Helena80
Keskustelun kolmiottelija
Seksikeskusteluun: ihmisillä on erilaiset tarpeet, tärkeintä on, että pariskunnalla on keskenään samanlaiset tarpeet.
Jos toinen haluaa usein ja toinen harvoin, tulee äkkiä suorituspaineita, ja se harvoin haluava haluaa entistäkin harvemmin. Olen tällaisessakin suhteessa joskus ollut, että itse olen ollut se, joka haluaa useammin kuin mies, ja kyllä se niin oli, että aika nopeasti tajusi, että mies ei tykännyt siitä, että itse olin hänen mittapuullaan "aina valmis". Mutta katson tämän johtuneen siitä, että emme olleet siinä asiassa yhteensopivia, eikä siitä, että jokin tietty määrä seksiä olisi kaikille absoluuttisesti oikea määrä. Ja mitä tulee seksiin itseensä, jotkut tykkäävät hellemmästä, jotkut kovemmasta, jotkut tykkäävät molemmista ja joillain on sitten vähän erikoisemmat halut. Tässäkin tärkeintä on, että pariskunnan halut kohtaavat, ei ole oikeaa tai väärää (toki lain sallimissa rajoissa).
Ja unentarpeesta. Jotkut tarvitsevat enemmän unta, toiset vähemmän, ja tilapäisesti voi pärjätä vähemmällä unella kuin se henkilökohtainen unentarve on.
Minä tarvitsen paljon unta, samoin lapseni on koko elämänsä nukkunut paljon. Nytkin 3-vuotiaana nukkuu täysien yöunien lisäksi 2-3 tuntia päiväunia, eikä todellakaan pärjää ilman. Ja sitten toisaalta hänen serkkunsa on aina ollut vähäuninen, ja hänellä päiväunien tarve loppui jo yksivuotiaana. Ja siis todellakin oli näin, kyse ei ollut mitenkään siitä, ettei häntä olisi laitettu päiväunille tai että rutiineissa olisi ollut vikaa, hän vain ei ollut väsynyt.
Minulla liian vähäinen unimäärä näkyy töissä heti. Se ei näy normaalissa elämässä mitenkään, mutta ohjelmoidessa on pakko ottaa välillä kynä ja paperi käyttöön, ja kirjoittaa monimutkaisemmat ehdot totuustaulukoiksi jotta saa koodin kirjoitettua, kun taas hyvin nukkuneena ne saa kirjoitettua heti oikein ja ilman kynää ja paperiakin. On todella noloa joutua toteamaan itselleen, että näin se vain on, tänään en pysty monimutkaiseen päättelyyn ihan vain siksi, etten huolehtinut riittävästä nukkumisesta, ja töissä pitää sitten sinä päivänä tehdä yksinkertaisempia hommia, jotta työaika tulee kuitenkin tehokkaasti käytettyä. Yleensä unenpuute vaikuttaa siten, ettei sitä itse huomaa, esim. hidastuneina reaktioaikoina ja suppeampana havaintokykynä. Näitä vaikutuksia ei normaalielämässä itse pysty havaitsemaan, koska näitä ei yleensä tule määrällisesti mitattua, mutta sitten jos harrastaa jotain sellaista (vaikkapa eräitä tietokonepelejä tai urheilulajeja), jossa nämä ovat tärkeitä, näkyy vaikutus välittömästi.
Tosiasiassa siis unistaan pihistelevä ihminen on tyhmempi ja hitaampi kuin hän yleensä on, eikä hän monesti edes tajua sitä itse. Onneksi tämä on korjattavissa riittävällä nukkumisella.
Samaa mieltä kaikesta! Ja oon ite huomannu sen, että olen tyhmempi ja hitaampi, jos nukun liian vähän. Esim. liikenteessä reaktioaika liian pitkä vaaratilanteissa, jos väsyttää.
Meillä ei halut täysin kohtaa, mut sen verran kuitenkin, että molemmat ollaan tyytyväisiä.