----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipa muuten ruokalassa hauska sattuma tänään. Mun edellä oli 7 lk poika ja mun
takana nuori mieskollega. Oppilas sanoi tälle kollegalle, että hän näyttää vanhalta,
kun hänellä on parta, että kyllä ope on kohta neljäkymmentä. Kysyin sitten, että
minkä ikäiseltä minä näytän. Hän katsoi ja sanoi, että alle kolmikymppiseltä.
Voi että, olin onnellinen. Mun kollega siis on 27, että silleen :grin

Olipa muuten ruokalassa hauska sattuma tänään. Mun edellä oli 7 lk poika ja mun
takana nuori mieskollega. Oppilas sanoi tälle kollegalle, että hän näyttää vanhalta,
kun hänellä on parta, että kyllä ope on kohta neljäkymmentä. Kysyin sitten, että
minkä ikäiseltä minä näytän. Hän katsoi ja sanoi, että alle kolmikymppiseltä.
Voi että, olin onnellinen. Mun kollega siis on 27, että silleen :grin

Voi meitä nuoria:grin

Ikä on vain numero.....

Mitä mielipiteitä teillä on tähän mun kummalliseen työpulmaan ensi vuotta
ajatellen? Murehdin varmaan turhaan?
Murehdit turhaan! Otat hommat vastaan ja et mieti sitä sen enempää. Raskautumisen aikataulusta ei etenkään tässä iässä tiedä ja plussan pysyvyys on myös arpapeliä, joten jätät rehtorin murheeksi sijaisen etsimisen, kun se aika tulee. Sitä paitsi tuohan on juuri lupaavaa plussan kannalta kun tekee suunnitelmia, joihin raskaus ei täysin sovi. Varaa vielä vaikka matka ja hanki uusia hepeniä, niin johan tulee plussaa!

Me aloitimme yrityksen vasta kun olin 42-vuotias ja synnytys oli 45v, joten monta vuotta olisi saanut jättää tekemättä asioita.

Matka lämpimään olisi suunnitteilla ens kesälle kahden perheen voimin :grin Kroatia on tällä hetkellä vahvoilla. Mut sitä ennen huhtikuussa Tallinnaan leirikouluun mahdollisen pahoinvoinnin saattelemana :rolleyes::wink toivottavasti :yuck:

Mitä mielipiteitä teillä on tähän mun kummalliseen työpulmaan ensi vuotta
ajatellen? Murehdin varmaan turhaan?
En murehtisi ollenkaan. Silloin kun olin 38 ja menin hoitohin esikoista varten, meni hoitojen alusta 1,5 vuotta ennen kuin jäin äitiyslomalle, ja minulla tärppäsi vielä aika helposti silloin. Nyt kun toista yritin, meni yli kaksi vuotta, koska väliin tuli iästä johtuva keskenmeno.

Vaikka tulisit raskaaksi seuraavassa kierrossa, ehdit opettaa koko syyslukukauden, ja rehtorilla on aikaa koko syksy selvittää kevään jaot uusiksi. Ei niin, että se olisi silloinkaan sinun ongelmasi.

Kp1. Arvasin tämän, kun eilen kohdun napukka oli laskeutunut alaspäin.
Jos tästä kierrosta tulisin raskaaksi, olisi vauvan laskettu aika jouluaattona.

Jos nyt raskautuisin, olisi laskettu aika 20.12 arvioidun kuukautiskierron
perusteella eli jäisin äippälomalle marraskuussa, 2. jaksossa. Täytyis
kyl lähteä etsimään sijaista jo koulun alettua syksyllä :) Mut ei se mitään,
tuskin mä raskaaksi edes nyt tulen, joten ihan turhaa jossittelen :grin

Ei haittais kyllä jouluvauva yhtään. Olihan tuo keskimmäinen aikoinaan
laskettu 27.12, mutta syntyi kuitenkin tammikuussa. Eli sais taas jännittää,
meneekö tälle vuodelle vai ens vuodelle :woot:

Täällä kun oli ferritiini-asiantuntijoita, niin mitä mieltä olette poikani (14v) arvosta 36 (hb 145-152)? Ollaan alkuvuodesta lähtien ravattu lääkärissä ja kokeissa, kun on vähän väliä kipeänä ja tosi voimaton ja väsynyt... :sad001 Mitään muuta merkittävää ei kokeissa ole ilmennyt, muutamia allergioita (lehmä, hevonen, heinä, pöly...) mistä ollaan tietoisia oltukkin, ja joiden keskellä elänyt koko ikänsä.

Hannuli, eihän tuo hirveän hyvä arvo ole.

Erikoislääkärin konsultaatio voisi olla hyvä juttu.
Sisätautilääkäri/hematologi varmaan testattauttaisi yleisimmät raudan imeytymisihäriön syyt (keliakia, helikobakteeri), määräisi lisärautaa tabletteina ja seurantamittauksen parin kk päähän.

Ainakin kannattaa valvoa, ettei maitotuotteita käytä samalla aterialla (tai kahta tuntia ennen ja jälkeen), jolla on tarkoitus saada rautaa. Ei siis maitolasia tai pihville kermakastiketta tai lihamakaronilaatikkoon munamaitoa. Maitotuotteet estävät raudan imeytymisen. Kofeiini heikentää myös raudan imeytymistä, joten kolat, energiajuomat ja kahvi myös pois aterioilta.

Monivitamiini purkista on myös hyvä lisä ja riittävästi auringonvaloa iholle päiväsaikaan. Kun minä olin lapsi, me ravasimme joka talvi pimeimpänä aikana Espanjassa, ja äitini sanoi jälkikäteen, että auringonvalon vaikutus oli ihan selvästi näkyvissä.

Hannuli, eihän tuo hirveän hyvä arvo ole.

Erikoislääkärin konsultaatio voisi olla hyvä juttu.
Sisätautilääkäri/hematologi varmaan testattauttaisi yleisimmät raudan imeytymisihäriön syyt (keliakia, helikobakteeri), määräisi lisärautaa tabletteina ja seurantamittauksen parin kk päähän.
Poitsulta otettiin juuri kaikki mahdolliset kokeet... täydellinen verenkuva, ferritiini, kilpirauhanen, keliakia, allergeenit, helikobakteeri, verensokeri, keuhkokuva... Keliakiassa oli joku arvo vähän matala, mutta kokonaiskuvassa ei kuulemma aihetta epäillä. Vatsa on usein kipeä ja Muutamana päivänä nyt ihan tositosi kipeä, eilen käytiin päivystyksessäkin ilman tulosta. Koulukuraattoriin olin nyt yhteydessä, kun poika itse haluaa juttelemaan omasta pelostaan terveyden suhteen, sillä vaikuttaa ihan jokapäiväiseen elämiseen ja nukkumiseen ym.

Takaisin