40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään käyty lääkärillä. Oli ihan niin turha kun ajattelin. Ei ultrattu vaikka oli määrätty lähetteessä, ei ollut edes laitteita. Lääkäri otti papan samalla. Totes että kun menkat kerta tulee niin on aina mahdollisuus tulla raskaaksi ja toivotteli hyvät jatkot. Paitsi Joo pelotteli vielä lähtiessä että kannattaa etukäteen käydä puolison kanssa keskustelu et kun minun iässä kehityshäiriöt on niin yleisiä et mitä sit jos raskaudun niin et on siinä vaiheessa jo tiedossa miten toimitaan jos tulee eteen.

Paha mieli jäi kieltämättä.

Iso suositus tälle hedelmällisyydestä kertovalle HUS:n videolle, jossa asiantuntijana osastonylilääkäri/gynekologi Hanna Savolainen-Peltonen: https://www.youtube.com/watch?v=d6JD6qfq5Do

@Yrittäjä83 Olipa kyllä ankean kuuloinen lääkärin vastaanotto sulla. Varsinkin kun jos nyt oikeen olen ymmärtänyt niin ei ne kehityshäiriöt nyt noin yleisiä ole kuin tuo lääkäri antoi olettaa. Esim. Verneri.netin kysymys- ja vastaussivuilla perinnöllisyyslääkäri Maarit Peippo kirjoittaa, että 40-vuotiaalla down-riski on 1:110 eli hiukan alle yksi prosentti. Ja huomionarvoista, että kaikenikäisillä naisilla vammaisen lapsen saamisen riski on 3% ja tätä ikä nostaa nelikymppisenä yhden prosentin. (Lähde: https://verneri.net/yleis/aidin-ika-ja-erilaiset-vammat).

Samalla sivulla toinen lääkäri vastaa näin:
Kysymys: Olen vauvani syntyessä 42-vuotias. Kuinka suuri riski on, että saamme Down-lapsen? Vastaus: Ikäriskisi 42-vuotiaana on 12:nnella raskausviikolla 1:38 (eli 2,63%) ja 40:nnellä raskausviikolla 1:55 (eli 1,81%). Riskin pieneneminen johtuu siitä, että osa sikiöistä, joilla on Downin oireyhtymä, saattaa menehtyä raskauden kuluessa. On siis huomattavasti todennäköisempää, että syntyvällä lapsella ei ole Downin oireyhtymää. Ansa Aitokallio-Tallberg, LKT, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri

@Yrittäjä83 Perusteliko tämä lääkäri tuota kehityshäiriöriski-asiaa mitenkään?

Muokattu viimeksi:
Iso suositus tälle hedelmällisyydestä kertovalle HUS:n videolle, jossa asiantuntijana osastonylilääkäri/gynekologi Hanna Savolainen-Peltonen: https://www.youtube.com/watch?v=d6JD6qfq5Do

@Yrittäjä83 Olipa kyllä ankean kuuloinen lääkärin vastaanotto sulla. Varsinkin kun jos nyt oikeen olen ymmärtänyt niin ei ne kehityshäiriöt nyt noin yleisiä ole kuin tuo lääkäri antoi olettaa. Esim. Verneri.netin kysymys- ja vastaussivuilla perinnöllisyyslääkäri Maarit Peippo kirjoittaa, että 40-vuotiaalla down-riski on 1:110 eli hiukan alle yksi prosentti. Ja huomionarvoista, että kaikenikäisillä naisilla vammaisen lapsen saamisen riski on 3% ja tätä ikä nostaa nelikymppisenä yhden prosentin. (Lähde: https://verneri.net/yleis/aidin-ika-ja-erilaiset-vammat).

Samalla sivulla toinen lääkäri vastaa näin:
Kysymys: Olen vauvani syntyessä 42-vuotias. Kuinka suuri riski on, että saamme Down-lapsen? Vastaus: Ikäriskisi 42-vuotiaana on 12:nnella raskausviikolla 1:38 (eli 2,63%) ja 40:nnellä raskausviikolla 1:55 (eli 1,81%). Riskin pieneneminen johtuu siitä, että osa sikiöistä, joilla on Downin oireyhtymä, saattaa menehtyä raskauden kuluessa. On siis huomattavasti todennäköisempää, että syntyvällä lapsella ei ole Downin oireyhtymää. Ansa Aitokallio-Tallberg, LKT, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri

@Yrittäjä83 Perusteliko tämä lääkäri tuota kehityshäiriöriski-asiaa mitenkään?
Ei hällä ollut muuta perustetta kun iän tuomat riskit. Pelotteli kyllä ihan huolella 😵‍💫

@Yrittäjä83 Olipa idiootti lääkäri. Tuli paha mieli sun puolesta. 😔

Mä kävin siellä ultrassa ja siellä on viis kelpoa follia ja yks mini (4mm), mutta ne ei oikein ollu kasvaneet. Isoin oli vaan 11mm, muut 6-8mm ja yks kai 10mm Lääkäri sanoi, että näytti siltä kun olisin piikittänyt vasta 5 päivää, vaikka todellisuudessa 9 päivää. Piikit jatkuu ja perjantaina menen uudelleen Helsinkiin. En oo päässy vielä itkeen pahaa mieltä pois. Mies tulee perjantaina mun mukaan. Oli hoitanut vapaata töistä, vaikka sanoin, että ei ole pakko. 🥺🥰

@Yrittäjä83 Olipas kyllä kylmän oloista tekstiä lääkäriltä. 😡 Tuliko siis edes jatkotutkimuksiin lähetettä? Tai ohjeita sen lääkityksen suhteen? Harmittaa sun puolesta tosi paljon. 💔

@Sandra84 Voi.. 😢 Saako niitä follejä piikeillä kontrolloitua ts. kasvatettua tarpeeksi kauan ennen irroituspiikkiä? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä. Onneksi mies pääsee mukaan perjantaina. ♥️

@Pikkutytöt Oli kyllä mun mielestä vähän masentava tuo video.. 🫣 No, eihän se toki ollutkaan kannustimeksi tehty vaan ennemminkin herätteleväksi. Faktaahan kaikki tietysti on ja hyvähän ne on tiedostaa.

Kaikista näistä huolimatta, toivotaan positiivisia uutisia tänne ryhmään itse kullekin vuorollaan! Ei anneta periksi eikä heitetä kirvestä kaivoon. 🌈💖

@Yrittäjä83 Olipas kyllä kylmän oloista tekstiä lääkäriltä. 😡 Tuliko siis edes jatkotutkimuksiin lähetettä? Tai ohjeita sen lääkityksen suhteen? Harmittaa sun puolesta tosi paljon. 💔

@Sandra84 Voi.. 😢 Saako niitä follejä piikeillä kontrolloitua ts. kasvatettua tarpeeksi kauan ennen irroituspiikkiä? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä. Onneksi mies pääsee mukaan perjantaina. ♥️

@Pikkutytöt Oli kyllä mun mielestä vähän masentava tuo video.. 🫣 No, eihän se toki ollutkaan kannustimeksi tehty vaan ennemminkin herätteleväksi. Faktaahan kaikki tietysti on ja hyvähän ne on tiedostaa.

Kaikista näistä huolimatta, toivotaan positiivisia uutisia tänne ryhmään itse kullekin vuorollaan! Ei anneta periksi eikä heitetä kirvestä kaivoon. 🌈💖
Ei mitään ohjeita jatkoon kun et jatkaa yrittämistä. Harmittaa kun minulle oli juurikin puhe siitä ultrassa mutta sitähän ei tehty nyt ollenkaan. Käski foolihappoa syödä..

Niitä yritetään vielä kasvatella ja perjantaina nähdään kasvaako ne. Nyt vaan isolla annoksella Pergoveristä💉 mennään sinne asti (350 annos). Jos ne ei kasva, niin sit hoito jää kesken. Ei oo tyhmiä kysymyksiä.🤗 Yritän pysyä positiivisena. Aika vaikeaa on just nyt.

Niitä yritetään vielä kasvatella ja perjantaina nähdään kasvaako ne. Nyt vaan isolla annoksella Pergoveristä💉 mennään sinne asti (350 annos). Jos ne ei kasva, niin sit hoito jää kesken. Ei oo tyhmiä kysymyksiä.🤗 Yritän pysyä positiivisena. Aika vaikeaa on just nyt.
Isosti tsemppiä! Toivottavasti toi lääke auttais.

Tsemppiä @Sandra84 , toivottavasti ottavat nyt loppuspurtin!

Ja olipa ikävä kohtaaminen @Yrittäjä83 , onhan nuo todellisuudessa tosi pieniä riskejä. Mutta ymmärrän, jos siitä jäi huoli, kai se on aina suurimpana toiveena jos raskautuu että vauva ja lapsi olisi terve (huolimatta omasta iästä).

Meillä päättyi just hoidot siihen että ei siirretty mitään, tuloksena ehkä 1 alkio, mahdollisesti toinen voi huomenna saavuttaa toivotun kehitystason. Me Tutkitaan nyt se yksi ja siirretään vain, jos siihen kelvollinen. Kallista touhua mutta psyykkisesti huojentavaa, nämä meidän yritykset on kyllä tässä enkä jaksa enää tätä jännitystä. Mulla ikä nyt vaikuttaa selvästi jo niin, että munasoluvarasto on kehno. Jännitetään nyt siis vaan hetki vielä tätä yhden tulosta ja sit eteenpäin.

Tsemppiä kaikille yrittäjille ❤️

Tsemppiä kans @Evli toivotaan parasta :Green Heart: :Four Leaf Clover:

Joo totta @Puolikuu olihan se ehkä vähän karua puhetta siinä HUSsin videossa kun pääosin kerrottiin faktoja ja ikähän ei tätä hommaa helpota, jotenki vaan itestä tuntui, että tollasta noin selkeetä videota asiantuntijaorganisaation tekemänä ei oo ainakaan mulle koskaan tullut vastaan niin että erikoislääkäri avaisi asiaa pidemmästi. Ehkä mä vielä löydän toisenlaisesta näkökulmasta tehtyjä videoita jostain muualta!

Onpa ollut @Yrittäjä83 inhottava lääkäri! Todella tympeää, kaikki tässä tilanteessa takuulla tietää riskeistä ja haasteista 😣

Toivotaan @Sandra84 että seuraavassa ultrassa follit olis kasvaneet 🤞🏼

Ja @Evli , aika sama tilanne täällä 😟 Siis 14 munasolusta 8 hedelmöittyi, ja nyt päivänä5 vain yksi blastokysti. Vielä on useampi morula, mutta kuulemma olivat eilisestä kehittyneet hitaasti, ja ei jäänyt kovin toiveikas olo.. vielä toki jatketaan viljelyä. En nyt halunnut kuitenkaan tänään tuon mahdollisen ainokaisen tuoresiirtoon. Pyörsin aiemmat suunnitelmat ja haluan alkiodiagnostiikan, vaikkei rahallisesti oo järkevää. Ja tehdään toinen stimulaatio ja keräys heti perään. Siitä tänään lääkärin soittoaika, varmaan katsotaan myös kannattaako lääkkeitä vaihtaa tms.

Kehittyikö teillä @Evli vielä se toinen epävarma alkio, vai miten kävi?

Iski kyllä vahva pettymys ja ahdistus aamulla kun soittivat! 😣 nyt taas jo vähän helpompi hengittää.

Onpa ollut @Yrittäjä83 inhottava lääkäri! Todella tympeää, kaikki tässä tilanteessa takuulla tietää riskeistä ja haasteista 😣

Toivotaan @Sandra84 että seuraavassa ultrassa follit olis kasvaneet 🤞🏼

Ja @Evli , aika sama tilanne täällä 😟 Siis 14 munasolusta 8 hedelmöittyi, ja nyt päivänä5 vain yksi blastokysti. Vielä on useampi morula, mutta kuulemma olivat eilisestä kehittyneet hitaasti, ja ei jäänyt kovin toiveikas olo.. vielä toki jatketaan viljelyä. En nyt halunnut kuitenkaan tänään tuon mahdollisen ainokaisen tuoresiirtoon. Pyörsin aiemmat suunnitelmat ja haluan alkiodiagnostiikan, vaikkei rahallisesti oo järkevää. Ja tehdään toinen stimulaatio ja keräys heti perään. Siitä tänään lääkärin soittoaika, varmaan katsotaan myös kannattaako lääkkeitä vaihtaa tms.

Kehittyikö teillä @Evli vielä se toinen epävarma alkio, vai miten kävi?

Iski kyllä vahva pettymys ja ahdistus aamulla kun soittivat! 😣 nyt taas jo vähän helpompi hengittää.
Meillä oli kanssa aluksi suunnitteilla tuorsiirto, jos (ja kun) alkioita vaan 1-2. Se siis oli tiedossa koska amh on jo tosi alhainen. Mutta päädyttiin siis siihen että tutkitaan jokatapauksessa, koska se alkionsiirto ja raskaanaolo on kuormittavaa myös, nyt kun siis todettu että kiinnittymisvaikeuksista ei ole kyse ja raskaudun suht helposti. Meillä lopulta toinenkin alkio kehittyi blastovaiheeseen, tutkittavaksi lähti siis lopulta kaksi. Tiedot tulee kahden viikon päästä.. Kallista lystiä tosiaan, mutta onneksi oli nyt mahdollista toimia näin ja liittyy myös siihen, että mun osalta yritykset on tämän jälkeen tässä.

Toivottavasti teilläkin joku late bloomer kehittyy sieltä vielä, se on hyvin mahdollista! En sitten tiedä kertooko se jotain jos on hidastuneita tässä vaiheessa..

Ihanaa että saitte toisenkin testattavaksi @Evli ! 😍 Toivotaan tosiaan että meilläkin joku vielä kirisi.. kyllä tuo hitaus iän tuomasta laadun heikkenemisestä kertoo varmasti. Vaikka kyllä viimeksi sanottiin että 6pv blastoilla on ihan hyvät mahikset 😊

Ja just niin, oman mielenterveyden vuoksi kans yllätin itsenikin ja valitsin jopa yhdelle blastolle diagnostiikan 🤭

Lisäys vielä: uusi stimulaatio samoilla lääkkeillä ja annostuksilla, kun soluja tullut niin paljon nyt kahdella kerralla. Kunpa vain olis joku ihmelääke laatua parantamaan 😁

Muokattu viimeksi:
En tiedä kuulunko ihan tännekään. Mutta 48 on ikää, pakkasessa 4 blastokystialkiota ja vauva täyttää ensi kuussa 6 kk. Hänelle vielä sisarusta toivottaisiin, jonka takia huomenna on suunnittelukäynti edessä. Kovin pitkään ei voida odotella, joten imetys pitänee lopetella aika pian. Katsotaan nyt ensin, mitä lääkäri tuumaa.
Tottakai kuulut, tervetuloa! Toivottavasti onnistuu suunnitelmat!

@Maatuja Oi, kuulostaa hyvältä! 🥰 Oliko sulla yksi vai useampi siirto ennen raskautta? Hyvin on vielä alkioita odottamassa siirtoa. 👍 Kyllä se pieni ikäero omat haasteensa tuo varmasti, oli oma ikä mikä tahansa. Onko sun isommat lapset yhtään innokkaita pikkusisaruksen hoidossa? 🙂

@Evli ja @Ellisvm84 Voimia tulosten odotukseen ja toivon, että tulee hyviä tuloksia! 🌈💖

Takaisin