2+ lasta odottavat

Meille myös tulossa pieni ikäero, 1v 6kk, jos kaikki menee hyvin. Tätä toivoinkin! Varmaan kiroan itseni vielä tuhanteen kertaan seuraavan parin vuoden aikana, mutta tiedän että lopussa kiitos seisoo. Mulla ja miehellä on molemmilla sisarus alle kahden vuoden ikäerolla, eli kotoa on aina löytynyt leikkikaveri ja tietysti välillä myös tappelukaveri.

Meidän lapsiluku on kahden jälkeen täynnä. Mieluiten hoitelen pikkuvauva-ajat "samoilla silmillä" kuin että palaisin alkuruutuun esikoisen ollessa jo kolme-neljävuotias. Tämä on meidän juttu, kukin tyylillään.

Imetyksestä en aio ottaa stressiä, jos näyttää siltä että kaikilla osapuolilla on lisämaidon kanssa helpompaa niin sitten sitä kyllä annetaan. Osittaisimetys käy mulle oikein hyvin. Kiinteitä aletaan taatusti maistella heti nelikuisena joka tapauksessa.

Luottavainen olen tulevaisuuden suhteen, kyllä kahden pikkuisen kanssa pärjätään, mennään sieltä missä aita on matalin. En ota paineita turhasta ja yritän oikeasti nauttia enkä vaan suorittaa veren maku suussa. Pyykkejä meillä ei silitetä ja pölykoirat saa joskus riehua vapaana yli viikonkin. Kyllä elämä opettaa!
 
Mulla on suunnitelmissa saada nää kaks pientä mahdollisesti eskariin asti ja sit voisin pyöräyttää jos mahdollista niin kolmannen :D Saas nähä miten mieli tässä ehtii muuttua :D
 
Meillä esikoisen ja tän välille tulee ikäeroa 1 v ja 3kk , kun tää pikkukakkonen todennäköisimmin syntyy jo maaliskuussa.

Meillä mies miettii jo tila-autoa, mä en ihan heti vielä nyt olis vaihtamassa autoa, mutta meijän kyydillä kyllä kulkee aina niin paljon porukkaa, että saattaa se olla ihan aiheellista sitten ensi vuonna alkaa miettiä uudelleen tota autoa :)
 
Meidän pitää kans vaihtaa varmaankin auto. Farkkua ajateltiin. Nyt on iso peräkontti kyllä mut ei aukea kokonaan niin on iha turha.
 
Meillä esikoinen (poika) aloitti just eskarin täyttää pian 6v. ja tuo toinen pirpana on 3,5v. Näillä on se 2,5v. ikäeroa ja se on ollu meille ihan hyvä. Nyt tulee nuorempaan se 4 vuotta, jos kaikki menee hyvin. Meillä ihan perus perheauto, joka saa olla menossa mukana. Mahdutaan kaikki vielä siihen. Bussilla ollaan kuljettu paljon, jos ollaan esim. mun vanhempien kans yhdessä liikuttu. (Meillä kotona oma firma) Eiköhän kaikki järjesty.
 
Luulen että ihmiset on ehkä vähän kahta mieltä siitä ikäeroasiasta, oli hauska vaan lukea ihan omasta poikkeava näkemys niin pakko kommentoida. :) Tuntuu että aika moni haluaa pientä ikäeroa sen seuran vuoksi ja ajattelee sen just noin että menee niillä samoilla silmillä. Meillä ikäeroa tulee vähän yli 6v, koska en olisi mitenkään ajatellut jaksavani aiemmin sitä toista pikkulapsiaikaa. Tosin välissä halusin saada opiskelutkin valmiiksi, eli sekin vaikuttaa paljon. Enkä itse asiassa ollut mitenkään varma siitä haluanko ylipäätään lapsia enempää. Kyllä sitä silti miettii että mahtaako noilla sitten olla mitään seuraa toisistaan mutta sen näkee sitten. Ainakin esikoinen toivoo hirmu hartaasti pikkusiskoa, luulen että hän haluaa enemmän sitten ehkä hoitaa vauvaa jne. Toki aikuisena sillä ei sitten enää ole merkitystä, mutta leikit tuskin ovat samat, vaikka saattaahan esikoinen silti tykätä leikkiä vauvan kanssa, eipä sitä tiedä. :)
 
Mä ymmärrän hyvin niitä ketkä haluaa pitemmällä ikäerolla. Itseäni pelottaa se että tämän esikoisen kanssa päästiin liian helpolla ja nyt tulee toinen alle 2v ikäerolla. Itse olen vaan pienestä asti halunnut kaksi lasta pienellä ikäerolla. Olen itse siis ainut lapsi ja se on aina ärsyttänyt mua.
 
Ennen ensimmäistä lasta olin vahvasti sitä mieltä et meille tulee pienellä ikäerolla lapset. Heti kun esikoinen täyttää vuoden niin aloitetaan tekemään toista.

No sit lu esikoinen syntyi ja ensimmäiset 10kk huudettiin ja nukuttiin 30min pätkissä niin ei todellakaan tehnyt mieli toista lasta hyvä ku edes parisuhde kesti koetuksen

No kuitenkin halutaan esikoiselle sisaruksia vaikka ei haluttais ehkä käydä tätä vauva aika uudestaan.

Nytkin hieman pelkään et jos "historia" toistaa itseään

Mut nyt myös ajattelen erillailla. Esikoisen kanssa kaikki oli uutta ja eikä mitään kokemusta.

10kk ikäisenä saatin vihdoinkin maitoallergia todistus mitä epäilin monia kuukausia, mutta lääkärit (käytiin monesti yksityisellä ja neuvolassa) eivät uskoneet mua ennen ku itse lopetin antamasta maitoa. Mieskin alkoi epäillä mua "vainoharhaiseksi" mut heti ku maito jätettiin pois niin lapsi oli iloisempi ja alkoi nukkua öitä ja herätyksiä oli 1-3 jos sitä ennen oli parhaillaan 20 herätystä.

Eli tällä kertaa osaan epäillä ainakin allergioita jos lapsi huuta koko ajan eikä ole tyytyväinen.

Esikoisen kanssa olen oppinut et kannattaa uskoa äidin vaistoon. Lääkäri/neuvola eivät tunne sun lasta.

Suosittelen muuten ottamaan vauva vakuutuksen. Ei tarvii sit jonotella lastenpolilla kun terveysasema on kiinni.
 
Me haluttiin ensimmäiset kaksi pienellä ikä erolla, kun mun on tarkoitus lähteä opiskelemaan seuraavaksi ja sit pitäis olla työelämässä vähintään vuosi ja sit saattaakin olla ikää sen verran, ettei niitä lapsia enää niin helpolla saakaan, kun pari vuotta olisi tarkoitus olla kotonakin tässä. Ja mä vähän pelkään, että kun palaan työelämään, en enää edes haluaisi lisää lapsia.
 
Jos ja kun vauva syntyy laskettuna aikana niin esikoistyttö on 1v 10kk. Vauva tavarat on tallessa, tosin niistä suurin osa on lainattu kavereilta/suvulta, joten saa nähdä voidaanko pitää ne vielä tämän vauvan ajan. Toki riippuu onko tulokas tyttö vai poika. Saa nähdä miten käy rattaiden ja pinnasängyn kanssa, alkaisikohan esikoinen ennen vauvan syntymää lasten sänkyyn..
 
Täällä esikoispoika on just täyttäny vuoden, eli vähän päälle 1,5 vuotta tulis lapsille ikäeroo. Kuulostaa tosi pieneltä ikäerolta. Millanenkohan hulabaloo täällä sitten on o_O
 
meillä myös esikoinen täytti vuoden tämän kuun alussa ja nyt hieman ennen sitä, häämatkalla me alettiin yrittämään tätä toista ja ensimmäisestä kierrosta tärppäsi. mekin toivottiin lyhyttä ikäeroa :)
 
Meil tulee 2v4kk ikäeroa lapsille. Mulla oli km keväällä ja just tänään mietin ääneen miehen kanssa mitenkä erilaista arki olisi jos pyörisin nyt ison mahani kanssa pesten ykkösen peppua yms. Marraskuussa olis ollu laskettu aika eli alle 2v olis tullu ikäeroa...huh Mulle ainakin käy, että ikäero venyi hiukan pidemmäksi...josko olis ykkönen päässyt vaipoista eroon siihen mennessä. Tosin sit ollaan varmaan taas jonkun sortin uhmassa, joten ei tuu varmaan olemaan ihan helppoa
 
Mä olen aina puhunut 3-4 vuoden ikäerotoiveesta ja syy siihen on just se, etten kaipaa kahta "vauvaa" hoidettavaksi tänne huusholliin. Nyt esikoinen on onneksi oppinut ulos vaipoista, syö itse ym. joten tavoitteena on vielä/enää itsenäinen pukeminen ennen ens huhtikuuta. Sit mulla olisi vauva ja leikki-ikäinen :)

Toki ymmärrän myös pientä ikäeroa haluavia. Mut aika rankkaa se on, mitä kavereita olen vierestä seurannut.
 
Onko kenelläkään lapsi tällä hetkellä hoidossa? Meidän tyttö on nyt pph:lla ja en yhtään tiedä mitä teen sen hoitopaikan suhteen kun jään äitiyslomalle. Harmittais kyllä luopua hyvästä hoitopaikasta.. Mutta onko järkeä viedä lasta hoitoon jos olen itse kuitenkin kotona?
 
Millier, mun kavereille syntyy toinen lapsi lokakuussa ja esikoinen silloin reilu 2v. Heillä olleet molemmat vanhemmat töissä jo viime syksystä ja lapsi siis pph:ssa. He ottavat esikoisenkin kotihoitoon kun äiti jää n. kk päästä äitiyslomalle. Aikoivat tosin hakea sitten kerhopaikkaa esikoiselle vuoden alusta alkaen.
 
Meillä tyttö pph:ssa, jossa viihtyy melkein paremmin kuin kotona :D. Vielä on auki, mitä tehdään jatkossa. Loppukevät ja kesä saattaa mennä enemmän tai vähemmän lomaillessa koko perheellä, mutta luulen, että syksyllä jatketaan hoitoa sen 2-3 pvä viikko. Esikoinen on silloin kuitenkin jo 3,5-v ja kaipaa leikkiseuraa ja aktiviteetteja.
 
Meillä poika 5v, ikäeroa tulee lähes 6vuotta. Poika alottaa siis ensi syksynä eskarin joten menee varmaan mukavasti hoidon suhteen
 
Mites toi homma nyt menee kun raskautuu hoitovapaan aikana? Muuttuko hoitovapaa äitiysvapaaksi, kunhan asian vaan ilmoittaa töihin? Meillä tulee työehtosopimuksen mukaan äitiyslomalta täys palkka, tuleeko myös tässä tapauksessa? Onko kellään tietoa tai kokemusta? Vai täytyykö pirauttaa liittoon?
 
I-P riippuu tessistä, meillä saa joka raskaudessa 72 päivää täyden palkan. Hoitovapaa muuttuu mammalomaksi kyllä :) muistaa vaan ilmottaa 2kk ennen!
 
Takaisin
Top