Joskus pelottaa kylla ihan hirveesti pojan puolesta. Meidan pikkuinen siella huterilla ensiaskelillaan kaaoksen keskella! Enta jos isommat lapset tonii sita? Enta jos se tekee kakat housuihinsa ja kukaan ei huomaa, ja joutuu olemaan kakkavaipoissaan koko paivan, eika osaa viela puhua ja sanoa, etta nyt tuli kakka...
Jos kukaan ei pida huolta, etta poika saa tarpeeksi ruokaa. Tai jos joku hoitotati yrittaa syottaa sita aggressiivisesti ja kiroilee pojalle, joka puklaa kaiken ulos... Tai jos ne kohtelevat poikaa liian lujin ottein, repivat kasivarresta ylos lattialta tms. Miten poika kestaa sita kamalaa melua? Kukaan ei ole siella pitamassa pojan puolta, ja jos jotain negatiivista tapahtuu niin poika ei viela itse osaa kertoa siita vanhemmille...
Tietenkin meilla on tyovuorojen puolesta mahdollista sumplia (niin kuin tahankin mennessa) sen verran, ettei pojan tarvitse olla siella joka paiva, taytta paivaa... Mutta silti. Minua ahdistaa. Ja aikakin menee niin pirullisen nopeesti.
Ja meille sattui tuossa viikolla yks juttu, kun mies oli pojan kanssa kaupungilla asioimassa. Han jatti pojan turvakaukaloonsa autoon, laittoi ovet lukkoon ja meni laittamaan parkkimittariin rahaa. Oli siis poissa ihan minuutin. Silla valin siihen auton takaikkunan taakse pojan puoleisen ikkunan viereen oli tullut joku tyyppi, joka oli tyontanyt naamansa ikkunaa vasten poikaa tiiraillen, ja toisella kadella kokeillut oven kahvaa, etta onko se lukossa. Mies oli yllattanyt tyypin, joka oli lahtenyt heti litomaan. Ja se ei ollut mikaan herttainen papparainen ihailemassa vauvaa, vaan joku 3-kymppinen narkkari. Ma olin ihan paska-kauhuissani, kun mies kertoi mulle tapahtuneesta. Mies sanoi, ettei vaikuta menna kertomaan poliisille, koska mitaan rikostakaan ei ole tapahtunut. Tuo tapaus ei ainakaan yhtaan paranna mun fiiliksia naiden huolenaiheiden kanssa...
Muutenkin on ihan jarkyttavaa, miten paljon lapsia yritetaan vieda. En tunne itse tapauksia, mutta vuosien varrella on tultu luettua uutisia ja googlettamallakin loytaa meidan kotiseudulta varmaan kymmenkunta tapausta viime vuosilta... Naita yrityksia on ollut just parkkipaikoilla, kerrostalojen pihoilla, koulumatkoilla, leikkipuistoissa, uimarannoilla, markkinoilla tai muissa ulkoilmatapahtumissa... En usko, etta kaikki ovat "kaupunkilegendaa", silla nama ihmiset esiintyvat uutisissa omilla nimillaan ja uutisten valokuvissa omilla kasvoillaan tapahtuneesta kertoen. Ja kuinka paljon tapauksia sitten jaa uutisoimatta?!! Aargh, tama angstaus olisi varmaan sopinut johonkin muuhun ketjuun, mutta olkoot.