WM tuo on viheliäinen tauti! Kaverilla sama! Tsemppiä kovasti! Miten tauti vaikuttaa raskautumiseen? Luulin että "vain" kadottaa kollageenin. Onko se jolla tavalla mukana raskaudessa? Anteeksi kun kyselen.
Juuri kuten Yölento sanoi. Ihmisessä on sidekudosta kaikkialla. Tämä sairaus ei kadota kollageenia vaan mun tuottama kollageeni on virheellistä. Eli ihan *askaa.
Kohtu on meillä monesti heikompi ja ennenaikaiset synnytykset ja syöksysynnytykset yleisiä. Myös keskenmenot.
Myös kohdunlaskeumia tulee herkemmin.
Ja kun kollageeni virheellistä niin ei ihokaan uusiudu. Minulla se tarkoittaa sitä että vaikka esimerkiksi tikataan vatsa kiinni sektion jälkeen niin se ei hyödytä mitään. Iho ei ota kiinni eikä haava umpeudu.
Kun tikit poistetaan repeää haava auki.
Näin on jokaisen mun vatsaleikkuun jälkeen ollut. Vatsa kuroutuu itsestään kiinni mutta siinä menee n. 1,5kk.
Joka päivä sitä hoidetaan ja haavalaput vaihdetaan.
Tämä on mun kohdalla se melkein raskain juttu mitä synnytykseen tulee.
Ja kun on iso avohaava niin se tulehtuu. Joka kerta 2pv päästä synnytyksestä on tulehdus päällä.
Muuten EDS aiheuttaa mulle nivelten sijoiltaan menoja, erittäin kovat kivut, nivelten yliliikkuvuuden, lihasheikkouden. Hermosto-ongelmat.
Alatyyppejä on 7. Yleisin taitaa olla hybermobiilimuoto eli eds3.
Minulla on klassinen EDS eli 1/2.