40+kuumeilevat-ketjusta plussanneet

@Amand4 ja @Henskuu jep eipä niistä viivoista ihan autuaaksi tule ja varmaan just noi kkm on siitä karmeita kun voi mennä pitkäänkin ennen kuin asia huomataan. Toivotaan nyt ihan superpaljon että meillä kaikilla menisi nyt raskaus loppuun asti hyvin. 🩷

Meillä on aika paljon vaatetta alkaen koosta 50 jotka käy sekä tytölle että pojalle mutta sit osa on tietty tosi tyttömäisiä niinku juhlamekot ja pieni osa vaatteistakin toki. Että jos tulee poika niin ainakin juhlavaatekaupoille tulee sitten lähdettyä 😄

Miten teillä (lapsuuden)perhe ja muu lähipiiri on suhtautunut raskausuutiseen teidän iän tai ylipäätään lapsiluvun kasvamisen näkökulmasta?

Meillä ei iästä ole kukaan viimekään raskaudessa ihmetellyt mitään (olin just täyttänyt 39 kun kerrottiin edellisestä ja nyt oon just täyttänyt 41) enkä usko että nytkään kukaan kysyy mitään. Sen sijaan vähän mietin miten mun omat vanhemmat suhtautuu, mulla on yks sisarus ja ei oo koskaan ollu mitään puhetta lapsiluvusta vanhempien kanssa. Jotenkin mietin äitiä varsinkin että sanooko jotain että nyt on sit niin paljon työtä kolmesta, en tiiä. Miehen vanhemmat on jotenki vihjaillu tokan jälkeen siihen suuntaan et kolmas viel tulis että he nyt varmaan päinvastoin odottelee raskausuutista 🤷‍♀️ Kaverit taas ei oo kukaan tuntunu ihmettelevän ikää ollenkaan, ehkä täällä pk-seudun lähistöllä on vaan niin tavallista saada lapsia vähän iäkkäämpänäkin. Määrästä en tiiä mutta tuskin siitäkään kukaan ihmettelee mitään.

Muokattu viimeksi:
@Pikkutytöt me ollaan saatu jo nelosesta tosi paljon ihmettelyä, olin silloin 36v. Vitonen syntyi kun olin 39v ja kyllä moni piti ”hulluna” eikä muutenkaan nelosesta ja vitosesta monikaan sukulaisista edes onnitellut. Mun omat vanhemmat ymmärrä et on monta lasta ja etenkää näin vanhalla iällä. Jos nyt kaikki menee hyvin niin kerrotaan tosi myöhää sukulaisille raskaudesta. Itse en kehtaisi ikinä olla onnittelematta tai muuten ääneen ihmetellä lapsilukua tai synnyttäjän ikää 🤦🏼‍♀️

Meillä lähipiiri suhtautui positiivisen yllättyneesti. Yllättyneisyyttä en ihmettele yhtään, sillä niin kauan on jo edellisistä, että tuskin kukaan enää ajatteli meille vauvaa tulevan. Ollaan vasta muutamille kavereille kerrottu ja heillä myös saman tyyliset reaktiot olleet. Ehkä joku inhorealistinen kommenttikin, mutta tulkitsin sen ihan hyvällä. Nihkeimmin on suhtautuneet nämä meidän isommat lapset. Varmastikin ihan normaali reaktio. Luotan siihen, että pikkuinen sitten sulattaa sydämet saapuessaan.

Millaiset vaunut teillä on tai aiotte hankkia? Mitkä on hyviä merkkejä nykyään? Turvakaukalo pitäisi saada runkoon myös kiinni. Onko vaunukopat nykyään helposti kannettavissa ja irrotettavissa rungosta? Vai onko pehmeä kantokassi pelkän ratasistuimen kanssa näppärämpi?

Ekan kanssa oli aikanaan vaunukoppa, mutta aika raskas oli irrotella ja kantaa sitä sisälle. Sittemmin oli pehmeä kantokassi ratasistuimen päällä ja oli paljon helpompi liikutella ulos ja sisälle kantokassissa.

Meillä saa vaunut eteiseen, joten ei ole koskaan tarvinnut vaununoppaa irrotella. Meillä on vanhat Britax go vaunut, joilla mielelläni jatkan. Menee maastossa ja saa vaihdettua helposti kääntyvät renkaat eteen kaupunkikäyttöön. Olen myös jo edellistä kantanut paljon ja kantoliinat ja reppu on tallessa ja niitä varmasti tullaan hyödyntämään.

Meillä on otettu vauvauutiset pääsääntöisesti hyvin iloisesti vastaan ihan joka taholta (perhe, työ, kaverit) vaikka varmasti yllätys ollut. Vähän ehkä huolta joiltain perhetahoilta siinä alkuvaiheessa, kun ei tiedetty vielä niptin tuloksia. Yksi tuttu taisi lohkaista, että te vielä sit jaksatte?

@Henskuu Jännä ajatus kyllä ettei onnittelisi kun joku kertoo perheenlisäyksestä. Mitä se häneltä olisi pois! 🤷‍♀️ Kurja kyllä kuulla että on ollut tuollaista suhtautumista. Toisaalta se teidän oman perheen fiilis on onneksi tärkein.🌞

@Amand4 Isommille lapsille kieltämättä voi olla aikamoinen uutinen, että vauva tulossa, mutta olen kyllä lukenut sellaisesta että teinitkin valuvat kopeistaan olohuoneeseen vauvan luo :Grinning Face: Minkä ikäisiä teidän muut lapset on?

@Kevät2025 onneks teillä kuitenkin pääsääntöisesti positiivista virettä kun ootte uutiset kertonut. :thumbs-up:

Meillä on vielä yhden lapsen rattaat (oiskohan ne Britaxit) jäljellä mutta eivät ole olleet käytössä aikoihin kun 1,5v sitten vaihdettiin tuplarattaisiin (Bugaboo Donkey Duo). Kummissakaan rattaissa ei ole ollut mahdollisuutta kiinnittää turvaistuinta tai siis sitä koppaa niihin eikä olla sitä kaivattukaan. Luulisin että jos sellaisen haluaa niin varmasti kaupoista löytyy! Olen Prismassa nähnyt sellaisia joskus. Mutta me taas ollaan käytetty sit niitä ostoskärryjä joissa on vauvaistuin. Vauvareppu ollut jonkun verran käytössä mutta siihen kantoliinaan ei koskaan päästy "sisään", lahjoitettiin se pois jo ekan lapsen jälkeen.

Hauska kyllä itellä ku oon jotenkin paljon enemmän mukana tässä kolmannessa raskaudessa ku aiemmissa. Varsinkin ekassa olin ihan pihalla ja mies teki jopa enimmät hankinnatkin ennen vauvan tuloa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En ikinä muistanut mikä raskausviikko on menossa enkä stressannut mistään. En kyllä onneks tokassakaan stressannut mutta lähempänä toisen syntymää aloin ekaa kertaa lukee näitä vauvapalstoja ku olin aika lailla sohvalevossa vikat puoltoista kuukautta. Sit jo 2,5kk tokan syntymän jälkeen luulin et oisin raskaana vahingossa (pitkä tarina) ja sain vieläpä Clearbluen testiin kaksi väärää positiivista eli se kun siihen kuivuttuaan jää joskus se viiva ja siitä asti oonkin sit ekaa kertaa ihan vauvakuumeillut. Menkat palas lokakuussa 2024 ja siitä lähtien oon tikuttanut ovulaatiota ja ollut ihan messissä tässä vauvahommassa. Oli pitkä odotus kun mies oli valmis aloittamaan vasta elo-syyskuussa tänä vuonna. Mutta onneks mulla alko sillon olla jo oviksen etsintä hallinnassa niin varsinkin loka-joulukuussa oli hyvät ajoitukset, nyt joulukuussa tärppäsi DPO-2.

Ootteko te olleet enemmän vauvakuumeilijoita aina vai onko raskaudet menneet chillillä fiiliksellä? :Smiling Face With Sunglasses:

Millaiset vaunut teillä on tai aiotte hankkia? Mitkä on hyviä merkkejä nykyään? Turvakaukalo pitäisi saada runkoon myös kiinni. Onko vaunukopat nykyään helposti kannettavissa ja irrotettavissa rungosta? Vai onko pehmeä kantokassi pelkän ratasistuimen kanssa näppärämpi?

Ekan kanssa oli aikanaan vaunukoppa, mutta aika raskas oli irrotella ja kantaa sitä sisälle. Sittemmin oli pehmeä kantokassi ratasistuimen päällä ja oli paljon helpompi liikutella ulos ja sisälle kantokassissa.
Turvakaukalon saa lähes mihin vaan rattaisiin adapterilla nykyään, meillä on ollut käytössä ja on musta tosi kätevä kun ei tarvii vauvaa siirtää mihinkään koppaan ja pelätä et uni ei jatku 🤭
Meillä matkarattaina Britax ja normi käytössä Emmaljungan tuplat ja yksiköt. Vaunukopppa meillä on kova ja helppo irroittaa mutta en mä sitä kyllä koskaan irroita kun ei oo ollut tarvetta, vaunut jää heräämisen jälkeen ulos tai eteiseen 😊

Meillä oli mahdollisuus siihen kaukalon liittämiseen vaunuihin, mutta en muista miksi käytettiin sitä lopulta aniharvoin.

Mulla on aina ollut tapana kiinnostua kaikesta terveyteen ja kehon toimintaan liittyvistä jutuista, joten kyllä ovista tuli seurattua edellisissä raskauksissa. Tässä vikassa tein ovistestin vasta sen jälkeen kun tiesin, että vois olla raskautumisen mahdollisuus ja halusin testata menikö aikahaarukkaan.

Kiitos vinkeistä! Pitää jossain kohtaa alkaa tutustumaan vaunu- ja kaukalotarjontaan.

@Pikkutytöt Vanhin on 15 v. ja kaksi nuorempaa kohta 12 v. Aika järkytys varmasti heille, kun pitkään oltu nykyisellä kokoonpanolla. Luotan kuitenkin siihen, että pikku hiljaa lämpeävät asialle enemmän.

Olikos muilla isompaa ikäeroa sisaruksilla nyt tulossa olevaan vauvaan nähden?

En välttämättä ole varsinainen vauvakuumeilija, mutta vähän samaa kiinnostusta mullakin, mitä @Kevät2025 kirjoitti. Meillä lapsettomuustausta ja siksi oon varsin hyvin ollut kärryillä hedelmällisyysasioista ja tullut seurattua kehon toimintaa. Lopulta oikean lääkkeen löydyttyä oon kuitenkin tullut raskaaksi 1.-4. kierrosta. Vaikka sillain rennosti oon raskausajat ottanut, niin joka kerta tietynlainen huoli on ollut: ekassa pitkä lapsettomuus alla, toka kaksos - ja sitä kautta - riskiraskaus, ja nyt kolmannessa ikää enemmän. Toisaalta tosi kiitollinen siitä, että toistaiseksi en ole keskenmenoja tai kemiallisia kokenut.

Mä en ehtinyt kuumeiluketjuun, mutta mielelläni tuun tänne höpisemään! Ikää 42 vuotta, olemassa olevat lapset 14 ja 11 v., itse olen vauvakuumeillut AINA. Nyt varovasti uskon olevani raskaana, viikkoja n. 5+6, huoli keskenmenosta kova. Onnellinen silti, että ainakin sain olla vielä raskaana jonkin aikaa ❤️ Joulu on mennyt lähinnä nukkuessa, mä oon ihan poikki koko ajan.

@Amand4 meillä on todella suuri ikäero tulossa, vanhin on yli 20v ja sitten löytyy myös teini ja esiteini. ☺ vanhin oli aika järkyttynyt uutisesta, mutta toipui kyllä sitten. Kaksi nuorempaa ilahtuivat.

Muuten vauvauutinen on otettu positiivisesti vastaan mutta ollaankin kerrottu vasta ihan läheisille.

Oon katsellut pikkuhiljaa vaunuja ja turvaistuimia, mutta ei oikeen ole käsitystä mitkä lopulta hankitaan. Aiemmilla oli aina Emmaljungan vaunut. Rahanmenoa on nyt niin paljon että upouusia ei kuitenkaan hankita.

@Pikkutytöt mulla on ehkä mennyt suht chillillä fiiliksillä, ainakin alku.. tai sanotaan, varovaisilla fiiliksillä. Kerrottiin miehen vanhemmille heti kun plussattiin ja anoppi on ollut innoissaan, ja sit on jouduttu vähän hillitsemään häntä koska alku aina on epävarmaa. Nyt alkaa tuntemukset kääntyä itselläkin (ja miehellä) siihen innostukseen, kun päivät ja viikot kuluu. Vielä on jännitettävää silti, kun nipt on edessä.

Onko täällä muuten muita käsityöihmisiä? Innostuin ostamaan ihania lankoja ja tarkoituksena neuloa myssy, nuttu ja nousut 😍 ohjeet on englanniksi ja mietin että kyllähän se nyt silti onnistuu, ja oonkin jumittunut nyt tuohon nutun alkuvaiheeseen kun en hahmota ohjetta😆

rv 11+4

Tervetuloa @ennebee 🌞 kiva kun ollaan saatu porukkaa tänne! Saako kysyä menikö teillä pitkään yrityksessä? Onnittelut raskaudesta! Sulla menee laskettu aika vissiin elokuulle?

@Evea voin kuvitella että parikymppinen voi olla jo aika ihmeissään vauvauutisesta mutta onpa ihanaa että sittemmin ottanut uutisen iloisempia vastaan 😊 Must ois ihana osata neuloa jotain ja varsinkin vauvalle mut en vaan osaa. Jotain villasukkia neuloin korona-aikaan mut en osaa tehä mitään hienoja kuvioita, pelkästään yhellä värillä tai ehkä silleen että varsi yhellä värillä ja pohja toisella. Ehkä täältä löytyy joku joka osaisi auttaa sua sen ohjeen kanssa? 😀

Mä meinasin soitella tänään neuvolaan mut tajusin et täytyy tarkistaa työkalenteri vielä ni siirty huomiselle ku on puolikas työpäivä. Oon tehny syksyn osa-aikasta vaan yhen päivän viikossa ja vuoden alusta alkaa kokopäiväisesti. Oon kyllä niin helpottunut että tämä raskaus alkoi nyt ja toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsen elokuussa jäämään äitiyslomalle. Olin jo alkanut stressaa että mitä jos en enää saakaan uudestaan jäädä kotiin.

Joku mainitsi väsymyksestä niin mulla kans ollu päivisin normaalia väsyneempi olo ja ollu pakko ottaa päikkäreitä. Pahoinvointia mulla ei oo onneks aiemmissa raskauksissa ollu yhtään.

Mites teillä onko iso kirjo raskausoireita vai ootteko päässeet vähemmällä? 😄

@Pikkutytöt mö oon jo vuosia tunnistanut selvän ovulaation ja kierto on säännöllinen, seksiä meillä on usein ni ei oo onneksi tarvinnut miettiä yhdyntöjen ajoitusta kummemmin yms. Ovulaatiotestejä oon tehnyt välillä sen varmistamiseksi mut turhaa ne on kun hyvin on tiedossa ovulaation ajankohta 😂

Just kirjoitin toiseen ketjuun oireet 🤭 Palelen, rinnat super kipeät jo nyt, pää särkee, finnejä, nenä tukossa, alavatsakipuja, haistan hajut voimakkaana jne. Tässä raskaudessa oireet alkoi nopeammin ja voimakkaampana kuin ennen kkm. Hormonit jotenkin sekaisin tms?

@Evea Mä tykkään neuloo! Heti tietenkin kävin haaveilemassa jotain neuleohjeita 😎 Mut vielä ei uskalla liikaa unelmoida. Mut eiköhän sitä tuu taas jotain ohjeita haaveiltua.

@Pikkutytöt Elokuun lopummassa päässä ois LA, kuukautisten mukaan 27.8., oviksen mukaan muutama päivä aiemmin. Ite oon päättäny, että tänään on 6+0 😁 Meillä yritys alko kesällä, heinäkuussa. Mä tosin oon tätä odottanut noin kymmenen vuotta... Oisin huolinu (vähintään) kolmannen lapsen aiemminkin.

Mulla oireina on etova olo, pari kertaa oon käyny yökkimässä ilman tuotosta, mut tänään oksensin ekaa kertaa. En tykkää haistella oikein mitään, sit meidän koira tulee väkisin hönkiin päin naamaa koko ajan 😬 Väsyttää ihan sairaasti! Rinnat kipeet. Sit on näitä harmillisempia juttuja, kuten pieni vuoto ja kohdun supistaminen 😔 Muistan, että edellisestä lapsesta oli alussa samaa, mutta hirvittää silti.

Mulla oireilee iho jonkin verran ihottumilla, maha kasvaa ja tiitiäinen touhuaa eli sinänsä suht "oireetonta' keskiraskautta. Alussa oli edellisiä enemmän väsymystä ja huonoa oloa mutta ei kovin paljon.

Rv 22+1

Hei, täältähän löytyikin vertaistukiryhmä ja joku tuttu nimimerkki heinäkuisista. Olen 45-vuotias esikoisen odottaja, takana yksi kkm reilu vuosi sitten. Nyt on rv 10+3 ja tunteet menee vuoristorataa menettämisen pelosta varovaiseen toivoon.
Mie olen myös neuloja, puikot kilisee jatkuvasti. Olen itse asiassa käsityön opettaja ja autan kyllä mielelläni esim kryptisten neuleohjeiden kanssa. Saa laittaa yv:tä tai kysyä täällä ketjussa. 😊

Tsemppiä kaikille alkuvaiheen odottajille! Se on jotenkin tällä iällä ja todennäköisyyksillä niin päivä kerrallaan elämistä monesti. Mutta täällä ryhmässä huomaan, että on se hyvin mahdollista, että elämä kantaa!

Jee tervetuloa @Calpurnia ! Vitsi ois kyllä niin kiva osata neuloa, mutta tosiaan oon jo unohtanu jo senkin miten se kantapää tehdään villasukkaan vaikka sillon korona-aikana mun äiti opetti sen mulle. Mutta siitä on nyt ainaki 3v ku viimeks neulonut. Ja joskus ku yritin edes sitä kantapääohjetta kattoa netistä niin en vaan tajunnut, piti saada joku kädestä pitäen vääntämään rautalangasta, ja silti oon siis unohtanut :tears: Sulla on varmaan kaikkea ihanaa myssyä ja neuletta suunniteltu vauvalle? :smiling face with heart-eyes:

@Kevät2025 ei vitsi kuin ihanaa että liikkeet tuntuu jo, milloin tunsit ekaa kertaa? 🧡 Toi ihottuma kuulostaa kyllä ikävältä, eihän se voi olla se joku vakavampi juttu (raskausmyrkytyksen oire vai mikä se oli?) josta neuvolassa varoiteltiin?

@ennebee hei tosi lähellä meillä lasketut ajat, meillä toi 5.9. oviksesta laskettuna 🤩

Täällä nyt rv 4+2

Kutina voi olla raskaushepatoosioire, mutta tää ei liene sitä. Kortisonivoide on auttanut. Mutta lueskelin, että muutama muu inhottava ihottuma voi liittyä raskauteen, mutta koska helpottanut melko hyvin, niin jaksanut toistaiseksi uskoa, että ei ole kyse niistä.

Milloinkohan ekat liikkeet tuntui? Ehkä joskus rv16-17? Istukka on ihan takaseinässä, niin varmaan sen vuoksi hyvin tuntunut.

Rv 22+1

Takaisin