Ajatuksia: huolia ja ärsytystä sekä iloa ja onnea

Astra

Satasella mukana keskusteluissa
Marraskuunmammat 2014
Ajattelin aloittaa tällaisen yleisen ajatustenvaihtoketjun, jossa voidaan kertoa mikä raskaudessa tai elämässä yleensä huolestuttaa tai mietityttää. Ja tietenkin saa hehkuttaa onnellisuutta hyvää fiilistä. Jaetaan kokemuksia ja tsempataan toisiamme :hug013

Itse olen tänään pohtinut kaikennäköistä mikä mietityttää raskaudessa ja vauva-arjessa.
Yksi iso asia mitä mietin on imetyksen onnistuminen. Tästä jo kerroinkin tuolla toisessa ketjussa. Eli esikoisen kanssa imetys ei onnistunut ollenkaan koska multa ei vaan tullut maitoa. Tämä oli todella raskas jutu henkisesti ja koin huonoa omaatuntoa. Kaikkea kokeilin että imetys olisi onnistunut, mutta ei vaan noussut. Lapsi sai siis korviketta alusta asti ja sillä kasvoi kyllä reipas ja terve poika. Mun rintamaito, se vähäinen liru, oli myös laadultaan huonoa. Ei ollut rasvaista, vaan ohutta litkua. Onneksi mulla oli ihana neuvolantäti ja lääkäri, jotka eivät moralisoineet vaan kannustivat antoivat tukea. Myös ystävät olivat onneksi tukena. Ja lapseni on pulloruokinnasta huolimatta saanut paljon syliä ja läheisyyttä.

Ja nyt sitten tietenkin mietityttää että mitenkähän tissittely onnistuu uuden tulokkaan kanssa. Toisaalta luulen että jos tälläkään kertaa ei onnistu niin selviän vähemmällä henkisellä romahduksella. :)

Toki tässä vaiheessa raskautta pyörii montaa ajatusta, onko yleensäkään raskaana ja onko kaikki hyvin. Ja varhaisultraa ei millään malttaisi odottaa.

Innoissani olen kyllä jo selaillut netissä kaikkia vauvatarvikkeita ja äitiysvaatteita :) tosin vielä olen malttanut mieleni ja hankinnat ovat vain ihastelun tasolla.
 
Kokeilitko viime kerralla lääkekuuria, jotta maito olisi noussut? En nyt muista nimeä, mutta yhtä pahoinvointilääkettä kirjoitetaan esim keskoslasten äideille, jotta saisivat maidontuotannon käynnistymään :)
Ei tosin sekään kaikille toimi, mutta tulevaisuuden varalle tiedoksi tuostakin vaihtoehdosta :)
Vaikkakin, tärkeintä on, että lapsi saa ruokaa. Sama se on mistä se maito tulee. Lainkaan vähättelemättä sun huonoa oloa asiasta! Itsekin varmasti surisin jos niin kävisi!
 
Selviskö koskaan syytä, miksi maitoa ei kunnolla tullut? Minkälainen synnytys oli? Oon kuullu et sektion jälkeen monella on hankaluuksia. Siitä on turha potea huonoa omatuntoa, varsinkin jos kaikkensa on yrittänyt! :) Kannattaa yrittää olla stressaamatta ja miettiä, että se joko onnistuu tai ei. Liika stressi hankaloittaa asiaa entisestään. Sehän voi olla, että kaikki sujuukin täydellisesti! :)

Mulla on aivan toisenlainen imetyskokemus. Sitä stressaan itse etukäteen, kun tiedän, että se on samanlaista tämän toisen kanssa. Maitoa tulee hyvin, mutta ongelma on mun maidon koostumus. Mulla maidon rasva tuppaa jämähtämään tihyisiin, joten kärsin puolisen vuotta kipeista tiehyttukoksista PÄIVITTÄIN. Ja useimmiten ne oli samaa aikaa vielä kummassakin. Kaiken huipuksi maidon noustessa, mun oikeessa kainalossa oleva lisärintarauhanen turpoo nyrkin kokoiseksi kipeäksi patiksi ja pelkästään käden laskeminen alas sattuu. Kipu onneksi helpotti parissa viikossa kun maidontulo tasaantui, mutta patti on edelleen näkyvissä. Lisänä vaikeudet rintakumista vierottamisessa yms. Toisaalta yritän ajatella, et nyt tiedän mistä mikäkin johtuu ja osaan reagoida esim. tukoksiin heti. Mutta helppoa ei ollut. :sad001 Imetin kuitenkin 10kk, nostan itselleni hattua, että jaksoin !

Tällä hetkellä suurin mietinnänaihe on keskenmenon/tuulimunan pelko. Haluaisin hirveesti mennä varhaisultraan, mutta on niin tajuttoman kallista lystiä... Lisäks mulla ei oo mitään hajua, mitkä viikot on menossa, joten senkin puolesta en tiedä yhtään milloin on edes ensimmäinen ultra.
 
Mä joudun nyt laittamaan jarrua rattaisiin :sad001 Tein tänään Pregcheckin raskaustestin ja näytti haaleampaa viivaa kuin eilen. Tein myös davidin testin, joita olen nyt tehnyt kolmena aamuna, niin siinäkin viiva pysyy yhtä haaleana...

Mulla siis tämä raskaus muutenkin tosi alussa. Testasin ovulaation tikulla 1.3 ja uskon hedelmöityksen tapahtuneen siinä 1.-2.3. Tuolloin mulla oli kp18. Kierto on ollut nyt 3 viimeista kertaa 25 pvää. Kp24/25 välisenä yönä (pe-la) alkoi tuhrua ja ajattelin menkkojen alkavan. Tuhru ei kuitenkaan siitä muuttunut. Sunnuntaina oli siis jo kp26/25, tuhrua tuli vielä jonkin verran. Jossain mielenhäiriössä tein sitten davidin raskaustestin, mihin piirtyikin haalea viiva. Tuolloin siis dpo (days past ovulation) vasta jotain 7-8 (eli todella aikaista plussata...) Kaahasin sitten apteekkiin ostamaan CB:n digitaalisen raskaustestin. Ajattelin että kun siihen tulee se "ei raskaana", niin saan jonkinlaisen mielenrauhan. Mutta testiin tulikin "raskaana 1-2"....

Olin tietysti onneissani, mutta samaan aikaan ihmeissäni miten niin aikaisin voi tulla positiivinen raskaustesti... Ja nyt tämän päivän fiilisten pohjalta mua jopa hiukan ärsyttää ja suruttaa tuo tulos... Tänään siis kp28/25-?32. Periaatteessa siis menkat myöhässä, mutta ovulaatiosta laskiessa eipäs olekkaan! Mun menkoilla on aikaa alkaa koko tämän viikon!

Tänään siis haaleeta plussaa testissä.... ja sitä TUHRUA! sitä on vieläkin. Ja nyt mun mielestä selkäkin taas kipuilee (menkkaoloja vai vauvan kantamista!?!)

Ärsyttää siis tuo digitestin tulos. Turhaan nosti toiveita :sad001

Teen digitestin uudelleen lauantaina, silloin kp32 menossa. Jos tämä tästä sitten suruksi muuttuu, niin yritän kuitenkin iloita tuon meidän rakkaan esikoisen 1/2-vuotispäivästä täysin rinnoin! :Heartred Kun sattuu juuri olemaan lauantaina :)

Jättäydyn nyt täältä pois vähäksi aikaa. Tulen sitten lauantaina kertomaan mikä meillä tilanne :)
 
Tsemppejä Sandy, jospa se kuitenkin olisi plussa! :) pidät mielen nyt esikoisessa ja koitat olla stressaamatta.. sympatia halit täältä! :smiley-angelic003
 
Tsemppiä Sandy! Mul oli viime raskaudessa hyvin pitkään haalee se viiva. Ja testasin siis ekan jo dpo10. Sit vasta ku menkat oli viikon myöhässä nii testiki näytti tasavahvaa viivaa. Oli myös tuhruvuotoa viikolle 10 asti. Kaikki oli siis hyvin. Älä heitä vielä kirvestä kaivoon ja toivotaan, et kaikki on hyvin ja viiva lähtee vahvenee!!
 
Onko kellään kokemuksia diflucan lääkkeestä hiivan hoitoon.. läkäri määräsi tämän ja nyt olen kovin epäileväinen että uskallanko ottaa kun sitä ei raskaana ollessaan saisi ottaa?:eek: onko kellään hiivaa hoidettu ja millä? Pelottaa keskenmenon riski. :/

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä vastailinkin tuohon hiivalääkkeeseen tuolla kysymys-osiossa.

Ja siis mitä mun imettämiseen tuli, niin ei kokeiltu lääkettä - enkä ole moisesta aikaisemmin kuullutkaan. Eikä sitä sen kummemmin selvitelty miksi ei maitoa tule, normaali alatiesynnytys oli. Ja tosiaan pääasiahan oli että lapsi sai ruokaa, ei väliä tuliko sitä tissistä vai tuttipullosta. Mutta ihmeen herkäksi kyllä nämä asiat vetää ja mä olen vielä oikeasti sellainen "järkevä ihminen", mutta ne hemmetin hormoonimyrskyt olivat kyllä melkoisia tsunameja :schocked028

Sandylle oikein paljon peukkuja! Onhan sekin mahdollisuus että vuoto on jotain hyytymävuotoa tai toisen sikiöpussin vuotoa? Eli jos olisikin ollut kaksoisraskaus ja toinen mennyt kesken?
 
Mua huolettaa tässä raskaudessa se, että en osaa ottaa riittävän rennosti ja nauttia raskausajasta. Tuntuu että pelkään koko ajan ihan liikaa että jotain ikävää tulee tapahtumaan. On niin avuton olo kun ei voi tehdä mitään, ei "näe" mitä masussa tapahtuu kuin pari kertaa raskauden aikana, eikä voi sitten muuta kuin odottaa ja rukoilla sormet ja varpaat ristissä että raskaus ja synnytys menee hyvin, ja lapsi syntyy terveenä! Sitten kun vauva on syntynyt niin ajattelen että on jotenkin helpompaa kun näkee vauvan konkreettisesti, näkee siis onko hänellä kaikki kunnossa ja pystyy auttamaan jos ei ole. Mulla kun raskaus on vielä niin alussa ettei tunne vielä mitään liikkeitäkään, niin täytyy vain ihan sokkona luottaa että kaikki on hyvin. Jotkut myös sanovat, että sen tuntee jos kaikki ei ole kunnossa. Tulee siis vahva tunne että jokin on vialla. Toimiikohan se samalla tavalla tällaisella heikkohermoisella ensiodottajallakin, jolle kaikki raskaudessa on uutta?
 
Moikka! Ja kiitos Astra kysymästä :) En ole halunut käydä tässä välissä tätä marraskuiset2014-ryhmää kurkkimassa, omat tunteet ovat olleen niiiiiiiin sekaisin.

Tulin vaan nopeasti kertomaan että huomiselle, maanantaiaamuun, suunnitteilla raskaustestin tekoa. Vuoto on nyt vähentynyt (melkein loppu!?!), mutta esim perjantaina oli tosi runsasta... :confused: Huomenna olisi noin rv4+2 ja dpo15-16. Perjantaina kuitenkin oltiin vielä digitestin mukaan "raskaana 1-2"... Pitäkäähän peukkuja että tää sissi-soturi pysyy matkassa ja saadaan "raskaana 2-3"! :) Surutyötä ollaan tehty myös sen toisen vaihtoehdon kannalta.... nyt vaan lähinnä tahdon tietää. piste. :)
 
Moikka

Itsekin tulin kurkkimaan onko Sandysta kuulunut. Pidetään peukkuja todellakin, taatusti aika sekalaiset tunteet siellä nyt. Voimia ja toivotaan parasta! :Heartred

Itselläkin täällä vähän alakuloinen olo. Oireettomuus painaa mieltä kun taustalla 2 km (Viikoilla 7+4 ja toinen 10+?) ja nekin oli hyvin vähäoireisia. :sad001 Tosin suvun naisilla ollut muutenkin oireettomia odotusajat, mutta tällä taustalla ei voi estää pienen pelon hiipimistä mieleen.. Kauhee (!!!) flunssahan mulla on kyllä ollut, ja se on voinut jotain peittää alleen (väsymys, lämmön nousu yms), mutta kyllä tällä epävarmuudella kaipaisin jo jotain konkreettistakin merkkiä. Luulisin että nyt on 4+6, koska huomenna menkat viikon myöhässä (-ainiin, onhan sekin oire! :wink ) keskiarvoisesta kierron pituudestani. Surullinen mieli kun en osaa iloita tästä asiaan kuuluvalla tavalla kun mietin vaan koko ajan että milloin tää onni katkeaa. Vaikea selittää, kun en niinkään pelkää km, vaan jotenkin en vaan usko tämän edes olevan totta vaikka monta testiä niin väittää. :confused:
 
Sandy, epätietoisuus on pahinta. Tsemppiä ihan hirveesti :smiley-angelic003

Tinja79, samanlaiset fiilikset mulla noista oireista. Vaikka tiedän, että kohdussa on jotakin ,odotan niin paljon sitä tokaa varhaisultraa ja sitä tykytyksen ääntä.. oireet pysyy turvotuksessa ja mielialahelvetissä... :confused:
 
Vois vaikka joku vihree valo syttyä otsaan palamaan sen merkiksi että paksuna ollaan ja kaikki hyvin! :D
 
apuvaaa... Kävin tänää vatsakipujen takia lääkärin ultrattavana, ja siellä ei löytynyt mitään muuta kun pien alku joka vastais 3viikkoa... Vähän nyt pelottaa et mitä tapahtuu... Verestä mitattii hormoonien määrä ja ke uus mittaus... Pitäis nousta tarpeeks tai sit kaik ei oo hyvi.. Viikonpäästä uus ultra. :sad001 nyt on pelon sekavat tunteet
 
m-inski, tsemppiä tulosten odotukseen ja toivotaan että pieni on vaan hitusen nuorempi kuin odotettu ja kaikki olisi siis hyvin! :Heartred
 
kiitos sandy. Aloin kyl miettii nyt et mahtoko se lääkäri puhuu raskausviikoist vai viikoista hedelmöityksest? noo... yritän vaan pärjätä sinne seuraavaa ultraa...
 
m-inski, veikkaan että lääkäri on puhunut alkion iästä, ei raskausviikoista... rv 3-4 paikkeillahan se alkio vasta kiinnittyy eikä sitä voi ultrassa vielä mitenkään edes nähdä. Tsemppiä ja voimia sinulle :Heartred
 
Takaisin
Top