Nyt en ihan tarkkaan muista, mikä oli ''normaalipainon'' rajat vastasyntyneellä. Riippuu toki vähän millä viikolla on syntynyt, mutta olen kuullut että 2,5kg tai 2,8kg on se ''alaraja''.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tänään uimassa pieni poika kyllä huusi äidilleen: ''Äiti KATO miten täynnä ton tädin maha on ruokaa!'' äitinsä hieman naureskellen korjasi pojalle, että tädin mahassa on kyllä vauva. :D Poika ja tämän veli olivat ihan ihmeissään moisesta. Lapset
Meillä pojan syntymäpaino oli 2750g viikoilla 38+1. Ihan normaalisti pääsi rinnalle ja tavalliselle synnyttäneiden osastolle. Sokereita seurattiin tiheästi pari vrk, ne olivat matalahkot, mutta ei hälyttävät. Isompi ongelma oli, kun syntymäpainosta putosi ekan vrkn aikana melkein 300g. Minulla ei maito noussut ja poika oli uninen. Kolmen tunnin välein heräteltiin syömään ja annettiin lisämaitoa ensin ruiskulla ja kun sekään ei riittänyt, jouduttiin turvautumaan pulloon. Paino saatiin korjattua ja sokeritkin kohdilleen eikä tippaan onneksi jouduttu. Seuraavaksi lähti sitten bilirubiiniarvot nousuun ja jouduttiin valohoitoon, mutta se voisi käsittääkseni tapahtua vaikka painoa olisi ollut enemmänkin. Nyt ollaan kotona ja käydään huomenna vielä bilirubiini- sekä painokontrollissa. Peukut on pystyssä, ettei taas jouduta jäämään osastolle...
Miks muuten miehillä on nännit? Jäänne? Tuskin evoluutio huvikseen mitään lisäillyt? :D
Oliko sulla joku syy miksi vauva oli pieni ? Tai en oikeastaan tiedä luokitellaanko virallisesti pieneksi, meillä on odotettavissa aika tarkalleen samaa koko luokkaa oleva. Itse miellän alle 3kg vastasyntyneet pieniksi.
Tuli taas tälläinenkin tietoisku, että vain 4% lapsista syntyy laskettuna aikana.. Itse niin kuvittelin luvun olevan 50% :D