42v. esikoista yritetään

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikki! Minun tarinaani tuossa omassa ketjussa ja sitten tuossa yli 30-vuotiaat kuumeilevat ketjussa. Mutta sellaista olisin kysynyt teiltä, että onko keneltäkään mitattu AMH-arvoa? Jos on, niin muistatteko mitä saitte tulokseksi ja miten se tulkittiin?

Dolcetti,tervetuloa messiin ;), silloin kun mua aikanaan tutkittiin niin ei tainnut vielä olla "muodissa". :) ei hajuakaan, mutta voinhan mä käydessäni kysyä ..

Hei Dolcetti, olisi kiva tutustua:-) voisitko kertoa hieman yrittämisestäsi lisää?
Jep, minulta mitattiin 2x amh. Se mitataan verestä. Ensin pari vuotta sitten jolloin se oli ihan ok vielä ja nyt tänä kevääenä jolloin se oli laskenut jo 0, 9, mikä tarkoittaa että munasolureservi on vähenemässä. Moni on saanut silti mukuloita vaikka amh olisi 0,2-0,5. Tämän lisäksi kannattaa tutkituttaa muistaakseni kp7 ultralla alkufollikkeleiden määrä. Nämä kaksi yhdessä kertovat munasolureservin tilanteesta, määrästä mutta ei laadusta. Milloin olet menossa?

Olen 40-vuotias ja odotan esikoistani.
Laskettu aika on 15.1.2016.
Minulla ei ole kokemusta minkään näköisistä hoidoista.
Tutkimuksissa kävimme miehen kanssa 2/15. Ja käytin ovulaatiotikkuja pari kuukautta. Meillä takana yksi tuulimunaraskaus 1/13. 3/13 tein lääkkeellisen tyhjennyksen.

Alle 40-vuotiaat tuntuvat olevan odottajina ja raskautta yrittäjinä erilaisessa tilanteessa, koska heillä on vielä aikaa. Tämän ikäisenä alkaa tajuta elämän realiteetit. Ja sen ettei tosiassa ole enää montaa vuotta aikaa yrittää saada lasta. Hoitojakaan ei anneta kuin alle 43-vuotiaille. Toivon teidän kaikkien onnistuvan yrityksissänne. Tiedän millaista toivoa lasta ja pettyä, kun kuukautiset alkavat.

Niin kauan kuin kuukautiset tulevat normaalisti on kai aina toivoa. Joku siis voi vielä 46-vuotiaanakin tulla raskaaksi.

Hei Maria75 ja kiitos ihanista kuulumisista!! Onneksi olkoon,, olet jo hyvällä matkalla kohti äitiyttä! Ihanaa kuulla,, että 40v ja vielä esikoinen tulossa!

Mä täällä toipuilemassa tuulimunasta.. siis monennesta tm jälkeisestä kieerosta tulitkaan raskaaksi?

Mulla oli kans kkm 5/13, km 2/15 ja tm 8/15. Kaikki luomuja. Parit ivf:t takana tossa väleissä tuloksetta.Mutta toivoa en ole vielä heittänyt! Toivon, että ennen vuoden vaihdetta olisin raskaana ja kaikki menisi hyvin.

Mitenkäs itselläsi, oletko jo käynyt kaikenmaailman seuloissa? Oletko pystynyt rauhoittamaan mmielesi vai mietitkö riskejä? Toivon että kaiki menee onnellisesti maaliin. Joko tiedät kumpaa odotat? Oletko muuten tehnyt jotain toisin: vitamiinit, ruokavalio, liikunta jne tai ylipäänsä että sait plussan? Mitä teistä on tutkittu? K iva kun tulit valamaan uskoa meihin ekakertalaisiinkin:-) tsemppiä odotukseen!

Mulla oli tosiaan tuulimuna 1/13.
Joka päättyi lääkkeelliseen keskeytykseen 3/13.

Siitä meni kaksi vuotta ennen kuin plussasin uudestaan 5/15.

Sain veriseuloinnoista riskiluvun 1/70. Ennen mennyt lapsivesitutkimukseen kesken menoriskin takia.
Olen siis päättänyt ottaa sen riskin, että katson tämän raskauden loppuun saakka. Minulla on maanataina 31.8.2015 rakenne-ultra.
Huomenna selviää varmaan lisää vauvan voinnista ja sukupuolesta.
Kävin väestöliitolla tutkimuksissa 2/2015.

Munanjohdinten aukiolotutkimus ei onnistunut. Lääkäri arveli,että munanjohtimet on auki,koska oli kuitenkin yksi raskaus (tuulimuna) takana.
Minulla nuorempi mies 35-vuotias, niin hänellä erinomaisesti siittiöitä.
Meillä ei siis muita esteitä raskautua, kun mun ikä 40v ja ylipaino bmi 35.

Vitamiineja aloin popsia heti tutkimusten jälkeen. Ruokavalio en kerennyt muuttaa, enkä laihduttaa.

Ehkä joku stressi laukesi, kun sain tietää ettei mitään fyysistä estettä raskaudelle ole.

Nyt olen joutunut muuttamaan ruokavaliotani, kun minulla todettiin raskausdiabetes tunnin arvon ollessa koholla. Kaikki sokerit ja vehnät ollen jättänyt pois.
Kerran kuussa mittaan sokereita 3-4 päivää.

Meiltä tutkittiin siis mieheltä se sperman laatu.
Minulta otettiin verikokeita ja tutkittiin kilpirauhasten toiminta. Kaikki siis oli verikokeitten mukaan ok.
Päätimme yrittää vielä luomusti. Ennen hoitoihin etenemistä. 5/ 15 odottelin kuukautisten alkamista.
Päivää ennen tein tai samana raskaustestin, johon tuli vain yksi viiva tai testi epäonnistui, kun tein sen iltapäivällä. Kolme päivää myöhemmin tein uuden testin aamupäivällä, ja kaksi viivaa pärähti.

Näin on siis mahdollista tapahtua.

L82day, musta tuntuu, että sulla olisi mahdollisuuksi tulla raskaaksi ihan luomusti, koska ollut kuitenkin noin monta alkanutta raskautta.
Olet vielä noin nuorikin, muhun verrattuna. Ovulaatiotikkuja ehkä kannattaa kokeilla, jos ei ole siitä ovulaatoajasta.
Mitä sulle on sanottu, kun olit tutkimuksissa ?
Kun siis olet ollut hoidoissakin.

L82day, anteeksi luulin, että olet syntynyt 82. Luin noita aikaisempia viestejä.
Tuntuu, että sulla olisi mahdollisuuksia silti tulla luomusti raskaaksi, koska noin monta alkanutta raskanutta. Koska tapahtuu siis missä kierrossa, niin ei voi tietää.
Tiedätkö, koska sun äidillä on alkanut vaihdevuodet, koska siitä voi jotain päätellä jotain hedelmällisistä vuosista ?. 10 vuotta ennen vaihdevuosien alkamista hedelmällisyys laskee.

Moikka Maria75! Juu, meiksi on -74.. oliskin nuorempi. Mutta eihän sitä tiedä minkälaiset mahikset ois ollu nuorempanakaan kun ei ole kokeillut.. joi mun nick tulee lyhenteestä L82day eli Late today, kun silloin alkuvuodesta oli kkset myöhässä eli raskaana, niin siitä tuo nimi:-)

Mun äitillä poistettiin kohtu jo ennen vaihdevuosien alkamista joten ei tiiä milloin olisi luomusti alkanut:-(

Mulle siis tehty aukiolotutkimus ja kaikenaailman verikokeet, nyt 3. Km jälkeen meistä otettiin kromosomitutkimuksetkin vielä & joku hyytymistekijä, miehen simpat priimaa, hän samanikäinen kuin minä. Mitään rakenteellista ei siis ole. Muuta kuin ikä. Mulla bmi jotain 25, 5-26 joten painoa saisin pudottaa ainakin 8kg. Nyt täytyy kiinnittää ruokavalioon, stressiin ja liikuntaan huomiota. Söin ennen ed raskautta roysl geleetä ja heti irtos kerralla 3 minasolua:-) täytyy jatkaa ja toivoa että tärppää kunnolla kun lähellä pyörii. Aina ovat kuitenkin kiinnittyneet oikeaan paikkaan kun rasksus on lähtenyt alulle. Laatu vaan korjannut satoaan..

Ihanan kannustava tuo sinun tarinasi!! Jakiitos että jaoit sen! Onnea rskenneultraan ja tuu heti kertoon miten tänään kävi!

Hei L82day! Samaa olen miettinyt minäkin viikonlopun aikana, että millaiset ne mahdollisuudet olisivat olleet nuorempana. Mutta mistäpä sitä näin jälkikäteen tietää, kun ei ole ollut koskaan raskaana (ei ole ollut mahdollisuuttakaan) tai yrittänyt lasta. Ja kun ei mennyttä takaisin saa, niin tähän päivään on keskityttävä.

Minä olen 39-vuotias ensimmäisen ja viimeisen lapsen yrittäjä. Ehkäisypillerit ovat olleet poissa puolisen vuotta ja aktiivisempaa yrittämistä (Clear Bluen kahden hormonin ovulaatiotestejä ja ahkerampaa sekstailua :wink testitulosten mukaan) takana kolmisen kuukautta. Eihän tämä toki ole aika eikä mikään, mutta kun johonkin kerran ryhdyn, niin teen sen kunnolla. SIksi hakeuduin nopeasti testeihin, joiden ensimmäiset tulokset eivät yllättäneet. Olin ihan varma siitä, että AMH-tasoni olisi alhainen ja sitähän se olikin. Kuukautiskiertoni lyhyys pillerien poisjättämisen jälkeen on mielestäni merkki hedelmällisyyden laskusta ja samasta kertoo tuo AMH-arvo. Huomenna tiedän lisää lääkärissä käymisen jälkeen (kilpirauhasarvot, ultraääni ja ilmeisesti myös aukiolotutkimus plus tietysti spermakokeen tulokset), mutta pessimisti ei pety.

Onnea sinulle Maria! Olisipa ollut mielenkiintoista kuulla millaisia sinun arvosi ovat. Kun eihän ne huonot arvot tarkoita automaattisesti sitä, ettei mitään toivoa ole.

Dolcetti, mulla pidensi kiertoa ja vahvisti ovistuntemuksia ja -limoja homeopaattiset Pulsatilla-rakeet. Mulla on aina ollut lyhyt kierto (24-27), eikä oo omilla tärpännyt koskaan.
Pillerit jätin jo 1997, joten ei taida enää taustalla kummitella :) Jostain syystä en ole tullut raskaaksi nyt lähes 10 vuoden yrittämisen jälkeenkään omilla sukusoluilla. Tämä on suuri mysteeri.
Kävin tänä aamuna kilppariverikokeissa. Kun perheenlisäystä yrittää, niin TSH sais olla alle 2 (1-2). Mulla oli keväällä vaihteeksi 3,6 ja lääkitystä nostettiin. Nyt vaan vuotaa 8 päivää, joten joudun jättämään joitain luontaistuotekapseleita pois, että tämä vuoto joskus lakkaisi ...

Tsemppiä tytöt!!

Katjusha: EIkös sulla ole kuitenkin aika normaali kierto? Ainakin itse olisin tyytyväisempi noin pitkään! Omani kun on näköjään vakiintunut 20-24 päivään ja kyllä ärsyttää noin lyhyet välit kun on tottunut kuukautisiin kerran kolmessa kuukaudessa. Kuukautiset ovat aina olleet myös lyhyet ja niukat, joka saattaa viestiä sitten siitä, ettei limakalvo ole tarpeeksi paksu tai ehdi mukaan ovulaatioon (kierron ollessa niin lyhyt).

Kilppariarvoja odottelen vieläkin (näen ne sieltä nettipalvelun kautta). Mikä lääkitys sulla on ja mihin? Kilppariin ylipäätään vai kilppariin perheenlisäysmielessä?

Muokattu viimeksi:
Dolcetti, jep tilanne vois alla pahempikin. Luulenpa, että tuotan raakileita, eli siinä mielessä toivon hyvää kypsyttelyaikaa, lyhyessä kierrossa ei tule tarpeeksi päiviä tälle. Mulla ei reagoinut isojen annosten pistoksiinkaan nuo munasarjat, eli jotain vikaa niissä on. Olen viimeksi ovuloinut joulukuussa kp 17 ja kierto oli 30. Siinä jää luteaalivaihe vähän lyhkäseksi joten mutta siihen auttaa kuuleman mukaan vehnänalkioöljy. Mulla on ollut Thyroxin-lääkitys yli 20 vuotta ja tämänhetkinen annostus on 0,125 mg/ päivä. Huomenna kuulen, mitä tuloksia aamun verikoe antoi. ..
Nostan annosta, jos TSH on yli 2

Minulla on positiivisia uutisia
terve poikavauva on tulossa. Mietin tuota hedelmällisyysasiaa.
Siihen ilmeisesti vaikuttaa niin monta asiaa. Vaihdevuodet, kuukautiskierron kesto, geenit, elämäntavat (ainakin tupakointi ja alkoholin käyttö), perussairaudet, ali-tai ylipaino, sairastetut tulehdukset, miehen ikä ja oma ikä...ja tietty munasolujen laatu...

Mitä se Amh-arvo tarkoittaa ? Mulla kaikki arvot hyviä tutkimuksissa.
Ei ollut mitään hälyttävää verikokeissa.

Mulla ollut aina kuukautiskierto 28 päivää.

Talvella kerran kuukautiskierto 26 päivää.

Maria, onneksi olkoon ihanista uutisista!! Hieno homma :)!!

Joo, mulla on geeneissä ja autoimmuunijärjestelmässä varmastikin suurimmat lapsettomuuden syyt, ja harmillisesti näihin en pääse vaikuttamaan. Mutta niillä korteilla mennään, mitä on saatu :) Taidan olla ideaali-esimerkki miten elämäntapa ja terve olemus ei takaa mitään!

Moikka! Ja onnittelut uutisista Maria75!!! Nyt pääset rentoutumaan ja suunnittelemaan tulevaa elämänmuutosta:-) hetkisen tossa itsekin pääsi niihin tunnelmiin.. laitahan liitteeksi ultrakuvia!

Dolcetti - mikä se sinun amh-arvosi oli? Ja onko mitattu alkufollikkeleiden määrää kp 7? mulla ollut pillereiden poisjätön jälkeen kierto tasaista 29.Limakalvot on hyvät ja niihin solut kiinnittyykin, viimeksi jopa se kolme, mutta munisten laatu heikkoa ilmeisesti & se ettei aina ovuloi.

Katjusha - mitä kaikkia luontsiatuotteira vedät? Mullmultivita, d-vit. Lisä, foolihappoa, roysl geleetä ja nyt uutena q10 ubikinoni. Lisäksi jauheina vehnänorasta, merilevää, macaa, chisn siemeniä. Tosta ekasta geleekierrosta tuli tämä tm.

Maria75 listaan lääkärit on lisänneet myös liiallisen tsi liian vähäusen liikunnan. amh-arvo on anti mullerin hormoni ja kertoo munasolureservistä, tosin määrästä ei laadusta. Sen lisäksi vielä kp 7 ultra jossa katsotaan alkufollikkeleiden määrä. Alhaisillakin amh-arvoilla (0, 2-0. 5) porukka on lisääntynyt. Ja tämä ei ole vain ikäkysymys - alta 30v voi myös kärsiä tästä..

Katjusha ja Dolcetti- oletko lukenut Kaisa Jaakkolan kirjoja? Niissä paljon juuri kilpparista tietoa. Toivotaan hyviä arvoja! Mulla kilppariarvot kunnossa. Ainoa piirun alle viitesrvon oli tuo amh.

Dolcetti - ihan mahtavaa että menit heti tutkimuksiin! Sen muuttaisin onslta kohdaltani kun ennen niitä tuhraantui hyvää aikaa.

Tää alkaa olee nyt kunnossa - enää pikku tihkua. Mitäs ootte mieltä - usksltaako heti perään alkaa yrittää vai pitäiskö oottaa yhdet kk-set?

Hienoa uutisia Maria75! Sellaisia sain myös eilen kun ystäväni kertoi Facebookissa saaneensa terveen tytön. Vauvauutisista osaan olla vilpittömän iloinen, mutta se mitä mieheni niistä ajattelee tulee kyllä kieltämättä mieleen. Että ajatteleeko hän "minäkin haluaisin lapsen, mutta tuo naiseni ei siihen pysty."

Näin tutkimuspäivän aamuna mies jaksoi taas lohduttaa ja rauhoittaa. Että mennään nyt katsomaan ja kuuntelemaan tulokset. Että mikään mitä tapahtuu ei ole hänelle pettymys minun suhteeni. Että rakastaa.

Oma AMH-arvoni on siis 0.8. EI kaikista huonoin, mutta kaukana hyvästä. Tänään minulta katsotaan ilmeisesti noiden follikkelien tila (kp 9) ja ilmeisesti myös ne munanjohtimet. Laukussa on varalla mukana kaksi tablettia Pronaxenia, joista ainakin toisen otan tunti ennen tutkimusta. L82day: mikä sinun AMH-arvo oli?

Tutkimusta mietin sen verran, että mistä se kertoo? Siellä pitäisi ilmeisesti näkyä suurentuneita follikkeleita? Follikkeli? Onko teidän miehet olleet mukana tutkimushuoneessa? Tilanne vastaa ilmeisesti normaalia gynekologikäyntiä? Ja vatsalle laitetaan UV-geeliä?

Itse en syö mitään luontaistuotteita. vitamiineja tai muitakaan lääkkeitä. Paitsi biotiinia :) Tupakoinut en ole moneen vuoteen ja painoindeksi on 21.

AI niin. Tänään on siis KP 9 ja ovulaatiotestit eilen jä tänä aamuna näytti pyöreää nollaa. Clearbluen ohjeiden mukaan tikuttaminen olisi tosin pitänyt aloittaa jo lauantaina (KP 6). Viimeksi aloitin KP 5 ja sain kaksi nollaa, kunnes testiin ilmestyi vilkkuva hymynaama KP 7-12. Paikalleen hymynaama pysähtyi 13. päivänä, mutta kuukautiset alkoivat jo 12 päivän päästä (kierron pituus 24 päivää). Kävin taas kurkkaamassa sitä kilppariarvoa, muttei se ole tullut vieläkään. Toivottavasti valmistuu ennen lääkäritapaamista! E

Muokattu viimeksi:
L82day: Mikä se sinun AMH-arvo oli? Kirjoitit "Alhaisillakin amh-arvoilla (0, 2-0. 5) porukka on lisääntynyt." Luonnollisesti, hormonilääkityksellä vai IVF:llä? Itse toivon, etten joutuisi turvautumaan järeämpiin aseisiin kuin pillereihin. Tällä hetkellä tuntuu, että oma rajani menee tosiaan IVF:n kohdalla, mutta mistäpä sitä tietää. Mieli ja tunteet voivat muuttua.

Takaisin