----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huuuu, on kyllä tyyristä lystiä IVF! Mutta niinhän se on lapsi tässä maailmassa muutoinkin. Kuinka paljon rahaa sitä onkaan menettänyt tässä elämässä "lasten takia"! Penniäkään en ole jäänyt kaipaamaan :)(ha, vaan vanhat ymmärtää pennin päälle..).

Raskas yritystaival sulla Wm, toivotaan että nyt olisi ratkaisun paikka!

Kyllä Kela-korvattavat lääkkeet on määritelty ihan selkeästi, ja ne näkyvät myös apteekin kuitissa. Kela-kortilta luetaan sähköiset reseptit ja samalla ostoista kirjautuu tieto Kelaan.

Omaa lääkekorvauskertymää voi seurata Kelan sivuilta. Kuitit kannattaa säilyttää. Kun korvauskantto tulee täyteen, Kela lähettää kirjeen, jossa mukana esitäytetty lomake korvatuista lääkkeistä. Lomakkeeseen täytetään tilinumero ja laitetaan vastaukuoressa takaisin Kelaan. Kela maksaa tilille jo maksetun korvausrajan ylittävän osuuden. Tämän jälkeen korvattavissa lääkkeistä maksetaan tosiaan tämän vuoden ajan vain tuo minimaalinen omavastuu.

Oon tammikuussa hakenut IVF lääkkeitä kahdessa erässä yhteensä yli tonnilla. Jälkimmäisen oston kohdalla korvauskatto tuli täyteen. Odottelen siis Kelan kirjettä ja sen jälkeen palautusta tilille. :)

Yliopiston apteekin sivulta kun hakee lääkkeen nimellä näkee onko se Kelakorvattava.
Osa lääkkeistä on erityiskorvattavia. Jos on esim. jonkun sairauden takia oikeus erityiskorvaukseen tulee kelakortin taakse numero joka sitä osoittaa.
Itselläni kliiniset ravintovalmisteet ja kaikki Crohnintaudissa käytettävät.

WM tuo on viheliäinen tauti! Kaverilla sama! Tsemppiä kovasti! Miten tauti vaikuttaa raskautumiseen? Luulin että "vain" kadottaa kollageenin. Onko se jolla tavalla mukana raskaudessa? Anteeksi kun kyselen.

WM tuo on viheliäinen tauti! Kaverilla sama! Tsemppiä kovasti! Miten tauti vaikuttaa raskautumiseen? Luulin että "vain" kadottaa kollageenin. Onko se jolla tavalla mukana raskaudessa? Anteeksi kun kyselen.
Samaa vaivaa poden. Vaikuttaa kaikkeen, ei tervettä kohtaa missään, mutta vaikea sanoa mihin vaikuttaa ja milloin.

Ja eri ihmisillä sama sairaus näyttäytyy erilailla. Samalla ihmisellä eri aikoina eri tavalla. On tässä opettelua,mutta koko elämä aikaa.

Hormonihäiriöt on tavallisia, kuukautishäiriöt yleisiä, alttius keskenmenoille, raskauden jatkumiselle erilaisia riskejä , ennenaikaiselle synnytykselle jne

Juuri kuten Yölento sanoi. Ihmisessä on sidekudosta kaikkialla. Tämä sairaus ei kadota kollageenia vaan mun tuottama kollageeni on virheellistä. Eli ihan *askaa.

Kohtu on meillä monesti heikompi ja ennenaikaiset synnytykset ja syöksysynnytykset yleisiä. Myös keskenmenot.
Myös kohdunlaskeumia tulee herkemmin.

Ja kun kollageeni virheellistä niin ei ihokaan uusiudu. Minulla se tarkoittaa sitä että vaikka esimerkiksi tikataan vatsa kiinni sektion jälkeen niin se ei hyödytä mitään. Iho ei ota kiinni eikä haava umpeudu.
Kun tikit poistetaan repeää haava auki.
Näin on jokaisen mun vatsaleikkuun jälkeen ollut. Vatsa kuroutuu itsestään kiinni mutta siinä menee n. 1,5kk.
Joka päivä sitä hoidetaan ja haavalaput vaihdetaan.
Tämä on mun kohdalla se melkein raskain juttu mitä synnytykseen tulee.
Ja kun on iso avohaava niin se tulehtuu. Joka kerta 2pv päästä synnytyksestä on tulehdus päällä.

Muuten EDS aiheuttaa mulle nivelten sijoiltaan menoja, erittäin kovat kivut, nivelten yliliikkuvuuden, lihasheikkouden. Hermosto-ongelmat.

Alatyyppejä on 7. Yleisin taitaa olla hybermobiilimuoto eli eds3.
Minulla on klassinen EDS eli 1/2.

Juuri kuten Yölento sanoi. Ihmisessä on sidekudosta kaikkialla. Tämä sairaus ei kadota kollageenia vaan mun tuottama kollageeni on virheellistä. Eli ihan *askaa.

Kohtu on meillä monesti heikompi ja ennenaikaiset synnytykset ja syöksysynnytykset yleisiä. Myös keskenmenot.

Ja kun kollageeni virheellistä niin ei ihokaan uusiudu. Minulla se tarkoittaa sitä että vaikka esimerkiksi tikataan vatsa kiinni sektion jälkeen niin se ei hyödytä mitään. Iho ei ota kiinni eikä haava umpeudu.
Näin on jokaisen mun vatsaleikkuun jälkeen ollut. Vatsa kuroutuu itsestään kiinni mutta siinä menee n. 1,5kk.
Ja kun on iso avohaava niin se tulehtuu. Joka kerta 2pv päästä synnytyksestä on tulehdus päällä.

Muuten EDS aiheuttaa mulle nivelten sijoiltaan menoja, erittäin kovat kivut, nivelten yliliikkuvuuden, lihasheikkouden. Hermosto-ongelmat.

Oot sä aika Sissi! Moni lopettaisi uskaltamisen jo paljon vähemmästä.
Tsemppiä veritestiin:nailbiting:

Onpa kurja sinulla tuo arpeutuminen. Minulla se vaihtelee eri aikoina. Oli melkoista jännitystä miten käy leikkaushaavan kanssa. Onneksi se arpeutui hyvin. Kaksi vuotta aiemmin paljon pienempi haava kasvatti arpikudosta niin arpi on viisi kertaa isompi kuin alkuperäinen haava vaikka arpeutuminen alkoi hyvin. Nyt on yksi naarmu nilkassa jonka paranemista olen seurannut joulusta asti, taitaa mennä vielä useampi kuukausi.

Kelan juttu ei ole enää selvä, kun tulee ikää ns.liikaa. Olisko 43v rajana kelakorvattavissa lääkkeissä. Joitain poikkeuksia on, mutta en tiedä mitä ne ovat. Perustuuko siihen, milloin on hoidot aloitettu, onko syy sairaus tai mikä lie. Koskien siis hedelmöityshoitojen lääkkeitä. Eli kelakorvattavistakaan ei korvausta saa. Näin olen ymmärtänyt. Toivottavasti olen väärässä.
Hedelmöityshoitoihin käytettävistä lääkkeistä ei saa korvausta 43-vuotissyntymäpäivän jälkeen. Kannattaa siis aloittaa mahdolliset hoidot ennen sitä ja hankkia tarvittavat lääkkeet.

Meilläkin lasten hankintaan on mennyt paljon aikaa ja rahaa - eikä tee edes mieli laskea kuinka paljon, mutta hetkeäkään en ole katunut. Vuosien varrella paljon kyyneleitäkin vuodatettu tämän asian vuoksi, mutta nyt olo on hyvin seesteinen. Tosin vielä ainakin yksi lisää mahtuisi syliin.

Hedelmöityshoitoihin käytettävistä lääkkeistä ei saa korvausta 43-vuotissyntymäpäivän jälkeen. Kannattaa siis aloittaa mahdolliset hoidot ennen sitä ja hankkia tarvittavat lääkkeet.
Yksityisellä saattavat vähän joustaakin, esim. minulla aikaistivat testipäivää joulun alla viimeiselle aukiolopäivälle, ja jos testi olisi vielä siinä kohtaa ollut nega, olisi klinikalta kirjoitettu saman tien kaikki lääkkeet seuraavaa IVF-keräilyä varten, jotta ne olisi saatu viime vuoden lääkekaton alle.
Joku yritti samaa julkisella puolella, eikä onnistunut.

Yksityisellä saattavat vähän joustaakin, esim. minulla aikaistivat testipäivää joulun alla viimeiselle aukiolopäivälle, ja jos testi olisi vielä siinä kohtaa ollut nega, olisi klinikalta kirjoitettu saman tien kaikki lääkkeet seuraavaa IVF-keräilyä varten, jotta ne olisi saatu viime vuoden lääkekaton alle.
Joku yritti samaa julkisella puolella, eikä onnistunut.
Minäkin sain ennen 43-vuotissynttäreitä ivf-hoitosuunnitelman ja haettua siihen valmiiksi lääkkeet ja vähän vielä ylimääräistäkin varmuuden vuoksi. Itse hoito aloitettiin ihan lennosta pari päivää ennen synttäreitä. Lääkkeitä jäi lopulta vähän yli seuraavaankin kertaan.

Takaisin