pitäisi olla menkkojen mukaan 7+1. Mulla on jostain syystä ollut todella epäilevä olo tän raskauden suhteen, joten pakko päästä tarkastamaan tilanne..:sorry:

Minä en ole menossa. En jaksa stressata ajatuksella, ja kuten aiemmin sanoinkin, jos tulee jotain ikävää vastaan, niin sitten tulee. En ensimmäisestäkään käynyt missään Enkö edes valmistellut mitään. :D

Eikös sulta ollu neuvolassa kurkattu ultralla et oikeassa paikassa on? Sehän on sama asia o_O en mäkään menis jos tietäs et nlassa on ultralaite ja pystytään tarpeen mukaan kurkkiin et missä mennään, mut tiedän et sitä ei siellä ole niin virallinen ultra on vähän liian myöhään kun viikot heittää arviolta parilla viikolla ni menis seulontaverikokeet tod.näk väärille viikoille ilman tarkistusta :oops:

Mä olen jostain lukenut että jos varhaisultrassa näkyy sykkivä sydän niin keskenmenon riski tippuu todella huomattavasti. Sen takia mennään varhaisultraan että sen ultran jälkeen jos kaikki vaikuttaa olevan ok niin todennäköisyydet onnistuneeseen raskauteen kasvaa merkittävästi eli uskalletaan kertoa läheisille :)

Mulle kävi niin, että rv 7+2 varhaisultrassa näkyi syke ja kaikki oli hyvin, mutta kehitys oli pysähtynyt pian sen jälkeen (todettiin seuraavassa ultrassa). Olin ehtinyt jo huokaista helpotuksesta, koska olin myös lukenut, että keskenmenon riski on enää 2-10 % kun syke on nähty. Aina jonkun kohdalle tuo 2-10 % osuu.

Mulle kävi niin, että rv 7+2 varhaisultrassa näkyi syke ja kaikki oli hyvin, mutta kehitys oli pysähtynyt pian sen jälkeen (todettiin seuraavassa ultrassa). Olin ehtinyt jo huokaista helpotuksesta, koska olin myös lukenut, että keskenmenon riski on enää 2-10 % kun syke on nähty. Aina jonkun kohdalle tuo 2-10 % osuu.

Joo, toki keskenmeno voi tulla myöhemminkin ja noin miljoona asiaaa voi mennä vielä raskauden aikana pieleen ja aina se ikäbä juttu jollenkkin tapahtuu:sad001 Mutta tosiaan riskia pienenee huomattavasti. Mulla niin oireiset nää raskaudet että kiva vaan että ei tarvii kauheesti peitellä sitä miten paha olo on ja myös jos raskaus menis kesken sit myöhemmillä viikoilla niin olis ihan ok että läheiset tietäis miksi oon niin rikki. Ei tarvis esittää reipasta.

Mä en tiedä raaskinko mennä varhaisultraan omalla kustannuksella. Ajattelin kuitenkin kysyä sitten kun neuvolaan soittelen, jos heidän kautta olisi mahdollista päästä kun plussa tuli vasta kp 46, niin voisi varmistaa raskauden keston. Jos kuukautisista laskevat niin olisi jo 8 viikkoa, mitä en kyllä usko, kun vasta alle 2 viikkoa sitten plussasin.

Taitaa mennä myös nuo seulontaverikokeet väärään aikaan jos neuvola laittaa ne kuukautisista laskien? Pitäisi soitella sinne mutta ei ole oikein ollut lapsivapaata hetkeä, tuon viisvee esikoisen kuullen ei viitsi vielä asiasta puhua.

Mä en tiedä raaskinko mennä varhaisultraan omalla kustannuksella. Ajattelin kuitenkin kysyä sitten kun neuvolaan soittelen, jos heidän kautta olisi mahdollista päästä kun plussa tuli vasta kp 46, niin voisi varmistaa raskauden keston. Jos kuukautisista laskevat niin olisi jo 8 viikkoa, mitä en kyllä usko, kun vasta alle 2 viikkoa sitten plussasin.

Taitaa mennä myös nuo seulontaverikokeet väärään aikaan jos neuvola laittaa ne kuukautisista laskien? Pitäisi soitella sinne mutta ei ole oikein ollut lapsivapaata hetkeä, tuon viisvee esikoisen kuullen ei viitsi vielä asiasta puhua.

Mä soitin esikon (4 v) kuullen silleen "Hei. Tein testin ja se oli positiivinen. Joo, ne oli viimeksi 8.6. Joo, kaikki on hyvin. Joo, syön niitä. Joo, se sopii. Nähdään silloin!" Ei arvannut mitään ja kun oli muuta tekemistä niin ei alkanut edes kuulustella mua :p

Duodecimin artikkelissa kerrotaan, että tutkimusten mukaan keskenmenon riski laskee sykkeen näkymisen jälkeen normaalissa raskaudessa kahteen prosenttiin ja uhkaavassa keskenmenossakin kymmeneen prosenttiin: https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1998/21/duo80466

Itse en henkilökohtaisesti usko omien kokemuksieni jälkeen näihin lukuihin.

Nyt vihdoin päättyi kesäsulku lisääntymistieteen yksikössä ja sain varattua varhaisultran ensi viikolle rv7+2! Viikko vielä odottelua siis. Välillä on tosi luottavainen olo ja sitten taas välillä pelkään kovasti esim. tuulimunaa. Myös kohdunulkoiset raskaudet on näissä alkionsiirtoraskauksissa vähän yleisempiä kuin muuten, niin sekin vähän jännittää.

OYSissa ei kuulemma enää tehdä hoidoista plussanneille varhaisultraa resurssipulan takia! Minä nyt tämän saan, kun mulla asiakkuus periaatteessa vielä HUSilla kun alkionsiirrot siellä tehty. Ostopalveluna tekevät Oulussa siis näissä tapauksissa follikkeliultrat ja myös varhaisultran, joka HUSilla kuuluu tähän hommaan.

Ultran jälkeen päättyy asiakkuus HUSilla ja siirryn toivottavasti Oulun äitiysneuvolan asiakkaaksi.

Uskoisin että pääset neuvolan kautta ultraan. Toki neuvola kohtaista, mutta ainakin täällä päin jos raskauden kestossa epäselvyyttä niin ultrataan.

Uskoisin että pääset neuvolan kautta ultraan. Toki neuvola kohtaista, mutta ainakin täällä päin jos raskauden kestossa epäselvyyttä niin ultrataan.

Meidän neuvolassa ei ole laitteita ollenkaan niin kaikki ultrat on lähete sairaalaan ja niitä todellä nuivasti jaellaan. Joten riippuu todella paljon neuvolasta että saako lähetteen vai ei.

Duodecimin artikkelissa kerrotaan, että tutkimusten mukaan keskenmenon riski laskee sykkeen näkymisen jälkeen normaalissa raskaudessa kahteen prosenttiin ja uhkaavassa keskenmenossakin kymmeneen prosenttiin: https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1998/21/duo80466

Itse en henkilökohtaisesti usko omien kokemuksieni jälkeen näihin lukuihin.

Ne on aina tilastoja ja joskus epäonni kasaantuu toiselle enemmän kuin toiselle :sad001

Soittelin neuvolaan, sain ajan ensi viikolle toiseen neuvolaan lääkärille, joka ultraa. Omassa neuvolassa ei vapaita lääkäriaikoja ollut. Kiva kun sattui hoitaja joka otti tosissaan, kun tosiaan yli kahden viikon heitto kuukautisista lasketun ja testin mukaisen lasketun ajan välillä. Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä nt-ultraan etuajassa, kuukautisista laskettujen viikkojen mukaan ja käydä sit tarvittaessa uudestaan.

Eikös sulta ollu neuvolassa kurkattu ultralla et oikeassa paikassa on? Sehän on sama asia o_O en mäkään menis jos tietäs et nlassa on ultralaite ja pystytään tarpeen mukaan kurkkiin et missä mennään, mut tiedän et sitä ei siellä ole niin virallinen ultra on vähän liian myöhään kun viikot heittää arviolta parilla viikolla ni menis seulontaverikokeet tod.näk väärille viikoille ilman tarkistusta :oops:
Siis toki Ekassa neuvolassa katsotaan Ultralla, mutta nytkin neuvola menee jollekin 9+ viikolle ja seulonnat otetaan samalla. Sitä ennen en ala hötkyilemään siis.

Siis toki Ekassa neuvolassa katsotaan Ultralla, mutta nytkin neuvola menee jollekin 9+ viikolle ja seulonnat otetaan samalla. Sitä ennen en ala hötkyilemään siis.
Useimmissa paikoissa ei neuvolassa ole ultralaitteita, jolloin ensimmäinen ultra on niskaturvotusultra siinä viikon 12 paikkeilla.

Soitin vihdoin neuvolaan ja minulle varattiin aika ultraääneen (joka tehdään emättimen kauttako??) ja neuvolaan. Koska en osannut oikein sanoa, milloin minulla on viimeksi ollut menkat, olisi neuvola halunnut mulle ultra-ajan mahdollisimman pian, mutta ensi viikolle ei ollut töiden kanssa yhteen meneviä aikoja, joten ultra on vasta sitten seuraavalla viikolla, ja neuvola heti viikon päästä siitä. Neuvolaa pitää kuulma siirtää, jos ultrassa todetaan että raskaus on vasta viikolla 6 tai vähemmän, mutta neuvolatäti laski, että todennäköisen hedelmöittymisajan mukaan raskaus olisi tuolloin kuitenkin jo viikolla 7-8, että siksi piti saada kuulma neuvola-aika mahdollisimman pian siitä.

Kertokaas te kokeneemmat, että miten tuo ultra siis tehdään? Ja miksi sinne neuvolaan on ultran jälkeen niin kova kiire? Mitä siellä tehdään? Itsellä ensimmäinen raskaus ja en yhtään ehtinyt tähän varautua, niin olen ihan pihalla.

Takaisin