Vastavirran akka
Sanavalmis juttuseppä
.
Muokattu viimeksi:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tuo kuhertelu oli kivaa teininä. Ajelua kartsalla, yhdessäoloa aina, kun mahdollista. Nykyään riittää pikaiset silloin tällöin. Välillä ohimennen parit taputukset pyrstölle. Riittää mulle.

Erinomaista. Thanks sis.Koska minulla on ollut myös maratonkiertoja, niin saat sympatiaa aina joka kierron 40. päivä ja joka päivä sen jälkeen aika kp2 asti ja tarvittaessa siinä välilläkin.
En tiedä vielä. Yksi tuttu vannoo kierukan nimeen, toinen minipillerien.Miten meinaat? Kierukka?
Meidän suvussa on myös tätä raudankertymäsairautta. Siihen on myös geenitestit, jolla sen saa selville jo ennen kuin rautaa on kertynyt liikaa. Vaikka on tämä geeni, niin samaan aikaan voi olla myös imeytymishäiriö, jolloin ferritiini on liian alhainen. Melko monimutkaista, joten aina joskus on pakko käydä lääkärissä, vaikka ei haluaisi.Meidän suvussa on ihan päinvastaista ongelmaa, eli perinnöllistä raudankertymätautia. Viitisen vuotta sitten kävin mittauttamassa varastoraudat, koska yksi lähisukulainen kuoli liian raudan aiheuttamiin sisäelinvaurioihin, ja toisella lähisukulaisella todettiin myös liian korkeat varastoraudat. Minulla varastoraudat olivat onneksi lähes tasan keskellä viitearvoja, joten rautaa ei ole liikaa eikä liian vähän.
Mutta tosiaan tuo liika rauta on paljon vaarallisempaa kuin liian vähän, ja yleensä korkeat varastoraudat havaitaan vasta sitten kun sisäelimet ovat jo entiset.
Suomessa raudankertymätauti on yleisempää kuin muualla maailmassa (Suomessa on arvioiden mukaan 20 000 tätä sairastavaa ihmistä), joten jos vain mahdollista, kannattaa varastoraudat mittauttaa varmuuden vuoksi ainakin kerran elämässä. Miesten kannattaa mittauttaa jo parikymppisenä, naisten nelikymppisenä, koska kuukautisten takia naisille kertyy rautaa hitaammin kuin miehille.
Minipillereitä kokeilin. Vuotaa kuin seula. Hormonikierukka toimii minulla, mutta tietenkin jokainen on yksilö.En tiedä vielä. Yksi tuttu vannoo kierukan nimeen, toinen minipillerien.
Minulla kierron pituus on ollut 7-96. Jos jollain on vielä epäsäännöllisempi, niin saa ilmoittautua. Siltikin voi huokaista helpotuksesta, jos vähintään puolen vuoden välein on menkat. Minulle lääkäri on sanonut, että se puoli vuotta on maksimi, sen jälkeen pitää käydä lääkärissä. Positiivista pitkässä kierrossa on se, että kp1 on vain harvoin, minulla oli yhtenä vuonna vain neljä kertaa, mutta toisaalta mahdollisuudet raskautua ovat tosi harvassa. Silti ehkä se jatkuva vuotaminen oli raskaampaa.
mä ilmoittaudun heti. Kaikkea välillä 28pv-2 vuotta on ollu. 15 vuotta meni niin että 70 pv kohdalla aloitin terolutit kun gynen kanssa oli soppari et neljät menkat pitää olla vähintään vuodessa. Siinä 35 paikkeilla aloitin viljattoman elämän ja siinä iässä pco myös alkaa yleensä häviämään vähitellen väitti ainakin yksi gyne ja kierto alkoi ilmestyä itsekseenkin. Tällä hetkellä on noin 35-55pv. Raskauden jälkeen oli lyhyempi.Minäkin karsastan, mutta migreenin vuoksi olen valmis kokeilemaan melkein mitä tahansa. Minulla on myös migreeninestolääkitys, mutta se ei tehoa minulla kuukautismigreeniin.Itse jotenkin karsastan ehkäisyä. Kun on ollut ilman todella kauan. Siltikin, vaikka siinä olisi järkeä vuotojen suhteen yrityksen loputtua. Saattaa ajatusmaailma muuttua, kun ajankohtaisemmaksi tulee. Vuotohupia on varmasti tarjolla pitkään.
Minä valitsisin ehdottomasti hormonikierukan, jos näistä pitäisi valita. Laitto tai poisto ei tuntunut melkein millekään ja olihan se nyt huippua ilman menkkoja. Pari-kolme kuukautta taisi alussa olla jotain outoja tiputteluja. Miehestä kiinni tunteeko ne nauhat häiritsevästi, mutta niitäkinhän voi lyhentää. Ja hormonit vaikuttavat paikallisesti kohdussa eikä koko kehossa. Mutta tietenkin jokainen on yksilö, niin kuin yölento sanoikin.En tiedä vielä. Yksi tuttu vannoo kierukan nimeen, toinen minipillerien.