Ajankohtaisia asioita

En ole (tietääkseni) sairastanut koronaa. Kolmesta rokotteesta huolimatta käytän edelleen FFP2-maskia, koska olen raskaana ja töissä paljon lähikontakteja.
 
Muokattu viimeksi:
Te joilla on nyt kevään ja kesän aikana edessä synnytys, jännittääkö mahdollinen hoitoalan joukkoirtisanoutuminen?

En henkilökohtaisesti usko että Tehy ja Super saavat toiveitaan palkankorotuksista läpi ja siksi vähän pelkään että nyt mennään pidemmälle kuin vuonna 2007. Väkisinkin sitä tulee miettineeksi onko omassa synnytyssairaalassa tarpeeksi kätilöitä tai onko teho-osasto toiminnassa sitten kun oma synnytys on ajankohtainen.
 
Taas mennään lakon kanssa. Nyt on täällä koulut viikon kiinni (3.-9.5.). Tällä kertaa ei (sentään) ole etäkoulua. Voisiko ne päättäjät pikkuhiljaa keksiä, mistä saavat rahaa kohtuullisiin palkkoihin. :Angry Face:

Blaueblummella tuossa yllä muuten hyvä kysymys. Onko odottajia linjoilla?
 
Olisikin edes etäkoulua, mutta kun ei. Eli minulla on kotona 2-vuotias ja tylsistyvä ekaluokkalainen.
Nyt meillä ei (turhan) lakon siirron takia ole nyt kerään, joka voisi hoitaa lapsia.

Yritä siinä sitten tehdä etätöitä.
 
Meillä olisi viime viikolla järjestynyt lakon aikainen lapsenhoito. Tämän lakon ajaksi sain kaksi palkallista vapaapäivää, miehellä kaksi lomapäivää ja mummu saa ilon hoitaa yhtenä päivänä.
 
Taas mennään lakon kanssa. Nyt on täällä koulut viikon kiinni (3.-9.5.). Tällä kertaa ei (sentään) ole etäkoulua. Voisiko ne päättäjät pikkuhiljaa keksiä, mistä saavat rahaa kohtuullisiin palkkoihin. :Angry Face:

Blaueblummella tuossa yllä muuten hyvä kysymys. Onko odottajia linjoilla?

Toivon samaa. Olen lakossa työntekijän ominaisuudessa, mutta olisin mieluummin töissä tietäen, että palkka-asioille joskus tehtäisiin jotain. Loputtomiin ei kukaan jaksa "mennään päivä kerrallaan, koettakaa kestää"-asenteella, henkilöstövajauksella ja lisääntyvillä työmäärillä.

Tsemppiä kaikille perheille jotka yrittävät selvitä tämän lakon ajan :red-heart:

Mullakin synnytys edessä syksyllä. Saa nähdä onko siihen mennessä näkyviä vaikutuksia joukkoirtisanoutumisen suhteen, onko jotain oikeasti tapahtunut, ja synnyttäminen menee hankalaksi? :Smirking Face:
 
Muokattu viimeksi:
Olisikin edes etäkoulua, mutta kun ei. Eli minulla on kotona 2-vuotias ja tylsistyvä ekaluokkalainen.
Nyt meillä ei (turhan) lakon siirron takia ole nyt kerään, joka voisi hoitaa lapsia.

Yritä siinä sitten tehdä etätöitä.

Molemmissa selvästi puolensa. Sekä etäkoulussa että etäkouluttomuudessa. Ainakin noina parina päivänä aiemman lakon aikaan esikoinen tarvitsi aika paljon apua etäkouluiluun. Kun taas nyt hän on ulkona leikkimässä kaverin kanssa kahdestaan. Etäkoulu myös sotki päivärytmiä, kun oppitunti oli juuri siihen aikaan kun muuten olisi ollut ruoka.

Lakon siirtäminen oli kyllä vähän tympeää. Meihin se ei vaikuttanut, mutta moniin varmasti vaikutti.
 
Lakon siirto oli typerä päätös ja vaikutukset perheisiin nyt suuremmat. Pääsiäisen jälkeisellä viikolla osa lapsista oli jokatapauksessa reissussa ja tiedän, että monet olisivat pystyneet helpommin jättämään lapset esimerkiksi mummoloihin ym. hoitoon, jossa muutenkin oltiin vierailemassa pääsiäisen aikoihin.

Mulle lakolla ei sinänsä vaikutusta, kun pojat jo niin isoja ja osaavat huolehtia suht hyvin jo itsestään. Eilenkin olivat ulkoilemassa kavereiden kanssa suurimman osan päivästä. Olen itsekin kotona lakon vaikutuksesta, saapahan vietettyä poikien kanssa yhteistä aikaa ja tehtyä rästikotihommia ja omien opiskeluiden viimeistelyjä. Mutta mieluummin olisin kyllä töissä, koska ne tekemättömät työt siellä joka tapauksessa odottavat. Nyt vaan tulee kahta kauheampi stressi kesää kohden mennessä, kun menettää useamman työpäivän.

Itse toivon, että sopuun päästäisiin pian ja pienipalkkaisten naisvaltaisten palkkakehitys saataisiin oikeeseen suuntaan. Tilanne varhaiskasvatuksessa on yli 10 vuotisen työurani aikana vaan pahentunut vuosi vuodelta, kun päteviä työntekijöitä ei riitä. Se vähäinenkin henkilökunta, mitä meillä on, on kohta ihan loppuunpalanutta, kun koko ajan mennään vajaamiehityksellä ja joustetaan äärirajoilla. Se ei ole kenenkään etu, että varhaiskasvatuksessa on liian vähän työntekijöitä ja nekin epäpäteviä, sijaisia ei ole ja se vähäinenkin työntekijämäärä, mitä siellä on, ei voi hyvin. Tilanteeseen on pakko tulla muutos tai meillä ei ole kohta toimivaa varhaiskasvatusta. Me ajatellaan ennen kaikkea lasten etua ja sitä, mikä heille parasta!
 
Itse toivon, että sopuun päästäisiin pian ja pienipalkkaisten naisvaltaisten palkkakehitys saataisiin oikeeseen suuntaan. Tilanne varhaiskasvatuksessa on yli 10 vuotisen työurani aikana vaan pahentunut vuosi vuodelta, kun päteviä työntekijöitä ei riitä. Se vähäinenkin henkilökunta, mitä meillä on, on kohta ihan loppuunpalanutta, kun koko ajan mennään vajaamiehityksellä ja joustetaan äärirajoilla. Se ei ole kenenkään etu, että varhaiskasvatuksessa on liian vähän työntekijöitä ja nekin epäpäteviä, sijaisia ei ole ja se vähäinenkin työntekijämäärä, mitä siellä on, ei voi hyvin. Tilanteeseen on pakko tulla muutos tai meillä ei ole kohta toimivaa varhaiskasvatusta. Me ajatellaan ennen kaikkea lasten etua ja sitä, mikä heille parasta!


Tämä on fakta. Lisäksi uusi 2030 vuoteen mennessä oleva muutos siitä, että ryhmissä pitäisi olla kaksi opettajaa (amk ja ped. kand) sekä lastenhoitaja, on aivan absurdi nykytilanteen takia. Sääliksi käy pienet lapset, joille pitäisi tarjota laadukasta varhaiskasvatusta tällaisilla puitteilla.

Lakon siirto oli todella typerää perheiden kannalta. Kaikilla ei ole tukiverkostoa joka voi auttaa, ja moni menettää ansionsa tämän takia.
 
Tämä on fakta. Lisäksi uusi 2030 vuoteen mennessä oleva muutos siitä, että ryhmissä pitäisi olla kaksi opettajaa (amk ja ped. kand) sekä lastenhoitaja, on aivan absurdi nykytilanteen takia. Sääliksi käy pienet lapset, joille pitäisi tarjota laadukasta varhaiskasvatusta tällaisilla puitteilla.

Lakon siirto oli todella typerää perheiden kannalta. Kaikilla ei ole tukiverkostoa joka voi auttaa, ja moni menettää ansionsa tämän takia.
Epäilen, että ennemmin lehmät lentää kuin että ryhmiin saataisiin kaksi opettajaa. Omasta kokemuksesta tiedän, että missään tapauksessa ei edes yhtä pätevää opettajaa ole ryhmässä ja on jopa päiväkoteja, joihin ei ole saatu yhtäkään pätevää opettajaa tai sosionomia.
 
Epäilen, että ennemmin lehmät lentää kuin että ryhmiin saataisiin kaksi opettajaa. Omasta kokemuksesta tiedän, että missään tapauksessa ei edes yhtä pätevää opettajaa ole ryhmässä ja on jopa päiväkoteja, joihin ei ole saatu yhtäkään pätevää opettajaa tai sosionomia.

Näinhän se menee. Riippuu todella paljon päiväkodista ja vuodesta, sillä jonain vuonna päteviä opettajia voi olla useampia, seuraavana vuonna ei yhtään, kun ihmiset vaihtavat helposti työpaikkoja. Näen uudessa mallissa paljon epäkohtia, lastenhoitajat ylikuormittuu kun opettajilla on jatkuvasti jotain paperihommaa ja on poissa ryhmästä. Kaiken lisäksi koen uuden mallin olevan syrjivä sosionomeja kohtaan, huonompi palkka kun ped. kandilla, samat työtehtävät. Kuka haluaa opiskella varhaiskasvatuksen sosionomiksi?
 
Muokattu viimeksi:
Näinhän se menee. Riippuu todella paljon päiväkodista ja vuodesta, sillä jonain vuonna päteviä opettajia voi olla useampia, seuraavana vuonna ei yhtään, kun ihmiset vaihtavat helposti työpaikkoja. Kerran olen ollut tilanteessa, jossa päteviä opettajia oli 5/6, ja tämä "uusi" malli käytössä. Näin silti mallissa paljon epäkohtia, lastenhoitajat ylikuormittuu kun opettajilla on jatkuvasti jotain paperihommaa ja on poissa ryhmästä. Kaiken lisäksi koen uuden mallin olevan syrjivä sosionomeja kohtaan, huonompi palkka kun ped. kandilla, samat työtehtävät. Kuka haluaa opiskella varhaiskasvatuksen sosionomiksi? Itse siis myös sosionomi, mutta valmistunut sen verran kauan aikaa sitten, ettei opettajan pätevyyttä voi ottaa pois. Mun työpariksi voisi siis tulla toinen sosionomi, jolla on tasan sama koulutus, mutta huonompi palkka. Mikä järki tässä on?
Olen täysin samaa mieltä! Vaikka kaikki valmistuvat sosionomit saisivat opettajan pätevyyden, tilanne olisi silti huono, mutta uuden lain mukaan tilanne on vielä huonompi ja myös opettajaksi kelpoiset sosionomit vaihtavat pois päiväkodista, kun arvostus on heikkoa.

Minä olen tehnyt yhden vuoden töitä kahden opettajan ja yhden hoitajan ryhmässä. Sen sai kyllä toimimaan, mutta se vaatii todella tarkkaa työvuorosuunnittelua, mitä hyvin harvoin on olemassa. Ei meilläkään enää ole.
 
Olen täysin samaa mieltä! Vaikka kaikki valmistuvat sosionomit saisivat opettajan pätevyyden, tilanne olisi silti huono, mutta uuden lain mukaan tilanne on vielä huonompi ja myös opettajaksi kelpoiset sosionomit vaihtavat pois päiväkodista, kun arvostus on heikkoa.

Minä olen tehnyt yhden vuoden töitä kahden opettajan ja yhden hoitajan ryhmässä. Sen sai kyllä toimimaan, mutta se vaatii todella tarkkaa työvuorosuunnittelua, mitä hyvin harvoin on olemassa. Ei meilläkään enää ole.

Tuo työvuorosuunnittelukin kruunaa vielä kaiken, kuten sanoit se on aika olematonta monessa paikassa, ja kahden opettajan työmäärä aiheuttaa kapuloita rattaisiin.

Mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako lakko mitenkään positiivisesti tulevaisuuteen vai ei.
 
Muokattu viimeksi:
Tuo työvuorosuunnittelukin kruunaa vielä kaiken, kuten sanoit se on aika olematonta monessa paikassa, ja kahden opettajan työmäärä aiheuttaa kapuloita rattaisiin. Aina joku puuttuu, joten tehdään iltaa ja aamua. Vuorovaihtokielto onkin tuonut mielenkiintoisia näkökulmia tähän, kun ei sitä niin vaan vaihdeta vuoroa, ja esihenkilö joutuu järjestelemään.

Mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako lakko mitenkään positiivisesti tulevaisuuteen vai ei.
En tiedä, mitä neuvotteluissa ajetaan palkan lisäksi, mutta minusta vuoron vaihtamisesta ja varallaolosta pitäisi sopia joku merkittävä korvaus. Nykyisinhän kaikki joustavat ihan vain kiltteyttään ja jos ei jousta, sitä katsotaan pahalla, jopa vuoronvaihto- ja ylityökiellon aikaan.
 
En tiedä, mitä neuvotteluissa ajetaan palkan lisäksi, mutta minusta vuoron vaihtamisesta ja varallaolosta pitäisi sopia joku merkittävä korvaus. Nykyisinhän kaikki joustavat ihan vain kiltteyttään ja jos ei jousta, sitä katsotaan pahalla, jopa vuoronvaihto- ja ylityökiellon aikaan.

Samaa mieltä, ehdottomasti pitäisi olla tarkemmat kirjaukset varallaolosta ja korvauksista. Työntekijöitä ei saa vaatia varalla oloon, mutta moni joustaa kiltteyttään.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä minuakin esihenkilön esihenkilö katsoi aika pahasti, kun lähdin ennen kolmea töistä, että ehdin hakemaan lapseni päiväkodista neljän aikaan. ( ylitunteja kertynyt 35h) Meillä on ollut krooninen henkilöstöpula jo vuosia, mutta kun ei ole varaa/halua palkata lisää henkilöitä, niin ei voi mitään.

Mutta juu, olemme jo nyt päiväkotimaksussa korkeimmassa maksuluokassa, mutta enemmänkin voisi maksaa, jos sillä saisi helpotusta päiväkodin arkeen.
Tosin meidän päiväkoti ei ole kärsinyt henkilöstöpulasta - ainakaan vielä.
 
Hoitajien pakkolaki, mitä mieltä? Mun mielestä ei pakottaminen useinkaan ole hyvä, ei tässäkään asiassa. Kylmää ihan, kuinka hoitajilla suoraan sanottuna pyyhitään pöytää.
 
Olen samaa mieltä kuin Bella Swan. Ei hyvä, ei yhtään hyvä. Koska sitä oikein tajutaan että ala pelastetaan laittamalla työolot ja palkkaus kuntoon, ei pakottamalla. Mitähän puoluetta seuraavissa vaaleissa äänestäisi, kun en Perussuomalaisia äänestä suin surminkaan...
 
Minkälaiset ajatukset teillä on tätä nykyä liittyen koronaan?
Musta tuntuu et ollaan jo voiton puolella. Tarkoitan tätä, kun monessa asiassa tuntuu jo vanhalta kunnon normaalilta.
 
Minkälaiset ajatukset teillä on tätä nykyä liittyen koronaan?
Musta tuntuu et ollaan jo voiton puolella. Tarkoitan tätä, kun monessa asiassa tuntuu jo vanhalta kunnon normaalilta.
Alkaa mennä tautina muiden joukossa siinä missä influenssat ja rs-virukset. Maskia en enää käytä kun en ole riskiryhmää, paitsi terveydenhuollon palveluissa. Esimerkiksi neuvolassa on maskisuositus ja siellä asioidessani olen kyllä pitänyt maskia.

Toki suhtaudun kaikkiin tauteihin varovaisesti. Otan tarjotut rokotteet joka tapauksessa, riskiryhmäläisiä pitää suojella. Mutta koronan pelkoa ei enää ole verraten siihen alkuun, kun kukaan ei tiennyt mitään. Enkä kuitenkaan liiku isoissa ihmismassoissa nyt 2kk ikäisen vauvan kanssa.
 
Takaisin
Top