2010 Syysnaperot ja Uusi Vuosi 2011 ~Tammikuu~

Moikka!

Pitkästä aikaa. Oon lukenu teidän juttuja mut viime viikko oli jotenki taas niin kiireinen etten oo ehtiny kirjotteleen.

Thilduska: Voi ei! Kylläpä teillä vastustaa toi kiinteiden alottelu ja sit vielä rintatulehdus päälle! Paranemisia! Ootkos neidille kokeillu sitä mallasuutetta tuohon kakkaamiseen. Kaverin vauvalle se auttaa ku antaa joka päivä sitä..

Päikkärit:
Meillä ei olla missään vaiheessa nukuttu ku sellasia 30min-1h päikkäreitä. Vyöhyketerapian jälkeen on 2 kertaa nukkunu 4 tuntia ja siinäki välissä söi kerran. Rytmi on meillä nykyään sellasta et yöunilta herätään 9-10 aikaan. Sit valvotaan 1,5 tuntia (ja syödään) ja nukutaan 30min-1h ja taas valvotaan 2 tuntia ja sit taas päikkärit jne. Päikkäreitä yleensä 4 päivässä aina ton 2 tunnin valvomisen jälkeen. Kaikkea oon minäki kokeillu mut ei noita unia saa pitemmäksi. Illalla saatetaan sit valvoa vähän pitempään ja yöunille mennään siinä 10 maissa illalla.

Purri:
Myös minä olen harkinnut tuota 8 aikaan herätystä ku meidän poitsullekkaan se ei ois ongelma. Äidille isompi ongelma meilläkin tuo ku on tottunut nukkumaan klo 9 asti..

Custos:
Tääkin niin tarttis tuota hierontaa! Ihan jumissa selkä ja niskat ku poikaa kantelee päivät!!

Mamma:
Mää niin sympatiseeraan sua tuossa et miks ukoille pitää kaikki aina vääntää rautalangasta. Meilläki saa aina kaikki ukolle sanoa suoraan ennenku käsittää.. Huoh!!

Piia:
Ihan superilta kuulostaa toi toscanan reissu!!

Kiinteät:
Meillä on annettu viikon verran maissivelliä (ja yks purkki vahingossa meni peruna-porkkanavelliä). Hyvin on molemmat uponneet. Huomenna tai maanantaina ois tarkotus alotella bataatti ku jätkällä on ruokahalut nyt kasvaneet kovasti. Päärynäsosetta ostin myös valmiiksi ja ajattelinkin sen ottaa ekana listalle noista hedelmäsoseista.

Taidot: Meillä ei vielä kääntyillä ja se 2 kk iässä opittu taito mahalta selälleen kääntyminenki on unohtunu. Mahalla ollessa kovasti työnnetään jalkoja masun alle. Jalat, varpaat ja sormet kiinnostaa kovasti. Kuolaa tulee melkoisesti ja nyt on harjoteiltu päryyttämistä..  Ikää pojalla nyt siis 3,5 kk.

Mitäs mieltä muuten olette telkkarin katsomisesta.. Meillä poika tykkää katsella telkkaria kovasti ja välillä olen miettinyt että onkohan siitä mitään haittaa..

Jahas, taas jäi monelle kommentoimatta, mutta sitteristä kuuluu sellaista kitinää että hermot menee.. Tissitteleen siis! Kaikille huonosti nukkujille parempia yöunia!!
 
Pikatsu: Telkkarin katsomisesta meidän neukkulantäti sanoi, että tulee ADHD-lapsi, jos tuijottaa pienenä paljon telkkaria. emoticon  
Kuulemma ADHD-lapsien määrä kasvoi reippaasti silloin, kun isot taulutelkkarit alkoivat yleistyä. Tarkoitti kyllä varmaan, että jos tuntitolkulla antaa sitä tuijotella niin ei oo hyvä. Tulee kuulemma noin pienelle liikaa ärsykkeitä lyhyessä ajassa. Ei pienistä pätkistä silloin tällöin kyllä ole varmasti mitään haittaa. Meidänkin neiti katsoo mielellään telkkua, piirrettyjä varsinkin. Tänäänkin aamulla katsoi Puuha Peteä 10 minuuttia, niin äiti sai syödä aamupalan rauhassa, kun iskä on metsästysreissulla. emoticon

Sitten samainen neukkutäti neuvoi, että ei kannata pitää kotona telkkaria turhaan päällä. Itsellä ainakin usein varsinkin yksin kotona ollessa on telkku ikäänkuin taustameluna, vaikken sitä ees katsoisi tai kuuntelisi. Lapset tekevät tästä samaisesta asiasta kuulemma helposti tavan. Siis hekin sitten oppivat siihen, että telkun pitää aina olla päällä, vaikka vaan siellä taustalla. Lapsille kuulemma varsinkin on tärkeää, että keskitytään vain yhteen asiaan kerrallaan. Eli kun leikitään vaikka barbeilla niin leikitään niillä. Ja sitten kun katsotaan telkkua, niin katsotaan telkkua. Ei kaikkea samaan aikaan. Tosin meidän lapsilla menee vielä tovi ennen kuin leikkivät barbeilla tai pikkuautoilla.emoticon  Mutta varmaan jo hyvä tässä vaiheessa alkaa opettelemaan pois tuosta turhasta telkkarin käytöstä. Laittaa vaikka mieluummin radion päälle, jos tuntuu liian hiljaiselta. Ehkä vähän liioiteltua tuo ADHD-juttu, mutta voi siinä olla jotain perääkin...
 
moi!

ahaa, en olekkaan ainoa jolla syöttövälit taas tihentyneet öisin..
V käy nukkumaan 22-00 ja siintä sitten heräillään 2 tunnin välein..

olen hurahtanut kestovaippoihin täysin! ommellut itse 3 kpl:tta ja nyt odottelen lisää tilattuja kankaita <3

herkuttelu jatkuu mutta jatkukoon, vyötärö kapenee silti!
Valtteri kasvaa ja äippä kuihtuu.. Valtteri painoi 4 kk neuvolassa melkein 10 kg ja pituutta 68 cm :--D

ohhm tulen myöhemmin lukemaan lisää!
 
Telkkarin katselusta: Taitaa meillä tulla kaks ADHD lasta siisemoticon
Aada on ainakin ihan onnessaan Juniorilta tulevista "vauva" ohjelmista.
Noh, ei telkkari kuitenkaa ole 24/7 päällä.

Thilduska: Parantumisia sulle tosi paljon ja toivottavasti neidin vatsavaivoihin tulisi helpotusta. Ihmettelen kummasti sitä neukkutäti, joka on soseita vastaa?

Tänään saanut istuskella auton ratissa, kun hain esikoisen Pirkkalasta kotiin.

Huomenna ajattelin kokeilla canneloiden tekoa. Saa nähdä mitä siitäkin oikein sitten tulee. Alkaa noi perus ruoat jo tympii kympillä.

Tänään hei alle 2h esikoisen nukuttamiseen meni, joten voin aika olla tyytyväinen.

Häistä: Ei ainakaa miehen äitin kaa tee mieli jutella niistä, koska keksis kuiteskin jotain hemmetin valitettavaa jne.
Alkaa vaa ottaa päähän ja sitten mua ei vois vähempääkää kiinnostaa meidän häät.
 
Huomenta Huomenta!
Taas uusi viikko ja uudet metkut..


Kääntyily: Meillä kans lopetti vatsalleen menemisen, mutta luulen sen johtuvan siittä,että pääsee "eteenpäin" pyörimällä kuin kellon viisari. Kyljellään kyllä tykkää olla...pitäskö olla huolissaan?

Päristäminen: Jep, sekin taito tuli opittua viime viikolla,ja arvatkaas kuka oli yltä päältä kasvissoseessa?

Jotain hyvää,jos ei huonoakin... Isäntä hieroi 2x mun niskat/selän menneellä viikolla.
Huonosta olosta joku jotain mainitsi, täällä ollut kanssa parina iltana äklö olo. Mutta olen laittanut niskajumin piikkiin.

Tissittely
alkaa jäämään historiaan, poika ei vaan suostu syömään. 1-2 kertaa päivässä, jos sitäkään. Öisin herää kerran syömään, mutta ei mulla tule enään niin paljon,että riittäisi nälän viemään yöllä, joten luovuin siittä hyppyyttämisestä tissin ja pullon väliä, ja otin pelkän pullon käyttöön.
Yöunet on vähän niin ja näin, herää tosiaan syömään sen kerran joskus 3-4 maissa, mutta kätisee "huomiota" tai peittoa tai on pyöriny poikittain tai tai jotain vähän väliä yöllä.
Hampaat: Alhaalla ien on nyt selvästi turvonnut, ja "näkyy" tulevat hampaat...

Poju oli isin kanssa menneellä viikolla suihkussa, ja kyllä oli kivaa. Selkeesti nauttii ja vaatii jo ihan iskän seuraa. emoticon

Oli taas kova paikka lähteä työreissuun, ja jättää meijät. emoticon

AdHd: Moni ulkoinen tekijä saattaa aiheuttaa, mutta kyllä sitä pitäis pienen lapsen olla kauemman aikaa tv:n edessä,että se aivan siittä kyseinen sairaus tulisi.
Lähinnä levottomuutta,tarkkaavaisuuden ja keskittymisen puutetta... joka on ihan tutkittu juttu. Henk.koht. olen sen huomannut meillä jo esikoisen kanssa, että liika tv, pelaaminen ja tietokoneella oleminen aiheuttaa kyseisiä oireita.
Terve maalaisjärki ja kohtuus kaikessa sanon minä emoticon
Meijän mini miäs katsoo aamuisin muumeja 5-10min, ja illalla pikkukakkosta saman verran. Eikä sitä kiinnosta sen enempää töllö, vaan omat lelut ja missä äiti on emoticon  Taustalla saattaa se töllö mölistä, kun nuo isommat sitä katsoo.
Eri asiahan se on, jos pientä aletaan istuttaan suoraan tv:n edessä tunti tolkulla...

Missä kaikki muut mammat? Huhuu!! Mitä kuuluu?

Maanantain Jatketta!!!

Pst. Toivottavasti ei kukaan imassu hernepussia mun sanomisista, mutta ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, ei liikaa töllöä ja pelikoneita. Aikarajat.. Ihan ammattinikin puolesta nähnyt kaikenlaista...


 
terppa!

En oo jaksanu/ehtiny kirjotella pitkään aikaan....parisuhde menee mettikköön ja univelka painaa. No eikö tää tästä taas, joskus EHKÄ helpottaa!

Tv:n katselu: meillä on tv aina päällä, paitsi siis tietty ei öisin. Mä olen jo kotoa oppinut tavan jotta töllö on auki vaikkei sitä katsotakkaan. No oon kyllä huomannu jotta neiti aina välillä unohtuu sitä katsomaan vaikka tulis vaan mainoksia mutta jotenkin en sitä osaa päivisin sammuttaa kun heti tulee orpo oli, oon kyllä yrittäny opetella jotta laittaisin radion tv sijaan päälle mutta kun mulla ei oo sellasta pöytäradioo(pitäis ostaa) vaan joudun sen laittaan tuolta dvd-soittimesta ja siinä on huono anteenni niin rätisee vähän väliä ja se vasta ärsyttääkin. Poitsu ei vielä niin tv:stä piittaa, kuuntelee joo tarkasti jos tulee jotain hyvää musiikkia. :)

Soseet: Meillä menee nyt aamupäivällä peruna-porkkana-parsakaali erilaisilla sekoituksilla noin 3jääpalakuution verran. Illalla noin tuntia ennen nukkumaan menoa annan mustikkaa noin puol purkkia, ja tällä viikolla ajattelin alottaa päärynän.

Mut nyt lisää kahvia ja yritetään selvitä tästä päivästä taas...
 
Teree!!

Täällä kanssa univelkaa, parisuhdevelkaa, terveellisetelämäntavatvelkaa...
Kipeenä tietty, kyllä nyt maailma näyttää harmaalta, varsinkin kun vielä ulkonakin on harmaata .

telkkari meillä pauhaa kokoajan kanssa, varsinkin näin talvella kun ei pienessä kerrostaloasunnossa pal muutakaan ole tekemistä.

Hei mitä ootte mieltä siitä bumbo tuolista!!??
(linkki niille jotka ei ole tutustuneet vielä)
http://www.pikkupiia.fi/tuote/49/421/bumbo-tuoli
Meidän poika kun kampeaa itteensä kokoajan istualleen, sitterissäkin, eikä sylissä viihdy ellei ole istuvassa asennossa. Vielä ei saisi istuttaa, mutta minkäs teet. lopetanko sylittämisen kokonaan? Tästä kun kuulee niin ääripää kommentteja... onko kenelläkään??

Taustailijat ketäs meitä siellä kuuntelee?? Täällä on voorumin uudistus syönyt mammoja rivistä niiko ukkoja sodassa. Mitä kuuluu? Olisi kiva kuulla muistakin välillä! (kaikella raggaudella sitkeimpiä kohtaan) Onko univajeita sielläkin? entäs liikutaanko?...onko huolia? vaiko pelkkää aurinkon paistetta?


Milamariaa
oi Valtteri-poikaa! Kasvaa hianosti! Minkälainen ruokavalio teillä siellä on? Vielä ihan rinnalla? Sulla on meinaan aika taikatissit kun olet noin komian pötikän niillä saanut kasvatettua!!

ADHD tokkiinsa se pelkkä taulutelkka ei tautia laukaise, vaan taustalla on yleensä muitakin tekijöitä, mutta eipä se seinänkokoinen pauhulaite asiaa helpotakkaan, varsinkaan jossei osaa ollaenkaan suodattaa sitä mitä lapsi sieltä saa katsoa. Eli kompaan mammaa, vaikka olisi talonkokoinen töllö niin järjellä sitä katsellaan. Pysyvät kaik muumit laaksossa niin vanhemmilla kuin lapsillakin :D!!

Mammaliina meillä meni viimeksi juurikin niin että sain sellaista mulkoilua häiden järjestämisestä että päätin sit että olkoon! Nin ei sitten olla naimisissa... Ne on noi poikien äidit (pieni itse-ironian poikanen tässä...) jotka on pahimpia anoppeja!!!!
...pannahan sitten paha kiertämään kun oma poika on naimisiin menossa, eikösjuu!!!

Mamma prrrrrrprrrrrprrrr... hihiiiii!!! Ihanaa!
Ja tiiäx! Mää kans meinasin jättää ton yö tissin kohta kokonaan, kun ei sillä nukuta kun tunti,puoltoista...

Kirsikka EHKÄPÄ!!! sitä helpotusta tännekkin sais ilmaantua! Jaksatko kuitenkin muuten ihan hyvin?

Toiselta sivulta en muistakkaan muuta kuin thilduskan tissitaudin!!! Tsenppiä!!!
Ja purrin laukaisun ihan privaatti luennoitsijasta!! JooP! Tulee ihan tärkeä olo tässä :DDD
Ja nyt väännetäänkös rautakangesta tyhmimmällekkin (thäts mii) että missä milloin ja miten ne tärskyt nyt sitten taas olivatkaan...

näin... poistun.
 
No niin huomenta!

Kommentit alkuun:

Kirsikka: Mitä mitä- parisuhde on kovilla? Toivon, että saatte asioita järkkään ja pääsette taas nauttimaan toisistanne. Mutta juu- pienten lasten vanhemmat ovat kyllä kovilla.. Voimahali.

Mammaliina: Voihan kääk!! Väärä vuosi! No, kahden pienen lapsen kanssa ei voi vaatia liikoaja! Onneksi saadaan korjatuksi.

Milamariaa: Kestovaippoihin hurahtanut- luonto kiittää!
Mä olen kyllä snadisti kade..mun oli pakko tyytyä kultaiseen keskitiehen- meillä käytetään niitä maissivaippoja, joista yli 60% maatuu..

Mamma: Ai manteli- siellä saa sitten ottaa käyttöön hormonaaliset ehkäisyt. *katellinen*, kun imetys loppumaisillaan.

tinztinz ja Vesseli: I so feel U!!!
Toivottavasti yöt ovat pikkasen parantuneet siellä!

Thilduska: Rintatulehdus- paska!! Toivottavasti menee pienillä oireilla ohi- maitohappobakteeria sinulle ja vauvalle, josko autaisi.
Ja onpas kurjaa, kun kaikkialta tulee eri infoa!
Ja entäs ton peräruiskeen kanssa- outoa, että järjestäen tarjoavat sitä ekaksi ratkaisuksi, kun eikös sitä suositella joskus harvoin annettavaksi..
Oletko jo kokeillut mallasuutetta, luumua, mangoa ja päärynää?
Toivottavasti helpotus löytyy pian!
Voimia!!!

CF: Onnittelut, että yöt sujuvat hyvin! *vihreä kateellisuudesta*!

piia: Mitenkäs pahoinvointi- ja eikäs ne ehkäisyt aina jätä sen 1% mahdollisuuden luonnolle.. että lotto vetämään, jos siellä on tuommoinen "tuuri".

Omaa: Anteeksi, etten kaikille ehdi kommentoimaan, meinaa koulujutut painaa päälle..
Täällä oli tyttöjen ilta lauantaian ja olin yön pois- ihan parasta,että tyttö heräili sitten tunnin välein- laski meinaa miehen vauvakuume aikas nopeesti! Ja bonuksena tajusi, kuinka  mä olen joskus kireenä aamuisin tuollaisten öiden jälkeen.
Mä pääsen pelaamaan matsiin ens perjantaina- vähänkö jännittää! Mutta ihanaa, kun oma harrastus- se katkaiseen viikon niin parhaiten, kun laittaa lapset sänkyyn ja painuu perjantai-illaksi rääkkäämään itsensä puolikuoliaaksi- huolet ja murheet jää aina hallille!



 
Tv: en mää usko mamman tapaan, että tv:n katselu adhd:n aiheuttaa, koska se johtuu kuitenkin ihan aivojen välittäjäaineiden muutoksista, jotka on osin geneettisiä, osin rakenteellisia. Tosin uskon ja tiedän, että jos telkkari/ radio on aina päällä taustameluna, niin se saattaa aiheuttaa keskittymisvaikeuksia myöhemmin esim. koulussa, mutta väärin sanoa, että se olisi sairaus. Oon ollut kouluavustajana sellaisella luokalla, jolla oli erityisoppilaita, joilla adhd, niin on ne melkoisen vekkuleita ja vilkkaus todellakin ihan omalla tasollaan. Kuitenkin ihania lapsia jokainen. Ja äiti on opettaja, niin sanoo, että nykyään huomaa, että osalla lapsista on hankaluuksia keskittyä tunneilla, vaikka kokeissa, koska luokassa on liian hiljaista. Adhd:n lisääntyminen samaan aikaan ku taulutelkkarit,.. noh luulen johtuvan siitä, että taudin diagnosoiti on parantunut samaan aikaan, ku taulutelkkarit on tullut. Eihän silloin ollut ollenkaan adhd tapauksia, kun me oltiin koulussa, koska silloin sitä sairautta ei ollut, mutta varmasti jokaisen meidän luokalla/samalla luokka-asteella on ollut joku huomattavan vilkas lapsi, jota siihen maailman aikaan on pidetty häirikkönä. Sellainen vuodatus..

Itse pyrin siihen, että meillä on sopivassa suhteessa hiljaisuutta, missä leikitään, joskus radio päällä, että saadaan musiikkia ja yleensä iltaisin telkkari päällä, mutta harvoin ennen kl18, paitsi joskus jos Hilda on päikkäreillä, niin saatan sitä itse katsoa, mutta muuten tuntuu, että ohjelmaa on ihan riittävästi ilmankin. Ja oon huomannut, että itse ainakin kaipaan myös sitä täydellistä hiljaisuutta välillä. Ja jos on telkkari päällä niin hildaa kiinnostaa lähinnä mainokset, muuten leikkii omilla leluillaan.

Mammaliina: canellonit on hyviä, mutta mulla ainakin menee hermot niitä tehdessä :)

Mamma: en olisi huolissaan omalaatuisesta liikkumistavasta tai siitä, ettei just nyt käänny. Kaikki ajallaan ja eiköhän neuvolassa sitten sano, jos jokin on vialla. Itse ainakinhuomaan, että pidän thildaa isompana kuin hän edes on ja yritän antaa hänelle aikaa vaan olla ja meille kanssa, koska mihin sitä on kiire, kun on koko elämä edessä.

PK-Treffit: Nähdäänkö torstaina kello 12, jääpuiston mammakaffet???

Edit.
Piti vielä tv vuodatukseen lisätä, että mun mielestä on vaan hyvä, ettei oo myöskään liian hiljasta kotona, ettei lapsesta tuu liian säikky. Sellainen kultainen keskitie, varmaan tässäkin asiassa paikallaan.
 
treffit OK!! kaikki ok!!! :D

Ja kaika saa anteeksi kommenttiraidan vajavaisuuden, koska menee noin mukavasti. hehe!!
 
Päristäminen: On huvittavaa, jos se ei pieneltä aina onnistukkaan ja välillä pääsee vaan sellanen kämänen prtup! Aawwaww :'))

Tv: Välillä saattaa olla koko päivän auki, jos ollaan valvottu ja mulla väsy niin on usein pois päältä, kun ei kaipaa mitään ylimäärästä ääntä.. Mutta vaikka tv olisikin yhtäsoittoa päällä, niin Valtteri on kiinnostunut usein enemmän esim. meidän heiluvasta kellosta. Se on oikeesti ihan pienestä vauvasta saakka pysähtynyt sitä tuijottamaan ja kun synnäriltä päästiin ja oli niitä masuvaivoja niin lopetti aina itkun kun näki sen kellon :--DD
Mutta sitten kun ikää tulee niin sitten on kyllä vähän aikarajaan ja kaikkien konepelien kanssa sama hommeli!

Meidän ruokailut: Valtteri sai soseita ekan kerran kun oli 3 kk ja painoi vähän vähän yli 8 kg... Ja nyt saa päivässä sosetta yhteensä n. purkin verran ja tissiätissiätissiä.. Yöllä todellakin maistuu hälle paremmin ku päivällä! (Valtteri kasvaa, koska tietää että ruoka on yksi maailman parhaista nautinnoista - niinku äippäkin tietää ;---D).

Kaika: Joo, mutta onhan sekin teillä jo ympäristöteko :) Ja hyvä että se ukkelikin sai teillä lisää ymmärrystä yön jälkeen :))

 
PÄ: Täällä on bumbo dumbo hömpönpömppö emoticon  Ostin käytettynä edullisesti viikko sitten. Kaveri kehu käteväksi, ja sitä se kyllä on, kunhan tuo jäbä taju olla vetämästä varpaita suuhun istuessaan emoticon

Ensin ihan pieniä aikoja, ja pikku hiljaa pidennän. Lenny ei kanssa tykkää yhtään olla makuuasennossa sylissä,vaan aina punnaa ittensä ylös istumaan.

Kaika:  Jep jep, reseptikin on jo valmiina takataskussa emoticon
 
Heipparallaa,

se on sitten taas yks viikonloppu takana.... Tällä viikolla Joonalla tulee 4kk täyteen ja esikoisen eskarista tuli lappu että 16.2 on ilmottautuminen ekalle luokalle, aika menee niin kauheen nopeasti.

Täällä edelleen päivärytmi aivan sekasin ja nyt näyttää siltä että yöt sekoaa myöskin. Sitten sekoa varmaan minäki ja musta tulee oikeasti todella kärttynen väsyneenä.
Täällä on sama kuin Mammalla että yöllä ei välttämättä syödä kuin kerran mutta sängyssä viuhdotaan sitten kaikkea muuta, yks parhaista harrastuksista on paini peiton kanssa. Jostain kummasta syystä tutti pitää aina repiä itse suusta pois mutta sitten alkaa kiukku koska ei osaa itse sitä takaisin laittaa.

TV: meillä päällä yleensä vasta illalla ja päivin (välillä)kuuntelen telkkarin kautta Voicea, telkkari on silloin pois päältä ja vain boxi ja tuo yks vempain on päällä. Joonan ollessa torkulla välillä katson jotain nauhotettuja ohjelmia. Esikoinen saa katsoa omassa huoneessaan telkkaria mutta sekään ei koko päivää sitä saa tuijottaa. Välillä telkkari on hyvä rauhotus keino kun meno on käyny liian villiksi.

äh nyt tuo pienin tahtoo ruokaa ja unta... pitänee palata paremmalla ajalla.
 
Ääh täälä kipeenä ollaan. ensin olin ite sit sairastu mies ja nyt poikakin kuumeessa ja yskää. Hienoo hienoo.. viime yö meni kyllä niin päin mäntyä et huh huh. poika heräili tunnin välein, ei suostunu syömään eikä huolinu tuttia. eipä kyllä kauheesti nukuttu :( toivottavasti menee pian ohi.

tv: heh, no voihan tossa perääkin olla mut enempi kyllä syytän sit itteeni jos pojalle adhd tulee koska oon ite tosi vilkas luonteeltani :) tietysti ton telkkarin kattomisen kanskin liika on liikaa. Laitan kyllä aamulla esim päälle et saan rauhassa tehä aamupesut ja juoda aamukahvit.

Jei, nyt tuli niin kivoja uutisia et pakko täälä heti hehkuttaa. päätettiin miehen kans et mennään naimisiin jo tulevana kesänä <3 elokuulle varattu kirkko. Ihanaa :) nyt vielä pystyy nauttiin häistä ja yhteisestä ajasta ennen kun tulee lisää perheenlisäystä. ihan pienellä porukalla juhlistetaan et kirkko vihkiminen ja kahvittelut meillä.
Siinä onkin sit hyvä motivaation lähde laihduttaa et mahtuu sit hääpukuun ja sit viel näyttää hyvältä siinä :D

kai sitä pitäs yrittää itekin mennä vähän päikkäreille kun poika näyttäs sammuvan :)
 
Maanantaita mammoille!

Kommentointi on kyllä hankalaa kun ei pääse kattomaan, mitä tuonne edelliselle sivulle olikaan kirjoitettu, eikä minulla(kaan?) muisti riitä... Mutta yritetään...

Thilduskalle kovasti paranemisia ja jaksamista noiden erilaisten neuvojen kanssa. On kyllä kumma, kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista ja sitten on mamma ihan pyörällä päästään, että mitä häh?! Toivottavasti pikkuisen maha on jo alkanut toimimaan!

Nonni...unohin muut, vaikka jotain kommentoitavaa oli ihan varmasti...

Milamaarian pojuhan on jytky tapaus! Saa nähdä miten sitä ite jaksaa tuota omaa pojua kymmenkilosena enää kannatella, kun alle seittämänkilosenakin tuottaa välillä vaikeuksia! Kestovaipat on kyllä pop!

Mammaliinalle jaksuja anopin kanssa. Tylsiä tuommoset ilonpilaajat... Reseptejä ois kiva jakaa, kun toisen perusruoka voi toiselle olla jotain uutta. Sais itekin vaihtelua, kun tuntuu, että viikosta toiseen tulee syötyä samoja ruokia...

Mamma_76:lle jaksamisia "yksinäiseen" arkeen. En tiedä miten itse jaksaisin, jos mies ois reissutöissä...oot kyllä melkoinen sissi! Etkä ainakaan minun mielestä sanonu mitään semmosta, mistä ois pitäny palkokasvi nenuun imasta!

Kirsikka86: Toivottavasti siellä elo helpottuu ja suhdesolmut aukeaa. Jaksuja! Pystytkö nukkumaan/saatko nukuttua päiväunia?

PojanÄiti: Enpä oo tuommosesta Bumbosta ennen kuullukaan! Täytyy kyllä vähän etsiskellä netin ihmeellisestä maailmasta "tietoa" ja muiden kommentteja. Meillä kans poju vetää itseään sylissä istumaan ja oon kyllä jonkun verran antanu istuakin, kun jostain luin, että saa istuttaakin, kunhan vain tukee hyvin. Pitää kyllä viimeistään neuvolassa taas kysellä asiasta...vai pitäisköhän ihan soittaa päräyttää...

Mitenkä teillä meni esikoisen kanssa tuo istuminen? (jos saa kysyä... )

Kaika: Heh! Miehes on sitten saanu oikein kunnolla tuta, mitä tuo yöherääminen on! Onnea kovasti peliin ja tsemppiä opiskelujen kanssa!   Itse pidän vielä tämän keväänkin ihan suosiolla taukoa ja palailen sitten syksyllä opintojen pariin!

Telkusta: Täällä on kans välillä melkein koko päivän toosa päällä, kun ei tosiaan muutakaan "tekemistä" oikein ole...yleensä joko Voice tai MTV, eli musiikkia. Tänään tosin teidän kommenttien perusteella soitin pojulle cd:ltä klassista musiikkia! Saatiin miehen vanhemmilta ristiäislahjaks semmonen kolmen cd:n paketti, joka on ihan lapsille kasattu. Siinä on yks levy unimusiikkia, toinen semmosta semirauhallista ja kolmas leikkejä varten. Ihan kivaa kuunneltavaa äipällekin!

Muuten komppaan kyllä tuota kohtuu kaikessa -periaatetta. Eli tulen kyllä valvomaan telkun, pelien ja tietokoneen kanssa vietettyä aikaa. Oma pikkuveli on melkoisen koukussa just videopeleihin ja välillä tekis mieli viskata se niska-perse-otteella pihalle touhuamaan, ettei ihan pullamössöisty!

Kovista yrityksestä huolimatta meillä ei vieläkään olla käännytty selältä masulleen. Mutta eipä tuo haittaakaan, poju kääntyy sitten kun on kääntyäkseen. Kovasti kyllä pyörii napansa ympäri sekä selällä että masulla ollessaan. Niin ja peppukin on alkanu nousta masulla ollessa, eli kova hinku on päästä etiäpäin! emoticon

Niin ja joo...poju teki sitten pullolakon... Kakka homma, jos ei suostu syömään kuin tissiä, kun sitten ei parane olla kotoa poissa paria tuntia pidempään. Tarttee nyt sitten kokeilla, että suostuuko syömään muista pulloista/mukeista kuin noista Ainun. Ajateltiin ensimmäiseksi kokeilla ihan nokkamukia, kun semmoselle ois käyttöä myöhemminkin, niin ei ihan kauheasti tarttis laittaa rahaa erilaisiin pulloihin. Vaikka ei kai ne paljoo maksa per pullo/tutti, mutta silti...

Sitten semmosta piti vielä kysymäni, että onko kukaan muu huomannut ittessään mitään hassuja muutoksia raskauden/synnytyksen jälkeen? Minulle ei enää maistu siiderit, vaikka ennen rekorderligit oli ennen suurinta herkkua (siis siidereistä, ei kaikista ruuista/juomista ), eikä karpalolonkerokaan enää maistunu raskauden jälkeen hyvälle. Sitten semmonen, että synnytyksen jälkeen minulla loppu kainalokarvojen kasvu ihan tyystin (sori, jos on liian henk.koht. tietoa!). Tuosta ei kyllä ole mitään haittaa, mutta hassua se minusta on!

Semmonen setti näin viikon alkajaisiksi. Tarttis varmaan kirjotella useammin, niin ei tulis aina näin kauhean pitkiä viestejä! Eikä sitten unohtaisi niitä asioita mihin piti kommentoida...

Mutta ei muuta, kuin viikon jatkoja kaikille! emoticon





 
Terrrrve,emoticon

En ole aaaikoihin käynyt kirjoittelemassa, lukemassa kuitenkin päivittäin. Muistaako kukaan :D ? Nytkin meni aikaa hirveesti kunnes sain itteni loggattuu sisälle, mikään salasana ei muka ollut oikein ja uuden lähetyksessä oli ongelmia ym. Tää on tosiaan muuttunut emoticon

Nyt varmaan tulee aika omaa napaa kun on sen verta asiaa ja kysymyksiä :)

Mut ensinnäkin Meidän pikku mies on nyt kääntyilyn salat hoksannu muutamia viikkoja sitten, nyt pyöritään selältä masulleen ja siitä taas selälleen eli leikkimatto taitaa olla kohta menneen talven lumia :D Kiljumista herra harjottelee urakalla, välillä itsekin säikähtää karjumisiaan :D hassu.

Soseista meil alotettu bataatti vaihtelevalla menestyksellä, meinaa nimittääin pojun vatsaa ärsyttää. Täysimetyksellä muuten mennään vielä.

Yöt täällä menee tosi hajanaisesti!! poika herää kahden tunnin välein ja  yleensä syö mut joskus harvoin tyytyy tuttiin. Mamma on aikas väsynyt jo, tätä jatkunut varmaan jo kuukauden. Täällähän aika monella tais olla huonoja öitä. Onko teillä parantunut kellään yöt kiinteiden myötä tai jollain muulla kikalla? Alkaa välillä epätoivo iskee et eikö saa koskaan nukuttua edes 3h putkeen :( ja kohtahan alkaa hampaat valvottaa ym. Mut toistaseks tähän väsyynkin jo tottuu. 
Poika nukkuu tosi hyvin päivisin mut yötkun sais kuntoon. 
Ajattelin tänää koklaa korviketta illalla, pitäskö nälkää yhtään pidempään. Kokemusta? Onko teillä omassa sängyssään nukkuva lapsi rauhottunut yöksi paremmin jos perhepeti otettu käyttöön? 
 
Heispan! :)

Ompas porukkaa ollu kipeenä.. :S paranemisia!


Istuminen: Joo, täällä kans yritettän pungertaa ylös istumaan, niin sylissä kuin sitterissäkin. Ja sylissä kyllä oon pojan antanu istua aina välillä lyhkäsia aikoja, tietty tuettua.. Mien oikein oo perehtyny tähän istumiseen..pitäs vissiin kysästä neuvolasta ens kerralla..vaikka kyllähän teiltäkin, arvon mammat, hyviä neuvoja saa ;D

Toinen juttu mistä meillä tykätään on seisominen (pomppiminen) tai ylipäätänsä pystyssä oleminen, sylissä siis. Makuuasennossa ei enää hirveesti viihytä :D Ja sen huomaa näistä kipeytyneistä hartioista.. emoticonauh! Ajattelin täl viikolla tilata jo valmiiksi hyppykeinun jotta sitten kun poika on siihen valmis (niin..milloin ollaan valmiita hyppykeinuun?) nii saa alkaa siinä pomppiin..


Telkku: Meillä tuo töllö on kyllä päällä lähes aina kun kotona ollaan, vaikka sitä ei ees katottas :D Ihan vaan sen takia että ois jotn ääntä, niii-in onhan se radiokin keksitty, mutta jotenkin en osaa kuunnella radiota muualla ku autossaemoticon  Pikkumies oli aikasemmin paljon enemmän kiinnostunempi telkusta kun nykyään. Enää ei oikeestaan kiinnosta kun maikkarin "jatkuu"-kohta.. Siinä kun kuuluu se "triinnn"-ääni (kun se logo menee sen mtv3 tekstin eteen), tosi selkeesti selitetty, no eniwei niin se pärähdysääni aina naurattaa tota meijän poikaa :D Tajuskohan kukaan..??!! emoticon Nii ja jos poika meinaa alkaa liikaa sitä töllöä tuijotteleen niin käännän sen silleen ettei se nää sitä taikka sitten suljen koko masiinan. Mutta onneks omat lelut on enempi POP! :) 



..Mithän muuta minu pitikään kirjottaa.. meni ohi, kun piti välissä käyä heiluttelemassa vaunuja, jotta päikkärit jatku...


Nii joo kestovaippailijoille kyl täytyy nostaa hattua!! emoticonMahtavuutta että joillakin on "hermoja" tehdä sitä :D Itellä ei kyllä olis... 




Pullolakko täälläkin, kuten Mymmelillä! Kokeilin eilen nokkamukia ekan kerran, mutta ei onnistunu juominen siitä, vaan meni puremiseksi emoticon Tänää sit poika tajus idean, jotta sitä pitää imeä ja niihän sieltä saatiin hiukka maitoa tulemaan :) Mutta taitaa jäähä nokkamuki, vai mikä lie taikamuki, vielä odottelemaan parempia aikoja... 



Jahasss.nyt tais päikkärit loppua... Moi!




 
Tulin nopeesti käymään ja ihan yllätyin ku oli tullu paljon tekstiä! Tosi kiva juttu et on taas aktiivista jengiä. Kiitti kaikille tuosta telkun katsomiseen liittyvistä kommenteista. Oon kyl itekki teidän kanssa samoilla linjoilla et sanoohan sen maalaisjärkiki et jos päivät vaan töllöä kattoo niin ei voi olla hyväksi mut samaa mieltä oon myös siinä et totisesti sais kaikki päivät vaan sitä katella et adhd tulis. Poitsu siis on sellanen et leikkimatolla ollessaan välillä jää tuijotteleen telkkua sit taas leikkii. Aamulla on vaan ollu sellanen hetki noin 10-15 min et oon istuttanu telkun eteen et oon saanu ite syötyä ja hoidettua aamutoimet. Tein nyt päätöksen et yritän päivisin pitää telkun kiinni ja sit vasta illalla laitetaan päälle. Leikkimatonki taidan käntää siten et poika ei siitä suoraan pääse telkkua tuijottaan. Eiköhän tuolla tavalla päästä suunnilleen sopiviin rajoihin ton altistumisen kanssa. Niin ja oon muuten ihan samaa mieltä ku mamma et varsinki isompana täytyy koneella istumista ja telkkarin kattomista rajottaa. Omasta kummipojasta (13v) oon nähny et ei todellakaan tee hyvää.

Mymmeli: Kivalta kuulosti toi cd paketti.. Sellasen vois yrittää hankkia.

Pulloilu: Meillä tapeltiin yli kuukausi pullon kanssa kun ei millään suostunu syömään. Sitkeästi silti joka ilta sitä syötin (joskus aika huonolla menestyksellä huudon kera). Nyt on taas noin 2 viikkoa pullo kelvannu. En tiedä auttoko toi ku sitkeästi vain tarjos sitä vai mikä..

Jeps mut nyt pakko alkaa ruokaa laittaan ennenku poika heräilee. Tuun myöhemmin kommentoimaan paremmin.
 
Kaika: pahoinvointi meni ohitte, tosin seuraavana aamuna vasta ja oli kuule oikeesti ihan sellasta ellottavuutta ku mitä se tosiaan "aamu"pahoivointina sillon mulla piti!... mutta en taida olla raskaana kuitenkaan :) en kyllä oo testanukkaan mutta eipä oo tuntunu olevan tuon illan jälkeen tarvettakaan =D toisaalta karman lakihan se ois jos nyt oisinki paksuna uudelleen ;) just ku pääsin sanomasta,että tää yks riittää oikein hyvin joksiki aikaa *reps*

Meillä kans aina oikeestaan tv päällä kun kotona ollaan...joskus päivisin on kiinni jos tuntuu että täydellistä hiljasuutta kaipaa....

me jo kovasti ootettaan pikkuserkkua syntyväksi samuelille, toukokuussa ois laskettuaika :)))

nytpä herra heräs päikyiltä, häätyypi männä taas...
 
Lumista maanantaita! Kyllä sitä riittääkin. 

Mammaliina: Onneksi olosi helpotti ja toivotaan, että säryt pysyvät poissa. Tosin neurolla on hyvä kiepaista, jos kohtuuttomaksi homma menee. Oletko kysynyt lääkäriltä mahdollisuutta saada fysion lähetettä hierontaa tai OMT:lle? Itselläni tämä on auttanut todella paljon.

Thilduskalle paranemisia ja toivotaan ettei moinen tulehdus uusi enää tälle talvelle.

Töllöttimestä: Suositushan yleisesti on ettei alle 2 -vuotias juurikaan katsoisi televisiota, juuri näiden keskittymishäiriöiden takia myöhemmällä iällä. Komppaan muita ettei tämä itsessään synnytä ADHD:ta (kahden ADHD sekä ADD-pojan tätinä). Molempien vanhempien elämäntavat kyllä vaikuttavat perimän muodossa ja joissain tutkimuksissa on osoitettu, että myös isän alkoholismilla on osuutta asiaan. Eli, tämä on niin monen tekijän summa että satunnainen, maalaisjärjellä tehty television vilaisu ei lasta muuta. Sen verran voin siskon perheen elämästä kertoa, että näin myöhemässä iässä televisiosta, konsoleista, kännykästä, netistä on tullut aikamoisia taistelun kohteita. 

Oma tavoite on ettei Helmi juurikaan katsoisi televisiota mutta en sitä sulkemaankaan ryntää jos samassa huoneessa päällä sattuu olemaan. Meidän neiti nimittäin osaa kurkistaa esim. imetyksestä onko joko tv tai isin näyttö auki - sekä pysähtyy kurkistamaan sylistä esim. kännykän näyttöä jos sitä räpeltää. Luonnollistahan tuo, että kaikki tekeminen kiinnostaa mutten halua ruokkiakaan tuota.  "Taustameluna" meillä on puuhatessa radio ja muutoin olemmekin hiljaista sorttia. ;0)

Kestoilijoille kumarretaan myös täällä. Meillä mennään Pamperseilla kun näistä ekologisimmista vaihtoehdoista neidin taipeet meni aroiksi. No, me vaikutamme sitten maalämmöllä ja muilla valinnoilla jotta vihreä jalanjälkemme kasvaisi. =0)

Kirsikka86: *voimahalaus* parisuhteen tiimoilta. Ja teidän neiti syö todella hienosti soseita. Meillä se on sellaista taiteilua; aloita ruoka-soseella mutta väliin on heitettävä "jälkkäriä" jotta suu aukenisi. No, josko se tästä jatkossa helpottuisi kun saadaan lisää makuja kehiin. Jostain kumman syystä hän syö isiltä miltei mitä vaan ja suurin piirtein ilman kommervenkkeja mutta kun äiti hypää lusikan varteen niin johan on suu tiukkana viivana..??

Meilläkin neitokainen on oppinut vaatimaan jomman kumman vanhemman seuraa ja luulen, että jossain määrin tunnistaa sanoja kuten: "isi" (etsii isiä huoneesta ja osuu usein oikeaan), "Eemeli" (jep - tirskuntaa valkoiselle nauravalle koirallemme), "Juke" - toinen sähkötukkainen karvaturpa ja kutsuttaessa "Helmi" - hän ottaa katsekontaktin vaikka olisit hieman kauempanakin.

Eemeli-koirallemme meinaa tulla sekaannuksia, sillä hänen korvaa Helmi ja Eemeli kuulostaa välillä kovin samanlaiselta ja näinpä saan Eemeliä voi kutsua "nimellä kuin nimellä" (paitsi jos on ollut "pahanteossa"). >0D 

Bumbosta: Itse en halua neidille kokeilla, sillä juttelin fysiomme kanssa siitä. Tosin meidän pikku-emäntä istuu jo sen verran tukevasti, että saimme siunauksen jo syöttötuolin käytölle neuvolasta - kuin myös hyppykeinulle. Eli hyppykeinua miettiville - kysykää neuvolasta. Heti kun he kokevat pään kannatuksen olevan riittävä - niin sen saa pienillä seteillä aloittaa.

Kaikalle tsemppiä koulutyöhön. Nostan hattua multitaskaamisellesi!!

LHR_86: ONNEA - ja suunnittelun riemua! Oi ihanuutta!

Pilpa: Kirjoittelinkin tuonne aiemmin, että meillä öihin saatiin hieman jämptiyttä kun aloitetiin soseiden anto, joita Helmi saa kehdesti päivässä ja joista toinen setti on illemmalla. Tähän vielä normitisuttelut niin pääsääntöisesti mennään yhdellä / kahdella herätyksellä 3-4:n sijaan. Mutta, edelleen on öitä jolloin herätään 5-6 kertaa.

Pullosta: Ei mene meillä edelleenkään, eli joko tissitellään, mössötellään tai hörpyytellään. Kohta kippaillaan kunhan ehditään harjoitella - varmaan ihan kirjaimellisesti.  ;0)

Kävimme eilen katsomassa vuoden vanhempaan serkkupoikaa. Että nämä nappulat kasvavay ihan silmissä. Kyllä oli lapsilla killistelyä puolin ja toisin. Neiti oli todella hienosti reissussa.

Samalla kotiutettiin yläkertaan tapettia, maalia, kattopaneelia ja väliovia. Josko pian saataisiin sekin asumiskuntoon. 

Jeps, mutta nyt pyykkien kimppuun ennen kuin pikku-emäntä herää.
 
Takaisin
Top