Ajankohtaisia asioita

Olen tottunut käyttämään maskia ja käytänkin yleensä jos käyn jossakin sisätiloissa ja turvavälit ovat luontaisia. En pidä siitä, että ihmiset tulevat lähelle.
 
Huomasin että Nosh keskittyy jatkossa naisten vaatteisiin ja luopuu lasten sekä miesten vaatteista, tosi sääli. Ja hassua, olen aina pitänyt Noshia nimenomaan lastenvaatemerkkinä.
 
Sääli ja hassua tosiaan. Minäkin olin mieltänyt sen lastenvaatemerkiksi. Ja ne vaatteet on kivan näköisiä.
 
Minullekin Nosh on ollut ennenkaikkea lastenvaatemerkki. Tosin en ole enää viime aikoina ostanut Noshilta mitään, kun Suomessa valmistettuja vaatteita saa samaan hintaan. Pelkkä suomalainen merkki ei riitä minulle.
 
Siellä täällä tulee vastaan keskustelua siitä, pitäisikö koronarokotteesta kieltäytyneet jättää hoitamatta tai periä heiltä täysi hoitomaksu. Mitä ajatuksia tästä? Omasta mielestäni kaikilla tulee olla samanlainen oikeus julkiseen terveydenhuoltoon kuin tähänkin asti. Vaikka toivon että kaikki joilla ei ole terveydellistä syytä olla ottamatta ottaisivat rokotteen.
 
Whaaat? No johan lähtee mopo keulimaan jos jätetään rokottamattomat hoitamatta. Siinä kohtaa menee kyllä luottamus systeemiin ja voi hyvillä mielin ryhtyä vaikka piraatiksi.
Ikäänkuin tässä ei oltaisi jo uhrattu aika monia mielenterveyksiä koronalle, että seuraavaksi ihan jo suoraan henkiäkin Angry Face With Horns-. Taidan perua rokotukseni jos siihen mennään. Vaihdan leiriä..
 
Whaaat? No johan lähtee mopo keulimaan jos jätetään rokottamattomat hoitamatta. Siinä kohtaa menee kyllä luottamus systeemiin ja voi hyvillä mielin ryhtyä vaikka piraatiksi.
Ikäänkuin tässä ei oltaisi jo uhrattu aika monia mielenterveyksiä koronalle, että seuraavaksi ihan jo suoraan henkiäkin Angry Face With Horns-. Taidan perua rokotukseni jos siihen mennään. Vaihdan leiriä..
En usko että tähän oikeasti mennään, mutta jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä. Varmaan juuri siksi, että olisi porkkanaa ottaa se rokotus. Monesti kuitenkin hallaa vain tekee ns. pakottaminen.Confused Face
 
En usko että tähän oikeasti mennään, mutta jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä. Varmaan juuri siksi, että olisi porkkanaa ottaa se rokotus. Monesti kuitenkin hallaa vain tekee ns. pakottaminen.Confused Face
Tuossa ehdotuksessa /ajatuksessa vaan ei ole porkkanaa nähtykään. Pelkkää keppiä. Pakottaminen yksilön kehoon kohdistuviin toimenpiteisiin on hirmuvaltaa. Muistaakseni siitä on pyritty pääsemään eroon.
Ymmärtääkseni valtiossamme hoidetaan kaikin keinoin myös sairastuneita murhaajia, talousrikollisia, huumeidenvälittäjiä, lsstenraiskaajia jne. Että katsotaan ihmisoikeudeksi saada hoitoa sairaana. Rokottamaton, hurjasti veroja maksanut maailmanparantajaisäni sen sijaan saisi kuolla sairaalan ovelle jos korona iskisi tässä visiossa. Ei v.... Sanon vaan.

Kaunis päivä tänään, toivottavasti Huomenna myös Clown Face
 
En usko että tätä on koskaan tulossa. Radikaaleimmat vain sitä puhuu. Ja radikaaliushan ei ole koskaan missään asiassa hyvä. Ei kuitenkaan kannata leimata koko asiaa sen ääripään takia. Eli tässä tapauksessa kannatan rokotteiden ottamista vaikka siihenkin kannustamisessa on syntynyt se ääriporukka.
 
Onko teidän lapset päivähoidossa kunnallisella vai yksityisellä? Yksityisiä päiväkoteja on ainakin Helsingissä ahdingossa, kun hakemuksia ei tule tarpeeksi. Lienee kalliimman hinnan takia ja kun ei Helsingissä ole käytössä palveluseteliä, jolla hintaa kompensoitaisiin.
 
Itsestä on kurjaa, että muiden tärkeiden asioiden hoito pitkittyy, kun rokottamattomat potilaat kuormittaa terveydenhultoa. En ikinä sanoisi ettei ihmisiä hoideta tasa-arvoisesti, mutta säälin niitä rokotettuja jotka jää vaille asianmukaista hoitoa rokottamattomien takia.
:sad001

Mä onneksi pääsin leikkaukseen kuormituksesta huolimatta, mutta en saanut selkäydinpuudutusta vaan paikallisen kun jonot kuulemma niin pitkät muuten. Kyllähän se tuntui, mutta kiva että edes pääsin. Beating Heart

Muussa tilanteessa en rokotteeseen pakottaisi, mutta hoitoalalla ois aika pakko. Nytkin mulla on tiedossa rokottamattomia ihmisiä mun entisellä työpaikalla ja siellä koronatilanne huono. Tosi surullista. Yksi jo sairaalahoidossa. Toki hän oli rokottamaton, mutta silti tarpeetonta että kukaan joutuu sairaalaan.
 
En työskentele terveydenhoitoalalla, mutta ihmettelen, että koronarokotusta ollaan säätämässä pakolliseksi hoitohenkilökunnalle ja silti yleisesti työntekijöiden rokotuspakkoa pidetään perusoikeuksien vastaisena. Eikö hoitohenkilökunnalla ole edes perusoikeuksia??

Olen siis ottanut rokotukset enkä ole hoitaja, mutta ihmettelen silti.

Minusta rokotusten autuaaksi tekevään vaikutukseen ei voi tuudittautua, sehän on nähty. Jäljityksen ja testauksen puutteen perusteella vaikuttaa siltä, että lasten sairastumisesta ei välitetä, ei vaikka jokainen lapsi asuu aikuisten kanssa ja vie taudin kotiin.
 
Koronan testaamista ja jäljitystä vähennetään, karanteeneja ei hirveästi määrätä ja rajoitteita yritetään purkaa. Mitä ajatuksia tämä meno herättää? Minusta on vähän surullista, jos tartuntoja tulee niin paljon ettei resurssit riitä altistuneiden karanteeniin asettamiseen. Kaikkia ei tietty voida huomata, mutta ettei edes yritetä. Sillä tavallahan se pääsee oikein kunnolla leviämään. Vai siihenkö tässä pyritäänkin? Liikuntapaikatkin on taas ainakin Turussa auki, vaikka niitä tartuntoja on niin paljon.
 
Onko teidän lapset päivähoidossa kunnallisella vai yksityisellä? Yksityisiä päiväkoteja on ainakin Helsingissä ahdingossa, kun hakemuksia ei tule tarpeeksi. Lienee kalliimman hinnan takia ja kun ei Helsingissä ole käytössä palveluseteliä, jolla hintaa kompensoitaisiin.
Oma lapseni on kunnallisessa päiväkodissa. Suomessa kunnallinen varhaiskasvatus on laadukkaampaa kuin voittoa tavoittelevien yritysten yksityiset päiväkodit. Kunnallisessa päiväkodissa on työntekijöillä paremmat palkat, paremmat lomat, paremmat resurssit, mahdollisuudet kouluttautua, enemmän avustavaa henkilökuntaa ja enemmän mahdollisuuksia saada erityisopettajan palveluita. Yksityistä päiväkotia voisin harkita, jos järjestäjänä olisi voittoa tavoittelematon yhdistys.
 
Koronarajoitukset höllenneet. Kyllähän sen tiesi tulevan ennemmin tai myöhemmin, mutta että nyt jo. Ainakin jääkiekkoa pelattu täydelle hallille.
 
Olisin niin toivonut, että olisi jäänyt päiväkodeissa pysyväksi käytännöksi, että lapset sairastavat kotona. Nyt kuitenkin on käynyt niin, että vanhemmat tekevät lapselle koronatestin ja julistavat terveeksi, tuovat päiväkotiin. Kotitestillä korona näkyy toisena tai kolmantena päivänä oireiden alkamisesta (jos edes silloin) ja lapsi ehtii tartuttaa kaverit yhden tai kahden päivän aikana. Eikä se pelkkä korona vaan muutkin taudit.

Sanomattakin kai selvää, että meidän kuopus sairastaa taas kotona toista viikkoa.
 
Mitenköhän määrittelet kotona sairastamisen?

Joidenkin mielestä esim. nuha tai muutama aivastus on ”sairastumista”. Jos näin olisi, ei meidän lapsemme pääsisi hoitoon ikinä, koska kuiva lämmitetty sisäilma aiheuttaa juuri tuota ( myös itselleni)

Lisäksi meidän päiväkodissa ulkoillaan iltapäivisin ”säällä kuin säällä”, ( että minä tuota inhoan) mutta sitten eivät ehdi edes kunnolla sadevaatteita laittaa. Pelkät kurahousut/kumisaappaat eivät auta, kun haalarin on yläosa ja pipo ovat aivan läpimärkiä.

Muuten olen kyllä tyytyväinen kunnalliseen päiväkotiin. Hoitajat ovat kokeneita eikä vaihtuvuutta juuri ole. Meidän päiväkodissamme on myös pienryhmätoimintaa, mikä on ollut omalle lapselleni tosi hyvä juttu, kun on ryhmässä toiseksi nuorin. Hän saa pienemmässä ryhmässä paremmin äänensä kuuluviin :)

Kokemusta on myös yksityisestä, (Touhula) eikä se ole kovin mairittelevaa.
 
Mitenköhän määrittelet kotona sairastamisen?

Joidenkin mielestä esim. nuha tai muutama aivastus on ”sairastumista”. Jos näin olisi, ei meidän lapsemme pääsisi hoitoon ikinä, koska kuiva lämmitetty sisäilma aiheuttaa juuri tuota ( myös itselleni)

Lisäksi meidän päiväkodissa ulkoillaan iltapäivisin ”säällä kuin säällä”, ( että minä tuota inhoan) mutta sitten eivät ehdi edes kunnolla sadevaatteita laittaa. Pelkät kurahousut/kumisaappaat eivät auta, kun haalarin on yläosa ja pipo ovat aivan läpimärkiä.

Muuten olen kyllä tyytyväinen kunnalliseen päiväkotiin. Hoitajat ovat kokeneita eikä vaihtuvuutta juuri ole. Meidän päiväkodissamme on myös pienryhmätoimintaa, mikä on ollut omalle lapselleni tosi hyvä juttu, kun on ryhmässä toiseksi nuorin. Hän saa pienemmässä ryhmässä paremmin äänensä kuuluviin :)

Kokemusta on myös yksityisestä, (Touhula) eikä se ole kovin mairittelevaa.
Kyllä lapsesta tietää milloin hän on sairas ja milloin kyseessä on vain ulkoilun tai sisäilman aiheuttama niiskutus. Tiedät varmasti itsekin? Päiväkodin työntekijät näkevät lapsia tuntikausia päivittäin ja oppivat tuntemaan lapset hyvin. Ei ole rakettitiedettä erottaa tervettä lasta sairaasta!

Minusta on hyvin toivottavaa, että lapset ulkoilevat säällä kuin säällä. Oman lapseni päiväkodissa aikuisen mielestä huonolla säällä ei ulkoilla. En ole siitä erityisen mielissäni, sillä lapset löytävät riemun myös huonommilla keleillä ja täytyy myöntää, että innokkuuteni ulkoilla oman lapsen kanssa arki-iltoina päivällisen jälkeen on melko vähäinen, kun olen jo ulkoillut kolme tuntia valoisaan aikaan. Lapsille on tarjolla paljon hyviä ja helposti puettavia ja kuivattavia ulkoiluvaatteita.
 
Olisin niin toivonut, että olisi jäänyt päiväkodeissa pysyväksi käytännöksi, että lapset sairastavat kotona. Nyt kuitenkin on käynyt niin, että vanhemmat tekevät lapselle koronatestin ja julistavat terveeksi, tuovat päiväkotiin. Kotitestillä korona näkyy toisena tai kolmantena päivänä oireiden alkamisesta (jos edes silloin) ja lapsi ehtii tartuttaa kaverit yhden tai kahden päivän aikana. Eikä se pelkkä korona vaan muutkin taudit.

Sanomattakin kai selvää, että meidän kuopus sairastaa taas kotona toista viikkoa.

Olen samaa mieltä. Kipeät voisi pysyä kotona eikä mennä aiheuttamaan koko päiväkodille flunssakierteen (ja koululle ja työpaikoille). Olisi kaikki, siis ihan kaikki terveempiä. Esikoinen oli 2020-2021 lukuvuoden paljon terveempi kuin muulloin. Uskoisin että oikeasti kipeän ja ulkona vähän vuotavan nenän kyllä erottaa.
 
Takaisin
Top