Ajankohtaisia asioita

Venäjä! Ukrainan tilanne huolestuttaa. Kohta siellä on täysimittainen sota päällä, kaukana siitä ei ole nytkään. Ja jos Venäjän laajentumispyrkimykset jatkuvat, mihin tämä kaikki johtaa.
 
Venäjä! Ukrainan tilanne huolestuttaa. Kohta siellä on täysimittainen sota päällä, kaukana siitä ei ole nytkään. Ja jos Venäjän laajentumispyrkimykset jatkuvat, mihin tämä kaikki johtaa.

Kyllä. Tämä huolestuttaa minuakin. Sota aina paha ja tosiaan, mihin tämä Venäjän touhu vielä johtaakaan.
 
Kyllä lapsesta tietää milloin hän on sairas ja milloin kyseessä on vain ulkoilun tai sisäilman aiheuttama niiskutus. Tiedät varmasti itsekin? Päiväkodin työntekijät näkevät lapsia tuntikausia päivittäin ja oppivat tuntemaan lapset hyvin. Ei ole rakettitiedettä erottaa tervettä lasta sairaasta!

Minusta on hyvin toivottavaa, että lapset ulkoilevat säällä kuin säällä. Oman lapseni päiväkodissa aikuisen mielestä huonolla säällä ei ulkoilla. En ole siitä erityisen mielissäni, sillä lapset löytävät riemun myös huonommilla keleillä ja täytyy myöntää, että innokkuuteni ulkoilla oman lapsen kanssa arki-iltoina päivällisen jälkeen on melko vähäinen, kun olen jo ulkoillut kolme tuntia valoisaan aikaan. Lapsille on tarjolla paljon hyviä ja helposti puettavia ja kuivattavia ulkoiluvaatteita.

Onhan niitä - mutta kun meidän päiväkodissa kuivauskaapit suljetaan heti kun ulkoilu alkaa. Ja hanskat on usein laitettu märkinä lokeroon.

Kyllähän minä oman lapseni tunnen, enkä vie sairasta tai puolikuntoista lasta päiväkotiin, mutta jos on ollut huonompi yö ja lapsi on vähän väsynyt ( tekee poskihampaita parhaillaan ), niin heti ollaan soittamassa, että lapsi on (muka) kipeä. Meitä vanhempia ei uskota.
 
Minusta on asiatonta arvostella hoitajia, kun he vaativat parempaa palkkaa. Ei kukaan kyseenalaista teollisuuden työntekijöiden lakko-oikeutta, mutta hoitajien pitäisi aina tyytyä siihen vähään, mitä tarjotaan. Hoitajilla ei ole samanlaisia ihmisoikeuksia kuin muilla. Vain hoitajat pakkorokotetaan ja Suomessa siirryttiin koronan vuoksi poikkeusoloihin, että voitiin määrätä hoitajat töihin. Eikä lakkokaan ole sellainen lakko kuin muilla, töihin on mentävä ja osalla hoitajista lakko ei vaikuta millään tavalla. Ja samalla huonolla palkalla kuin aiemminkin.
 
Ehdottomasti hoitajien puolella tässä lakko-asiassa. Terveydenhuoltoalan työolot ovat huonot, ja palkat naurettavan pieniä vastuuseen ja työmäärään nähden. Loputonta joustoa, uupumisia ja venymistä jatkuvalla syötöllä. Nyt palkkaus ja työolot pitäisi saada oikealle tasolle, ja jos ei mitään muuta, niin sitten lakkoon, vaikka silläkin on seuraamuksia monelle ihmiselle :thumbs-up:

Olen myös itse naisvaltaisella alalla ja ammattiryhmäni kuuluu seuraavaan lakkoporukkaan, katsotaan tuleeko mitään muutosta näihin asioihin.
 
Vaikuttaako tämä lakkoilu muiden elämään? Meillä on huominen ja torstai etäkoulupäiviä. Koulut on nuo päivät lakon vuoksi kiinni täällä ja muutamassa muussa kaupungissa, mutta esikoisen luokan opettaja ei kuulu liittoon, joten koulua on etänä. En varsinaisesti hihku riemusta, kun on taapero ja ekaluokkalaisen koulupäivä. Onneksi ollaan molemmat vanhemmat kotona. Vähän on kuin korona-aikana. Paitsi korona-aikana kulki bussit, monet linjat ei ainakaan täällä noina päivinä kulje.
 
PK-seudulla on annettu lakkovaroitus sekä koululta että päiväkodista.

Toteutuessaan työnteosta ei tule yhtään mitään, se tuli todettua jo silloin kun isompi oli karanteenissa.

Sinäänsä en vastusta lakkoilua, koska arvostan varhaiskasvatusta todella paljon. Mutta tämä ”löysässä hirressä” roikkuminen ei ole kivaa. Hoitajaa lapsille kun ei löydy ihan sormia napsauttamalla.

Sanoisivat reilusti, että kaikki menee kiinni ja piste.
 
Vaikuttaako tämä lakkoilu muiden elämään? Meillä on huominen ja torstai etäkoulupäiviä. Koulut on nuo päivät lakon vuoksi kiinni täällä ja muutamassa muussa kaupungissa, mutta esikoisen luokan opettaja ei kuulu liittoon, joten koulua on etänä. En varsinaisesti hihku riemusta, kun on taapero ja ekaluokkalaisen koulupäivä. Onneksi ollaan molemmat vanhemmat kotona. Vähän on kuin korona-aikana. Paitsi korona-aikana kulki bussit, monet linjat ei ainakaan täällä noina päivinä kulje.

Labra-ajan peruuntumisen lisäksi ei juurikaan. Jos tuo lakko jatkuu, niin omiin työasioihin vaikuttaa kyllä. Tietysti harmillista perheiden kannalta, koronavuodet ovat olleet pitkät ja uuvuttavat lasten sairastelun ja jatkuvan oiretarkkailun takia. Moni on varmasti todella väsynyt koko tilanteeseen. Kaikilla ei ole läheisiä, jotka voivat auttaa lastenhoidossa lakon toteutuessa.

Mutta, tuulesta temmattuja nämä meidänkään työoloihin liittyvät jutut eivät ole, joten niihin tarvitaan kyllä oikeasti muutosta. Muuten kukaan ei jaksa olla alalla enää viiden vuoden päästä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on jo ollut lapsen päiväkodissa kaksipäiväinen lakko ja ensi viikolla lisää. Ollaan saatu helposti järjestettyä hoito siitä huolimatta. Saavat lakkoilla niin kauan, että hyvä sopimus löytyy.
 
Yölento,
Hienoa että sinulla onnistuu hoidon järjestäminen noin helposti - kaikilla ei välttämättä.
Minä voin ( ehkä) pitää saldovapaata 2-4pv, sen jälkeen meneekin mielenkiintoiseksi.

Vuosilomia ei voi käyttää, koska ne tarvitaan ekaluokkalaisen n. 9 viikon kesäloman järjestämiseen

Yritin kysyä päiväkodin johtajalta, mitä lakon pitkittyessä esim. useamman viikon pituiseksi tulee tehdä, mutta tyypillisesti en saa mitään vastausta. ”Tyhjästä” emme halua kovin pitkään maksaa, varsinkin jos itse joudumme ottamaan työstä palkatonta vapaata lapsenhoidon vuoksi.
 
Yölento,
Hienoa että sinulla onnistuu hoidon järjestäminen noin helposti - kaikilla ei välttämättä.
Minä voin ( ehkä) pitää saldovapaata 2-4pv, sen jälkeen meneekin mielenkiintoiseksi.

Vuosilomia ei voi käyttää, koska ne tarvitaan ekaluokkalaisen n. 9 viikon kesäloman järjestämiseen

Yritin kysyä päiväkodin johtajalta, mitä lakon pitkittyessä esim. useamman viikon pituiseksi tulee tehdä, mutta tyypillisesti en saa mitään vastausta. ”Tyhjästä” emme halua kovin pitkään maksaa, varsinkin jos itse joudumme ottamaan työstä palkatonta vapaata lapsenhoidon vuoksi.
Meillä saa jokaiselta lakkopäivältä maksuhyvistystä, jos etukäteen ilmoittaa, että lapsi ei käytä hoitoa tai jos päiväkotiin ei lakon vuoksi mahdu. Eli tyhjästä ei joudu maksamaan.

Meillä tuota järjestelyä joutuu joka tapauksessa tekemään, kun lapsi sairastaa paljon. Taas kaksi viikkoa kotona, hiukan vanhempien kestävyyttä koetellaan, mutta ehkä pääsiäisenä on kunnossa.
 
Juuri kun vanhemmat ovat varautuneet pääsiäisen jälkeen alkavaan koulu/pöivökotilakkoon kuka mitenkin, niin joku tiletantti ( anteeksi nimitys) aikookin sitten siirtää lakon alkua kahdella viikolla eteenpäin.

Eli taas kerran kaikki suunnitelmat uusiksi. Onneksi en ehtinyt vielä hakea saldovapaata, sitä kun ei meillä saa perua kuin vain lääkärin toteaman sairauden vuoksi.
 
Maskisuosituksen päättyminen. Hyvä vai ei? En voi sille mitään että kauhistuttaa hiukan, minusta vielä ei ole aika luopua..
 
En ole luopumassa maskeista. Olen käyttänyt koko ajan kodin ulkopuolella sisätiloissa ffp2-maskia ja vielä välttänyt koronan, vaikka altistuksia on ollut. Samalla välttää muitakin tauteja. Vaikka maski sinällään ei pelkästään esim norovirukseen ole ratkaisu, niin maskin kanssa omiin kasvoihin ei tule koskettua, joten sekin on jäänyt kokematta, vaikka epidemia on ollut työpaikalla.

Jos muut lopettavat maskien käytön, toivottavasti pysyvät kaukana minusta. Tosin tykkään muutenkin pitää etäisyyttä ihmisiin, ei pelkästään tartuntavaaran vuoksi.
 
Olen sairastanut koronan ja saanut kolme rokotusta, ihan mielelläni olen ilman maskia. Mutta siihen kerkesi tottua, niin eipä se kauheasti haittaa käyttääkään.
 
Takaisin
Top