----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Motto oliko nipt ilmainen? Hus? Muilla kokemuksia?
Meidän suunnilla, Varsinais-Suomessa tarjotaan ilmainen nipt kaikille yli 40- odottajille halutessa ilman että olis tullut hälytystä np-ultrassa .
Näin ainakin oli kun edellistä odotin :)

Mä oon paljon viime aikoina miettinyt mun raskauksia. Keskenmenoa en jotenkin ikinä pelännyt. Ajattelin, että
kun olin kuullut sanonnan, mitä huonompi olo, sitä paremmin istukka kiinnittyy (tai jotain sinne päin), niin ei mulle varmaan keskenmenoa
tule. En siis tiedä, onko tuossa mitään perää, mutta mulla on ollut ihan järkyttävän huono olo kaikissa raskauksissa,
viimeisimmässä kaikkin pahin. Esikoisen kohdalla pelästyin syyskuussa (hän syntyi marraskuussa), kun liikkeet
lakkasivat kolmeksi päiväksi. Oltiin vielä menossa kaverin lapsen ristiäisiin ja olin ihan hermona koko senkin reissun,
kun ei tyttö liikkunut. Onneksi hän kuitenkin aloitti uudelleen. Mun lapset on olleet todella kovia potkimaan ja
kääntyilemään ja ovat aika loppuun saakka olleet "väärinpäin" ja vasta juuri ennen synnytystä kääntyneet pää alaspäin.

Mä kovasti ihmettelen, miten olen voinut olla niin seesteisesti pelkäämättä. Ei ole mulle kuitenkaan ominaista. Normaalisti
murehdin ja pelkään montaakin asiaa.
Sanoisin, että nuoruus. Vai oliko sulla nuoriakin lapsia? Mulla tulee 10v viime kerrasta ja onhan tämä nyt ihan erilaista. Oli sitä sitten silloin rento ja huoleton.

On tuossa sanonnassa varmaan ainakin se perä, että jos oireet loppuvat, niin se ei ole hyvä merkki. Jälkeenpäin ajateltuna niinhän mullakin kävi tuulimunaraskaudessa.

Takana kolme ultraa tähän mennessä, ovat kyllä olleet joka pennin arvoisia. Mulla turning point oli se parin viikon takainen tiputtelu-ultra, jotenkin silloin tuli rauha siitä, että jos tyypin kehitys oli jatkunut ok tähän asti, ollaan jo vähän selvemmillä vesillä. Jos taas jotain isompaa on mennyt vikaan hedelmöityshetkellä niin siihen ei voi mitenkään vaikuttaa, ja se selviää vasta myöhemmin.

Tää perusseesteisyys on jotenkin ihan utopistista. Jos NIPT on ok, on tosi jännä nähdä alkaako tässä oikeasti pelkäämään niitä vaiheita joita ei ole vielä kokenut. Tähänastisen taipaleen osalta tiedän että kaikkein suurimmastakin p*skasta selviää vaikka se koville ottaakin.
Ihanalle kuulostaa seesteisyys, ihan parasta vauvallekin.:) Ja sekin, että olet saanut rauhan ultrissa käymällä. Vielä kun nuo tulokset jaksaa jännätä, niin on jo hyvällä mallilla.:love017

Kp jotain lähemmäs 70 ja pari päivää on limastellut kirkasta ovis-tyyppistä limaa. Panettaakin ihan tolkuttomasti. Montako kertaa ovis voi tulla yhden piiiiitkän kierron aikana?
Testausmahdollisuutta ei ole, ollaan reissussa ja melko metsässä.

Hippuselle paljon lämpimiä ajatuksia ja lohtua :Heartpink

Sanoisin, että nuoruus. Vai oliko sulla nuoriakin lapsia? Mulla tulee 10v viime kerrasta ja onhan tämä nyt ihan erilaista. Oli sitä sitten silloin rento ja huoleton.

On tuossa sanonnassa varmaan ainakin se perä, että jos oireet loppuvat, niin se ei ole hyvä merkki. Jälkeenpäin ajateltuna niinhän mullakin kävi tuulimunaraskaudessa.

Mä oon ollu 28, 30 ja 33, kun lapset syntyivät :happy: Nyt, jos raskaudun, niin luulen, että stressaan paljon aikaisempaan verrattuna.

Mä oon ollu 28, 30 ja 33, kun lapset syntyivät :happy: Nyt, jos raskaudun, niin luulen, että stressaan paljon aikaisempaan verrattuna.
Joo, mutta tuohan kokemus silti rentoutta ja varmuutta. Ainakin sen lapsen kanssa sitten.:)

Itse näin kolmen äitinä ainakin allekirjoitan seuraavan väittämän:
-ensimmäisen lapsen tutti tippuu lattialle -> se menee pesuun ja sterilointiin
-toisen lapsen tutti tippuu lattialle -> se pestään pikaiseen hanan alla
-kolmannen lapsen tutti tippuu lattialle -> siitä pyyhkäistään suurimmat roskat housuja vasten ja tyrkätään huutavan vauvan suuhun.

En väitä siis että noin olisin tehnyt, mutta tuo idea on just sitä arkea mitä mun elämä oli, kun sain kolme lasta 3,5vuodessa.

Mä oon saanut lapsia 20-30-40 +vuotiaan ja kyllä töytyy sanoa että noi 2-kymppisenä saadut meni ilman stressiä ihan vaan tietämättömyyden ja nuoruuden piikkiin. Ei sitä osannut mitään pelätä. 3-kymppisenä oon nauttinut eniten raskauksista. On ollut tietoa ja luottamusta . Ei turhaa hötkyilyä. Mut joo nää kaksi viimeistä 4-kympin jälkeen saadut, oon ollut aika stressaantunut odottaja ja niinkuin sanonta menee”tieto lisää tuskaa”

HUS tarjoaa ilmaisen NIPTin seulonnoissa kärähtäneille ensimmäisenä jatkotutkimuksena, tai sitten seulonnan sijasta mulle riskiryhmille, kuten niille kellä on taustaa asiasta (niin kuin meillä).

Eli jos taustalla on esim. perinnöllistä sukurasitetta tai jo aiempi kromosomipoikkeamaraskaus, nt-ultran ja seulontaverikokeiden sijaan voi valita nt-ultran + NIPT-kokeen.

EDIT: kävin kurkkaamassa, muutama vuosi sitten tämä oli koko kriteerilista

NIPT:n kriteerit:

➤ Varhaisraskauden yhdistelmäseulassa (ultraäänitutkimus ja seeruminäyte) havaittu riski on ≥1:250.
➤ Sikiön niskaturvotus on 3–3,9 millimetriä.
➤ Poikkeava tulos keskiraskauden seulassa.
➤ Ensimmäinen seula on tekemättä ja äiti on yli 40-vuotias.
➤ Aiempi poikkeava kromosomilöydös.

No siis jos mulla ei ole muuta kun ikä niin en saa? Vai sit jos np ultrassa turvotusta niin sit saa? Eikö ole liian myöhäistä silloin? Np vko 10-12 ja niptin tulos tulee 2 viikossa eli on jo keskeytys myöhäistä?

Mä haluan jos joskus raskaudun, aivan kaikki ultrat ja tutkimukset ja tehdä päätökset täysin perustuen faktoihin. Eli mulla ainoa vaihtoehto maksaa tuokin?

Joo, mutta tuohan kokemus silti rentoutta ja varmuutta. Ainakin sen lapsen kanssa sitten.:)

Itse näin kolmen äitinä ainakin allekirjoitan seuraavan väittämän:
-ensimmäisen lapsen tutti tippuu lattialle -> se menee pesuun ja sterilointiin
-toisen lapsen tutti tippuu lattialle -> se pestään pikaiseen hanan alla
-kolmannen lapsen tutti tippuu lattialle -> siitä pyyhkäistään suurimmat roskat housuja vasten ja tyrkätään huutavan vauvan suuhun.

En väitä siis että noin olisin tehnyt, mutta tuo idea on just sitä arkea mitä mun elämä oli, kun sain kolme lasta 3,5vuodessa.

Kuulostaa hyvin tutulta :grin Mulla tuli kolme lasta alle viidessä vuodessa. Yks päivä järjestelin valokuvia ja huomasin, että esikoisen 2 -vuotiskuvat on laittamatta albumeihin. Hän on kohta 11 v :hilarious: Et jos mulla esikoisesta on jäänyt noin kesken, niin voitte arvata noiden kahden seuraavan tilanteen :hilarious::hilarious:

Kerran kysyin mun äidiltä (ennen ku mulla oli lapsia), että milloinka mä oon saanut mun ekat hampaat. Äiti tuhahti ja vastasi, että eikai hän nyt sellaisia muista. Ihmettelin sitä ihan oikeesti, että ai mitenkä niin ei voi muistaa esikoisensa hampaiden tuloa. Nyt mä ymmärrän. Mun jälkeen tuli vielä neljä muuta lasta :grin Pikkasen hävetti, kun kuopuksen puheterapeutti kysyi, että onkos neidillä jo rautahampaat vai maitohampaat. Mulla tuli ihan black out ja katsoin miestäni kysyvästi, että onkos meidän neidillä vielä lähtenyt hampaita :hilarious: Puheterapeutin ilme oli kyllä hyvä. Siis, kun meillä on lapsilta vuoronperään irronnu hampaita, niin en mä oikeesti yhtään siinä kohtaa muistanut, mikä oli tilanne :bored: Äitiaivot nääs :grin:grin

No siis jos mulla ei ole muuta kun ikä niin en saa? Vai sit jos np ultrassa turvotusta niin sit saa? Eikö ole liian myöhäistä silloin? Np vko 10-12 ja niptin tulos tulee 2 viikossa eli on jo keskeytys myöhäistä?

Mä haluan jos joskus raskaudun, aivan kaikki ultrat ja tutkimukset ja tehdä päätökset täysin perustuen faktoihin. Eli mulla ainoa vaihtoehto maksaa tuokin?

Jos nt-ultra hälyttää eli näyttää kohonnutta riskiä (ikä+turvotus+veriarvot), niin HUSissa tarjotaan NIPT.

Kromosomiperusteisen keskeytyksen raja on vko 20, eli aika ei tule vastaan. NIPTinkin jälkeen tarvitaan joka tapauksessa vielä vahvistukseksi joko istukkabiopsia (voi ottaa vkolle 14 asti) tai lapsivesinäyte, jonka tulosten jälkeen vasta pääsee prosessiin.

Mä kovasti ihmettelen, miten olen voinut olla niin seesteisesti pelkäämättä. Ei ole mulle kuitenkaan ominaista. Normaalisti
murehdin ja pelkään montaakin asiaa.

Helena80 :) Pelkäämättä ja murehtimatta mullakin koko raskaus meni, enkä sen kummemmin ole murehtinut senkään jälkeen.

Tosin en yleensä murehdi muutenkaan, kun tällainen "tuulihattu" olen:smiley-angelic006:laughing002

Mulla on tapana sanoa, älä murehdi suotta, eikä ainakaan etukäteen!:smiley-angelic003

Tuttu tunne Hentohaave. Kyllä edelleen toivon sitä pakastinta. Olis se vaan kätevä. Laittais pakkasen pullolleen tavaraa, niin eipä olis turhaa stressiä enää.

Hei...miten olisi kostea tila?:rolleyes:
Siellä siittiöt voivat elää viikonkin, kun on sopiva ph -arvo...

Jokin liuos ...ja sitten oviksen aikaan truutalla sisään!:laughing002
:hug007

Kuulostaa hyvin tutulta :grin Mulla tuli kolme lasta alle viidessä vuodessa. Yks päivä järjestelin valokuvia ja huomasin, että esikoisen 2 -vuotiskuvat on laittamatta albumeihin. Hän on kohta 11 v :hilarious: Et jos mulla esikoisesta on jäänyt noin kesken, niin voitte arvata noiden kahden seuraavan tilanteen :hilarious::hilarious:

Kerran kysyin mun äidiltä (ennen ku mulla oli lapsia), että milloinka mä oon saanut mun ekat hampaat. Äiti tuhahti ja vastasi, että eikai hän nyt sellaisia muista. Ihmettelin sitä ihan oikeesti, että ai mitenkä niin ei voi muistaa esikoisensa hampaiden tuloa. Nyt mä ymmärrän. Mun jälkeen tuli vielä neljä muuta lasta :grin Pikkasen hävetti, kun kuopuksen puheterapeutti kysyi, että onkos neidillä jo rautahampaat vai maitohampaat. Mulla tuli ihan black out ja katsoin miestäni kysyvästi, että onkos meidän neidillä vielä lähtenyt hampaita :hilarious: Puheterapeutin ilme oli kyllä hyvä. Siis, kun meillä on lapsilta vuoronperään irronnu hampaita, niin en mä oikeesti yhtään siinä kohtaa muistanut, mikä oli tilanne :bored: Äitiaivot nääs :grin:grin
Mulla myös kahden jälkimmäisen vauvakirjoissa on ”hieman” puutteita, kun ei niitä asioita muistanutkaan enää parin vuoden päästä.:hilarious: En yhtään ihmettele tuota, että maitohampaat on vähän unohtuneet.:grin

P.s. Mulla oli äsken jäänyt joku sekava luonnos mitä en aikonutkaan julkaista edelliseen viestiin. Sovitaanko, ettei kukaan nähnyt sitä. Joskus tämä muistava tekstikenttä on vähän ärsyttäväkin.:facepalm:

Takaisin