Ajankohtaisia asioita

Kuulun riskiryhmään ja rokotuksista huolimatta olen sairastanut 2 koronaa. Ne olivat hyvin lieviä verrattuna bakteeriperäiseen ylähengitystieinfektioon ja kurkunkannen tulehdukseen jonka sain. Lapsia meillä ei ehdittykään rokottaa ja ensimmäisessä koronassa heillä oli 3 vrk korkeaa kuumetta, nyt seuraavassa lievemmät oireet. Enää koronavirus ei niin pelota eikä huoleta, toisaalta ei voi tietää sairastuttaako se joskus pahemmin.
 

Hätää ei ole, mutta apua tai muutakaan tukea ei vissiin tipu. Surullinen ja suututtava tapaus.
Pelottavaa! Ja aivan turhaa!
Onneksi perheenä jaksoivat ja halusivat tuoda asian julki.
Pistää miettimään, että kun myös julkisella puolella hoidetaan lapsettomuutta, niin miten paljon surua esim. niitä perheitä voi aivan raskausmaratoonin lopussa kohdata.

Jossain vaiheessa meille Suomeenkin tulee yksityisiä synnytysklinikoita, joissa tilaa maksavalle asiakkaalle riittää. Nyt meillä klinikat keskittyvät sinne alkuvaiheen hoitoihin.
Ovathan esim sydänpotilaat vuosia leikkauttaneet itsensä "rahan"voimalla tajutessaan julkisen puolen jonotuksen (resurssipulan) sisältävän menehtyneiden todennäköisyyden.
En vielä ole tullut tarkastaneeksi voiko ja millä kustannusjako-periaatteella voisin käydä sellaisella klinikalla synnyttämässä esim Virossa. Siellä valtaosa odottajista jo ko palvelun muutoinkin hankkii. Ainakin hammashoito siellä jää / saa tulla maksamaan saman kuin Suomessa...(ja hammaslääkäreinä toimii myös suomalaisia hammaslääkäreitä, joilla siellä omat se sivuvastaanotot).
 

Hätää ei ole, mutta apua tai muutakaan tukea ei vissiin tipu. Surullinen ja suututtava tapaus.
Aivan kamalaa ja läheltä liippaa kun itsekin synnyttänyt kyseisessä sairaalassa. Onneksi tuovat asian julkisuuteen, toivottavasti edes joku päättäjä heräisi ja tajuaisi ettei nämä synnäreiden sulkemiset ole hyvä juttu, koska tällaista kenenkään ei pitäisi tarvita käydä läpi. Synnyttäjät eivät pääse synnyttämään koska on täyttä ja sairaalat isoja.
 

Hätää ei ole, mutta apua tai muutakaan tukea ei vissiin tipu. Surullinen ja suututtava tapaus.
Pistää kyllä itseäkin suututtamaan ja surulliseksi, aivan kamalaa! 😭 Itse tasan kaksi kuukautta sitten synnyttänyt samassa sairaalassa. Onneksi meillä sattui hyvä tuuri (vaikka tuuristahan tässä ei missään nimessä saisi olla kyse!) ja oli hiljainen päivä synnytysten suhteen.
 
Aivan hirvittävä uutinen. Itketti ihan. Hirveesti voimia perheelle. ♥️ Ei kenellekään pitäisi noin käydä. Toivottavasti sairaala ottaa opikseen ja nimenomaan myös päättäjät .
 
Aivan hirvittävä uutinen. Itketti ihan. Hirveesti voimia perheelle. ♥️ Ei kenellekään pitäisi noin käydä. Toivottavasti sairaala ottaa opikseen ja nimenomaan myös päättäjät .
Päättäjät, jotka ohjaavat rahaa myös sairaaloille ovat 2.1.23 alkaen suurien ja aivan uusien asioiden edessä. Sote uudistus astuu silloin voimaan.
Pelottaa miten ne eläköityneet entiset opettajat, missit, muusikot ja tositv:stä tutut naamat saavat systeemin edes jotenkin pysymään kasassa. Kohti parempaa en usko järjestelmän menevän, valitettavasti !😰
 

Hätää ei ole, mutta apua tai muutakaan tukea ei vissiin tipu. Surullinen ja suututtava tapaus.

Hirveää ja todella surullista. 😔 Kenenkään ei pitäisi joutua kestämään tuollaista surua. Ja vielä sairaalan ruuhkan takia.

Vähän selkäpiitä kylmää, kun kuopuksen synnytys käynnistettiin ballongilla ja jouduin odottamaan ylimääräistä, koska synnytyssaleissa ei ollut tilaa. Sentään sain odottaa sairaalassa. Ja onneksi kaikki meni hyvin. Hirvittää miettiä ettei se ollutkaan niin varma juttu.
 
Onko tuo ihan normaali käytäntö, että ballongin irtoamisen jälkeenkin lähetetään kotiin odottamaan? Mulla on yksi synnytys Siren käynnistetty, ja ehdoton vaatimus oli että sairaalaan on tultava ja osastolle jäätävä, kun ballonki irtoaa.

Hämmentää muutenkin, että synnytys käynnistettiin ilmeisen ruuhkaiseen aikaan, eikä odotettu hiljaisempaa hetkeä. Näköjään täällä alle 1000 vuotuisen synnytyksen sairaalassa on huomattavasti turvallisempaa ja inhimmillisempää synnyttää.
 
Omakaan kokemus Jorvista ei ollut kovin kiva. En olisi päässyt Jorviin lainkaan, koska kyseessä oli esikoinen ( ”odota rauhassa aamuun, ei ensimmäinen synny nopeasti”) Onneksi mieheni tajusi, että kohta on tosi, tosi kiire. Ehdin Jorviin juuri ja juuri - esikoiseni syntyi tunninpäästä siitä, kun supistukset alkoivat. Mitään kivunlievitystä tai muutakaan en ehtinyt saada.

Kuopus oli sentään vähän hitaampi, mutta nopealla tahdilla tuli hänkin. Ilmeisesti keskellä päivää oli enemmän tilaa, koska silloin (2020) pääsin synnärille heti. Yöhoitaja oli ihana, huolehti että kaikki oli hyvin. Vuoronvaihdon jälkeen en nähnyt enää ketään muuta kuin lastenlääkärin, joka kotiutti meidät. ( mikä sitten kostautui myöhemmin hervottomalla verenvuodolla, mikä johti kaavintaan)
 
Nyt ajankohtaista: Lakko! Oletteko koskaan lakkoilleet tai voisitteko? Miten lakko vaikuttaa teidän elämään?

En ole itse koskaan lakkoillut, ei ole varaa.
Joku tuote jota haluaisin ostaa, saattaa loppua. Lisäksi töissä saattaa olla, että mennään vajaamiehityksellä ja teen monen ihmisen työt.
Ymmärrän kuitenkin lakon pointin ja jokaisella on oikeus tehdä omat päätöksensä.
 
Mun alalla ei koskaan oo ollut lakkoa sillo, kun oon ollu työelämässä. Osallistuisin varmasti. Oon ihan lakkojen kannattaja 🤣 prismojen lakko vaikutti nyt sen verran et käyntiin eilen siellä, eikä tänää. Ilmeisesti ois auki tänäänkin mut ei haluttu lähtee säätämään.
 
En ole koskaan ollut lakossa, mutta menisin jos nyt olisin lakon piirissä olevassa työpaikassa. Tämä kaupan alan lakko tuskin hirveästi vaikuttaa meihin, niin kauan kun s-marketit ei ole lakossa.
 
Ehdottomasti lakkojen kannalla! Pienipalkkaiset alat todellakin ovat ansainneet palkankorotuksensa. Tämän hetken kaupan lakko ei vaikuta meihin mitenkään, koska pääsääntöisesti käydään Lidlissä kaupassa. Välillä tulee käytyä myös Prismassa ja tuen lakkoja omalta osaltani sillä, että en käy lakon piirissä olevissa kaupoissa nyt lakon aikana.

Itse lakkoilin viime keväänä opettajien tes:n puolesta ja oisin valmis lakkoilemaan uudelleenkin. Liitothan maksavat myös lakkoavustusta niiltä päiviltä, kun lakkoillaan, niin itsellä ei ainakaan vaikuttanut juurikaan toimeentuloon.
 
No meidän vakikauppa oli lakossa tänään. Ei toki ollut kovin muutosta arkeen ku eilen pyysin miestä jo tuomaan puolen viikon ostokset. Mitä palkkoihin tulee ni eiköhän mahdolliset palkankorotukset leivota sitten tuotteiden hintoihin. Näinhän se menee.
 
Olin lakossa useamman viikon viime keväänä. Henkisesti se tuntui välillä vähän raskaalta (miksei ne jo sovi), mutta toisaalta se vapaa teki ehkä hyvää. Normaalisti elämä on aika kiireistä. Ei voinut tehdä kovin ihmeellisiå suunnitelmia, kun piti olla kokoajan valmiudessa lähtemään töihin. Jotenkin omituinen ja irrallinen tunne.Tein koiran kanssa pitkiä kävelylenkkejä, normaalisti niille ei ole aikaa. Olin myös lakon aikaan sairaana. Oli mukava kun ei tarvinnut mennä puolikuntoisena töihin, sai rauhassa sairastaa. Nyt jännitän, tuleeko lakkoa tänä keväänä. Meidän alalla se sopiminen on viime huosina ollut hyvin vaikeaa.
 
Taas on ollut/tulossa lakkoa vähän alalla jos toisellakin. Onko lakot vaikuttaneet teihin?

Bussilakko vaikutti meihin hieman, mutta ei ylitsepääsemättömäksi. Kauppojen lakot ei vaikuttaneet oikeastaan ollenkaan - lakko ei ylettynyt kauppoihin joissa tavallisesti käymme. Veturinkuljettajien lakon toteutumista nyt vähän jännätään. Miehen on tarkoitus käydä vanhempiensa luona ensi viikolla. Nähtäväksi jää käykö.

Noin ylipäätään olen lakkoilijoiden puolella. Ihan aiheesta kuitenkin lakkoilevat ja soisin kaikille kunnon työolot ja palkat.
 
Juna ei kulkenut tänään, joten bussilla piti korvata. Muuten ei ole vaikuttanut, ainakaan vielä.
 
Meillä junien lakko näkyy - tai ennemmin kuuluu. Asutaan radan lähellä, ja kun junien suhinaan on niin tottunut, on nämä muutama päivä tuntuneet oudon hiljaisilta 😄 eilen radalla meni kiskoilla kulkeva kaivuri (oisko monesta 3-5 vuotiaasta vähänkö hieno?!). Heti kiinnitti huomion että joku siellä menee! 😁
 
Tuleva hallitus-säästöt-lapsilisien tulevaisuus?
Mitä mieltä olette nyt politiikan keskusteluissa mukana olevasta lapsilisien uudistamisesta eli verotettavaksi tuloksi muuttumisesta tai jopa niiden kokonaan poistamisesta? Miten nuo vaihtoehdot vaikuttaisivat teidän perheenne tai lastenne tulevaisuuteen vai vaikuttaisiko mahdollinen muutos lainkaan?
 
Takaisin
Top