Hei vaan tännekin. Olen tuolla tämän vuoden marraskuisten ryhmässä, mutta ajattelin kurkata jutellaanko täällä esikoisen ikätoverien ryhmässä millaisista asioista.
Minä olen erittäin huolissani pojan puheenkehityksestä. Olemme kaksikielinen perhe, jossa minä siis puhun ei-suomea. Asumme kuitenkin täysin suomenkielisessä ympäristössä ja puolisoni kanssa pääasiassa keskustelen suomeksi. Meillä ei ole toisenkielisiä ystäviä täällä juuri ollenkaan. Tiedän joitakin kielen puhujia, mutta heillä on niin paljon isommat lapset ja erilainen elämäntilanne, ettemme juurikaan näe kuin kerran vuodessa. Eli poika ei kuule minun lisäksi tätä kieltä kuin televisiosta, radiosta ja tietokoneelta. Kovasti yritän lukea ja laulaa pojalle, mutta jotenkin turhauttavaa kun edistystä ei tunnu tapahtuvan.
Poika ei puhu vieläkään kuin lähinnä yksittäisillä sanoilla. Kaksivuotisneuvolassa todettiin, että kaksisanaisia lauseita tulee, mutta kun mielestäni lauseiden määrä ei ole lisääntynyt yhtään. Kerran on sanonut "kuusisanaisen" lauseen tai ainakin se kuullosti sellaiselta, mutta vain kerran. Yhdyissanoista poika sanoo lähinnä vain jälkimmäisen osan esim. lumiukko on vain ukko ja leppäkerttu on pelkkä kerttu. Tosin leppäkertun hän on ainakin kerran sanonut ihan kokonaankin. Melko paljon ns. omia sanoja, joiden tarkoituksen me vanhemmat toki tunnistamme, mutta muut eivät. Välillä kuullostaa siltä, että poika lörpöttelisi pitkiä lauseita, jossa voi olla joku oikealta sanaltakin kuullostava pätkä, mutta todellisuudessa poika puhuu omaa höpötyskieltään.
Olin keväällä yhteydessä kaupungin johtavaan puheterapeuttiinkin, että pitäisikö tulla jo tutkimuksiin ja olisiko parempi, että minäkin alkaisin puhua vain suomea, mutta hänen mielestä ei ollut vielä syytä huoleen ja hänestä ei ollut mitään syytä että vaihtaisin kieltä.
Tiedän, ettei koskaan pitäisi verrata lasta muihin, mutta kun muut tuntemani samanikäiset, joskin yksikieliset lapset, lörpöttelevät pitkiä lauseita. Eräskin samanikäinen puhui kolmisanaisia lauseita jo ennen kuin täytti vuoden ja tuo meidän esikoinen ei vieläkään. Odotan nyt toista lastamme, jonka pitäisi syntyä esikoisen täytettyä kolme vuotta. Olen alkanut kallistua sille kannalle, että vaihdan kielen suomeen, jos tuo esikoinen ei kolmivuotisneuvolaankaan mennessä puhu tuon enempää. Ajattelin sen tulevan "luonnolliseen" saumaan siinä kun alkaisin puhua suomea vauvalle.