Tuosta DHEA:sta vielä, kysyin siitä tältä yksityisen klinikan lääkäriltä, että kannattaisiko mun syödä sitä tässä välissä, voisiko vaikuttaa positiivisesti munasolujen laatuun? Vaikka toki niin lyhyt aika, ettei sen puolesta ehdi hirveästi vaikuttaa.
Lääkäri vastasi, että DHEA:sta ei ole selkeitä tutkimustuloksia, että vaikuttaisi munasolujen laatuun. Määrään voi vaikuttaa positiivisesti. Oli sitä mieltä, että koska mulla ollut hyvä munasoluvaste, ei siitä ole hyötyä mulle.
Onko sulla Miumau ollut millainen munasoluvaste? Jännä, että sinä sait Tayssista DHEA vähän niin kuin varuiksi (ymmärtääkseni), ”ettei siitä ainakaan haittaa ole, mut jospa ois hyötyä”. Ja mä en saanut sitä yksityiseltä. Vaikka yleensä on selkeesti toisinpäin. Julkisella ei meinaa millään saada mitään extraa.
Tayssista eivät myöskään suostuneet antamaan klexanea tähän raskauteen, vaikka edelliseen oli yksityinen sen määrännyt. Samoin nyt tämä yksityisen klinikan lääkäri sanoi, että ehdottomasti, jos raskaus vielä alkaa, niin Klexane mukaan. Siitä ei ole haittaa (koska mulla ei ole mitään vuototaipumysta), mutta voi olla merkittävä hyöty.
Joo tuo dhea jakaa lääkäreiden mielipiteet. Jo aiemmissa hoidoissa siitä kyselin niin silloinen lääkäri tuntui pitävän humpuukina. Ja nyt tämä lääkäri taas kertoi että tutkimustulokset ovat ristiriitaisia, mutta koska siitä ei haittaakaan ole niin mikseipä voi kokeilla. Mulla molemmissa kahdessa aiemmassa ivf:ssä on tullut 7 vai 8 munasolua, en muista enää kunnolla, kaikki oli kypsiä ja hedelmöittyi ja puolet lopuksi oli siirtokelpoisia. Viimeisestä hoidosta onnistunut ja alkunsa saanut poikamme oli alunperin ainoa blasto mitä on saatu kasvatettua niin pitkälle, muut siirreltiin 3-4 päiväisinä. Mulla on matala amh, mitattu viimeksi ennen hoitoja eli siitä on jo aikaa, silloin oli 0.8. Silti (vai siitä syystä!?) lääkäri on pitänyt hoitojen vastetta hyvänä. Nyt sitä ei olekaan mitattu uudestaan eivätkä Taysissa määränneetkään mitattavaksi.
Mulla on jotenkin sellainen "nooh, katsotaan nyt sitten"- asenne tulevaa hoitoa kohtaan. Ajatukset on sillä mallilla että ei tästä saada plussaa kuitenkaan vaan sitten pitää ruveta repimään rahaa yksityistä klinikkaa varten. Toisaalta on positiivinen fiilis että päästään taas kunnolla yrittämään mutta toisaalta ei kovin toiveikas kuitenkaan. Ristiriitaista...
kovin kiitollisin mielin.
Mun veli on syntynyt 13.1
Ja meidän poika 11.1.11