❤THE HEINÄKUUN HELINÄT❤

Nyt en ihan tarkkaan muista, mikä oli ''normaalipainon'' rajat vastasyntyneellä. Riippuu toki vähän millä viikolla on syntynyt, mutta olen kuullut että 2,5kg tai 2,8kg on se ''alaraja''.

Meillä esikoinen oli "vain" 3125g vaikka syntyi viikolla 41+1. Ihan normaali oli vaikka melko pieni. Ois toki pienempi ollu jos aiemmilla viikoilla olisi syntynyt.

Tänään uimassa pieni poika kyllä huusi äidilleen: ''Äiti KATO miten täynnä ton tädin maha on ruokaa!'' äitinsä hieman naureskellen korjasi pojalle, että tädin mahassa on kyllä vauva. :D Poika ja tämän veli olivat ihan ihmeissään moisesta. Lapset <3

Äitini joskus 80-luvulla joutui selittämään naapurin pikkupojille naisen rinnoista. Äiti oli imettämässä mun siskoa ja naapurin poika näki ja huudahti " ai noi on tuota varten" :hilarious:

Meillä pojan syntymäpaino oli 2750g viikoilla 38+1. Ihan normaalisti pääsi rinnalle ja tavalliselle synnyttäneiden osastolle. Sokereita seurattiin tiheästi pari vrk, ne olivat matalahkot, mutta ei hälyttävät. Isompi ongelma oli, kun syntymäpainosta putosi ekan vrkn aikana melkein 300g. Minulla ei maito noussut ja poika oli uninen. Kolmen tunnin välein heräteltiin syömään ja annettiin lisämaitoa ensin ruiskulla ja kun sekään ei riittänyt, jouduttiin turvautumaan pulloon. Paino saatiin korjattua ja sokeritkin kohdilleen eikä tippaan onneksi jouduttu. Seuraavaksi lähti sitten bilirubiiniarvot nousuun ja jouduttiin valohoitoon, mutta se voisi käsittääkseni tapahtua vaikka painoa olisi ollut enemmänkin. Nyt ollaan kotona ja käydään huomenna vielä bilirubiini- sekä painokontrollissa. Peukut on pystyssä, ettei taas jouduta jäämään osastolle...

Meidän poika oli sen 2985g syntyessään 38+5 (sen raskausmyrkytyksen takia käynnistettiin tuolloin) , eli joutui siis 15g takia sokeritarkkailuun. Mut se oli hyvä, koska oli myös hieman uninen ja sokerit laski. Hieman lisämaitoa sai, mut muistaakseni noin 3-4päivän päästä synnytyksestä maito alkoi mulla nousta paremmin (imetin lopulta vuoden). Kun sokerit oli korjaantunu noin 3-4vrk:ssa, tuli myös keltaisuusongelma, mut se onneks korjaantu 1-2vrk:ssa niin ettei valohoitoon joutunu ja päästiin kotiin sen 5vrk:n kuluttua synnytyksestä. Myöhemmin noin 1kk ikäisenä oli vielä yks labrakontrolli, sitä ennen seurattiin vaan ite kotona ja neuvolakäynneillä ulkonäköä = keltaisuutta ja yleistä vointia.

Muokattu viimeksi:
Oliko sulla joku syy miksi vauva oli pieni ? Tai en oikeastaan tiedä luokitellaanko virallisesti pieneksi, meillä on odotettavissa aika tarkalleen samaa koko luokkaa oleva. Itse miellän alle 3kg vastasyntyneet pieniksi.

Ei ollut syytä tiedossa ja piti olla käsiarvion mukaan hieman isompi. Synnytyksessä ollut kätilö kyllä selitti istukassa olleen jotain erikoista, minkä vuoksi pojan oli hyvä hetki tulla ulos, ei olisi kuulemma ehkä juuri enää kohdussa kasvanutkaan. Ei vaan kumpikaan meistä, minä eikä mies, muista mistä tarkalleen oli kyse, kun oltiin hieman muissa maailmoissa poika rinnalla...

Epäilen, että omalla kierrollani voisi myös olla jotain vaikutusta - kiertoni on viikon neuvolan laskemia normeja pidempi, eikä laskettua aikaa muutettu vaikka siitä sanoinkin. Kiertoni mukaan poika siis syntyi 37+1. Sf-mittakin kasvoi ihan alakäyrän tuntumassa koko ajan.

Tätä menoa kyllä otetaan pian isommat vauvat kiinni, ruoka maistuu ja rinnalla viihdytään nyt, kun maidontuotanto on lähtenyt käyntiin. Parhaillaankin tankkaillaan tissillä :) vielä menee omaa lisämaitoa pullosta ja tarvittaessa korvikettakin (ei tarvitse enää kovinkaan usein), tarkoitus olisi siirtyä vähitellen täysimetykseen.

Me päästiin tänään kotiin. :woot:
Herralla on pituutta 54cm, onneksi olin kaukaa viisaana pakannut sairaalakassiin kokoa 56. Poika nukkui kotimatkan autossa sikeästi ja nyt pitäisi opetella tähän arjen elämiseen. Itsellä tulee varmasti olemaan kaikista vaikeinta, tuon sektiohaavan takia. Pitäisi osata ottaa iisisti mutta jo nyt joutuu itseään asiasta muistuttamaan. Melkein toivoisi että olisi kipeämpi niin sitä osaisi varoa paremmin.:facepalm:

Tuli taas tälläinenkin tietoisku, että vain 4% lapsista syntyy laskettuna aikana.. Itse niin kuvittelin luvun olevan 50% :D

Minä tiesin tuon, mutta ollaan miehen kans mietitty että onko se sitten kuitenki se todennököisin päivä? Jos ymmärrätte mitä meinaan..

:)
Tuli taas tälläinenkin tietoisku, että vain 4% lapsista syntyy laskettuna aikana.. Itse niin kuvittelin luvun olevan 50% :D

Just tänään mietin että mikähän on prosenttiosuus laskettuna aikana syntyneille :D oisin veikannu 2-3%, kiitos tiedosta - nyt tiedän et se onki hurjat 4! :angelic:

Kai se rv40 on se todennäköisin päivä vaikka kuukauden heittokin on normaalia :) (38-42)

Joo, tuo on tullu miulle ainaki nii monesta paikasta esille ni siks en odota että mitään tapahtuis laskettuna aikana ja todennäköisempää ensisynnyttäjille on kuitenki se että menee sen jälkeiselle ajalle.

Minulla tulee veriset limat vähän väärästä päästä x) nenän limakalvot vissiin hieman taas kuivat ku meinaa ratketa.. Ei kyllä olekaan pitkään aikaan ollu tuota vaivaa.. Vissiin olisko sillon tammikuussa ollu viimeksi..

Miullaki on nyt taas nenä kuiva. Oliki vissii kuukauden hyvä. Veri tosiaan sieltä tirskuu

Täälläki ollu nenä poikkeuksellisen kuiva koko raskauden ajan. Kaks pientä flunssaa ollu, muuten on saanu kaivamalla kaivaa räät pihalle ku ei muuten tuu :laughing002
Verta ei oo ikänä vuotamalla vuotanu nenästä mutta raskauden aikana kaks kertaa oon niistäny verta (ei yhäkään vuotanut kuitenkaan) ..

Mulla ei oo koskaan elämäni aikana tullu verta nenästä, ei edes esikoisen aikaan. No tietysti joku 1-2kk sitten heräsin yöllä siihen ku tyynyliina on ihan veressä. Vähän oli paniikki. Sen jälkeen on pari muutakin kertaa verta tullut. Ihme hommaa

Ei miullakaan ole ollut nenä verenvuotoja aiemmin, nyt varmaan ihan siksi kun on kuiva nenä ja kutiaa, sitä tulee hangattua ni suonet katkeilee siellä kuivuuttaan. Toivottavasti helpottuu raskauden jälkeen. Toinen mikä nyt on kuiva ni naama, johtuu osin varmaan syödystä kortisonista, osin varmaan auringosta. Luomet hilseilee ja otsa vaikka mitä tunkis niihi, kokeiltu on bebanthen, nivean se iänikuinen kunnon rasva, öljy.. Ärsyttää

Takaisin